Top 10 Chinese elektrische auto’s
Chinese elektrische auto’s bieden veel waar voor relatief weinig geld. Het is dus begrijpelijk dat je ze steeds vaker terug ziet komen in het Nederlandse straatbeeld. We zetten de best verkochte modellen van 2025 tot nog toe op een rij.
De populairste Chinese elektrische auto’s
In dit lijstje heeft BYD een prominente rol. Het merk staat niet op nummer een, maar het is in deze lijst wel het best vertegenwoordigd, met maar liefst drie noteringen. Polestar en XPENG volgen met twee stuks per fabrikant.
1. Dongfeng Box
De Dongfeng Box mag zich in ons land de best verkochte EV van Chinese makelij noemen. Dongfeng is een van de oudste autofabrikanten uit China. De populariteit van de Dongfeng Box valt goed te verklaren. Het is een van de ruimste kleine EV’s die je in ons land kunt kopen.
2. Polestar 2
De Polestar 2 ziet er uit als een Volvo. Dat is op zich zo verrassend niet, want beide merken behoren tot hetzelfde concern. Maar wat veel mensen niet weten, is dat dit een Chinees autobedrijf betreft.
Slimme jongens, die Chinezen, want ze laten hun modellen in Zweden ontwerpen. Die lijnvoering spreekt aan en dat draagt bij aan hoge verkoopcijfers. In het geval van de Polestar 2 al voor het derde jaar op rij. De eenvoudigste uitvoering kost € 44.950 of een private lease bedrag van € 634 per maand.
3. BYD Atto 3
De hoogste notering voor BYD betreft een van hun duurdere modellen. De Atto 3 is een compacte crossover met een vanafprijs van € 38.990.
BYD bouwt alle componenten van hun auto's in eigen huis, tot de batterijen aan toe. Ze nemen weinig ruimte in en zouden extra veilig moeten zijn, omdat ze weinig warmte ontwikkelen en afgeven.
4. Polestar 4
Een crossover is een kruising tussen twee verschillende autotypes. De mix van terreinwagens en vijfdeurs personenauto’s blijft onverminderd populair. Maar er ontstaat steeds meer vraag naar de kruisbestuiving van een dergelijk model met een sportwagen.
Zo’n auto noem je een coupé crossover. De Chinezen wonnen ruimte op een wel heel bijzondere manier: ze lieten de achterruit van de Polestar 4 weg! Je kijkt nu door middel van camera’s naar wat er achter je gebeurt. Al die techniek heeft wel een prijskaartje: instappen kan vanaf € 59.800.
5. XPENG G6
Met de G6 opent XPENG de aanval op de Tesla Model Y, voor een fractie van de prijs. Het is een van de weinige aspecten van de crossover die afwijkt van zijn grote rivaal. De G6 moet het niet alleen opnemen tegen de Model Y; hij heeft er ook verdacht veel van weg.
Prijzen beginnen bij € 42.990 voor een achterwielaangedreven uitvoering met een trekgewicht van 1.500 kilogram en ‘n 66 kWh groot batterijpakket. Daarmee zou je 435 kilometer ver moeten kunnen komen.
6. ZEEKR X
Met al die nieuwe Chinese automerken valt het niet mee om nog een beetje op te vallen. e fabrikant maakt namelijk deel uit van het Geely-concern, net als bijvoorbeeld Volvo, Smart en Polestar.
De ZEEKR X pik je er op het parkeerterrein zo uit. En belangrijker nog: hij is ruimer én luxer dan zijn onderhuidse tweelingbroertjes de Volvo EX30 en Smart #1. Prijzen beginnen bij € 37.990.
7. BYD Seal
De Seal was in 2024 de eerste auto van Chinese makelij die het schopte tot finalist van de prestigieuze Europese Auto van het Jaar-verkiezing. De BYD biedt meer vermogen, een grotere batterij, extra uitrusting en meer beenruimte dan menig concurrent. Je kunt er ook andere elektrische apparaten mee van stroom voorzien.
BYD voert verschillende modellijnen: een zogenaamde dynastiefamilie - waartoe de Atto 3 behoort – en een oceaanserie, met daarin onder meer deze Seal. De vanafprijs bedraagt € 41.690 of een private lease bedrag van € 614 per maand.
8. Leapmotor T03
Elektrische auto’s onder de 25.000 euro; daarvan zijn er niet veel. De prijslijst van de kleine Leapmotor begint bij € 19.950 of een private lease bedrag van € 249 per maand.
9. BYD Dolphin
BYD voert met deze Dolphin een van de weinige betaalbare EV's binnen het B-segment. Voor € 35.490 krijg je een vijfdeurs hatchback met 62 kWh aan batterijen en een rijke standaarduitrusting. Airconditioning, adaptieve cruise control, navigatie, LED-verlichting, lichtmetalen wielen, een snellaadmogelijkheid én een warmtepomp zijn direct al aan boord.
10. XPENG G9
Niet verkeerd voor een uit de kluiten gewassen SUV, deze G9! En toch kost hij je ‘slechts’ € 73.990, wat voor een auto met dergelijke prestaties een schijntje is.
We hebben het dan nadrukkelijk over het topmodel, want de reguliere G9 staat vanaf € 59.990 bij je voor de deur. Van 10 procent leeg naar 80 procent vol duurt slechts 20 minuten.
Een Chinese elektrische auto: is dat een slimme keuze?
Chinese elektrische auto's zijn over het algemeen goedkoper dan modellen van Europese merken. Dit maakt deze auto's erg interessant voor de prijsbewuste koper. Maar je kiest als consument niet alleen op basis van prijs, andere zaken spelen daar ook mee. We hebben een artikel geschreven over andere overwegingen rondom Chinese auto's.
Private lease een Chinese auto via ANWB
Ben je toch nog wat huiverig om een Chinese elektrische auto aan te schaffen? Misschien is private lease dan iets voor jou. Bij ANWB Private Lease rijd je zorgeloos in een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Je hoeft alleen nog maar te tanken of op te laden. En mocht je pech krijgen, dan kun je rekenen op de vertrouwde service van de Wegenwacht!