Meestgestelde vragen
Top 5 gestelde vragen
Kan ik mijn bestelling ruilen of retourneren?
Ja, dat kan. Je kan hiervoor de instructies op de Pakbon / Retourformulier van je bestelling volgen. Voor meer informatie over ruilen en retourneren kijk je op deze pagina.
Waar blijft mijn bestelling?
Zodra je de orderbevestiging per mail hebt ontvangen, komt je bestelling bij ons binnen. Zodra we jouw bestelling hebben ingepakt, krijg je van ons een mail met de Track & Trace code. Met deze code kun je jouw zending gemakkelijk online volgen. Er kunnen enkele dagen overheen gaan voordat het verzendbericht van ons ontvangt, dan staat je pakketje nog in ons magazijn om zo snel mogelijk verstuurd te worden.
Geen niet-thuisbriefje ontvangen
Was je niet thuis op het moment van bezorgen? Dan levert PostNL je pakketje bij de buren of bij een PostNL-punt bij jou in de buurt. Vanaf 1 juli 2022 laat PostNL geen niet-thuisbriefje meer achter, maar informeren ze je via je e-mail en in de PostNL-app. Goed voor het milieu, maar wel even wennen. Met de track & trace code kun je het pakketje ook volgen op de website van PostNL.
Hoelang duurt het voordat ik het geld van mijn retourzending teruggestort krijg?
Bij het retourneren van je artikel krijg je een Track en Trace code, met deze code kun je controleren of je pakketje al bij ons binnen is gekomen. Zodra je retourpakket bij ons binnen is, hebben wij 14 dagen nodig om de retour te controleren en het geld terug te storten.
Hoe zit het met een retour die ik terug wil brengen in de winkel?
Dat kan! Je kan bij elke ANWB winkel je bestelling retourneren. Neem je artikelen + factuur mee en in de winkel helpen ze je verder.
Het artikel is nu verder afgeprijsd en ik heb mijn bestelling nog niet binnen. Kan ik het prijsverschil terugkrijgen?
Dit moeten we per bestelling controleren, maar dat willen we graag voor je uitzoeken. Stuur ons een bericht via het contactformulier, kies voor een vraag voor de winkels & webwinkel met als onderwerp factuur/betaling/restitutie. Vermeld in je bericht je ordernummer en het artikel met het prijsverschil. Dan pakken we je verzoek op!
Wanneer kan ik mijn click & collect order ophalen?
Zodra je bestelling in de door jou gekozen ANWB Winkel is binnen gekomen, ontvang je een email en kan je je pakketje komen ophalen.
Kan ik mijn bestelde producten meteen passen als ik het kom ophalen?
Ja dit kan, Zodra je je bestelling hebt opgehaald, kan je naar onze paskamers waar onze medewerkers je graag verder helpen.
Kan ik mijn bestelling ook meteen retourneren als het niet voldoet of past?
Ja dit is mogelijk. Vraag een van de winkelmedewerkers om je hierbij te helpen. Houd altijd de bon bij de hand
Ik ben vergeten iets aan mijn bestelling toe te voegen, kan ik dat ter plekke kopen?
Ja, in de winkel helpen wij je graag verder.
Kan ik de afhaallocatie (ANWB Winkel) nog wijzigen als ik een bestelling heb gedaan?
Nee, dit kan niet vanwege logistieke redenen.
Kan iemand anders mijn bestelling ophalen?
Ja, zorg ervoor dat die persoon het afhaalbewijs kan tonen.
Kan ik mijn bestelling alsnog laten versturen als ik click & collect heb gekozen?
Nee, de verzendmethode kun je niet meer wijzigen. Mocht je niet in staat zijn om naar de winkel te komen, dan bewaren we het pakketje 21 dagen voor je. Daarna gaat het retour naar ons centrale magazijn en storten we het bedrag op je rekening.
