Veelgestelde vragen

Bekijk de veelgestelde vragen over de mobiliteitskaart van ANWB Zakelijk.

Algemeen

De ANWB Mobiliteitskaart is een zakelijke kaart met diverse mobiliteitsdiensten voor jou en jouw medewerkers: tanken in Nederland en Europa, gebruik maken van alle openbaar vervoer in Nederland, een OV-fiets huren, EV laden in Nederland en Europa, parkeren op straat en in garages, een deelauto huren via Greenwheels, een taxi en Uber betalen en de wasstraat of vloeistoffen bij tankstations afrekenen.

Alle zakelijke reiskosten worden verzameld op één factuur met BTW. Je betaalt maandelijks achteraf. Geen bonnetjes en voorschieten van bedragen. Alle facturen en reistransacties staan in je persoonlijke Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving. Handig voor je boekhouding! De kaart is maandelijks opzegbaar.

De ANWB Mobiliteitskaart is een product speciaal voor zakelijke leden. Voorlopig kun je dit alleen in combinatie met een zakelijk ANWB lidmaatschap met Wegenwacht voor de Zaak aanschaffen. Je kunt uiteraard meerdere kaarten bestellen naast één Wegenwacht voor de Zaak product.

De ANWB Mobiliteitskaart is een zakelijk product. Je kunt de kaart ook privé gebruiken, alle reizen en transacties worden geregistreerd op één BTW factuur. Voorlopig nog zonder specificatie zakelijk versus privé.

Je kunt de ANWB Mobiliteitskaart zowel voor jezelf, als voor je medewerkers aanschaffen. Je moet minimaal één kenteken verzekerd hebben met Wegenwacht voor de Zaak. Je kunt meerdere kaarten bestellen als je één Wegenwacht voor de Zaak pakket hebt afgesloten.

De ANWB Mobiliteitskaart is een persoonsgebonden kaart. Ook voor je medewerkers kun je een ANWB Mobiliteitskaart aanschaffen. Als werkgever kun je alle transactie- en reiskosten per kaart online inzien.

De maandelijkse kaartkosten bedragen € 4,99 exclusief BTW (per kaart). Tevens betaal je, afhankelijk van gebruik, per gebruikte dienst de reguliere gebruikskosten en bij sommige producten transactiekosten (bijvoorbeeld bij parkeren). Als je of je medewerkers de kaart niet gebruiken, betaal je alleen de maandelijkse kaartkosten.

Je ontvangt maandelijks een digitale factuur per e-mail. Het bedrag wordt via een automatische incasso geïncasseerd.

Op de ANWB Mobiliteitskaart zijn de volgende diensten standaard geactiveerd:

  • Tanken Nederland,
  • Openbaar vervoer, 
  • OV-Fiets,
  • Parkeren,
  • Autodelen,
  • EV-laden Nederland en Europa,
  • Taxi en Uber,
  • Betalen van vloeistoffen voor de auto en wasstraat.

De diensten kunnen niet worden gedeactiveerd. Als je echter geen gebruik maakt van diensten, betaal je ook geen transactie- of gebruikskosten. De module Tanken Europa kun je naar keuze toevoegen (€ 0,50 exclusief BTW per maand). Verder kun je de openbaar vervoer klas tijdelijk of permanent wijzigen. Je kunt met de ANWB Mobiliteitskaart per dag maximaal voor € 175,- en per week maximaal voor € 400,- tanken.


Algemeen voor klanten

Om de kaart en alle diensten te kunnen gebruiken, moet je eerst nog een aantal stappen doorlopen. Samen met de kaart heb je een instructie-flyer ontvangen.

Je factuurbedrag wordt maandelijks door Radiuz geïncasseerd. Als de eerste incassopoging 4 dagen na factuurdatum niet is gelukt, incasseert Radiuz op de 4e dag nogmaals. Als het bedrag binnen 17 dagen na factuurdatum niet betaald is, zijn we helaas genoodzaakt om de kaart stop te zetten.

