Welke nieuwe elektrische auto’s komen er in 2026?
Maakt de langverwachte Volkswagen drieling eindelijk z’n opwachting?
In 2026 verschijnen er opnieuw de nodige nieuwe EV’s bij ons op de markt. Daar zitten nog altijd betaalbare exemplaren tussen, maar ook een paar (hele) dure.
De kraan met elektrische modellen staat ook in 2026 weer wagenwijd open. Zo maakt Jaguar in 2026 zijn rentree. De Britse sportwagenfabrikant stond al niet bekend om zijn betaalbaarheid, maar na een opfrisbeurt van de merkwaarden zijn Jaguars al helemaal niet meer voor iedereen weggelegd.
Jaguar Type 00
Voortaan zijn Jaguars altijd voorzien van een elektrische aandrijflijn. Concurreerden de Britten voorheen met merken als Mercedes-Benz en Volvo, vanaf 2026 nemen ze fabrikanten als Bentley en Rolls-Royce de maat. Tel bij de vroegere vanafprijs van 60 mille dus maar een tonnetje op (misschien zelfs wel twee!).
Het Type 00 studiemodel geeft de nieuwe ontwerprichting van Jaguar aan. En hoe! Bij de onthulling tuimelden voor- en tegenstanders over elkaar heen. De productieversie moet uiteindelijk vier deuren krijgen. Jaguar rept over een rijbereik van 770 kilometer en een batterijpakket dat binnen een kwartier over de 300 kilometer moet kunnen bijladen.
Renault Twingo E-TECH Electric
Aan de andere kant van het spectrum vinden we de nieuwe, volledig elektrische Renault Twingo*. De Fransen zijn momenteel zeer succesvol met hun retro-modellen. Met een prijskaartje van net geen 20.000 euro is de Twingo E-TECH Electric de betaalbaarste elektrische Renault die er uit ziet zoals vroeger.
Nou ja, niet helemaal. Want waar de oorspronkelijke Twingo drie portieren had, heeft dit nieuwe model er vijf. Overeenkomsten zijn er ook. Het ontwerp knipoogt duidelijk naar het oermodel en er zit opnieuw een verschuifbare achterbank in. Afgaand op de folder is de actieradius 263 kilometer groot. Zodra de infrastructuur het toelaat, moet je duurdere uitvoeringen van de Twingo als thuisbatterij kunnen inzetten.
Volvo EX60
Bij het horen van de merknaam Volvo denken de meeste mensen aan auto’s die zijn vormgegeven als een baksteen. Een model als de 240 bijvoorbeeld. Lange tijd was die illustere Volvo de bestverkochte auto van het merk. Maar de XC60 – een semi-terreinwagen – is de 240 recentelijk in de verkoopstatistieken gepasseerd.
In 2026 verschijnt er een volledig elektrisch alternatief voor die succesvolle crossover. De EX60 krijgt met 700 kilometer de grootste actieradius waarmee je een Volvo op stroom kunt bestellen. Prijzen zijn nog niet bekend. Maar afgaand op de zustermodellen waarvoor je momenteel al bij de Zweden terecht kunt – de elektrische EX90 en de plug-in hybride XC90 – pakt de EX60 vermoedelijk voordeliger uit dan zijn broer op benzine. Die kost op het moment van schrijven net geen 62 mille.
Volkswagen ID Polo
Na – letterlijk – jarenlang ‘teasen’ moet er in 2026 dan eindelijk een volledig elektrische, compacte Volkswagen in de Nederlandse showrooms komen te staan. De Duitsers hebben op het moment van schrijven nog niet het definitieve lijnenspel vrijgegeven, maar wel de typenaam: de EV gaat ID Polo heten.
De ID Polo zal de bestaande Polo niet vervangen, maar wordt er in eerste instantie náást gepositioneerd. Volkswagen heeft al verklapt dat hun nieuwe EV 4,05 meter lang gaat worden en een kofferbakinhoud van 440 liter krijgt. Skoda en CUPRA brengen elk hun eigen variant van de ID Polo op de markt, misschien zelfs nog wel eerder dan Volkswagen.
Omoda 4
Behalve voor stadsauto’s kun je ook steeds eenvoudiger voor volledig elektrische, kleine crossovers terecht. Het Chinese Omoda voegt in 2026 de 4 aan dat aanbod toe. Details zijn er nog niet, maar in de wandelgangen wordt gefluisterd dat de EV rond de 30.000 euro moet gaan kosten, met een rijbereik van 400 kilometer.