Wat gebeurt er als ik mijn bestelling niet ophaal?
Je pakketje blijft gewoon in de winkel, ook als je het niet ophaalt. Na 21 dagen sturen we het retour naar ons centrale magazijn en storten we vervolgens binnen 14 werkdagen het bedrag op je rekening.
Hoe plaats ik een bestelling?
Een bestelling plaatsen in de ANWB Webwinkel is heel eenvoudig. Plaats het product in je digitale winkelmandje via de grote oranje knop. Nu het product in je winkelmandje zit, kan je het bestellen!
Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?
Je bestelling wordt in de meeste gevallen geleverd door de PostNL Pakketservice. In enkele gevallen wordt het product door een andere leverancier bezorgd. Momenteel bedraagt de levertijd enkele werkdagen, de exacte levertijd vind je op de productpagina. Met de Track & Trace code die je bij je bestelling ontvangt kun je zien waar je bestelling zich bevindt. Je doet dit via de website van PostNL. Kies je er voor om je bestelling op te halen bij een PostNL Servicepunt of een ANWB winkel, dan ontvang je een e-mail zodra het pakket voor je klaar ligt. Let op: Je dient dan wel een geldig legitimatiebewijs te kunnen tonen.
Geen niet-thuisbriefje ontvangen
Was je niet thuis op het moment van bezorgen? Dan levert PostNL je pakketje bij de buren of bij een PostNL-punt bij jou in de buurt. Vanaf 1 juli 2022 laat PostNL geen niet-thuisbriefje meer achter, maar informeren ze je via je e-mail en in de PostNL-app. Goed voor het milieu, maar wel even wennen. Met de track & trace code kun je het pakketje ook volgen op de website van PostNL.
Hoe kan ik mijn bestelling volgen?
Wanneer je bestelling verzonden is ontvang je via e-mail een Track & Trace code. Met deze code kun je via de website van PostNL zien waar je bestelling zich bevindt.
Een aantal artikelen uit de webwinkel wordt door één van onze partnerts geleverd, hierdoor kan het zijn dat je geen Track & Trace ontvangt. In dat geval kun je rekening houden met de levertijd die in de webwinkel bij het bestelde artikel staat vermeld. Artikelen die door één van onze partners worden verzonden herken je aan het logo bij het product.
Waarom moet ik tekenen voor ontvangst?
Als een bestelling niet door de brievenbus past en/of boven een bepaalde waarde komt, wordt de bestelling bezorgd door een Pakketservice. Afhankelijk van de gekozen verzendwijze en het orderbedrag is een handtekening voor ontvangst vereist. In sommige gevallen mag alleen de geadresseerde tekenen voor ontvangst.
Wat gebeurt er als ik mijn bestelling niet op kom halen bij het postkantoor of PostNL Servicepunt?
Na 2 mislukte aanbiedpogingen op het opgegeven adres word je bestelling naar een postkantoor of PostNL Servicepunt bij jou in de buurt gebracht. Je krijgt dan een kennisgeving in je brievenbus. Neem ter controle een legitimatiebewijs mee (geen kopie).
Wanneer je de bestelling na 1 week niet ophaalt wordt de bestelling retour gezonden aan de ANWB. Je ontvangt dan je geld terug.
Hoe weet ik of mijn bestelling geplaatst is?
Als je bestelling geplaatst is krijg je van ons een e-mail met de bevestiging van je bestelling. In een aparte e-mail ontvang je de factuur van de bestelling. Als je de bevestiging en factuur niet in je postvak kunt vinden, is het mogelijk dat de e-mails tussen je ongewenste e-mail terecht zijn gekomen. Nadat je de betaling heb afgerond, krijg je een afsluitende pagina te zien waarop je bedankt wordt voor de bestelling. Zie je deze pagina niet? Dan is je bestelling niet gelukt. Neem in dat geval contact met ons op via het contactformulier of via 088 269 5445.
