Rangschikking op de ANWB Webwinkel
Met de ANWB Webwinkel streven we naar de beste winkelervaring door producten zorgvuldig te presenteren en te rangschikken. Hieronder wordt uitgelegd hoe de verschillende rangschikkingsmechanismen werken en op welke wijze producten worden geselecteerd en gerangschikt.
Rangschikkingsmechanismen
In de ANWB Webwinkel worden producten gepresenteerd via vier verschillende rangschikkingsmechanismen:
- De lijstpagina
- De zoekpagina
- De productpagina
- De aanbevelingen
Parameters van de rangschikkingsmechanismen
1. Lijstpagina
De lijstpagina toont producten die worden geselecteerd op basis van de categorie waarin ze zijn geplaatst. De volgorde waarin de producten verschijnen, wordt bepaald door een algoritme dat een populariteitsscore toekent. Deze score is gebaseerd op klantinteractiedata, zoals het aantal verkopen en het aantal clicks op een product in de afgelopen dagen.
2. Zoekpagina
De zoekpagina verschijnt na het gebruik van de zoekbalk. Hier worden producten gerangschikt op basis van een combinatie van de populariteitsscore (zoals hierboven beschreven) en een relevantiescore. De relevantiescore wordt bepaald door hoe goed een product overeenkomt met de zoekopdracht, gebaseerd op beschikbare productinformatie zoals de titel en specificaties. externe verkooppartners kunnen door te adverteren hun producten hoger laten verschijnen op de zoekpagina.
3. Koopblok
Wanneer meerdere externe verkooppartners hetzelfde product aanbieden, selecteert ANWB de externe verkooppartners met het beste aanbod voor het koopblok. Het koopblokalgoritme houdt rekening met diverse factoren zoals:
- De bestelbaarheid van het product;
- De prijs van het product inclusief verzendkosten en BTW;
- De leveringscondities, waaronder levertijd en extra leveropties;
- De prestatiescore van de externe verkooppartners, gebaseerd op leverbetrouwbaarheid, annuleringen, klantbeoordelingen en volgbaarheid van leveringen.
4. Aanbevelingen
Op verschillende pagina’s worden aanbevelingen getoond die relevant zijn voor het product dat wordt bekeken. De volgorde van deze aanbevelingen wordt bepaald door een algoritme dat gebruikmaakt van klantinteractiedata, waarbij recentere gegevens zwaarder wegen. Daarnaast wordt productinformatie uit de catalogus meegenomen. De aanbevelingen zijn gebaseerd op gedragspatronen van andere klanten en de vergelijkbaarheid van producten.
De ANWB zet zich in voor transparantie in de manier waarop producten worden gerangschikt, zodat resultaten zorgvuldig zijn geselecteerd om de best mogelijke winkelervaring te bieden.