Hoe rijdt de jonge automobilist?

Inzicht in rijgedrag van jongeren door de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering

Met gierende banden is het derdehands Golfje als eerste weg bij het groene stoplicht. Maar wat klopt er nu echt van dit beeld van de jongere automobilist? Met cijfers van de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering lijkt het erop dat we dit beeld enigszins kunnen nuanceren. Want dé jongere automobilist bestaat niet. Behalve dat Golfje dan, dat klopt wel!

Er zijn in Nederland zo’n 3,1 miljoen jongvolwassenen in de leeftijdsgroep 18-30 jaar. Van die groep heeft 68% een rijbewijs, tegenover 80% van alle inwoners van 17 jaar en ouder in ons land, aldus het CBS. Het percentage van de bevolking met een rijbewijs neemt in alle leeftijdsgroepen tot aan 65 jaar toe, maar die stijging is het sterkst tussen de groep 18-20 jaar (ca. 48%) en 20-25 jaar (ca. 70,5%). Het rijbewijsbezit is het hoogst op het platteland, terwijl de vier grote steden en de studentensteden juist veel lagere percentages laten zien. Lang niet alle jongeren met een rijbewijs hebben ook een eigen auto. Slechts 23% van de rijbewijshouders tot 30 jaar bezitten een eigen auto.

Tot zover de cijfers die het CBS kan achterhalen. Dankzij de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering weten we nu ook meer over het rijgedrag van deze groep jonge automobilisten. Bij deze autoverzekering wordt de korting bepaald aan de hand van je rijgedrag dat met een Veilig Rijden app in je auto wordt gemeten. Deze rijstijlgegevens bieden –geanonimiseerd- inzicht in het rijgedrag van jongeren als groep.

Minder kilometers op de teller

Gemiddeld rijden jongeren minder kilometers: zo’n 10.000 kilometer per jaar versus 15.000 kilometer voor de groep 30-60 jaar. Daarvoor stappen ze zo’n 600 tot 700 keer per jaar in de auto. Groningse jongeren rijden gemiddeld de meeste kilometers, terwijl men in Limburg het vaakst in de auto stapt. Ook is er een duidelijk verschil tussen mannen en vrouwen. Mannen maken zowel meer kilometers als meer ritten.
In Nederland rijdt 15% van het totale wagenpark op diesel, onder jongeren bedraagt het aandeel dieselauto’s 13%. Dat is opvallend weinig verschil als je bedenkt dat jongeren aanzienlijk minder kilometers maken.

Onder de jonge kilometervreters is Volvo het populairste merk, daarmee worden gemiddeld de meeste kilometers gereden. Kia en –weinig verrassend- Smart behoren tot de merken waarmee de minste afstand wordt afgelegd. Kijken we naar de populairste auto overall, dan komen de Volkswagen Golf en Polo als winnaars uit de bus.

Meer pk's en luxe of nieuwere auto?

Mannen in deze leeftijdsgroep rijden gemiddeld in luxere, snellere en krachtigere auto’s, gemiddeld heeft hun auto 106 pk. Bij vrouwen in diezelfde groep is dat slechts 83 pk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat auto’s van mannen bijna twee keer zo vaak een turbo hebben. Die keuze voor grotere en snellere auto’s komt wel met een keerzijde, de kleinere en minder krachtige auto’s van de vrouwen zijn gemiddeld een stuk nieuwer.

Vooroordelen ontkracht?

Met de Veilig Rijden Autoverzekering wordt je korting bepaald aan de hand van je rijscore: een score tussen de 0 en 100 gebaseerd op vier meetonderdelen: snelheid, bochten, remmen en optrekken.
Jongeren met deze verzekering scoren gemiddeld een rijscore van 67, dit is lager dan het gemiddelde van 74. Uit onze cijfers blijkt dit verschil met name doordat jongeren toch net iets vaker te hard rijden en de bochten iets scherper nemen. Wel moet erbij gezegd worden dat meer dan de helft van de jongere rijders een rijscore heeft van 75 of hoger. Een ruime meerderheid van deze groep weet zich dus positief te onderscheiden en scoort vergelijkbaar of zelfs beter dan de oudere bestuurder. Het vooroordeel dat jongeren onbesuisde automobilisten zijn die met gierende banden optrekken is dus niet geheel waar.