Hoeveel bedragen de verzendkosten?
De verzendkosten naar een thuisadres binnen Nederland zijn vanaf* € 1,95 per bestelling. Laat jij je pakketje in één van onze ANWB Winkels bezorgen? Dan zijn de verzendkosten gratis. De kosten voor het ophalen van jouw bestelling bij een PostNL afhaalpunt zijn €4,95. Alle bestellingen vanaf €40.- worden gratis verzonden binnen Nederland.
* Let op! Voor sommige artikelen (zoals fietsendragers, fitnessapparatuur en dakkoffers) gelden afwijkende verzendkosten. Deze verzendkosten worden, afhankelijk van de verzendmethode, in het bestelproces duidelijk gemaakt. Het product met de hoogste verzendkosten is leidend voor de gehele bestelling, ongeacht het aantal artikelen in jouw winkelmand. Klik hier (en daarna op verzendkosten) voor een overzicht van de verzendkosten per product(groep).
Waarom kan ik bepaalde producten niet in de winkel laten bezorgen?
Afhankelijk van de door jouw bestelde artikelen kan het voorkomen dat niet alle verzendopties worden aangeboden tijdens het bestelproces. Grote en/of zware artikelen zoals fietsdragers, (dak)koffers, bolderkarren, grote stoelen, tafels en kasten, parasols, trampolines en fitnessapparatuur en artikelen van externe partners kunnen niet worden opgehaald in een winkel of afhaalpunt.
Mijn product is defect aangekomen, wat moet ik doen?
Wanneer je bestelling defect is aangekomen kun je het artikel retourneren in een ANWB Winkel. Je ontvangt dan een nieuw artikel. Indien het artikel een web-only aanbieding betreft of niet meer op voorraad is in de winkel, dien je het artikel te retourneren. Je volgt hiervoor de instructies die je op de pakbon van je bestelling kunt vinden. Je ontvangt dan je geld terug en kunt het artikel opnieuw bestellen in onze webwinkel.
Kan ik mijn bestelling wijzigen/annuleren?
Het is helaas niet mogelijk om een afgeronde bestelling te wijzigen of annuleren.
Ik woon niet in Nederland, kan ik evengoed bestellen?
Je kunt alleen artikelen bestellen voor een bezorgadres in Nederland.
Wanneer is een artikel weer leverbaar als het tijdelijk niet op voorraad is?
Zodra het artikel weer leverbaar is zullen wij dit op de productpagina aangeven, houdt dus de betreffende pagina in de gaten. Uiteraard is het in veel gevallen ook mogelijk het artikel in een ANWB Winkel bij jouw in de buurt te kopen. Zoek hier een ANWB Winkel bij jouw in de buurt.
Waarom lukt het niet om een artikel in mijn winkelmand te plaatsen?
Als je een artikel niet in je winkelmand kunt plaatsen is het artikel tijdelijk of definitief niet leverbaar. Kun je niet de kleur of maat van jouw keuze bestellen? Dan is de door jouw gewenste combinatie van kleur en maat uitverkocht. Houdt onze webwinkel in de gaten om het artikel te bestellen wanneer de voorraad aangevuld is. Je kunt het artikel ook in een ANWB Winkel bij jouw in de buurt aanschaffen, wanneer het artikel daar wel op voorraad is. Wil je weten bij welke ANWB Winkel je het artikel nog kunt aanschaffen, neem dan contact met ons op via 088 269 5445.
Kan ik een uitverkocht artikel reserveren?
Het is helaas niet mogelijk een tijdelijk uitverkocht artikel te reserveren. De meeste artikelen uit onze webwinkel zijn ook verkrijgbaar in onze fysieke winkels. Indien op voorraad kun je het betreffende artikel daar aanschaffen tegen de eventuele actieprijs. Houdt de webwinkel in de gaten om te zien wanneer het product online weer verkrijgbaar is.
