De nabije toekomst: welke elektrische auto’s komen er aan?

Nieuwe elektrische auto's in 2022

De stroom aan nieuwe elektrische auto’s is niet meer in te dammen, met name het aanbod uit Europa en China. Nou ja, aanbod. Op papier is er genoeg keuze, maar op elke importeurswebsite staat de disclaimer dat er even geen garanties gegeven kunnen worden wat betreft levertijden. Toch zijn onderstaande auto’s hoogstwaarschijnlijk (tenzij anders vermeld) dit jaar nog leverbaar. Fingers crossed!

Bekijk je de EV-stroom wat nauwgezetter, dan vallen er meteen een paar zaken op: de vormgeving van elektrische auto’s wordt steeds dynamischer (MG4 Electric bijvoorbeeld), chiquer (BMW i7) of juist gewaagder (Hyundai Ioniq 6).

Daarnaast is sportiviteit steeds vaker een verkoopargument. Tegenover het ‘zuinige’ van eerdere generaties. Blijkbaar mogen de toenemende actieradiussen ook wel eens worden ingezet voor een wat scheutiger gebruik van het e-pedaal. Wel heb je het in dit geval vaak over de hoger geprijsde aanwinsten. Voor een rijbereik van meer dan 400 km*, moet je toch al snel een ton op tafel leggen. Een van de weinige uitzonderingen binnen het op stapel staande productienieuws is de Hyundai Ioniq 6 die, zoals het er nu naar uitziet, voor de helft van dat geld de 400 km-grens slecht.

MG4 Electric

Onder de € 30.000 is het moeilijk shoppen in het te verwachten aanbod. De MG4 Electric, die ergens in het laatste kwartaal van dit jaar leverbaar moet worden, zit naar verwachting net boven de € 30.000. De concurrent van onder andere de Volkswagen ID.3 zou daarmee net onder de prijs van de Volkswagen schieten: € 32.190. Zijn te verwachten actieradius komt eveneens overeen met dat van de ID.3, circa 350 km*.

Citroën ë-C4 X

Voor - naar verwachting - een duizendje of tien meer stap je mogelijk begin 2023 in de Citroën ë-C4 X, een crossover met de sedan als basisvorm. Omdat sedans zelden gedijen in Nederland en Noord-Europa, in tegenstelling tot Zuid-Europa waar ze zeer populair zijn - heeft Citroën zijn best gedaan om de sedan zo te crossoveren dat je er amper nog een sedan in ziet. Het lijkt meer op een coupéachtige met vier deuren. Omdat hij zijn aandrijving deelt met dat van de al bestaande ë-C4 wordt het rijbereik eveneens op zo’n 350 km* ingeschat.

Hyundai Ioniq 6

De Ioniq 6 maakt ver rijden bereikbaarder voor een grote groep. Goed, de verwachte vanafprijs van zo’n halve ton is niet voor iedereen weggelegd, maar met zijn te verwachten bereik van 465 km* kan het model zich meten met auto’s die minimaal het dubbele kosten. Hij rijdt hiermee zo’n 100 km verder dan zijn reeds bestaande broer, de Ioniq 5. Mogelijk zorgen nieuwe technieken hier voor maar vlak ook de opvallende, futuristische en gestroomlijnde vormgeving ook niet uit in de strijd om de kilometers met acculading.

BMW i7

BMW-i7

Zoals gezegd is een van de chique aanwinsten in elektroland deze BMW i7 xDrive60. Mag ook wel voor een prijs van zo'n slorige 141 mille. Een berg geld natuurlijk, toch zijn de veel nieuwkomers op de markt in de hogere prijsregionen te vinden. Merken willen actieradiuskracht tonen en dan zijn accupakketten niet goedkoop. Dan ook maar meteen de hele auto in het premiumsegment plaatsen. Dankzij zijn accu's komt deze limousine maar liefst 625 kilometer ver op een lading stroom. Dan moet je niet te vaak de 0 naar 100 km/u-sprint uitvoeren. Die duurt minder dan 5 seconden en staat in schril contrast tot zijn laadsnelheid van maximaal 195 kW (circa 6210 km/u). Ter vergelijk: de Ioniq 6 Long Range AWD, waarvan je er ruim twee kunt kopen voor de prijs van een i7, laadt 1220 km/u en zit in 5,1 seconden op de 100 km/u. 

* = WLTP, fabrieksopgave

Wil je weten welke elektrische auto’s er nu allemaal te koop zijn?

Bekijk de beschikbare EV's