Pech melden

Bel 088 2692 888. 24 uur per dag, 7 dagen per week.

Heb je nu pechhulp van de Wegenwacht nodig?

Bel de ANWB Alarmcentrale: 088 2692 888 Of download de Wegenwacht app hier.

Ben je doof of slechthorend?

Meld jouw pechgeval via sms. Lees hier hoe

Zakelijke klanten

Bel 0900 9000 888 (5 ct/min). Vanuit het buitenland bel je +31 88 269 14 64.

Tips voor uw veiligheid bij pech

  • Zet je auto altijd zo ver mogelijk naar rechts, liefst in de berm.
  • Draai de wielen naar rechts.
  • Zet de alarmlichten aan.
  • Doe bij jezelf en eventuele passagiers een veiligheidsvest aan.
  • Laat alle inzittenden aan de rechterzijde uitstappen.
  • Blijf achter de vangrail of in de berm wachten op de Wegenwacht, met zicht op het verkeer.
  • Steek nooit de snelweg over, dat is levensgevaarlijk!
  • Plaats je gevarendriehoek goed zichtbaar achter je auto.

 

Achter de schermen na een pechmelding

Na je pechmelding via de telefoon, Wegenwacht App of praatpaal, komt je melding binnen bij de Alarmcentrale van de Wegenwacht. De telefoniste ziet op een beeldscherm of het bijvoorbeeld een telefonische melding is of een oproep via de praatpaal. Zij vraagt enkele noodzakelijke gegevens, zoals de plaats waar je staat, wat er aan de hand is, merk, type, kleur en kenteken van het voertuig, je naam en lidmaatschapsnummer. Ook vertelt ze hoe lang het duurt voordat de wegenwacht bij jou is om pechhulp te verlenen.

Als je ergens naar binnengaat, wil de telefoniste graag weten hoe je telefonisch te bereiken bent. De wegenwacht belt als hij in de buurt is. Het kan ook voorkomen dat de melding geen pechgeval betreft, maar bijvoorbeeld een ongeval of een gevaarlijke situatie. De telefoniste is hierop ingesteld en weet precies wie zij dan moet inschakelen.

De planner

De pechmelding komt automatisch bij de planner in de Alarmcentrale terecht. Hij kijkt welke wegenwacht de klus het beste kan klaren. De plaats en beschikbaarheid van alle wegenwachten in het gebied dat de Alarmcentrale bestrijkt, zijn bij de planner bekend. Hiervoor heeft de Alarmcentrale de modernste communicatie-apparatuur tot zijn beschikking.

Met behulp van deze apparatuur kan de wegenwacht in zijn auto op een schermpje zien waar hij naartoe moet. Voor ingewikkelde gevallen of voor gewone gesprekken kan hij ook altijd nog de mobiele telefoon gebruiken.

Als de wegenwacht de klus heeft afgerond, geeft hij dat door aan de planner, zodat die weet dat er weer een wegenwacht vrij is voor een andere klus. Als de auto niet binnen de gestelde tijd ter plaatse gerepareerd kan worden, zorgt de centralist op de Alarmcentrale ervoor dat de auto wordt weggesleept en de gestrande inzittenden op de plaats van bestemming komen. Maak je gebruik van de Vervangende Auto Service Nederland, dan regelt de centralist meteen vervangend vervoer.

Kortom, de Wegenwacht doet er van alles aan om je bij autopech en motorpech zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Toch kan het voorkomen dat de wachttijd langer uitvalt dan gehoopt. Dat kan verschillende oorzaken hebben, zoals enorme drukte tijdens extreme weersomstandigheden of omdat de wegenwacht de pechklant niet aantreft omdat de pechklant bijvoorbeeld een verkeerde plaats heeft opgegeven. Gelukkig horen deze situaties tot de uitzonderingen.