Zodra de betaling binnen is, kun je weer gebruik maken van de diensten. Hiervoor heb je echter wel een nieuwe kaart nodig. Deze vragen we automatisch voor je aan. Je betaalt per nieuwe kaart € 7,50 exclusief BTW. De geblokkeerde kaart(en) moet je altijd terugsturen naar ANWB Mobiliteitskaart, Antwoordnummer 56544, 3506 WB Utrecht. Deze blijven eigendom van TLS. Als kaarten niet binnen 30 dagen retour zijn ontvangen, kunnen we een boete van € 25,- per kaart in rekening brengen.

De ANWB Mobiliteitskaart is maandelijks opzegbaar. Opzeggen kan telefonisch +31 (0)30 3040644 of per e-mail: anwbmobiliteitskaart@radiuz.nl

Na de opzegdatum dien je alle kaarten binnen 30 werkdagen retour te sturen naar:
ANWB Mobiliteitskaart
Antwoordnummer 56544
3506 WB Utrecht

De kaarten worden per opzegdatum stopgezet. Als kaarten niet binnen 30 dagen retour zijn ontvangen, kunnen we een boete van € 25,- per kaart in rekening brengen.

De werkgever neemt zo snel mogelijk contact op met ANWB Mobiliteitskaart Service Desk op +31 (0)30 304 06 44 (werkdagen tussen 8.30-17.30 uur) of stuurt je een e-mail naar anwbmobiliteitskaart@radiuz.nl. We zetten je kaart stop en er wordt direct een nieuwe kaart besteld. Voor de nieuwe kaart betaal je een eenmalig bedrag van € 7,50 exclusief BTW. 

Het aanvragen van een nieuw wachtwoord kan eenvoudig via de inlogpagina. Vul je e-mailadres in bij de optie ‘wachtwoord vergeten’. Je ontvangt een e-mail met een link om je wachtwoord te resetten, zodat je direct kunt inloggen. 


Tanken

Bekijk de instructiefilm hoe je kunt tanken met je ANWB Mobiliteitskaart.

Je kunt bij alle tankstations in Nederland tanken, zowel bij onbemande als bemande stations.

Je betaalt altijd de actuele pompprijs als je tankt in Nederland (met uitzondering van enkele tankstations).

Nee, echter er geldt een limiet per dag van € 175,- en per week een limiet van € 400,- voor tanken met je ANWB Mobiliteitskaart.

Ja, je moet altijd de kilometerstand opgeven als je betaalt met de kaart. Zo kan je werkgever het controleren op een logisch kilometerverloop en de bijbehorende brandstofkosten.

Je kunt je pincode zien in je persoonlijke instellingen op je Mijn ANWB Mobiliteitskaart portal. Lukt dit niet? Stuur een e-mail naar anwbmobiliteitskaart@radiuz.nl of bel met de ANWB Mobiliteitskaart Servicedesk via +31 (0)303040644.

Neem contact op met onze de ANWB Mobiliteitskaart Service Desk telefonisch: +31 (0)30 3040644 of per e-mail: anwbmobiliteitskaart@radiuz.nl.

De ANWB Mobiliteitskaart kan een storing geven bij het pinapparaat. Dit probleem is bij de meeste kassamedewerkers bekend. Vraag hen een reset uit te voeren en probeer het opnieuw. Een andere optie is om allereerst op COR (correctie) te drukken op de pinautomaat. Hierna kun je je mobiliteitskaart gebruiken om af te rekenen. Lukt het nog niet? Neem contact met ons op per e-mail naar anwbmobiliteitskaart@radiuz.nl of bel +31 (0)30 3040644.

Als aanvullende optie kun je Tanken Europa afnemen. Dit kost € 0,50 exclusief BTW per maand. Je ontvangt hiervoor een aparte pas, de DKV-pas. Hiermee kun je in het buitenland je tankbeurten en je tol betalen.

Als aanvullende optie kun je Tanken Europa afnemen. Dit kost € 0,50 exclusief BTW per maand. Je ontvangt hiervoor een aparte pas, de DKV-pas. Om in het buitenland te kunnen tanken moeten de tankstations aangesloten zijn bij DKV. Dat zijn er in totaal 42.000. Kijk hier welke stations zijn aangesloten. Je kunt ook je tol in het buitenland betalen.

DKV rekent naast de actuele brandstofprijzen per tankbeurt een toeslag (tussen 1% en 4,5%). Bekijk de actuele toeslagen


Parkeren

Bekijk de instructievideo hoe je kunt parkeren met je ANWB Mobiliteitskaart.

