Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Alles over kleine elektrische auto's

Compact, betaalbaar en met een stekker!

Bij een elektrische auto denk je misschien meteen aan een grote, dure auto. Dat was ooit zo, maar het aanbod aan kleine en meer betaalbare elektrische auto’s groeit hard. De goedkoopste elektrische auto komt wat prijs betreft nog niet echt in de buurt van de goedkoopste benzineauto, maar het verschil wordt wel kleiner. Daarom een overzicht van kleine elektrische auto’s die je momenteel kunt kopen.

Kleine elektrische auto’s kun je onderverdelen in twee categorieën: de elektrische stadsauto’s en de compacte gezinsauto’s. De kleinste modellen zijn ideaal voor in de stad of als bijvoorbeeld tweede auto. Met de iets grotere modellen kun je met het hele gezin op stap. Ze bieden plek aan twee volwassenen en twee of drie kinderen en wat bagage.

Goedkope elektrische auto's

De goedkoopste elektrische auto’s beginnen qua prijs bij zo'n €20.000. Voor dat geld heb je een nieuwe, betaalbare Dacia Spring Electric voor de deur staan. Let wel: dit model is niet de veiligste van de klas. In een crashtest van Euro NCAP scoorde de Spring slechts één (van de maximaal 5 haalbare) ster, waarbij de organisatie de bescherming bij een frontale botsing en een aanrijding van opzij als 'ondermaats' bestempelde.

In de prijscategorie tot circa € 30.000 tref je vooral kleine stadsauto’s aan. De iets grotere compacte elektrische gezinsauto’s beginnen net boven die prijsgrens, met als goedkoopste de MG 4 Die je in deze klasse als betaalbaar mag bestempelen.

Ten opzichte van de Dacia Spring krijg je bij dit Chinese merk circa 55 centimeters extra lengte. Ook belooft de fabrikant 120 kilometer meer actieradius. Maar hij is dus ook goed voor een prijsverschil van zo'n € 10.000 ten opzichte van de Spring.

Elektrische stadsauto’s

Anders dan de naam doet vermoeden, kun je met een moderne (elektrische) stadsauto gewoon de stad uit en op de snelweg rijden. Het is simpelweg de naam die we hebben gegeven aan de allerkleinste automodellen, zoals de Renault Twingo, Fiat 500e en de smart fortwo. De meest betaalbare elektrische auto van dit moment is de eerder genoemde Dacia Spring Electric.

Vanzelfsprekend lever je bij een kleine elektrische auto wel flink in ten opzichte van de duurdere segmenten. Omdat de auto’s zelf klein van formaat zijn, past er geen groot accupakket in de auto.

  • Met de Dacia Spring kom je volgens de fabrikant zo'n 230 kilometer ver, maar in de praktijk zal dat met de kleine 26,8 kWh-accu rond de 195 km liggen.
  • De goedkoopste Fiat 500e heeft een 24 kWh-accu en zal hiermee in praktijk zo'n 160 km kunnen rijden.

De Fiat 500e is echter ook leverbaar met een 42 kWh-accu, de grootste accu die je momenteel in een elektrische stadsauto kunt krijgen. Daarmee kom je in de praktijk circa 270 kilometer ver. Maar daar moet je wel stevig voor in de buidel tasten; met een vanafprijs van bijna € 35.000 is de Fiat 500e met grote accu bijna net zo duur als sommige  grotere elektrische auto’s.

Gat met hybride en brandstofauto wordt kleiner

Het moge duidelijk zijn dat zowel de elektrische stadsauto’s als de compacte elektrische gezinsauto’s duurder in aanschaf zijn dan een vergelijkbare auto met benzinemotor of hybride aandrijflijn. Hoewel dit gat wél steeds kleiner wordt.

