De beste elektrische auto voor jou
Welk merk en model is voor jou de beste keus?
Dé beste elektrische auto bestaat niet. Iedereen heeft andere wensen en op basis daarvan kan er voor iedereen een ander model als beste uit de bus komen. Er zijn wel een hoop criteria waarop we de elektrische auto’s onderling kunnen vergelijken, zoals de beste actieradius, de snelste laadmogelijkheden of de laagste prijs. Wat is voor jou belangrijk?
Laatste update: maart 2023
De grootste actieradius
Wanneer geld geen rol speelt en je simpelweg zo min mogelijk wilt laden, dan zijn deze vijf auto’s de beste keuze. Van sommige modellen, zoals de Mercedes-Benz EQS en EQE en de Tesla Model S zijn meerdere modelvarianten met verschillende actieradiussen* leverbaar. Achter het betreffende model staat dan het laagste en hoogste rijbereik vermeld. Deze laatste bepaalt overigens de plek in de top vijf. Wil je echt alle informatie lezen over actieradius en verbruik van alle elektrische auto's, ook de praktijkverwachtingen, bekijk dan de uitgebreide informatie op de Test en Specificatie-pagina's.
Hoewel het nog even zal duren voordat 1000 kilometer per laadbeurt de normaalste zaak van de wereld is, stijgen actieradiussen snel en flink (zie ook hier onder, de top 5 snelste laders). Net onder de top 5 is een heel arsenaal aan auto’s te vinden die minimaal 500 kilometer actieradius* hebben, waaronder iets meer betaalbare modellen zoals de BMW i4 (ca. 590 km), de Volkswagen ID.4 en ID.5 (ca. 515 km) en de Skoda Enyaq IV (ca. 530 km).
- LUCID Air Sedan (v.a. € 165.000) 645 - 799 km
- Mercedes-Benz EQS (v.a. € 109.090) 640 - 757 km
- Tesla Model S (v.a € 115.993) 628 - 663 km
- BMW i7 XDrive 60 (€ 141.810) 625 km
- BMW iX XDrive 50 (€ 119.657) 613 km
De goedkoopste elektrische auto’s
Daar waar de top 3 van elektrische auto’s met de grootste rijbereik wordt gedomineerd door grote auto’s, bestaat de top 3 van goedkoopste elektrische auto’s louter uit kleine exemplaren. De nummer 1 is zelfs piepklein: de Renault Twizy. Het is een tweepersoonsauto met een topsnelheid van 80 km/u, dus met name geschikt voor ritjes in een stadse omgeving en net daar buiten. Wil je ook af en toe de snelweg op, dan kom je al snel bij de nummer twee, de Dacia Spring Electric. Dit Roemeense budgetmerk van moeder Renault zet de Spring qua prijs een flink stuk onder zijn Franse, iets krachtigere en luxere zusje, de Twingo.
Welke van de vijf het ook wordt, houd wel rekening met de soms beperkte actieradius.
- Renault Twizy 13 kW € 12.610 (actieradius 100 km)
- Dacia Spring Electric 33 kW € 21.750 (actieradius 230 km)
- Renault Twingo 60 kW € 23.020 (actieradius 190 km)
- Smart ForTwo EQ 60 kW € 24.885 (actieradius 132 km)
- JAC iEV7s € 29.900 (actieradius 200 km)
De snelste laders
Een grote actieradius hebben is fijn, maar als er dan toch geladen moet worden, dan maar beter zo snel mogelijk. Voor dit lijstje kijken we niet naar de hoogste laadsnelheid aan een snellaadpaal in kW, maar naar het aantal kilometers dat je per uur kunt laden. Dan gaat het dus niet alleen om de laadsnelheid, maar ook om het verbruik. Hier wint de Hyundai Ioniq 6, met op de 5e plek zijn broer, Ioniq 5. Bijzonder is dat alle auto's in deze top 5 de magische 1000 km/u-grens aantikken, iets wat een half jaar geleden alleen aan de top 3 was voorbehouden.
- Hyundai Ioniq 6 - 1150 - 1240 km/u
- Porsche Taycan - 980 - 1170 km/u
- Kia EV6 Long Range 2WD - 1050 - 1070 km/u
- Audi e-tron GT - 1030 km/u
- Hyundai Ioniq 5 - 1010 - 1020 km/u
Welke elektrische auto's zijn nu te koop?
*Vermelde actieradiussen en verbruikscijfers op basis van WLTP-metingen.