Ik heb een kortingscode, waar kan ik dit invullen?
Je hoeft alleen een kortingscode in te vullen wanneer je in het bezit bent van een kortingscoupon. Mocht je een kortingscode hebben dan kun je dit te allen tijden in je winkelmand invoeren. Klik op ‘Kortingscode’ voer je kortingscode in en klik vervolgens op de knop ‘Code toepassen’. De korting wordt direct verwerkt en is direct zichtbaar in de winkelmand. Als de kortingscode succesvol is toegepast verschijnt er een groene balk. Dit veld is niet bedoeld om een code van een cadeaukaart in te vullen.

Mijn kortingscode werkt niet, wat moet ik nu doen?
Als je ingevoerde kortingscode niet wordt verwerkt, dan kan het komen doordat de code foutief is ingevoerd. Controleer goed of je de kortingscode goed hebt ingevoerd. Zorg ervoor dat je kortingscode nauwkeurig overneemt van de nieuwsbrief of advertentie. Alle kortingscodes hebben een einddatum, let dus goed op tot wanneer de actie geldig is. Indien de einddatum van de actie is verstreken, kan de korting helaas niet meer worden toegepast.
Vergeten kortingscode in te vullen?
Ben je vergeten om een kortingscode in te vullen tijdens het afrekenen, dan kunnen wij deze helaas niet meer toevoegen aan je bestelling. Het is achteraf niet meer mogelijk om een kortingscode toe te voegen aan je bestelling.
Kun je meerdere kortingscodes invoeren per bestelling?
Helaas is dit niet mogelijk. Je kan per bestelling gebruik maken van 1 kortingscode.
Hoe kan ik betalen in de webwinkel?
In de ANWB Webwinkel kun je betalen met iDEAL, creditcard of met een ANWB Cadeaukaart. Alle genoemde prijzen zijn inclusief BTW. Wanneer je kiest voor de betaalmethode creditcard, wordt deze pas belast na levering van de producten.
Hoe weet ik of ik betaald heb?
Wanneer je als betaalmethode voor iDEAL hebt gekozen is jouw bestelling betaald wanneer het geld van je rekening is afgeschreven. Meer informatie hierover vind je bij de betaalmogelijkheden. Wanneer je kiest voor de betaalmethode creditcard, wordt deze pas belast na levering van de producten.
Zijn mijn gegevens veilig tijdens het betalen in de ANWB Webwinkel?
Tijdens het afhandelen van jouw betaling worden je gegevens beveiligd door onze partner Ingenico. Meer informatie over veilig betalen en onze partner Ingenico vind je op de pagina betaalmogelijkheden.
Wanneer wordt het geld van mijn rekening afgeschreven?
Als je met iDEAL betaalt wordt het geld van je rekening afgeschreven zodra je de betaling bevestigt in de betaalomgeving van jouw bank. Bij betaling door middel van creditcard wordt het bedrag geïncasseerd nadat de bestelling geleverd is.
Ik heb een kortingscoupon, waar kan ik dit invullen?
Je hoeft alleen een couponcode in te vullen wanneer je in het bezit bent van een kortingscoupon. Indien de coupon succesvol gevalideerd is ontvang je een melding en wordt de korting toegepast. Dit veld is niet bedoeld om een code van een cadeaukaart in te vullen.
Kan ik in de webwinkel met een ANWB Cadeaukaart betalen?
Ja, kies voor de optie ANWB Cadeaukaart bij betaalmogelijkheden op het afrekenscherm. Als je hiervoor kiest word gevraagd om het kaartnummer en de veiligheidscode van de cadeaucard in te voeren. Indien het tegoed op de cadeaucard niet voldoende is om je bestelling te betalen, kan het resterende bedrag alleen in combinatie met iDEAL of creditcard worden voldaan.
De optie ANWB Cadeaukaart verschijnt niet als betaalmogelijkheid.