Bovendien: de goedkoopste elektrische auto is dan wel zo'n € 5.000 duurder dan de goedkoopste benzinevariant, maar daar staat tegenover dat de elektrische auto’s goedkoper zijn in gebruik en maandelijkse lasten. Echter, de hoge energieprijzen zijn momenteel van invloed op die lasten. Check dus vooraf jouw eigen elektriciteitstarief en vergelijk dit met de tarieven voor openbaar laden.

Heb je een variabel elektriciteitstarief, dan kan openbaar laden soms goedkoper zijn. Kun je laden met zonnepanelen, dan ben je vanzelfsprekend het goedkoopst uit.

Compacte elektrische gezinsauto’s

Prijzen voor compacte elektrische gezinsauto’s liggen tussen de € 30.000 en € 40.000. Het voordeel is niet alleen dat je voor dit geld extra ruimte koopt, maar ook een accupakket met betere prestaties. In deze prijsklasse ligt de accucapaciteit tussen 39 en 55 kWh, gemiddeld goed voor een te verwachten actieradius van tussen de 250 en 350 km. Denk hierbij aan modellen zoals de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208, Renault Zoe en Hyundai Kona Electric.

Vooral in deze prijsklasse groeit het aanbod, waarbij je steeds vaker zelfs grotere maten kunt vinden. Immers, modellen zoals de MG ZS Electric, MG5 Electric en de Nissan Leaf bieden net wat extra ruimte en staan toch voor minder dan € 35.000 in de showroom.

Aanschaf en subsidie elektrische auto

Rijd je graag met een automaat, dan zit je met een elektrische auto goed. Dit is iets wat bij kleinere brandstofauto's vaak alleen mogelijk is tegen meerprijs. Ook kun je vooralsnog subsidie aanvragen voor de aanschaf van elektrische auto’s. Dit geldt overigens ook voor elektrische private leaseauto's, mocht je niet willen kopen.

De subsidie is om het prijsverschil met benzineversies kleiner te maken en daarmee de drempel te verlagen voor consumenten die een elektrische auto willen kopen. Wij vertellen je wat de spelregels zijn en hoe je die subsidie aanvraagt.

Private Lease

Een andere optie om de barrière van een hoge aanschafprijs te slechten is private lease. Je koopt de auto dan niet, maar betaalt voor een afgesproken periode (meestal drie tot vijf jaar) een vast bedrag per maand voor alle autokosten, de laadkosten uitgezonderd.

Soms is dat onderaan de streep iets duurder dan het zelf kopen van een auto, maar door schaalvoordelen van de leasemaatschappij kan het soms ook goedkoper uitvallen. Ook als je een nieuwe elektrische auto private leaset, kun je subsidie aanvragen. Deze wordt dan gedurende de looptijd van het contract maandelijks uitgekeerd.

Bij de ANWB kun je diverse kleine elektrische auto’s private leasen. Bekijk hieronder ons volledige en actuele aanbod aan elektrische auto’s in de private lease.

Een gebruikte elektrische auto

Er zijn de afgelopen jaren behoorlijk wat elektrische auto’s verkocht en dat betekent dat er steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop zijn. Prijzen beginnen bij zo’n € 9.000 voor elektrische stadsauto’s, met een praktijkbereik van circa 70 tot 135 kilometer. Daarmee zijn auto’s als de Mitsubishi iMiev, Peugeot iOn, Citroën C-Zero en de eerste Nissan Leafs en Renault Zoe’s heel geschikt als tweede auto.

  • Maak je korte ritten, dan pak je een betaalbare elektrische auto. Voor langere ritten heb je dan altijd nog een benzineauto of een elektrische auto met grotere accu voor de deur staan.
  • Compacte elektrische gezinsauto’s met een wat ruimere actieradius zijn nog maar kort op de markt. Het tweedehandsaanbod bestaat daarom uit jonge occasions waarvan de prijzen slechts net onder de nieuwprijzen liggen.
  • Voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto kun je subsidie krijgen. In dit geval bedraagt het subsidiebedrag € 2.000. Ook hiervoor gelden de nodige voorwaarden.
Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.