Welke soorten elektrische auto's zijn er?

De verschillen tussen plug-in hybrides, range-extenders en volledig elektrische auto's

Elke auto met een stekker is tenminste voor een deel elektrisch maar niet per se volledig elektrisch. Je kunt stekkerauto's indelen in 4 categorieën: plug-in hybrides, elektrische auto's met range-extender, volledig elektrische auto's en waterstofauto's. We leggen de verschillen uit en geven de voor- en nadelen van deze verschillende technieken.

Hyundai Tucson PHEV

Plug-in Hybride

Een plug-in hybride heeft eigenlijk twee verschillende aandrijflijnen. De auto kan zowel worden aangedreven door de verbrandingsmotor als door een elektromotor. Er is een relatief klein accupakket aan boord om de elektromotor van energie te voorzien. Daarmee kan gemiddeld zo’n 50 kilometer volledig elektrisch worden gereden. Is de accu leeg of vraag je om veel vermogen, dan schakelt de verbrandingsmotor bij. Een plug-in hybride kan ook op alleen de brandstofmotor rijden. De accu kan worden opgeladen aan een laadpaal, maar ook tijdens het rijden kan de accu worden bijgeladen, bijvoorbeeld door energie terug te winnen wanneer de auto vertraagt (regeneratief remmen). Bekende plug-in hybrides zijn de Hyundai Tucson en de Volkswagen Golf 1.4 eHybrid. Door de dalende populariteit van diesel is de plug-in hybride de laatste jaren steeds populairder bij veelrijders. Er komen dan ook steeds meer modellen beschikbaar.

+ Korte afstanden kunnen volledig elektrisch worden afgelegd
+ Door tanken snel weer onderweg
+ Rem-energie kan voor een deel worden teruggewonnen
- Door de kleine accu kan een plug-in hybride slechts zeer korte afstanden elektrisch rijden
- Door de combinatie van twee aandrijflijnen is de auto zwaarder en daardoor minder zuinig wanneer je enkel op de verbrandingsmotor rijdt.

Elektrische auto met range-extender

Net als een plug-in hybride heeft ook een elektrische auto met range-extender zowel een of meerdere elektromotoren als een verbrandingsmotor. Groot verschil is dat de verbrandingsmotor geen mechanische verbinding heeft met de wielen. De auto wordt dus altijd met de elektromotor aangedreven. De verbrandingsmotor is aangesloten op een grote dynamo. Is de accu bijna leeg, dan slaat de verbrandingsmotor aan om elektriciteit op te wekken. Eigenlijk heb je dus altijd een kleine elektriciteitscentrale bij je. Auto's met range extender zijn dun gezaaid. Voorheen was er van de BMW i3 een versie met range extender, maar die is in ons land niet meer leverbaar.

Sinds kort levert Nissan wel de Qashqai E-Power. Deze crossover wordt enkel en alleen door een elektromotor aangedreven, maar het kleine accupakket kan niet aan de laadpaal worden opgeladen. Enkel de benzinemotor zorgt voor het opwekken van stroom. Dat is verwarrend genoeg dus wél een elektrische auto met 'range-extender', maar géén stekkerauto. De Nissan is wel een stuk zuiniger en efficienter dan wanneer de benzinemotor direct de wielen zou aandrijven.

+ Korte afstanden kunnen volledig elektrisch worden afgelegd
+ Zuinig door efficiënt gebruik van verbrandingsmotor
+ Door tanken snel weer onderweg
- Door middelgrote accu én verbrandingsmotor relatief duur
- Nog altijd millieubelastender dan een volledig elektrische auto

Volledig elektrisch

Bij een volledig elektrische auto worden de wielen enkel aangedreven door een of meerdere elektromotoren, die hun energie uit een groot accupakket halen. Dit accupakket kan weer worden opgeladen aan een (snel)laadpaal. Bekende elektrische auto’s zijn de Tesla Model S, Volkswagen ID3 en de Nissan Leaf, al zijn er tegenwoordig al meer dan 50 verschillende elektrische auto’s.

Er zijn volledig elektrische auto’s aangekondigd die voor een deel in hun energiebehoefte kunnen voorzien met zonnecellen, zoals de SONO Motors en de Lightyear One. Op dit moment is het rendement van zonne-energie echter zo laag, dat maar een klein deel van de benodigde energie uit de zon gehaald kan worden. Een volwaardige zonneauto is op dit moment nog toekomstmuziek.

+ Geen directe CO2 en stikstof-uitstoot
+ Geen motorgeluid
- Beperktere actieradius
- Door laden minder snel weer onderweg
- Door prijs van accupakket relatief duur

Brandstofcel (waterstof)

Eigenlijk zijn moderne waterstofauto's ook volledig elektrische auto's: de wielen worden enkel door elektromotoren aangedreven. De aanwezige brandstofcel zet waterstof en zuurstof om in water en elektriciteit. Je kunt waterstof dus zien als alternatief voor een accu: beide zijn energiedragers. Op dit moment zijn er slechts twee auto's met brandstofcel te koop: de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo

+ Door tanken snel weer onderweg
+ Geen directe uitstoot van CO2 en stikstof
+ Geen motorgeluid
- Zeer kostbare techniek, fors duurder dan batterij-elektrisch
- Slechte waterstof-infrastructuur
- Rendement van waterstof laat te wensen over

Lees meer over actieradius en verbruik van elektrische auto's

Andere leden bekeken ook