Alles over kleine elektrische auto's

Compact, betaalbaar en met een stekker!

Bij een elektrische auto denk je misschien meteen aan een grote, dure auto. Dat was ooit zo, maar het aanbod aan kleine en meer betaalbare elektrische auto’s groeit hard. De goedkoopste elektrische auto komt wat prijs betreft nog niet echt in de buurt van de goedkoopste benzineauto, maar het verschil wordt wel snel kleiner. Daarom een overzicht van kleine elektrische auto’s die je momenteel zoal kunt kopen.

Kleine elektrische auto’s kun je onderverdelen in twee categorieën: de elektrische stadsauto’s en de compacte gezinsauto’s. De allerkleinste modellen zijn ideaal voor in de stad of als tweede auto. Met de iets grotere modellen kun je met het hele gezin op stap. Ze bieden plek aan twee volwassenen en twee of drie kinderen en wat bagage.

Goedkope elektrische auto's

De goedkoopste nieuwe elektrische auto’s beginnen qua prijs net iets boven de € 20.000. Voor dat geld heb je een nieuwe Dacia Spring Electric voor de deur staan. Let wel: dit model is niet de veiligste van de klas. In een recente crashtest van Euro NCAP scoorde de Spring slechts één ster, waarbij de organisatie de bescherming bij een frontale botsing en een aanrijding van opzij als ondermaats bestempelde.

In de prijscategorie tot circa € 30.000 tref je vooral kleine stadsauto’s aan. De iets grotere compacte elektrische gezinsauto’s beginnen boven die prijsgrens, met als goedkoopste de Jac E-S2. Ten opzichte van de Dacia Spring krijg je bij dit nieuwe Chinese merk circa 40 lengtecentimeters extra. Ook belooft de fabrikant 70 kilometer meer actieradius.

Gat wordt kleiner

Het moge duidelijk zijn dat zowel de elektrische stadsauto’s als de compacte gezinsauto’s duurder in aanschaf zijn dan een vergelijkbare auto met benzinemotor of hybride aandrijflijn. Hoewel dit gat steeds kleiner wordt.

Bovendien: de goedkoopste elektrische auto is dan wel zo'n € 6.000 duurder dan de goedkoopste benzinevariant, maar daar staat tegenover dat de elektrische auto’s goedkoper zijn in gebruik en maandelijkse lasten. Echter, de hoge energieprijzen zijn momenteel van invloed op die lasten. Check dus vooraf jouw eigen elektriciteitstarief en vergelijk dit met de tarieven voor openbaar laden. Heb je een variabel elektriciteitstarief, dan kan openbaar laden soms goedkoper zijn. Kun je laden met zonnepanelen, dan ben je vanzelfsprekend het goedkoopst uit.

Subsidie elektrische auto

Ook kun je vooralsnog subsidie aanvragen voor de aanschaf van zulke kleine elektrische auto’s. Iets dat overigens ook geldt voor elektrische private leaseauto's, mocht je niet willen kopen. Zowel over ANWB private lease als over de subsidie lees je verderop in dit stuk meer. En niet te vergeten: een elektrische auto heeft altijd een automaat, iets dat bij kleinere brandstofauto's niet mogelijk is of alleen tegen meerprijs.

Elektrische stadsauto’s

Anders dan de naam doet vermoeden, kun je met een moderne (elektrische) stadsauto gewoon de stad uit en op de snelweg rijden. Het is simpelweg de naam die we hebben gegeven aan de allerkleinste automodellen, zoals de Renault Twingo, Fiat 500e en de smart fortwo. De goedkoopste elektrische auto van dit moment is de eerder genoemde Dacia Spring Electric.

Vanzelfsprekend lever je bij een kleine elektrische auto wel iets in ten opzichte van de duurdere segmenten. Omdat de auto’s zelf klein van formaat zijn, past er geen heel groot accupakket in de auto. Met de Dacia Spring kom je volgens de fabrikant zo'n 230 kilometer ver, maar in de praktijk zal dat met de kleine 27,4 kWh-accu rond de 195 km liggen. De goedkoopste Fiat 500e heeft een 24 kWh-accu en zal hiermee in praktijk zo'n 160 km kunnen rijden. Het model is echter ook leverbaar met een 42 kWh-accu, de grootste accu die je momenteel in een elektrische stadsauto kunt krijgen. Daarmee kom je in de praktijk circa 270 kilometer ver. Daar moet je wel voor in de buidel tasten, met een vanafprijs van bijna € 33.000 is de Fiat 500e met grote accu bijna net zo duur als sommige flink grotere elektrische auto’s.

