Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarom de grote en kleine beurt niet meer bestaan

Wie ouder is dan een jaar of vijfenveertig, kent de vuistregel vast wel: ‘een kleine beurt doe je na 15.000 km of een jaar en een grote beurt na 30.000 km of twee jaar’. Vanwege de veel langere onderhoudsintervallen is dat regime is voor moderne auto's inmiddels allang verleden tijd. Kortom: de termen grote en kleine beurt zijn niet meer helemaal van deze tijd. Hoe zit dat?

Elke moderne auto heeft een eigen onderhoudsschema

Auto's zijn tegenwoordig zo complex, dat elk merk en type zijn eigen onderhoudsschema heeft waarbij bepaalde, specifieke werkzaamheden worden verricht. Elektrische auto's bijvoorbeeld zien zelden de garage. En een onderhoudsbeurt van een Kia ziet er bijvoorbeeld heel anders uit dan die van een Toyota of Peugeot, plus die kan bij een heel andere kilometerstand plaatsvinden. Vandaar ook dat je niet meer simpelweg over een kleine of grote beurt kunt spreken.

Wanneer het tijd is voor een reguliere onderhoudsbeurt geven moderne auto's dat zelf aan. Er verschijnt een mededeling op je dashboard of infotainmentscherm en/of er is een tellertje dat meldt: nog zoveel kilometer tot de eerstvolgende onderhoudsbeurt. Wil je meer weten over het onderhoudsschema van jouw moderne auto, dan vind je daarover informatie in het instructieboekje. 

Modern onderhoud in stappen

Het onderhoud aan moderne auto's kun je indelen in categorieën:

1. Vaste inspectie

Het jaarlijkse controlemoment voor de auto. Alle belangrijke zaken worden nagelopen, zoals de remmen, de ophanging en de diverse vloeistoffen. Bovendien wordt dan ook de motorolie ververst en het bijbehorende filter vervangen. 

2. Reparatie aan slijtagedelen

Voor bepaalde slijtagedelen is de levensduur afhankelijk van het gebruik, denk aan de remblokken, remschijven en koppelingsplaat.

3. Tijd- of kilometergebonden vervanging

Voor sommige onderdelen bestaat een vervangingsmoment bij een aantal verstreken jaren of verreden kilometers, afhankelijk van wat eerst komt. Een van de bekendste onderdelen die volgens dit principe vervangen worden, is de distributieriem.

Wél een grote en kleine beurt bij oudere auto's

'Is een grote beurt dus onzin?', vragen sommige mensen zich af. Als je een auto van vijftien jaar of ouder hebt, dan is het antwoord 'nee'. In dat geval heb je namelijk nog wel degelijk te maken met de grote en kleine beurt. In het instructieboekje van de auto staat om de hoeveel tijd of bij welke kilometerstand (wat het eerst aan bod komt) welke beurt er nodig is.

Wat gebeurt er bij een kleine beurt?

De kleine beurt bestaat uit het verversen van de motorolie en het oliefilter. Verder wordt de auto op enkele tientallen punten gecheckt en waar nodig onderhouden. Denk aan de remblokken, de verlichting, de accu en diverse vloeistoffen.

De kosten van een kleine beurt zijn lastig te zeggen. Dat ligt aan het type en merk auto en aan de uiteindelijke werkzaamheden. Het is wel slim om de kleine beurt te combineren met de verplichte APK. De APK is in zo'n geval vaak gratis.

Wat gebeurt er bij een grote beurt?

Bij een grote beurt worden zaken aangepakt die bij de kleine beurt niet aan bod komen. De naam zegt het al: er worden grotere werkzaamheden uitgevoerd. Zo kan het zijn dat de distributrie aan de beurt is voor vervanging, de schokdempers vernieuwd moeten worden of de remschijven vervangen moeten worden.

Zo'n grote beurt kost al snel enkele honderden euro's. In sommige gevallen (en bij sommige automerken) kan het zelfs oplopen tot (ver) boven de duizend euro.  

Is een kleine beurt hetzelfde als een APK keuring?

Nee, dat is het zeker niet. Een APK keuring is een verplichte veiligheidskeuring. Een auto die APK is goedgekeurd kan daarom technisch een heel slechte auto zijn. Zo komt een auto met een lekke radiateur gewoon door de APK.

Zelf onderhoud plegen: tip van de Wegenwacht

De intervallen van onderhoud zijn dan wel veel groter geworden; verbrandingsmotoren verbruiken echter altijd motorolie! Controleer het oliepeil dus met enige regelmaat.

Als je niet weet hoe je zelf je olie peilt, vertelt de ANWB Smart Driver app je dat met duidelijke stap-voor-stap-instructies. Bovendien krijg je via Smart Driver een seintje wanneer het tijd is om dit te doen. Dit seintje, in combinatie met tips en advies, krijg je ook voor meerdere kleine werkzaamheden die je zelf kunt doen. Bijvoorbeeld andere vloeistoffen bijvullen. Dit is een van de manieren waarop Smart Driver helpt onnodige pech te voorkomen

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Veiligheidsartikelen 

Heb jij deze artikelen al in de auto liggen? Van gevarendriehoek tot noodhamer. Shop ze hier!

2,75per maand
Voorkom onnodige pech met Smart Driver 

Met Smart Driver heb je meer kennis en controle over je auto. Alles in één overzichtelijke app en de beste pechhulp altijd dichtbij.