Welke elektrische auto’s komen er aan?

Nieuwe elektrische auto's in aantocht

De stroom aan nieuwe elektrische auto’s is niet meer in te dammen, met name het aanbod uit Europa en China. Nou ja, aanbod. Op papier is er genoeg keuze, maar op veel importeurswebsites staat de disclaimer dat er even geen garanties gegeven kunnen worden wat betreft levertijden. Toch zijn onderstaande auto’s hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog op de weg te zien. Fingers crossed!

Bekijk je de EV-stroom wat nauwgezetter, dan vallen er meteen een paar zaken op: de vormgeving van elektrische auto’s wordt steeds dynamischer (MG4 Electric bijvoorbeeld), chiquer (BMW i7) of juist gewaagder (Hyundai Ioniq 6). De grootste aanwas is momenteel met name in de hogere segmenten te vinden, maar er komen mondjesmaat steeds meer elektrische gezinsauto's vanaf zo'n € 30.000 op de markt. Modellen die bovendien in het elektrische private leaseaanbod zijn te vinden of daar binnenkort in worden opgenomen.

Bijzonder is dat sportiviteit steeds vaker een verkoopargument is. Tegenover het ‘zuinige’ van eerdere generaties. Blijkbaar mogen de toenemende actieradiussen ook wel eens worden ingezet voor een wat scheutiger gebruik van het e-pedaal. Wel heb je het in dit geval vaak over de hoger geprijsde aanwinsten. Voor een rijbereik van meer dan 450 km*, moet je toch al snel zo'n € 70.000 op tafel leggen. Een van de uitzonderingen binnen het op stapel staande productienieuws is de MG 4 Electric Comfort die voor de helft van dat geld de 450 km-grens slecht.

MG4 Electric

Onder de € 30.000 is het moeilijk shoppen in het te verwachten aanbod. De MG4 Electric, die vanaf nu besteld kan worden, zit daar maar net boven met een vanafprijs van € 30.785. De concurrent van onder andere de Volkswagen ID.3 schiet daarmee onder de prijs van de Volkswagen. Deze heeft namelijk een vanafprijskaartje van € 37.990. Zijn te verwachten actieradius komt eveneens overeen met dat van de ID.3, circa 350 km*.

Citroën ë-C4 X

Voor € 40.240 bestel je een Citroën ë-C4 X, een crossover met de sedan als basisvorm. Omdat sedans zelden gedijen in Nederland en Noord-Europa, in tegenstelling tot Zuid-Europa waar ze zeer populair zijn - heeft Citroën zijn best gedaan om de sedan zo te crossoveren dat je er amper nog een sedan in ziet. Het lijkt meer op een coupéachtige met vier deuren. En coupéachtigen zijn ondertussen wel weer in trek. De meerprijs ten opzichte van de al langer rondrijdende ë-C4 is beperkt (ca. € 600), zodat de keuze helemaal bij de koper ligt. Bovendien krijg je voor dit extra geld een rijbereik dat - op papier - 10 km hoger ligt dan dat van zijn X-loze broer: 360 km*.

Hyundai Ioniq 6

De Ioniq 6 maakt ver rijden bereikbaarder voor een grote groep. Goed, de vanafprijs van € 62.895 is niet voor iedereen weggelegd, maar met zijn te verwachten bereik van 519 km* kan het model zich meten met auto’s die vele tienduizenden euro's meer kosten. Bovendien is dit de prijs van de volgestouwde 'firtst edition'. Goedkopere versies volgen - eerder zong een vanafprijs van circa een halve ton rond - maar elke uitvoering kan rekenen op de opvallende, futuristische en gestroomlijnde vormgeving die de strijd aangaat tegen de wind en daarmee zorgt voor vele kilometers op een acculading.

BMW i7

BMW-i7

Zoals gezegd is een van de chique aanwinsten in elektroland deze BMW i7 xDrive60. Mag ook wel voor een prijs van zo'n slorige 141 mille. Een berg geld natuurlijk, toch zijn de veel nieuwkomers op de markt nog altijd in de hogere prijsregionen te vinden. Hoewel ook de lagere segmenten steeds gevulder raken. Kijk maar naar de MG 4 en de Citroën ë- C4 X.

Duurdere merken willen echter actieradiuskracht tonen en dan zijn accupakketten niet goedkoop. Dan ook maar meteen de hele auto in het premiumsegment plaatsen. Dankzij zijn accu's komt de BMW-limousine maar liefst 625 kilometer ver op een lading stroom. Dan moet je niet te vaak de 0 naar 100 km/u-sprint uitvoeren. Die duurt minder dan 5 seconden en staat in schril contrast tot zijn laadsnelheid van 'slechts' 195 kW (circa 610 km/u). Ter vergelijk: de Ioniq 6 First Edition, waarvan je er ruim twee kunt kopen voor de prijs van een i7, laadt 1150 km/u en zit in 5,1 seconden op de 100 km/u.

* = WLTP, fabrieksopgave

Wil je weten welke elektrische auto’s er nu allemaal te koop zijn?

Bekijk de beschikbare EV's