4 e-vouwfietsen met middenmotor

Opvouwbaar alternatief

De grote vraag naar e-bikes stimuleert ook de belangstelling voor elektrische vouwfietsen. We selecteerden vier multifunctioneel inzetbare modellen, mét middenmotor. 

6 redenen om voor een e-vouwfiets te kiezen

  • Als oplossing voor de bereikbaarheid van de binnenstad kan de e-vouwfiets uitkomst bieden. Je stopt ‘m in gevouwen toestand in de kofferbak, parkeert aan de rand van de stad en rijdt daarna comfortabel met ondersteuning naar je werkplek in het centrum.
  • Hoewel de e-vouwfiets niet echt een lichtgewicht is, kun je de fiets wel meenemen in de trein of bus.
  • Wie een auto met een beperkte kogeldruk heeft, loopt al snel tegen het totaalgewicht aan van twee e-bikes en een fietsendrager. Schakel je over naar twee e-vouwfietsen, dan ligt het totaalgewicht al snel een paar kilo’s lager. Dit kan net de kritische waarde voor de maximale kogeldruk van je auto zijn. 
  • Bij het vervoer van elektrische fietsen op en in een caravan of camper speelt het gewicht ook vaak een belangrijke rol. Zeker bij het transport op de dissel of bij een fietsendrager op de achterwand van een caravan is het verstandig om op kilo’s te bezuinigen. Met twee e-vouwfietsen blijft dit gewicht binnen de perken
  • Heb je geen schuur of andere stallingsmogelijkheid bij je huis of woon je op een bovenetage? Een elektrische vouwfiets sjouw je gewoon mee naar binnen en parkeer je onder de kapstok.
  • Ook als je je onveilig voelt op een normale e-bike kan een vouwfiets uitkomst bieden. Op een vouwfiets zit je lager bij de grond en bouw je dus meer zekerheid in.

Nadeel van een middenmotor

E-vouwfietsen met een middenmotor zijn doorgaans zwaarder dan modellen met een achterwiel- of voorwielmotor. De stabiliteit van de fiets zal er echter meestal wel op vooruitgaan.

Bekijk hieronder de modellen die we graag voor je uitlichten:

1. Lacros Sierra

De Sierra Lacros is een nieuw type vouwfiets binnen het assortiment van Lacros. Deze compacte e-vouwfiets is uitgerust met een middenmotor van het bekende merk Bafang. Genoemde motor geeft een zeer krachtige ondersteuning in iedere situatie, dus ook bij tegenwind en op steile hellingen. Bovendien heb je met de Shimano Nexus-naaf ook nog 8 versnellingen tot je beschikking. De Lacros Sierra is uitgerust met een 522 Wh lithium-ion polymeer accu, waardoor langere fietstochten ook mogelijk zijn.

Op het stuur bevindt zich het LCD-display waarmee de elektrische ondersteuning te regelen is. De vijf ondersteuningsstanden kun je eenvoudig bedienen met twee knoppen op een bedieningsunit.

Specificaties
Gewicht: 21,5 kilo (excl. accu)
Aandrijving: Bafang-middenmotor
Accu: 522 Wh
Versnellingen: Shimano Nexus 8
Remmen: Magura hydraulische velgremmen

2. Lacros Scamper S600/S600 XL

De elektrische vouwfiets Scamper S600 is er in twee uitvoeringen, zo beschikt de S600 over 20-inchwielen en de S600 XL over 24-inchwielen. Dankzij de grotere wielen zijn de rijeigenschappen van de XL beter, echter hij is zwaarder en in opgevouwen toestand minder handelbaar dan de S600. Beide modellen worden aangedreven door een krachtige Bafang-middenmotor. Ook in het buitenland overwint deze e-vouwfiets met gemak pittige hellingen, een ideale vakantiefiets dus.

Standaard zijn de S600 en S600 XL uitgerust met een lithium-ion-polymeer accu met een inhoud van 468 Wh, een upgrade naar 630 Wh behoort tegen meerprijs tot de mogelijkheden. Via het LCD-display zijn vijf ondersteuningsstanden eenvoudig in te stellen.

Specificaties (S600/S600 XL)
Gewicht: 22,5-24 kilo (excl. accu)
Aandrijving: Bafang-middenmotor
Accu: 468 Wh
Versnellingen: Shimano Nexus 7
Remmen: Tektro schijfremmen voor/ rollerbrake achter

3. Prolithium Shuttle

De Prolithium Shuttle e-vouwfiets kenmerkt zich door een extreem lage instap. Op- en afstappen gaat zeer eenvoudig, veiliger kan niet. Met de Bafang-middenmotor heeft de Shuttle een krachtige aandrijfbron meegekregen. Steile duintoppen of Limburgse heuvels vormen met deze vouwfiets geen obstakel. Schakelen verloopt via een vertrouwde Shimano Nexus naaf met 8 opties. De basisversie is uitgerust met een 375 Wh accu, die echter ook tegen meerprijs te upgraden is naar 468 of 630 Wh.

Centraal op het stuur beschikt de Shuttle over een kleurendisplay met usb-aansluiting. De krachtondersteuning is in negen verschillende standen in te stellen. Een sterk punt vormen de hydraulische schijfremmen van Tektro op het voor- en achterwiel.

Specificaties
Gewicht: 22,5 kilo (excl. accu)
Aandrijving: Bafang-middenmotor
Accu: 468 Wh
Versnellingen: Shimano Nexus 8
Remmen: Tektro hydraulische schijfremmen

4. Sparta D-Wiz Fold M7B

Sparta is terug van weggeweest met een vouwfiets, dit keer een elektrische vouwfiets met middenmotor. Voor de motorisering heeft Sparta gekozen voor de populaire Bosch Active Line-middenmotor, een krachtbron die een goede reputatie heeft opgebouwd. Hoewel Sparta de D-Wiz positioneert als fiets voor woon-werkverkeer en ‘last mile’ oplossing, is deze e-vouwfiets natuurlijk ook zeer geschikt voor recreatieve doeleinden. Dankzij de middenmotor kun je ieder terrein aan en ligt ook het buitenland aan je voeten. Er is een keuze uit 7 versnellingen via de bekende Shimano Nexus-naaf. Standaard is de D-Wiz voorzien van een 300 Wh accu, upgraden is mogelijk tegen meerprijs naar 400 of 500 Wh.

Het compacte display van Bosch Purion is links op het stuur geplaatst en biedt de ondersteuningsopties eco, tour, sport en turbo. Verstandig is de keus voor hydraulische schijfremmen voor en achter.

Specificaties
Gewicht: 26,5 kilo (excl. accu)
Aandrijving: Bosch Active Line-middenmotor
Accu: 300 Wh
Versnellingen: Shimano Nexus 7
Remmen: Tektro hydraulische schijfremmen

Misschien vind je dit ook interessant?

Speciaal voor jou geselecteerd