Openbaar vervoer

Openbaar vervoer

  • Met OV Compleet of Compleet
  • Saldo opladen niet nodig
  • Vergeten uit te checken service
Meer informatie

Openbaar vervoer met de Mobiliteitskaart

Heb je een afspraak in de binnenstad of is het druk op de weg? Dan is het wel eens handig om met het openbaar vervoer te reizen. Ook als je graag een bewuste keuze wilt maken voor het reizen of tijdens je reis lekker door wilt kunnen werken. Met de Mobiliteitskaart van de ANWB (OV Compleet of Compleet pakket) is zakelijk openbaar vervoer voor jou en je medewerkers geregeld!  

Je kunt de kaart gebruiken voor alle vormen van openbaar vervoer in Nederland (met uitzondering van ICE en Thalys), dus met de trein, bus, tram, metro en OV-fiets. Je hoeft geen saldo meer te laden en ontvangt achteraf een factuur van het gebruik. Met de ANWB Mobiliteitskaart kan je eenvoudig in- en uitchecken. De kaart is namelijk ook een OV-chipkaart. Wil je internationaal treinreizen dan kan dat door een reservering te maken via Tranzer met je mobiliteitskaart. 

 

Zo werkt het openbaar vervoer met de ANWB Mobiliteitskaart

  1. Gebruik de ANWB Mobiliteitskaart op dezelfde manier als een OV-chipkaart.
  2. Houd de kaart voor de kaartlezer met het OV-chipkaart logo.
  3. Op het display zie je dat je bent ingecheckt met een tekst en een groen lampje. Ook hoor je één piepje.
  4. Houd bij het uitchecken je kaart weer voor de kaartlezer om uit te checken. Je hoort nu twee piepjes en ziet op het display dat je bent uitgecheckt.

Let op dat je bij de juiste vervoerder in- en uitcheckt. Wij zorgen ervoor dat je altijd genoeg tegoed hebt om te reizen. Ben je vergeten om uit te checken dan geven wij jou via de ANWB Mobiliteitskaart app een seintje en sturen we je in de juiste richting om restitutie aan te vragen. 

Tweede- of eerste klas reizen

Standaard staat de ANWB Mobiliteitskaart ingesteld op tweede klas reizen. Het is mogelijk om deze reisklasse aan te passen. Dit kan permanent aangepast worden of voor één dag.

Veelgestelde vragen

In- en uitchecken in het openbaar vervoer is mogelijk als je het pakket OV Compleet of Compleet hebt gekozen (dus bij het pakket Auto Compleet kan dit niet). De ANWB Mobiliteitskaart werkt dan hetzelfde als een OV-chipkaart. Check in aan het begin van je reis door je mobiliteitskaart bij de kaartlezer van de vervoerder te houden. Aan het einde van je reis check je op dezelfde manier uit. De kaartlezer piept als bevestiging dat je kaart is gelezen. Daarnaast zie je in het scherm of je in- of uitgecheckt bent.

 

Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als je dit binnen zes uur na de incheck doet, krijg je geen boete. 

Lukt het niet meer om uit te checken, dan kun je restitutie aanvragen via Uitcheck gemist. Dit kan vaak niet meteen, omdat de gemiste uitcheck niet direct zichtbaar is in het systeem. In de meeste gevallen is de rit binnen 14 dagen terug te zien. Soms duurt het echter langer; binnen uiterlijk 62 dagen is de gemiste uitcheck in ieder geval terug te vinden. 

Tijdens de restitutieaanvraag, zie je direct hoeveel restitutie er voor je wordt klaargezet. Onderaan de pagina kun je deze bevestiging eventueel naar jezelf laten mailen. Je moet hierna de restitutie nog wel ophalen bij een OV-chipkaart servicepunt. Hierna is de transactie terug te vinden in de portal en is het toegekende saldo verrekend in je account. 

Let op: je kunt op Uitcheck gemist drie keer per kalenderjaar per vervoerder restitutie aanvragen.  Als je vaker vergeet in- of uit te checken, kun je enkel direct bij de betreffende vervoerder proberen restitutie aan te vragen.

Je betaalt voor OV-reizen met de ANWB Mobiliteitskaart de reguliere OV-tarieven. Als je gebruik maakt van een P+R terrein en je reist op deze dag ook met de trein, dan ontvang je een korting op het dagtarief voor parkeren. Reis je tijdens de daluren dan reken we automatisch het daltarief. 

Je kunt zelf restitutie aanvragen bij de NS. Het bedrag dat je terugkrijgt is afhankelijk van de duur van de vertraging. Er zijn verschillende regelingen voor binnenlandse reizen en reizen met de Intercity direct. Je kunt het verzoek indienen bij de NS via: Aanvraag Geld Terug bij Vertraging formulier

Het kan gebeuren dat je een niet complete OV-rit in je persoonlijke Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving ziet. In sommige gevallen wordt de informatie nog aangevuld door de vervoerder. Dit gebeurt vanzelf, je hoeft dan niets te doen. In andere gevallen gebeurt dit wanneer je bent vergeten uit te checken of niet hebt ingecheckt. Teveel betaald saldo kun je terugvragen via Uitcheck gemist.

Je ANWB Mobiliteitskaart wordt automatisch opgeladen voor het openbaar vervoer. Dat betekent dat als je saldo onder het minimale reissaldo komt, wij automatisch nieuw saldo op je mobiliteitskaart laden. Je kunt dus in- en uitchecken zonder je druk te maken om het saldo. Het bericht wat je ziet op de incheck zuil kan je daarom negeren. 

Met je ANWB Mobiliteitskaart kun je een OV-fiets huren als je hebt gekozen voor het pakket OV Compleet of voor het pakket Compleet. Dit doe je door je ANWB Mobiliteitskaart te (laten) scannen bij het ophalen en inleveren van de fiets. Lees op de pagina OV-fiets hoe het werkt.

Bekijk alle veelgestelde vragen