Een elektrische fiets, is dat iets voor mij?

E-bikes zijn momenteel de meest verkochte soort fietsen. Je ziet ze overal: e-bakfietsen, elektrische stadsfietsen, speed bikes … Is een elektrische fiets ook wat voor jou?

Hét voordeel van elektrische fietsen

E-bikes hebben een motortje voor trapondersteuning. Je moet wel zelf trappen, maar het kost je veel minder kracht en inspanning. Dat is dan ook direct hét voordeel van een e-bike, want met veel minder moeite kun je veel meer kilometers fietsen. De fiets doet het meeste werk. Je bereikt vrij gemakkelijk de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. Of een nog hogere snelheid, indien er sprake is van een speed pedelec – dit is een e-bike waarvoor dezelfde regels gelden als voor een bromfiets. De snelheid en de mate van ondersteuning zijn gemakkelijk te regelen; een kind kan de was doen.

Waarom dan toch géén e-bike?

Er zijn diverse redenen te bedenken om geen e-bike aan te schaffen. Wie zelden of nooit fietst en daar heel tevreden mee is, hoeft natuurlijk geen e-bike. En wie wél tevreden fietst, op een ‘gewone’ fiets, hoeft ook geen elektrische fiets.

Verder kunnen de prijs en het gewicht van een e-bike een reden zijn om er geen aan te schaffen. Voor een elektrische fiets betaal je al snel € 1500 tot € 2000 en moet je denken aan een gewicht van gemiddeld 25 kilo (inclusief accu). Tijdens het fietsen heb je hier trouwens geen last van, mogelijk bij het stallen. Er verschijnen wel steeds lichtere modellen op de markt.

Het niet hebben van een veilige plek om een e-bike te stallen is ook een reden om de aanschaf van zo’n kostbare fiets goed te overwegen.

Voor wie is een elektrische fiets nuttig?

We zeiden het al eerder: hét voordeel van een e-bike is dat je hiermee met veel minder moeite veel meer kilometers kunt fietsen. Een groot voordeel voor veel automobilisten die in sommige gevallen met een elektrische fiets sneller op het werk zijn dan met de auto en voor verschillende typen fietsers:

Stel, je fietst nu al vaak korte afstanden, met kinderen of boodschappen. En je zou best nóg meer willen fietsen, en dus de auto minder willen gebruiken? In dat geval is een e-bike voor in de stad een uitkomst (zelfs als je niet in een stad woont). Een elektrische stadfiets is geschikt voor dagelijks gebruik. Maar, sta wel even stil bij de vraag: bied het mij meerwaarde, zo'n elektrische fiets? Is het antwoord nee, dan is een 'gewone' fiets voor jou waarschijnlijk voldoende. 

Stel, je woont net te ver van je werk om er elke dag met een ‘gewone’ fiets heen te gaan. Toch baal je van de dagelijkses spits en files, ook al probeer je deze te vermijden. Over het zoeken naar een parkeerplaats nog niet eens gesproken. Wellicht dat je met een e-bike minstens zo snel, misschien zelfs sneller, en comfortabel op je werk aankomt. Zonder ook maar een druppel te zweten. Heb je ook direct je dagelijkse portie buitenlucht te pakken.

Je ziet het steeds vaker: scholieren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, die vrij ver van hun school wonen, onderweg op een e-bike op weg naar huis of school. Nooit meer wachten bij de bushalte, vaak zelfs sneller dan de bus en lekker buiten.

Elektrische fiets leasen voor je kind bij de ANWB

Een e-bike kan ook een uitkomst zijn voor fietsers die graag een flinke fietsroute door bos of polder maken, maar voor wie een afstand van pakweg 50 kilometer of meer te pittig is. De meeste nieuwe e-bikes hebben een actieradius van 150 kilometer of meer, wat betekent dat na die 150 kilometer de accu (via een stopcontact) moet worden opgeladen. Ook fijn: fietsers die conditioneel niet even sterk zijn, kunnen toch prima samen op pad (door te kiezen voor meer of minder trapondersteuning).

Ook elektrische fietsen kunnen mee op de fietsendrager. Kijk maar naar deze testresultaten.

Jawel, er zijn ook race-, mountainbike-, vakantie- en andere sportieve fietsen met een motortje. Omdat je ook daarmee gemakkelijker meer kilometers maakt. En omdat fietsers die conditioneel niet even sterk zijn, hiermee toch prima samen op pad kunnen (door te kiezen voor meer of minder trapondersteuning). Tip: verdiep je goed in de benodigde motor en accu, want een berg beklimmen vraagt om een ander soort ondersteuning dan wanneer je met een e-bike richting de Veluwe wilt. 

Vind en vergelijk het type fiets dat bij jou past

Elektrisch fietsen als het regent

Wie in Nederland een jaar lang dagelijks naar werk of school fietst, heeft tijdens minder dan 10 procent van alle ritjes last van regen, zo is uitgerekend. En als er een bui valt, dan heb je daar op een elektrische fiets uiteraard korter last van dan op een ‘gewone’ fiets. Kortom, regen is geen excuus om niet te fietsen. Je kunt ook gewoon regenkleding aantrekken.

Kopen of leasen

Een prijs hoger dan € 2000 of € 3000 voor een e-bike is niet uitzonderlijk. Wat zo’n fiets over pakweg vijf jaar nog waard is of hoelang de onderdelen – met name accu en motor – meegaan, zijn vragen waarop nog geen duidelijk antwoord te geven is. Dit is dan ook een reden waarom het private leasen van elektrische fietsen aan populariteit wint. Dan hoef je niet in één keer een groot bedrag neer te leggen, maar betaal je een vast bedrag per maand. Of je beter kunt kopen of leasen, hangt van jouw persoonlijke situatie af.

Jouw ideale e-bike

Nogmaals, wie prettig fietst op een fiets zonder motortje, moet dat vooral blijven doen. Maar er is dus een e-bike voor bijna iedereen. Wat jouw ideale e-bike is, hangt af van waarvoor je hem wilt gebruiken. Vooral voor korte ritten, of juist recreatief en veel kilometers maken? Het gebruik is ook bepalend voor de geschiktste uitrusting, zoals de accucapaciteit en het type motor.

E-bike kopen: hier moet je op letten

Heb je een fietsvraag? Stel 'm aan een van onze experts.

Misschien vind je dit ook interessant?
5x veilige e-bikes met lage instap
7x e-bikes geschikt voor woon-werkverkeer

Speciaal voor jou geselecteerd