Welke elektrische stadsauto's zijn er?

Compacte elektrische gezinsauto’s

Prijzen voor compacte elektrische gezinsauto’s liggen tussen de € 30.000 en € 40.000. Het voordeel is niet alleen dat je voor dit extra geld extra ruimte koopt, maar ook een accupakket met betere prestaties. In deze prijsklasse ligt de accucapaciteit tussen 39 en 55 kWh, gemiddeld goed voor een te verwachten actieradius tussen de 250 en 350 km. Denk hierbij aan modellen zoals de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208Renault Zoe en Hyundai Kona Electric.  

Met name in deze prijsklasse groeit het aanbod, waarbij je steeds vaker zelfs grotere maten kunt vinden. Immers, modellen zoals de MG ZS Electric, Nissan Leaf en de Kia e-Soul bieden net wat extra ruimte en staan toch voor minder dan € 35.000 in de showroom.

Welke elektrische compacte gezinsauto's zijn er?

Aanschafsubsidie

Om het prijsverschil met benzineversies kleiner te maken en daarmee de drempel te verlagen voor consumenten die een elektriche auto willen kopen, is er jaarlijks een overheidssubsidie beschikbaar voor de aanschaf van betaalbare elektrische auto’s. Wij vertellen je wat de spelregels zijn en hoe je die subsidie aanvraagt.

Let op: de subsidiepot voor elektrische auto’s wordt tot en met 2024 elk jaar in januari gevuld. En daarna gaat het snel. De pot is voor 2022 is dan ook al enige tijd leeg. Vanaf 2 januari 2023 kun je pas weer profiteren van de aanschafsubsidie op een elektrische auto.

Private Lease

Een andere optie om de barrière van een hoge aanschafprijs te slechten is private lease. Je koopt de auto dan niet, maar betaalt voor een afgesproken periode (meestal drie tot vijf jaar) een vast bedrag per maand voor alle autokosten, de laadkosten uitgezonderd. Soms is dat onderaan de streep iets duurder dan het zelf kopen van een auto, maar door schaalvoordelen van de leasemaatschappij kan het soms ook goedkoper uitvallen. Ook als je een nieuwe elektrische auto private leaset, kun je subsidie aanvragen. Deze wordt dan gedurende de looptijd van het contract maandelijks uitgekeerd.

Bij de ANWB kun je diverse kleine elektrische auto’s private leasen. Bekijk hieronder ons volledige en actuele aanbod aan elektrische auto’s in de private lease.

Private lease elektrische auto's

Een gebruikte elektrische auto

Er zijn de afgelopen jaren behoorlijk wat elektrische auto’s verkocht en dat betekent dat er steeds meer tweedehands elektrische auto’s te koop zijn. Prijzen beginnen bij zo’n € 10.000 voor elektrische stadsauto’s, met een praktijkbereik van circa 70 tot 135 kilometer. Daarmee zijn auto’s als de Mitsubishi iMiev, Peugeot iOn, Citroën C-Zero en de eerste Nissan Leafs en Renault Zoe’s heel geschikt als tweede auto. Maak je korte ritten, dan pak je een goedkope elektrische auto. Voor langere ritten heb je dan altijd nog een benzineauto of een elektrische auto met grotere accu voor de deur staan.

Compacte elektrische gezinsauto’s met een grote actieradius zijn nog maar kort op de markt. Het tweedehandsaanbod bestaat daarom uit jonge occasions, waarvan de prijzen slechts net onder de nieuwprijzen liggen. Tegenwoordig zijn gebruikte auto’s soms zelfs duurder dan een nieuw exemplaar omdat veel fabrikanten de laatste tijd te kampen hebben met problemen in de toeleveringsketen en nieuwe auto’s niet of pas laat geleverd kunnen worden.

Ook voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto kun je vanaf 2 januari 2023 weer subsidie krijgen. In dit geval bedraagt het subsidiebedrag € 2000. Ook hiervoor gelden de nodige voorwaarden.

Elektrische occasions