Afhankelijk van de door jouw bestelde artikelen kan het voorkomen dat niet alle betaalmogelijkheden worden aangeboden tijdens het bestelproces. Je moet dan kiezen voor een optie die wel wordt getoond.
Kan ik zien hoeveel saldo er nog op mijn ANWB Cadeaukaart staat?
Je kunt op ieder gewenst moment nakijken hoeveel saldo er nog op jouw cadeaukaart staat. Bekijk je saldo
Kan ik een bestelling met meerdere ANWB Cadeaucards betalen?
Ja, dit is mogelijk. Je kunt met een cadeaucard een deel van je bestelling betalen en het andere deel met een andere cadeaucard. Het aantal cadeaucards dat je kunt gebruiken is onbeperkt.
Mijn bestelling is niet gelukt maar nu staat mijn ANWB Cadeaucard saldo op € 0.-?
Het saldo is tijdens de betaling gereserveerd. Als de bestelling bestelling niet gelukt is, dan wordt na 24 uur het bedrag teruggezet op de cadeaucard. Voordat je opnieuw probeert te bestellen, raden wij je aan om eerst het saldo te checken. Bekijk je saldo
Kan een ANWB Cadeaucard ook gebruikt worden voor de aankoop van tolvignetten?
Nee, dit is niet mogelijk. Vignetten kunnen uitsluitend met iDEAL worden afgerekend.
Waar vind ik de veiligheidscode op mijn ANWB Cadeaukaart?
Deze code staat op de achterkant van je cadeaukaart. Je kunt een laagje wegkrassen zodat de veiligheidscode verschijnt.
Wat is een digitale ANWB Cadeaukaart?
De digitale ANWB Cadeaukaart is een cadeaukaart die je per e-mail van ons ontvangt. De digitale ANWB cadeaukaart kun je besteden in onze webwinkel, fysieke winkels en bij Eropuit (dagjes uit, theatervoorstellingen en festivals).
Klik in het afrekenscherm op betaalmethode ‘ANWB Cadeaucard’ en vul in het volgende scherm het kaartnummer en de veiligheidscode in.
Liever besteden in de winkels? Overhandig dan de e-mail bij het afrekenen, zodat de medewerker de barcode kan scannen.
Zie je niet gelijk de barcode in je e-mail verschijnen? Klik dan op het icoontje onder de expiratiedatum om de afbeelding te downloaden.
Wat zijn de voorwaarden van de digitale ANWB Cadeaukaart?
De digitale ANWB Cadeaukaart,
… is te besteden bij alle ANWB Winkels, de ANWB Webwinkel en bij ANWB Eropuit
… is niet inwisselbaar voor contanten;
… kan niet geretourneerd worden;
… is te besteden tot 5 jaar na ontvangst;
… is niet inwisselbaar voor andere cadeaukaarten.
LET OP! Bewaar de e-mail met daarin de digitale ANWB Cadeaukaart zorgvuldig. Bij verlies of diefstal kan er geen vergoeding worden uitgekeerd.
Niet het volledige bedrag besteed? Geen probleem! Het ongebruikte saldo blijft tot 5 jaar na activatie als tegoed op de digitale kaart staan.
Kan je de digitale ANWB Cadeaukaart ook inleveren zonder te printen?
Geen probleem. Je kunt de barcode ook laten scannen via je telefoon. Zorg ervoor dat je scherm schoon is, de helderheid hoog staat en dat de barcode zo groot mogelijk zichtbaar is in je scherm (het liefst liggend/horizontaal).
Kan ik mijn bestelling ruilen of retourneren?
Ja, dat kan. Je kan hiervoor de instructies op de Pakbon / Retourformulier van je bestelling volgen. Voor meer informatie over ruilen en retourneren kijk je op deze pagina.
Mijn product past niet of bevalt niet, wat moet ik doen?