Bekijk de instructievideo.
 
Straatparkeren doe je via Yellowbrick. Volg de onderstaande stappen om gebruik te kunnen maken van de Yellowbrick app: 

  1. Installeer de Yellowbrick app en klik op de knop “Inloggen” 
  2. Klik op “Wachtwoord vergeten” 
  3. Voer je telefoonnummer in op de plek waar om het klantnummer wordt gevraagd (0612345678 of 0031612345678) 
  4. Klik op de button “Wachtwoord opvragen” 
  5. Je ontvangt vervolgens een sms met daarin het wachtwoord 
  6. Je kunt nu inloggen op de Yellowbrick app met je klantnummer (mobiele nummer) en het per sms gestuurde wachtwoord. 

Alle parkeertransacties betaal je tweewekelijks achteraf en komen overzichtelijk op een BTW factuur.

Nadat je auto geparkeerd staat, open je de Yellowbrick app. Middels de handige GPS-functie herkent de app direct het juiste parkeertarief. Om je parkeertransactie te starten druk je simpelweg op de startknop in de app. Klaar met parkeren? Open de app en druk op de stopknop, zo betaal je alleen voor de werkelijke parkeertijd. Als de parkeertijd in een zone eindigt, stopt je transactie automatisch.

Bekijk de instructievideo.

Je gebruikt de ANWB Mobiliteitskaart bij het in- en uitrijden van een Q-Park garage.
Inrijden: Steek je ANWB Mobiliteitskaart in de opening voor betaalkaarten. Volg de aanwijzingen op het scherm. De slagboom gaat open en je kunt parkeren. Je mobiliteitskaart fungeert als parkeerkaart.
Uitrijden: Steek je ANWB Mobiliteitskaart in de opening voor de betaalkaart. Q-Park registreert jouw parkeertijd. Neem je kaart uit. De slagboom gaat open en je kunt uitrijden.

Een overzicht van alle Q-park garages en P+R terreinen vind je hier

De ANWB mobiliteitskaart bedient alle Q-park garages inclusief de Q-Park P+R locaties nabij NS-stations.
Let op: sommige P+R locaties zijn in handen van de gemeente en niet van Q-Park. In deze gevallen werkt de mobiliteitskaart niet.

Bekijk de instructievideo.

Als je parkeert op een P+R terrein zijn er twee tarieven mogelijk: 
1. Het standaard (dag)tarief 
2. Het NS (dag)tarief 

Let op! Om recht te hebben op het speciale NS-parkeertarief op P+R terreinen dien je de volgende stappen te doorlopen:

  1. Het NS (dag)tarief wordt gebruikt als je, op de dag van parkeren, in- en uitgecheckt bent bij de NS. Met het NS (dag)tarief ontvang je korting op het standaard (dag)tarief.
  2. Volg onderstaande stappen om deze korting toegewezen te krijgen:
    Houd bij het uitrijden eerst je ANWB Mobiliteitskaart voor de kaartlezer van de uitrijdterminal. Het systeem controleert of je die dag met NS gereisd hebt.
    Steek vervolgens je ANWB Mobiliteitskaart waarmee je bent ingereden in de kaartlezer. De slagboom gaat open en je kunt uitrijden.

Een overzicht van alle Q-park garages en P+R terreinen vind je hier.

Als je in het verleden al gebruik hebt gemaakt van Yellowbrick, dien je je eerst telefonisch af te melden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice van Yellowbrick: 0900- 2006999. Daarna kun je je aanmelding opnieuw afronden.

Je kunt dit zelf laten corrigeren bij Q-park door het aanvragen van restitutie

Ga naar de Yellowbrick App en klik op de button ‘inloggen’ en vervolgens op wachtwoord vergeten. Je ontvangt direct een nieuw wachtwoord.

  1. Voor straatparkeren: per parkeertransactie betaal je 34 cent exclusief BTW. Voor de parkeertijd worden de geldende reguliere parkeertarieven berekend. 
  2. Voor garageparkeren betaal je de reguliere tarieven van Q-Park. 

Als je parkeert op een P+R terrein zijn er twee tarieven mogelijk:

1. Het standaard (dag)tarief
2. Het NS (dag)tarief

Let op! Om recht te hebben op het speciale NS-parkeertarief op P+R terreinen dien je onderstaande stappen te doorlopen.

Zo profiteer je van het speciale NS (dag)tarief
Het NS (dag)tarief wordt gebruikt als je, op de dag van parkeren, in- en uitgecheckt bent bij de NS. Met het NS (dag)tarief ontvang je korting op het standaard (dag)tarief.

Volg onderstaande stappen om de korting toegewezen te krijgen:

1. houd bij het uitrijden eerst je mobiliteitskaart voor de kaartlezer van de uitrijdterminal. Het systeem controleert of je die dag met NS gereisd hebt;
2. steek vervolgens je mobiliteitskaart in de kaartlezer;
3. de slagboom gaat open en je kunt uitrijden.


Openbaar Vervoer

De ANWB Mobiliteitskaart werkt hetzelfde als een OV-chipkaart. Check in aan het begin van je reis door je mobiliteitskaart bij de kaartlezer van de vervoerder te houden. Aan het einde van je reis check je op dezelfde manier uit. De kaartlezer piept als bevestiging dat je kaart is gelezen. Daarnaast zie je in het scherm of je in- of uitgecheckt bent.

Let op: reis je op je traject met verschillende vervoerders? Dan moet je bij de overstap eerst uit- en dan weer inchecken. Kijk naar de instructievideo voor meer informatie.

Als je vergeet in- of uit te checken in het OV wordt een instaptarief in rekening gebracht. Bij een vergeten check-in of check-out ontvang je een e-mail met instructies om het teveel betaalde saldo terug te krijgen op je ANWB-mobiliteitskaart. Je kunt het bedrag terugvragen via Uitcheck gemist. Vervolgens wordt het teveel betaalde bedrag teruggestort op je ANWB Mobiliteitskaart en kun je dit ophalen bij een NS-automaat.

Je betaalt voor OV-reizen met de ANWB Mobiliteitskaart de reguliere OV-tarieven. Als je gebruik maakt van een P+R terrein en je reist op deze dag ook met de trein, dan ontvang je een korting op het dagtarief voor parkeren.

Nee, dat is helaas niet mogelijk.

Je kunt kiezen voor een tijdelijke of permanente klaswissel voor het Openbaar Vervoer 

Tijdelijke klasse wissel – 1 dag geldig 

  1. Houd de ANWB mobiliteitskaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat 
  2. Kies op het scherm voor ’Laden overige producten’ 
  3. Kies voor 'Toeslag 2 -1' 
  4. Kies de voor jouw mogelijke variant en volg de betaalinstructies op de NS-kaartautomaat 
  5. Houd je ANWB mobiliteitskaart opnieuw voor de kaartlezer. Je klas is nu tot 4.00 uur ’s nachts gewijzigd 

Permanente klaswissel 

  1. Neem contact op met de Service Desk via anwbmobiliteitskaart@radiuz.nl of bel +31 (0)30 304 06 44 (op werkdagen tussen 8.30-17.30 uur) 
  2. Je ontvangt een e-mail met daarin de instructies 

Om te reizen met een Intercity Direct wordt door NS een toeslag in rekening gebracht. Deze toeslag dien je zelf voorafgaand aan de treinreis op de ANWB Mobiliteitskaart te laden. Dit kun je doen bij een toeslagzuil op het vertrekperron van de trein, bij een NS-automaat of een servicebalie op het station.

Hoe dit werkt? 

  1. Houd op het vertrekperron je mobiliteitskaart voor de lezer van de Toeslagzuil. Je hebt nu Toeslag Intercity direct voor een enkele reis gekocht. 
  2. Op je eindbestemming check je uit bij NS. Je hoeft hier niks meer te doen bij de Toeslagzuil. 
  3. Reis je ook weer terug met de Intercity direct? Herhaal dan bovenstaande stappen. 
  4. De Toeslag annuleren? Houd je kaart dan binnen 30 minuten opnieuw voor de Toeslagzuil.

Je kunt zelf restitutie aanvragen bij de NS. Het bedrag dat je terugkrijgt is afhankelijk van de duur van de vertraging. Er zijn verschillende regelingen voor binnenlandse reizen en reizen met de Intercity direct. Je kunt het verzoek indienen bij de NS via: Aanvraag Geld Terug bij Vertraging formulier

Nee, de ANWB Mobiliteitskaart wordt automatisch opgeladen. Bij het inchecken wordt automatisch gecontroleerd of er voldoende saldo is voor je rit. Op het moment dat je saldo onder het minimale reissaldo komt, wordt dit saldo automatisch aangevuld. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. 

Nee, dit is niet toegestaan. Je ANWB Mobiliteitskaart laadt automatisch op. Ook als je privéreizen wilt maken, is het niet toegestaan om zelf saldo op de kaart te laden. Wanneer je dit wel doet, is een teruggave helaas niet mogelijk.

Het kan voorkomen dat je een niet complete OV-rit in je persoonlijke Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving ziet. In sommige gevallen wordt de informatie nog aangevuld door de vervoerder. Dit gebeurt vanzelf, je hoeft dan niets te doen. In andere gevallen gebeurt dit wanneer je bent vergeten uit te checken of niet hebt ingecheckt. Teveel betaald saldo kun je terugvragen via Uitcheck gemist.

Je ANWB Mobiliteitskaart wordt automatisch opgeladen voor het openbaar vervoer. Dat betekent dat als je saldo onder het minimale reissaldo komt, dat wij automatisch nieuw saldo op je mobiliteitskaart laden. Je kunt dus in- en uitchecken zonder je druk te maken om het saldo. 


OV-fiets

Kijk hier voor de instructievideo hoe een OV-fiets te huren met je ANWB Mobiliteitskaart.

Je kunt op meer dan 300 locaties in Nederland een OV-fiets huren. Kijk op ov-fiets.nl voor de locaties.

Ja, je kunt maximaal twee OV-fietsen huren met één kaart.

Voor gebruik van een OV-fiets worden de reguliere OV fiets tarieven in rekening gebracht. De ritprijs bedraagt € 3,85 per 24 uur, mits je de fiets terugbrengt naar dezelfde locatie. Als je de OV-fiets terugbrengt op een andere locatie betaal je € 5,- extra. Als je de OV-fiets langer dan 72 uur huurt, wordt per extra periode van 24 uur € 5,- gerekend. Voor het niet inleveren van een OV-fiets na huur van 21 dagen wordt € 250,- in rekening gebracht.


EV-laden

Kijk hier voor de instructievideo hoe je elektrisch kunt laden met je ANWB Mobiliteitskaart. Je kunt eenvoudig je auto opladen met de ANWB Mobiliteitskaart. Dit doe je door de kaart voor de laadpaal te houden. Dit doe je als je een laadsessie start en/of stopt. Je kunt ook de Fastned app downloaden, laden, starten en stoppen met de app.

Met je ANWB Mobiliteitskaart kun je je vol elektrische auto bij alle publieke/openbare laadpunten en de snellaadstations van Fastned opladen. Een overzicht van alle oplaadpunten vind je op oplaadpunten.nl. Kijk hier voor de Fastned-locaties.

Je kunt met de ANWB Mobiliteitskaart elektrisch laden in Nederland, België, Duitsland en Verenigd Koninkrijk. Kijk hier voor alle Fastned locaties. In Nederland kun je tevens gebruik maken van alle publieke/openbare laadpunten. 

Ja, bij de snellaadstations van FastNed kun je binnen 20 minuten je auto opladen met de ANWB Mobiliteitskaart. Kijk hier of je auto geschikt is voor snelladen.

Nee, je kunt de ANWB Mobiliteitskaart meteen gebruiken zonder te registreren bij Fastned door de laadpas voor de paslezer te houden. Als je de Fastned app wil gebruiken kun je je ANWB Mobiliteitskaart koppelen aan je Fastned account in de app.

In de Fastned kun je aangeven dat je de betalingen van de laadbeurten via de ANWB Mobiliteitskaart wilt laten verlopen. Doorloop de volgende stappen:

  1. Ga naar de Fastned App en maak een account aan 
  2. Ga naar de betaalmethode onder “Mijn profiel” en kies de optie “laadpas”
  3. Voer het kaartnummer in van je ANWB Mobiliteitskaart. Voeg toe en je kaart is gekoppeld.
  4. Nu kun je een Fastned laadsessie eenvoudig starten en stoppen met de Fastned app. Alle transacties worden via de ANWB Mobiliteitskaart gefactureerd.

Voor de publieke/openbare laadpunten in Nederland gelden de reguliere tarieven. Voor laden via Fastned betaal je € 0,59 per kWh. Je betaalt géén abonnementskosten of kosten per laadsessie.


Greenwheels

Kijk hier voor de instructievideo hoe je een auto kunt huren met uw ANWB Mobiliteitskaart.
Voor autodelen maken we gebruik van Greenwheels. Om een auto te kunnen reserveren moet je eerst een account aanmaken. Dit doe je zo: 

  • Je ontvangt binnen 3 werkdagen na het bestellen van een ANWB Mobiliteitskaart een email van ons met een activatielink voor Greenwheels. Deze link is 24 uur geldig. Activeer de link volgens de instructies. Als je alle stappen hebt gevolgd, is je account gekoppeld en kun je een auto reserveren met de Greenwheels-app. 
  • Als je activatielink is verlopen, neem je contact op met de Servicedesk tijdens werkdagen +31 (0)30-3040644. We zorgen dan dat je een nieuwe link ontvangt. 

Je activatielink is 24 uur geldig. Als je activatielink is verlopen, neem je contact op met de Servicedesk tijdens werkdagen +31 (0)30-3040644. We zorgen dan dat je een nieuwe link ontvangt.

Met de ANWB Mobiliteitskaart betaal je géén abonnementskosten voor Greenwheels, maar betaal je naar gebruik per uur. Het uurtarief is € 8,80 exclusief BTW per uur, ongeacht welk model auto. Dit is inclusief brandstofkosten. Je kunt kiezen uit diverse modellen. Er wordt per kwartier gerekend.

Je betaalt geen starttarief en er geldt geen minimale afnametijd. Bij een reservering is de eerste 80 km kosteloos inbegrepen. Voor elke extra kilometer boven de 80 km betaal je € 0,35 exclusief BTW. De maximale huurprijs per 24 uur is € 80,- exclusief BTW. Let op: als je moet tanken met je Greenwheels auto gebruik je de Greenwheels tankpas die in de auto ligt. De brandstofkosten zijn inbegrepen in je uurtarief.

Nee, je betaalt geen borg.


Taxi en Uber

Je kunt op twee manier een taxi reserveren:

  1. Via het landelijke netwerk: je kunt een taxi reserveren door te bellen met de ANWB Mobiliteitskaart Servicedesk op +31 (0)30-3040644. Boek een taxi minimaal 30 minuten voordat je opgehaald wil worden. Je kunt tot 15 minuten voor het afgesproken tijdstip de taxirit annuleren of wijzigen. Houd je pasnummer van de ANWB Mobiliteitskaart bij de hand.
  2. Via Uber for Business: je kunt Uber gebruiken in binnen- en buitenland. Hiervoor moet je de Uber App downloaden. Bekijk de volgende veelgestelde vraag: hoe koppel ik een Uber account aan mijn ANWB Mobiliteitskaart? voor het koppelen van je account.

Na aanvraag van een ANWB Mobiliteitskaart ontvang je per email een activatiemail voor Uber. Klik op de link en kies voor de optie “bestaande reiziger” of “nieuwe reiziger”. Als je een nieuwe reiziger bent, vul je je gegevens in voor het aanmaken van een account. Als je een bestaande reiziger bent, log je in met je bestaande inloggegevens van Uber. 

Je ontvangt in beide gevallen een verificatiecode per sms of e-mail (bij keuze inloggen met emailadres). Je wordt vervolgens verwezen naar de Appstore om de Uber App te downloaden. Log vervolgens in.
Om al je taxiritten te betalen met de ANWB Mobiliteitskaart moet je tenslotte nog je kaart koppelen aan je Uber-account. Dit doe je zo:

  • Ga in de Uber-app naar “profile and payment” in het menu.
  • Kies voor ANWB. Je ANWB Mobiliteitskaart is nu gekoppeld.
  • Je kunt de taxiritten reserveren met de Uber-app.

Als je een taxi of Uber telefonisch reserveert, betaal je de actuele rittarieven. Je betaalt dus géén toeslagen of startkosten per rit.