Op basis van het vrijgegeven fotomateriaal doet de Omoda 4 ons denken aan sportieve semi-terreinwagens als de Nissan Juke en Toyota C-HR. Ook die laatste is inmiddels met een elektrische aandrijflijn te koop, met de toevoeging ‘+’ in de typenaam.
BMW iX3
Niet alleen Jaguar vindt zichzelf in 2026 opnieuw uit; ook BMW heeft die ambitie. Met de iX3 geven zij het visitekaartje af voor wat ze zelf de ‘Neue Klasse’ noemen: een nieuwe generatie – al dan niet volledig elektrische - modellen.
De iX3 is de elektrische evenknie van de X3 op benzine, maar om te zien zou je dat niet zeggen: de semi-terreinwagen is compleet nieuw ontworpen. Van buiten, maar ook onderhuids: laden gaat razendsnel dankzij 800 Volts architectuur en je moet er meer dan 800 kilometer mee kunnen rijden zonder te stoppen. Prijzen beginnen bij € 70.501.
Hyundai IONIQ 6 N
Nu het aanbod EV’s groeit, vallen steeds meer belemmeringen weg om elektrisch te rijden. Er bestaat echter één groep automobilisten die zich maar moeilijk laat overhalen: de liefhebbers. Speciaal voor hen komt Hyundai in 2026 met een gepeperde versie van hun IONIQ 6.
Dat N-label is niet nieuw: onder die naam maken de Koreanen al langer sportieve modellen. In eerste instantie op benzine, maar nu dus ook op stroom. De specificaties zijn zelfs voor de meest verstokte ‘petrol heads’ om van te smullen, met 650 pk en 770 Nm koppel. Dankzij z’n opzichtige spoilers oogt deze IONIQ 6 N al snel voordat je ‘m überhaupt hebt gestart!
Subaru Uncharted
Het eigenzinnige Subaru laat in 2026 weer van zich horen. De Japanners hebben een beperkt modellenprogramma, maar daar voegen ze de Uncharted aan toe: hun versie van de Toyota C-HR+.
De Uncharted is straks leverbaar met twee verschillende batterijgroottes. Afhankelijk van je keuze, kun je tot 470 kilometer rijden op een lading stroom. Subaru staat bekend om zijn vierwielaandrijving, maar in het geval van de Uncharted moet je daarvoor bijbetalen: standaard worden alleen de voorwielen aangedreven.
Kia EV2
De voordeligste elektrische Kia kost je tot nog toe 36 mille. Met de EV2 komt daar verandering in. Dat wordt een kleinere crossover. Maak overigens niet de vergissing te denken dat de EV2 een kopie is van de Hyundai Inster! Beide merken behoren weliswaar tot hetzelfde concern, maar hun EV’s hebben – in dit geval – niets met elkaar van doen.
De stadsauto van Hyundai is gebouwd op een platform waarop ook benzineauto’s verschijnen. De EV2 staat op een bodemgroep die exclusief voor elektrische auto’s is bedoeld. Prijzen zijn nog niet bekend, een actieradius wel: de kleine Kia moet goed zijn voor minstens 400 kilometer rijbereik.
Veranderende regelgeving
Vanaf 2026 gaat de regelgeving voor volledig elektrische auto’s flink op de schop. De bijtelling wordt gelijkgetrokken – ook bij een EV moet je voortaan 22 procent van de nieuwwaarde bij je salaris optellen - en voor een elektrische auto is vanaf dat moment naast BPM ook wegenbelasting verschuldigd. Wat dit voor jouw maandelijkse kosten betekent, kun je bij de ANWB heel eenvoudig zelf uitrekenen.
Private lease een elektrische auto
Veel nieuwe elektrische modellen worden na hun marktintroductie in het private lease aanbod van de ANWB opgenomen. Met ANWB Private Lease rijd je zorgeloos in een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Je hoeft jouw EV alleen nog maar op te laden! En mocht je pech krijgen, dan kun je rekenen op de vertrouwde service van de Wegenwacht!
Bekijk het private lease aanbod
Of kies voor een elektrische occasion
Op het ANWB Occasionplatform vind je meer dan 165.000 tweedehands auto's van door ANWB geselecteerde autobedrijven. Compleet met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een berekening van de autokosten en een uitgebreide autotest - inclusief de bevindingen van de Wegenwacht.