Heb je per ongeluk de verkeerde maat of kleur besteld? Je kunt het artikel met de Pakbon / Retourformulier van jouw bestelling gratis retourneren via PostNL of een daarvoor aangegeven vervoerder. Ook (mits anders aangegeven op het retourformulier) kan het artikel retour via een ANWB Winkel in de buurt met de factuur (de factuur per mail ontvangen als bijlagen) en Pakbon / Retourformulier. Meer informatie over ruilen en retourneren vind je hier.
Wanneer en hoe krijg ik mijn geld terug als ik een artikel retourneer?
Je ontvangt het aankoopbedrag binnen 14 dagen na herroeping retour op het rekeningnummer dat je op het retourformulier hebt ingevuld. Wanneer je de volledige bestelling retourneert, worden de verzendkosten ook vergoed. De verzendkosten worden niet vergoed bij gedeeltelijke retournering van een bestelling. Mits anders aangegeven op het Retourformulier kun je met de factuur (de factuur in de mail), ook terecht bij één van onze winkels om een artikel te retourneren. Zoek hier een ANWB Winkel bij jouw in de buurt.
Ik heb een artikel gekocht in de sale. Mag ik dat ruilen of retourneren?
Ja, je kunt alle (ongedragen en ongebruikte) items uit de sale binnen 30 dagen na ontvangst gratis retourneren via de post, of terugbrengen/omruilen in één van onze winkels (mits anders aangegeven op het Retourformulier). Je kan ook binnen 30 dagen na ontvangst eerst laten weten dat je van de aankoop af wenst te zien. Vervolgens heb je dan nog eens 30 dagen om de producten daadwerkelijk te retourneren. Let op: zorg ervoor dat je indien redelijkerwijs mogelijk de prijskaartjes aangehecht laat en indien redelijkerwijs mogelijk de originele verpakking gebruikt. Wij verzoeken je ook om de Pakbonbon / Retourformulier ingevuld mee te sturen."
Voor meer informatie over ruilen en retourneren kijk je op deze pagina.
Wat is de regeling met betrekking tot garantie?
De wettelijke garantie is van toepassing. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.
Kan ik de garantiebrief voor koffers ook ergens online vinden?
In de garantiebrief voor koffers staat uitgelegd hoe de garantie op ANWB-koffers werkt en hoe eventuele schade kan worden gedeclareerd. Je vindt de brief hier.
Wat is het garantiebewijs van mijn artikel?
Het aankoopbewijs van je gekochte product of bestelling is ook het garantiebewijs van je product. Als je een product hebt besteld in de webwinkel dient jouw aankoopbewijs (bijvoorbeeld jouw factuur) als garantiebewijs, deze heb je ontvangen per mail of is te vinden in je Mijn ANWB account. Bij een winkelaankoop dient je aankoopbewijs die je ontvangt na het afrekenen van als garantiebewijs.
Wat is ledenvoordeel?
De ANWB doet graag iets extra’s voor haar leden. Daarom geven wij op bijna alle artikelen ledenvoordeel; een mooie korting voor onze leden. Je ontvangt de korting direct vanaf jouw lidmaatschap, zowel in de webwinkel als in onze fysieke winkels. Om te profiteren van het ledenvoordeel heb je het lidmaatschapsnummer nodig, dit kun je vinden op jouw lidmaatschapskaart.
Heb ik een account nodig om te kunnen bestellen in de ANWB Webwinkel?
Nee, het is niet verplicht om een account aan te maken om te kunnen bestellen in de webwinkel.
Je kunt in het Mijn ANWB account wel bestellingen inzien die je in het verleden hebt geplaatst.
Krijg ik direct ledenvoordeel als ik lid word/ben geworden?
Ja, je ontvangt het ledenvoordeel vanaf het moment dat je lid bent geworden. Je dient wel tijdens het plaatsen van jouw bestelling lid te worden om het ledenvoordeel op de betreffende bestelling te ontvangen.