Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Elektrische fiets kopen

Let op deze belangrijke elektrische fiets onderdelen

Er is veel keuze vandaag de dag: e-bikes zijn er letterlijk in alle soorten en maten. Dat maakt het nog niet eenvoudig om zomaar even een nieuwe e-bike te kiezen. Zeker als het je eerste elektrische fiets wordt, zijn er wel erg veel zaken waar je op moet letten. Het is van groot belang dat je je goed oriënteert, zo kun je de juiste e-bike kopen en een miskoop voorkomen.

Welke elektrische fiets?

Met dit artikel willen we je helpen je keuze voor een e-bike te vereenvoudigen. Belangrijk is om jezelf af te vragen waar je de e-bike voor gaat gebruiken: woon-werkverkeer, lange pleziertochten in het weekeinde of de dagelijkse rit naar de supermarkt? En dan wordt het technischer: hoe krachtig moet de accu zijn? En wil je een middenmotor, of toch een voorwielmotor? Neem de tijd om die vragen te beantwoorden en de bijpassende e-bike te vinden. Ook zal je je maximale budget moeten bepalen. De prijzen lopen, omdat er inmiddels zoveel verschillende modellen zijn, uiteen van pakweg € 1500 voor een fiets uit de budgetklasse tot € 4000 of meer voor een topmodel. Het leeuwendeel van de e-bikes kost zo rond de € 3000. In vijf stappen bij het oriënteren op de e-bike die perfect met jou matcht. 

We nemen hieronder de belangrijkste elektrische fiets onderdelen met je door. 

1. Motor

De e-bike motor kan op drie plekken zitten: in het voorwiel, in het achterwiel of in het midden, onder de zitbuis bij de trapas.

Elektrische fiets met middenmotor

De middenmotor is krachtiger, omdat deze zijn power beter kwijt kan. Via de trappers drijft de middenmotor het achterwiel aan. Dat voelt, zeker als je hiervoor altijd op een ‘gewone’ fiets reed, ook net even wat natuurlijker aan. Een elektrische fiets met middenmotor is wel wat duurder: al snel € 2500 en soms zelfs € 4000 of meer.

Elektrische fiets met voorwielmotor

Een voorwielmotor is voor fabrikanten het eenvoudigst te installeren. Dit systeem vind je dan ook vaak in het goedkopere segment, bij fietsen tot € 2000. Voor normaal gebruik en dagelijkse ritjes is een voorwielmotor prima, wil je de heuvels in met je e-bike, dan kun je beter voor een middenmotor kiezen.

Elektrische fiets met achterwielmotor

De achterwielmotor is minder gangbaar, maar geeft wel dat prettige duwtje in de rug. Een fiets met een achterwielmotor heeft bijna altijd een kwetsbare derailleur in plaats van een minder onderhoudsgevoelige naafversnelling.


2. Remmen

Vanzelfsprekend zijn de remmen een punt van aandacht, al is het maar omdat een e-bike een stuk sneller kan dan een gewone fiets. Bovendien is een e-bike zwaarder. Veel e-bikes hebben tegenwoordig hydraulische schijfremmen. Deze zijn betrouwbaarder en veiliger dan velgremmen (V-brakes) en trommelremmen (rollerbrakes), die doorgaans op normale fietsen zitten. In de lagere prijsklasse e-bikes worden nog wel velg- of trommelremmen gebruikt. Het is van groot belang regelmatig de afstelling daarvan te controleren.

3. Display

De trapondersteuning van je e-bike stel je in via een display. Sommige bedieningsschermpjes zijn erg eenvoudig, andere net even wat complexer. Kijk in ieder geval goed of de informatie op de display duidelijk is af te lezen; grote tekens vergroten uiteraard de leesbaarheid. Vraag je ook af of je het prettig vindt dat een display veel zaken weergeeft. Sommige lcd-schermpjes laten de snelheid, afgelegde afstand, tijd, temperatuur, accu-inhoud én verlichting zien. Er zijn ook eenvoudiger exemplaren die met een aantal ledlampjes alleen maar aangeven hoeveel ondersteuning je hebt ingeschakeld en hoeveel energie de accu nog heeft. In de regel geldt: hoe duurder de e-bike, hoe luxer het display.

4. Versnellingen

Wie vooral over vlakke grond rijdt, kan prima uit de voeten met de vrijwel onderhoudsvrije naafversnelling. Doorgaans heb je dan zeven of acht versnellingen. Ga je regelmatig klimmen, en wil je terug kunnen schakelen naar een veel lichtere versnelling, dan kan je eigenlijk niet om een derailleur heen. Dit systeem is gevoeliger voor onder meer vuil.

Een naafversnelling schakelt aanmerkelijk makkelijker, maar wil je met je e-bike de bergen over, dan ben je al snel op een derailleursysteem aangewezen.

De (eventueel zelfs op automatisch te zetten) traploze versnelling is aan een opmars bezig. Het systeem zoekt hierbij naar de optimale versnelling, hetgeen erg prettig rijdt. Daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan vast.

De voor- en nadelen per versnellingstype:


5. Ketting/riem

De riemaandrijving wint ook op e-bikes tegenwoordig terrein. Een (kunststof) riem is stiller, schoner én onderhoudsvriendelijker dan de ouderwetse ketting. Bovendien ziet het systeem er mooi uit. Op e-bikes met een derailleur zit vanzelfsprekend nog altijd een ketting.

