Distributieriem

Kampioen december 2015

Als je een tweedehands auto gaat kopen heb je vast vaak het advies gekregen goed op het onderhoud van de distributieriem te letten. Een dure kostenpost die gegarandeerd na een flink aantal kilometers de kop op steekt. Maar is dat waar? En wat doet die distributieriem? Waarom is deze zo belangrijk en is hij versleten bij 100.000 km?

Hij doet het niet, hoe komt dat?

Als de riem breekt, stopt de motor onmiddellijk met draaien en is de kans op motorschade aanzienlijk en lopen de kosten zomaar veel hoger op dan die van vervanging van de distributieriem.  De vervangingstermijn of kilometrage wordt door de fabrikant opgegeven en de garage die de auto onderhoudt moet zorg dragen voor tijdige vervanging.

Waar laat ik het maken en wat kost dat?

Vervanging van de distributieriem of de distributieketting is specialistenwerk. Dat kun je het beste overlaten aan de merkdealer of een bij de BOVAG aangesloten garage. De totale kosten van vervanging kunnen uiteenlopen van zo’n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je weer jarenlang geen omkijken naar de distributieriem.

Wat kan ik zelf?

Er zijn genoeg auto-onderdelen waar een handige doe-het-zelver zelf onderhoud aan kan plegen. Maar daar hoort de distributieriem niet bij. Dus: laat vervanging over aan de vakman. Tenzij je zelf een professioneel automonteur bent, natuurlijk!

Wat is het en wat doet het?

distributieriemOm te begrijpen wat een distributieriem of distributieketting doet, moeten we eerst iets uitleggen over de werking van de motor. Daarin zitten onder meer twee belangrijke draaiende delen: de krukas en de nokkenas. Plus een aantal cilinders, waarin het brandstof/luchtmengsel tot ontbranding wordt gebracht. In elke cilinder zit een zuiger en de cilinders worden afgesloten met kleppen.

Bij het starten gaat de krukas draaien. Daardoor regelt hij dat de zuigers in de cilinders op en neer gaan. Aan het eind van de krukas draait een tandwiel mee, waaraan de distributieriem of de distributieketting bevestigd is. De distributieriem is aan de andere kant - ook met een tandwiel - bevestigd aan de nokkenas. Zodra de krukas draait, gaat dus ook - via de distributieriem - de nokkenas draaien. De nokkenas regelt de stand van de in- en uitlaatkleppen in de cilinder. Deze samenwerking van zuigers en kleppen (en dus, op de achtergrond, van krukas en nokkenas) zorgt voor de zogenaamde ademhaling  in de cilinders en derhalve voor de aandrijving van de auto. Zonder distributie geen samenwerking van krukas en nokkenas, en dus geen lopende motor.

Je kunt je voorstellen dat er behoorlijk veel kracht op zo’n distributieriem / distributieketting staat.  Hij draait met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en is derhalve makkelijker te bereiken en te vervangen.

Welke soorten zijn er?

Een auto heeft dus een distributieriem of een distributieketting. De meeste auto’s hebben een distributieriem, maar we zien dat steeds meer fabrikanten kiezen voor een ketting. De nadelen van de geluidsproductie zijn tegenwoordig de kop ingedrukt en een distributieketting vergt minder onderhoud. Waar een distributieriem periodiek vervangen moet worden, is een ketting in principe onderhoudsvrij.

Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?

In het instructieboekje van de auto staat om de hoeveel kilometer én jaren de distributieriem vervangen moet worden, naar gelang welke het eerst wordt bereikt. Als je je aan die termijnen houdt, is er geen enkele reden om je zorgen te maken. Een distributieketting zou in principe een autoleven lang meegaan, maar kan uiteindelijk ook uitrekken. Als je een rammelend geluid in de motor hoort, is het tijd om de dealer op te zoeken. Die kan je adviseren of de distributieketting aan vervanging toe is. Weet je niet of je auto een distributieriem of een distributieketting heeft? Die vraag kan de dealer beantwoorden en je kunt natuurlijk ook altijd je vraag stellen aan de ANWB Experts.


Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts