Veelgestelde vragen over de Mobiliteitskaart

Heb je een vraag over de Mobiliteitskaart van de ANWB? Stel deze aan onze virtuele assistent Iris of kijk bij de veelgestelde vragen.

 

Veelgestelde vragen

De ANWB Mobiliteitskaart is een zakelijke kaart waarmee reizen een stuk eenvoudiger wordt. Je kunt kiezen uit drie pakketten: Auto Compleet, OV Compleet of Compleet. Net wat het beste bij jou als werknemer (MKB), werkgever (MKB) of zzp'er past. Alle zakelijke reiskosten die je met je ANWB Mobiliteitskaart maakt, worden verzameld op één factuur met BTW. Je betaalt maandelijks achteraf. Geen gedoe met bonnetjes of voorschieten van bedragen. Alle facturen en reistransacties staan in je Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving. Handig voor je boekhouding! 

Daarnaast maak je eenvoudig gebruik van allerlei verschillende vormen van mobiliteit zoas bijvoorbeeld het openbaar vervoer, deelauto's van GreenWheels, Amber, Sixt Share en Mywheels en elektrische scooters van Check. Veel reismogelijkheden dus die allemaal met een eenvoudige adminstratie te gebruiken en betalen zijn. 

Na aanvraag kun je binnen tien werkdagen reizen met de kaart. Na de aanvraag wordt er eerst een kredietcheck gedaan. Deze duurt maximaal twee werkdagen. Vervolgens wordt de kaart geproduceerd en toegestuurd. Dit hele proces duurt dus maximaal tien werkdagen waarna je met de mobiliteitskaart op pad kunt.

Nee dat hoeft niet. Ook als je geen Zakelijk ANWB lid bent of geen andere producten van ANWB Zakelijk afneemt kan je gewoon een ANWB Mobiliteitskaart bestellen. Als MKB bedrijf kan je meerdere kaarten voor je werknemers bestellen en als zzp'er kies je zelf welke kaart het beste bij jou past. 

Als zzp'er kan je de ANWB Mobiliteitskaart ook privé gebruiken. Je classificeerd dan je ritten en transacties in de app of online portal als privé. Een zakelijke rit klassificeer je als zakelijk. Zo houd je de kosten overzichtelijk gesplitst.

Als MKB mederker kan je de kaart ook privé gebruiken mits jouw werkgever de Werkgeversmodule heeft geactiveerd. Wanneer jij dan een rit of transactie in de app of de online portal classificeerd als privé wordt deze bij jou persoonlijk geïncasseert via de automatische incasso die je hebt moeten afgeven. Jouw werkgever heeft geen inzicht in transacties of ritten die jij classificeerd als privé. Is de Werkgeversmodule niet geactiveerd dan worden alle kosten, ook kosten die geklassificeerd zijn als privé, doorberekend aan je werkgever. 

Ja, als werkgever van een MKB-bedrijf kun je de ANWB Mobiliteitskaart zowel voor jezelf als voor je medewerkers aanschaffen. Bij het bestellen kan je aangeven hoeveel kaarten je wilt bestellen. Na het ondertekenen van het contract met onze partner Shuttel en het afgeven van SEPA-machtiging ontvang je dan inloggegevens voor je eigen werkgeversportal. In deze portal nodig je vervolgens jouw werknemers uit om hun eigen ANWB Mobiliteitskaart aan te vragen. Jij bepaald welke kaart welke werknemer mag aanvragen. 

Verandert er iets in je personele bezetting dan kan je in diezelfde portal een kaart deactiveren of er juist een aanvragen voor een nieuwe werknemer bijvoorbeeld. 

De ANWB Mobiliteitskaart is een persoonsgebonden kaart. Hij is voorzien van een naam maar geen kenteken. 

Bij de ANWB Mobiliteitskaart(en) kies je uit 3 pakketten:

  • Auto Compleet voor € 3,99 per kaart per maand
  • OV Compleet voor € 4,99 per kaart per maand
  • Mobiliteit Compleet voor € 5,99 per kaart per maand
     

Daar bovenop betaal je voor de (mobiliteits)diensten die je met de kaart afrekent. Als je de kaart niet gebruikt, betaal je dus alleen de maandelijkse kaartkosten. Kies je voor de wasstraat, laden (Benelux of EU) en/of tanken in het buitenland dan komen er geen extra kosten per maand bij. Daarnaast rekenen wij ook geen opstartkosten

Upgrade werkgeversmodule

Je hebt de mogelijkheid om te upgraden met de werkgeversmodule. Dit doe je voor alle kaarten tegelijk. De module kost € 1,99 per kaart per maand. Met de werkgeversmodule vereenvoudig je de registratie van thuiswerkdagen en woon-werkverkeer. Aan het einde van de maand ontvang je dan een bestand welke je eenvoudig kan inladen in je eigen boekhoudsysteem om de juiste vergoeiding toe te kennen aan de juiste persoon. Hiervoor richten wij kosteloos de vergoedingen die jij hanteert in. 

Je ontvangt één keer per maand een digitale factuur per e-mail. Je betaalt deze via een automatische incasso die afgeeft tijdens het registratieproces. 

Met de ANWB Mobiliteitskaart reken je af voor reiskosten en bijbehorende producten. De kosten die je maakt, schieten wij maandelijks voor. Pas aan het einde van maand ontvang je een factuur om de gemaakte kosten te betalen. Hierdoor lopen wij een financieel risico.

Op het moment dat je een of meerdere mobiliteitskaarten aanvraagt, voert Shuttel daarom een kredietcheck uit. Hiermee wordt nagegaan of je als bedrijf aan de betalingsverplichting van de ANWB Mobiliteitskaart kan voldoen. We brengen je op de hoogte van de uitkomst van deze check. Soms hebben we extra informatie zoals jaarcijfers nodig om dit beter te kunnen beoordelen. Bij de beoordeling zijn de cijfers en de betalingservaringen van het bedrijf, maar ook de bedrijfstak, van belang. Bedrijven binnen de vervoersbranche zoals taxibedrijven en koeriersdiensten, benaderen wij kritisch en vragen we daarom extra informatie te geven voor onze beoordeling. Denk aan de jaarcijfers van de afgelopen jaren.

Over zzp’ers is vaak weinig informatie beschikbaar om een goede kredietcheck te kunnen uitvoeren. Daarom wordt er voor de kredietcheck bijvoorbeeld ook gekeken naar hoe lang jij als zzp’er al werkzaam bent. Werk je korter dan twee jaar als zzp’er? Dan is het vaak niet mogelijk om een ANWB Mobiliteitskaart aan te vragen. Wel is het eventueel mogelijk om dan meer informatie zoals bijvoorbeeld jaarcijfers of -rekeningen te overleggen voor een betere beoordeling.

Ook wordt er gekeken naar de bedrijfstak waarin je als zzp’er werkzaam bent. Dit kan iets zeggen over de financiële stabiliteit en het risico dat je kunt dragen. Taxibedrijven en koeriersdiensten zijn voorbeelden van bedrijven die vaak om extra informatie gevraagd wordt voor een betere beoordeling.

De ANWB Mobiliteitskaarten OV Compleet en Compleet werken nog niet als je deze ontvangt. Deze moeten eerst geactiveerd worden in de online portal. Om gebruik te maken van het OV moet eerst het product OV opgehaald worden bij een OV servicepunt. Dit doe je door de kaart voor de scanner te houden en vervolgens op Producten ophalen te klikken. Het OV product staat nu op je mobiliteitskaart en is klaar voor gebruik. Elke gebruiker ontvangt bij de kaart uitgebreide instructie om de kaart te activeren. 

De ANWB Mobiliteitskaart Auto Compleet is na ontvangst wel direct te gebruiken zonder dat deze geactiveerd hoeft te worden. 

Shuttel incasseert maandelijks het factuurbedrag via een automatische incasso na 30 dagen in de daaropvolgende maand. Indien de incasso mislukt krijgt u een melding met het verzoek het openstaande bedrag handmatig over te maken. 

Als zzp'er kan je de kaart opzeggen door contact met de met ons op te nemen via 088 269 73 73 (keuzenummer 3, bereikbaar op maandag t/m vrijdag: 9.00 - 17.00 uur). Als MKB werknemer kan jouw werkgever de kaart opzeggen via de werkgeversportaal. Wil je als MKB klant alle kaarten opzeggen dan kan je hiervoor ook contact met ons opnemen. 

Na de opzegdatum dien je alle kaarten binnen 30 werkdagen retour te sturen naar:

Shuttel
Antwoordnummer 766 (postzegel niet nodig)
3800 VB Amersfoort

De kaarten worden per opzegdatum stopgezet. Als kaarten niet binnen 30 dagen retour zijn ontvangen, kunnen we een boete van € 25,- per kaart in rekening brengen.

Als je de kaart kwijt bent of vermoedt dat hij gestolen is, neem direct contact met ons op om de kaart te blokkeren. Dat kan op werkdagen van 08:30 tot 17:00 uur op 088-269 73 73 (keuzenummer 3). Buiten deze tijden kun je een voicemail inspreken of ons mailen op info@anwbmobiliteitskaart.nl. Wij pakken het dan zo snel mogelijk op. 

Zodra de kaart geblokkeerd is, kan hij niet meer gebruikt of gereactiveerd worden. Je ontvangt uiterlijk binnen 10 werkdagen een nieuwe kaart van ons.

Je kunt eenvoudig een nieuw wachtwoord aanvragen via de inlogpagina. Vul je gebruikersnaam in en klik op wachtwoord vergeten. Je ontvangt een e-mail met een link om je wachtwoord te resetten, zodat je direct weer kunt inloggen. 

Kijk op de pagina Tanken hoe je kunt tanken met je ANWB Mobiliteitskaart.

Je kunt bij alle tankstations in Nederland tanken, zowel bij onbemande als bemande stations.

Je betaalt altijd de actuele pompprijs als je tankt in Nederland (met uitzondering van enkele tankstations).

Nee, maar er geldt een weeklimiet van € 250,- voor tanken met je ANWB Mobiliteitskaart.

Ja, je moet altijd de kilometerstand doorgeven als je betaalt met de mobiliteitskaart. Zo kan je werkgever het controleren op een logisch kilometerverloop en de bijbehorende brandstofkosten.

Je kunt je pincode zien in je persoonlijke instellingen op je Mijn ANWB Mobiliteitskaart portal. Log in op Mijn.ANWBMobiliteitskaart.nl. Na het inloggen ga je naar 'mijn account' en vervolgens naar 'mijn gegevens'. Daar vind je je pincode voor de mobiliteitskaart. Lukt dit niet? Bel met ANWB voor de Zaak via 088 269 73 73.

Neem contact op met ons op via +31 (0)88 269 73 73 (keuzeoptie 3) of per e-mail: info@anwbmobiliteitskaart.nl en wij helpen je direct verder. 

Als aanvullende optie kun je Tanken Europa afnemen. Dit kost € 0,50 exclusief BTW per maand. Je ontvangt hiervoor een aparte pas, de DKV-pas. Hiermee kun je in het buitenland je tankbeurten en je tol betalen.

Als aanvullende optie kun je Tanken Europa afnemen. Dit kost € 0,50 exclusief BTW per maand. Je ontvangt hiervoor een aparte pas, de DKV-pas. Om in het buitenland te kunnen tanken moeten de tankstations aangesloten zijn bij DKV. Dat zijn er in totaal 42.000. Kijk hier welke stations zijn aangesloten. Je kunt ook je tol in het buitenland betalen.

DKV rekent naast de actuele brandstofprijzen per tankbeurt een toeslag (tussen 1% en 4,5%). Bekijk de actuele toeslagen

Kijk hier voor de instructievideo hoe je elektrisch kunt laden met je ANWB Mobiliteitskaart. Je kunt eenvoudig je auto opladen met de ANWB Mobiliteitskaart. Dit doe je door de kaart voor de laadpaal te houden. Dit doe je als je een laadsessie start en/of stopt. Je kunt ook de Fastned app downloaden, laden, starten en stoppen met de app.

Met je ANWB Mobiliteitskaart kun je je elektrische auto bij alle publieke/openbare laadpunten opladen en, indien je een vol-elektrische auto hebt, ook bij de snellaadstations van Fastned. Uitzondering zijn de PitPoint laadstations. Een overzicht van alle oplaadpunten vind je op oplaadpunten.nl. Kijk hier voor de Fastned-locaties.

Je kunt met de ANWB Mobiliteitskaart elektrisch laden in Nederland, België, Duitsland en Verenigd Koninkrijk. Kijk hier voor alle Fastned locaties. In Nederland kun je tevens gebruik maken van alle publieke/openbare laadpunten. 

Ja, bij de snellaadstations van FastNed kun je binnen 20 minuten je auto opladen met de ANWB Mobiliteitskaart. Kijk hier of je auto geschikt is voor snelladen.

Nee, je kunt de ANWB Mobiliteitskaart meteen gebruiken zonder te registreren bij Fastned door de laadpas voor de paslezer te houden. Als je de Fastned app wil gebruiken kun je je ANWB Mobiliteitskaart koppelen aan je Fastned account in de app.

In de Fastned kun je aangeven dat je de betalingen van de laadbeurten via de ANWB Mobiliteitskaart wilt laten verlopen. Doorloop de volgende stappen:

  1. Ga naar de Fastned App en maak een account aan 
  2. Ga naar de betaalmethode onder “Mijn profiel” en kies de optie “laadpas”
  3. Voer het kaartnummer in van je ANWB Mobiliteitskaart. Voeg toe en je kaart is gekoppeld.
  4. Nu kun je een Fastned laadsessie eenvoudig starten en stoppen met de Fastned app. Alle transacties worden via de ANWB Mobiliteitskaart gefactureerd.

Voor de publieke/openbare laadpunten in Nederland gelden de reguliere tarieven. Voor laden via Fastned betaal je € 0,59 per kWh. Je betaalt géén abonnementskosten of kosten per laadsessie.

In- en uitchecken in het openbaar vervoer is mogelijk als je het pakket OV Compleet of Compleet hebt gekozen (dus bij het pakket Auto Compleet kan dit niet). De ANWB Mobiliteitskaart werkt dan hetzelfde als een OV-chipkaart. Check in aan het begin van je reis door je mobiliteitskaart bij de kaartlezer van de vervoerder te houden. Aan het einde van je reis check je op dezelfde manier uit. De kaartlezer piept als bevestiging dat je kaart is gelezen. Daarnaast zie je in het scherm of je in- of uitgecheckt bent.

 

Ben je vergeten uit te checken aan het einde van een treinreis en kom je daar dezelfde dag achter? Probeer dan terug te gaan naar het station en check alsnog uit. Als je dit binnen zes uur na de incheck doet, krijg je geen boete. 

Lukt het niet meer om uit te checken, dan kun je restitutie aanvragen via Uitcheck gemist. Dit kan vaak niet meteen, omdat de gemiste uitcheck niet direct zichtbaar is in het systeem. In de meeste gevallen is de rit binnen 14 dagen terug te zien. Soms duurt het echter langer; binnen uiterlijk 62 dagen is de gemiste uitcheck in ieder geval terug te vinden. 

Tijdens de restitutieaanvraag, zie je direct hoeveel restitutie er voor je wordt klaargezet. Onderaan de pagina kun je deze bevestiging eventueel naar jezelf laten mailen. Je moet hierna de restitutie nog wel ophalen bij een OV-chipkaart servicepunt. Hierna is de transactie terug te vinden in de portal en is het toegekende saldo verrekend in je account. 

Let op: je kunt op Uitcheck gemist drie keer per kalenderjaar per vervoerder restitutie aanvragen.  Als je vaker vergeet in- of uit te checken, kun je enkel direct bij de betreffende vervoerder proberen restitutie aan te vragen.

Je betaalt voor OV-reizen met de ANWB Mobiliteitskaart de reguliere OV-tarieven. Als je gebruik maakt van een P+R terrein en je reist op deze dag ook met de trein, dan ontvang je een korting op het dagtarief voor parkeren. Reis je tijdens de daluren dan reken we automatisch het daltarief. 

Nee, dat is helaas niet mogelijk.

Dat ligt eraan: wil je de reisklasse permanent wijzigen, of een enkele keer met een andere klasse reizen? 

Permanente klassewissel
Je kunt een permanente klassewissel aanvragen, mits je werkgever hiermee akkoord is en dit aan ons doorgeeft. Mocht je voortaan dus eerste klasse willen reizen, laat dit dan aan je werkgever weten. Als wij de klassewissel hebben verwerkt in het systeem, ontvang je van ons een mail. Hierna moet je de klassewissel nog wel ophalen bij een OV-automaat. 

Ben je zzp'er neem dan zelf contact met ons op via info@anwbmobiliteitskaart.nl of via 088 269 73 73 (keuzenummer 3) om je permanente klassewissel aan te vragen.

Klassewissel voor een dag
Het is mogelijk een klassewissel aan te vragen voor een dag. Dit kan bij een OV-automaat. Om een dag met eerste klas te reizen, moet je eerst langs een OV-automaat om een ‘klassewissel voor een dag’ op te halen. Of je voor deze eenmalige upgrade moet betalen, hangt af van afspraken die met uw werkgever gemaakt zijn. Het is helaas niet mogelijk een eenmalige klassewissel van eerste naar tweede klasse aan te vragen.

Om te reizen met een Intercity Direct wordt door NS een toeslag in rekening gebracht. Deze toeslag dien je zelf voorafgaand aan de treinreis op de ANWB Mobiliteitskaart te laden. Dit kun je doen bij een toeslagzuil op het vertrekperron van de trein, bij een NS-automaat of een servicebalie op het station.

Hoe dit werkt? 

  1. Houd op het vertrekperron je mobiliteitskaart voor de lezer van de Toeslagzuil. Je hebt nu Toeslag Intercity direct voor een enkele reis gekocht. 
  2. Op je eindbestemming check je uit bij NS. Je hoeft hier niks meer te doen bij de Toeslagzuil. 
  3. Reis je ook weer terug met de Intercity direct? Herhaal dan bovenstaande stappen. 
  4. De Toeslag annuleren? Houd je kaart dan binnen 30 minuten opnieuw voor de Toeslagzuil.

Je kunt zelf restitutie aanvragen bij de NS. Het bedrag dat je terugkrijgt is afhankelijk van de duur van de vertraging. Er zijn verschillende regelingen voor binnenlandse reizen en reizen met de Intercity direct. Je kunt het verzoek indienen bij de NS via: Aanvraag Geld Terug bij Vertraging formulier

Nee, bij de ANWB Mobiliteitskaart (met pakket OV Compleet of Compleet) is het niet nodig om saldo op de kaart te zetten. We raden dit zelfs af. Dit gebeurt automatisch. Bij het inchecken wordt automatisch gecontroleerd of er voldoende saldo is voor je rit. Op het moment dat je saldo onder het minimale reissaldo komt, wordt dit saldo automatisch aangevuld. Je hoeft hier zelf niets voor te doen. 

Nee, dit is niet toegestaan. Je ANWB Mobiliteitskaart laadt automatisch op. Ook als je privéreizen wilt maken, is het niet toegestaan om zelf saldo op de kaart te laden. Wanneer je dit wel doet, is teruggave helaas niet mogelijk.

Het kan gebeuren dat je een niet complete OV-rit in je persoonlijke Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving ziet. In sommige gevallen wordt de informatie nog aangevuld door de vervoerder. Dit gebeurt vanzelf, je hoeft dan niets te doen. In andere gevallen gebeurt dit wanneer je bent vergeten uit te checken of niet hebt ingecheckt. Teveel betaald saldo kun je terugvragen via Uitcheck gemist.

Je ANWB Mobiliteitskaart wordt automatisch opgeladen voor het openbaar vervoer. Dat betekent dat als je saldo onder het minimale reissaldo komt, wij automatisch nieuw saldo op je mobiliteitskaart laden. Je kunt dus in- en uitchecken zonder je druk te maken om het saldo. Het bericht wat je ziet op de incheck zuil kan je daarom negeren. 

Kijk op de pagina Parkeren hoe je kunt parkeren met je ANWB Mobiliteitskaart.

Kijk op de pagina Parkeren hoe je kunt parkeren met je ANWB Mobiliteitskaart.

Aan de hand van de volgende stappen activeert je Yellowbrick en koppel je Yellowbrick aan je ANWB Mobiliteitskaart portal:

  1. Log in op je ANWB Mobiliteitskaart portal (mijn.anwbmobiliteitskaart.nl)
  2. Kies voor ‘Mijn gegevens’.
  3. In de sectie ‘Producten’ zie je achter ‘Yellowbrick straatparkeren’ je Travelcard-pasnummer en een (fictief) kenteken staan.
  4. Download en open de Yellowbrick app. Beschik je al over een actief Yellowbrick account? Log dan eerst uit door links bovenin op het icoon met drie strepen te klikken en op ‘Uitloggen/wissen account’ te klikken.
  5. Klik vervolgens op de groene knop ‘Activeer Travelcard’.
  6. Vul in het vervolgscherm je Travelcard-pasnummer en een (fictief) kenteken in en klik op ‘Activeren’.
  7. Vul een zelfgekozen inlognaam en je e-mailadres in en klik op ‘Nu activeren’. Je ontvangt een e-mail van Yellowbrick om een wachtwoord in te stellen.
  8. Open de mail op je telefoon. De link in de e-mail opent namelijk de app waarmee je een wachtwoord kunt instellen. Let op: gebruik hiervoor niet Internet Explorer; deze browser ondersteunt dit proces niet.
  9. Open de Yellowbrick-app en klik op ‘Inloggen’.
  10. Vul je gebruikersgegevens in en klik op ‘Inloggen’.
  11. Voeg tot slot het daadwerkelijke kenteken van je auto toe door links bovenin op het icoon met drie strepen te klikken. Ga vervolgens naar ‘Beheer gebruikers & kentekens’ en selecteer daar ‘Nieuwe toevoegen’

Nadat je auto geparkeerd staat, open je de Yellowbrick app. Via de handige GPS-functie herkent de app direct het juiste parkeertarief. Om je parkeertransactie te starten, druk je simpelweg op de startknop in de app. Klaar met parkeren? Open de app en druk op de stopknop, zo betaal je alleen voor de werkelijke parkeertijd. Als de parkeertijd in een zone eindigt, stopt je transactie automatisch.

Ga naar de Yellowbrick App en klik op de button ‘inloggen’ en vervolgens op 'wachtwoord vergeten'. Je ontvangt direct een nieuw wachtwoord.

Voor straatparkeren: per parkeertransactie betaal je 34 cent exclusief btw. Voor de parkeertijd worden de geldende reguliere parkeertarieven berekend.

Met je ANWB Mobiliteitskaart kun je een OV-fiets huren als je hebt gekozen voor het pakket OV Compleet of voor het pakket Compleet. Dit doe je door je ANWB Mobiliteitskaart te (laten) scannen bij het ophalen en inleveren van de fiets. Lees op de pagina OV-fiets hoe het werkt.

Je kunt op meer dan 300 locaties in Nederland een OV-fiets huren. Kijk op ov-fiets.nl voor de locaties.

Ja, je kunt maximaal twee OV-fietsen huren met één kaart.

Voor gebruik van een OV-fiets worden de reguliere OV-fiets tarieven in rekening gebracht. De ritprijs bedraagt € 4,15 per 24 uur, mits je de fiets terugbrengt naar dezelfde locatie. Als je de OV-fiets terugbrengt op een andere locatie betaal je € 10,- extra. Als je de OV-fiets langer dan 72 uur huurt, wordt per extra periode van 24 uur € 5,- gerekend. Voor het niet inleveren van een OV-fiets na huur van 21 dagen wordt € 250,- in rekening gebracht.

 

Video: Hoe werkt het?