6. Stuur

De positie van het stuur is op de meeste e-bikes in te stellen, maar de bouw van de fiets speelt mee. Test vooraf goed wat je prettig vindt. Je moet een comfortabele zithouding aan kunnen nemen, de positie van het stuur (en het zadel) is daarbij vanzelfsprekend cruciaal. Ga je op pad voor een langere rit, dan is een wat sportievere houding, met een licht voorover hellend stuur, fijner. In het stadsverkeer is het echter wel prettig om rechtop te zitten; dan heb je in de drukte het beste overzicht.

7. Frame

Veel e-bikes hebben een zeer stevig, vaak ook wat ‘oversized’ frame. Dit is nodig omdat de e-bike zwaarder belast wordt dan de standaardfiets. Zeker als je de e-bike(s) regelmatig op een fietsendrager meeneemt, kun je mogelijk beter voor een iets lichter model kiezen. Een zwaardere e-bike is in de regel wel sterker. Het is vanzelfsprekend van groot belang dat je de juiste framemaat bestelt. Zorg bij een proefrit dan ook dat je een fiets test met de voor jou ideale afmetingen. Wij helpen bij het bepalen van de juiste framemaat.

8. Vering/comfort

Vering is voor veel mensen een belangrijk aspect. Zij willen de oneffenheden in de weg liefst opvangen met voorvorkvering en/of zadelpenvering. Dat is niet alleen comfortabel, maar ook veilig. Je stuitert dan niet over de weg. Omdat niet iedereen zich prettig voelt bij voorvorkvering, kiezen veel fabrikanten vandaag de dag in plaats daarvan voor extra brede banden, van soms wel 55 millimeter. Ook zo zijn trillingen en kleine niveauverschillen in de weg op te vangen. Vanzelfsprekend ‘zuigen’ zulke banden wel meer aan het wegdek en raakt de accu dus sneller leeg.

9. Gewicht

E-bikes zijn zwaarder dan gewone fietsen. Dit komt vooral door het materiaal waarvan een e-bike is gemaakt. Ieder materiaal heeft zijn eigen sterkte en gewicht. Het is maar net wat jouw voorkeur heeft: een sterke, zwaardere fiets of een iets minder sterke, lichtere fiets.

10. Fietsaccu

Het is belangrijk nu toch in kaart te hebben voor welke ritjes je de fiets het meest zult gaan gebruiken. Zijn dat lange tochten, ritjes op het vlakke of in de heuvels, en gaat er bagage mee of niet? En wil je de ondersteuning van start tot finish op maximaal zetten, of slechts zo nu en dan een steuntje in de rug krijgen? Dit is allemaal van invloed op de benodigde capaciteit van de accu. Een accu van 500 Wattuur (Wh) haalt doorgaans zo’n 50 kilometer bij maximale ondersteuning. Inmiddels komen ook accu’s van 600 en 700 Wh in zwang, op een voordelig geprijsd model zit doorgaans een accu met minder capaciteit. Mocht je niet op het opladen willen of kunnen wachten en een langere afstand willen afleggen, dan is het te overwegen om een tweede accu aan te schaffen. Een extra of vervangende accu kost vaak minstens enkele honderden euro’s.

Lees meer over de verschillende, belangrijke variabelen van de fietsaccu:

Extra tips voor een e-bike kopen

  • De e-bike eerst proberen
    Ongezien een e-bike kopen is vanzelfsprekend onverstandig. Liefst test je de elektrische fiets die je op het oog hebt. Dit zijn je mogelijkheden.
  • Waar koop je je e-bike?
    Je kunt zowel bij een fietsenwinkel als online een elektrische fiets kopen. Voordeel van kopen bij een fietsenwinkel is dat je al je vragen direct kunt stellen aan de verkoper. Online fietsenwinkels vermelden veel informatie, maar deze is niet altijd volledig. Meer voor- en nadelen.
  • Alternatieven
    De hoge aanschafkosten van een e-bike kunnen afschrikken. Gelukkig zijn er alternatieven, zoals een tweedehands elektrische fiets of een nieuwe e-bike leasen, delen of huren. Lees meer over deze financieringsmogelijkheden.

Help mij een nieuwe e-bike kiezen

Je bent helemaal klaar om goed voorbereid een elektrische fiets te kopen. Heb je nog geen keuze gemaakt of wil je meer weten over e-bikes? Dan hebben we meer informatie voor je in petto:

Speciaal voor jou geselecteerd

Wegenwacht Fiets 

Altijd snel hulp voor pech met je fiets, óók thuis voor de deur. Jaarlijks gratis fietscheck en juridisch advies bij een ongeval.

Fietsverzekering 

Verzeker je tegen diefstal en schade met de ANWB Fietsverzekering en voorkom vervelende verrassingen.

Alles voor de fiets 

Bekijk hier het volledige aanbod fietsverlichting, sloten, fietstassen, helmen en nog veel meer!

Gratisverzending
Fietsaccu kopen 

Is je fietsaccu aan vervanging toe? Koop je nieuwe e-bike accu bij ANWB voor een scherpe prijs en gratis verzending!