Distributieriem

Een distributieriem vind je nog vaak in tweedehands auto's. Bij het kopen van zo'n auto krijg je vaak het advies goed op het onderhoud van de riem te letten. Want als je de distributieriem niet op tijd vervangt, loop je tegen een aanzienlijke kostenpost op. Wat doet die riem eigenlijk? Waarom is deze zo belangrijk en is hij versleten bij 100.000 km?

De distriebutieriem doet het niet, hoe komt dat?

Als de distributieriem of distributiekettting breekt, stopt de motor onmiddellijk met draaien en is de kans op motorschade aanzienlijk. De kosten lopen dan zomaar veel hoger op dan die van vervanging van de distributieriem. 

De distributieriem vervangen, wanneer en wat kost dat?

De distributieriem vervangen is specialistenwerk. Dat kun je het beste overlaten aan de merkdealer of een bij een BOVAG aangesloten garage. De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo’n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar. Wanneer je de distributieriem vervangt, wordt door de fabrikant opgegeven. In het instructieboekje van de auto staat om de hoeveel kilometer én jaren de distributieriem vervangen moet worden, naar gelang welke het eerst wordt bereikt. Als je je aan het termijn houdt, is er geen enkele reden om je zorgen te maken. De garage die de auto onderhoudt, moet zorg dragen voor tijdige vervanging.

Wat kan ik zelf?

Er zijn genoeg auto-onderdelen waaraan een handige doe-het-zelver zelf onderhoud kan doen. Maar daar hoort de distributieriem niet bij. Dus: laat vervanging over aan de vakman. Tenzij je zelf een professioneel automonteur bent, natuurlijk!

Wat is het en wat doet het?

distributieriemOm te begrijpen wat een distributieriem of distributieketting doet, moeten we eerst iets uitleggen over de werking van de motor. Daarin zitten onder meer twee belangrijke draaiende delen: de krukas en de nokkenas. Plus een aantal cilinders, waarin het brandstof/luchtmengsel tot ontbranding wordt gebracht. In elke cilinder zit een zuiger en de cilinders worden afgesloten met kleppen.

Bij het starten gaat de krukas draaien. Daardoor regelt hij dat de zuigers in de cilinders op en neer gaan. Aan het eind van de krukas draait een tandwiel mee, waaraan de distributieriem of de distributieketting bevestigd is. De distributieriem is aan de andere kant - ook met een tandwiel - bevestigd aan de nokkenas. Zodra de krukas draait, gaat dus ook - via de distributieriem - de nokkenas draaien. De nokkenas regelt de stand van de in- en uitlaatkleppen in de cilinder. Deze samenwerking van zuigers en kleppen (en dus, op de achtergrond, van krukas en nokkenas) zorgt voor de zogenaamde ademhaling  in de cilinders en derhalve voor de aandrijving van de auto. Zonder distributie geen samenwerking van krukas en nokkenas, en dus geen lopende motor.

Je kunt je voorstellen dat er behoorlijk veel kracht op zo’n distributieriem / distributieketting staat.  Hij draait met het toerental van de motor rond en moet behoorlijke krachten overbrengen, want een nokkenas heeft te maken met weerstand van de klepveren. Daarom is de distributieriem gemaakt van zeer sterk kunststof en nog versterkt met glasvezel en heeft hij een teflon coating. De distributieketting wordt zelfs gemaakt van gehard staal. Daarom heeft een ketting ook olie nodig, die moet namelijk smering hebben om niet vast te lopen en zit daarom ingebouwd in het motorblok. Een distributieriem heeft geen smering nodig; die is daarom niet ín, maar tegen het motorblok aangebouwd en daarom makkelijker te bereiken en te vervangen.

Welke soorten zijn er en hoe onderhoud ik de ketting of riem?

Een auto heeft dus een distributieriem of een distributieketting. De meeste auto’s hebben een distributieriem, maar we zien dat steeds meer fabrikanten kiezen voor een ketting. De nadelen van de geluidsproductie zijn tegenwoordig de kop ingedrukt en een distributieketting vergt minder onderhoud. Waar een distributieriem periodiek vervangen moet worden, is een ketting in principe onderhoudsvrij.  Een distributieketting zou in principe een autoleven lang meegaan, maar kan uiteindelijk ook uitrekken. Als je een rammelend geluid in de motor hoort, is het tijd om de dealer op te zoeken. Die kan je adviseren of de distributieketting aan vervanging toe is. Weet je niet of je auto een distributieriem of een distributieketting heeft? Die vraag kan de dealer beantwoorden, maar je kunt natuurlijk ook altijd je vraag stellen aan de ANWB Experts.

 

 

 

Meer weten? Stel een vraag aan of zoek een antwoord van onze auto experts