Een nieuwe e-bike: kopen, leasen, huren of delen?

Wat is voor jou de beste optie voor financiering?

Die nieuwe e-bike staat inmiddels bovenaan de wensenlijst, maar zo’n machine gaat bepaald niet voor een appel en een ei de deur uit. Hoe ga je dat betalen? Meteen afrekenen en meenemen? Kies je liever een maandbedrag, zoals een leaseconstructie waar onderhoud in is meegenomen? Of is het verstandiger om er af en toe een te huren, of gebruik te maken van een deelfiets? Alle mogelijkheden op een rij.

Pak je praktisch elke dag je fiets en wil je hem eigenlijk altijd en meteen tot je beschikking hebben, dan is kopen of leasen geschikt voor jou. Dat geldt ook voor fervente recreatiefietsers die er regelmatig op uit gaan en lange ontdekkingstochten maken door het land. Fiets je maar af en toe en heb je daarbij geen ruimte om een fiets binnen te stallen, dan is het slim om te kijken naar de mogelijkheden om te huren en te delen. Zo ook als je bijvoorbeeld alleen relatief korte stukjes fietst tussen station en kantoor.

Een e-bike kopen

Je maakt veel kilometers, beschikt over een droge en veilige stallingsruimte en wilt zelf kunnen kiezen wat voor fiets je rijdt. Plus; je bankrekening schrikt niet meteen van de aanschafprijs. Tja, dan kun je prima een e-bike kopen. Als je niet in de positie bent om het aankoopbedrag in een keer af te tikken, is kopen nog steeds een optie, maar dan uitgesmeerd over een langere periode. Veel verkopers bieden namelijk ook een betaling in termijnen aan: je betaalt dan alleen wel extra rente over het aankoopbedrag. Let dus goed op de voorwaarden.

Tel naast de aanschafkosten ook de bijkomende kosten zoals verzekering, onderhoud en reparatie bij elkaar op. Op die manier krijg je een realistischer beeld van wat je kwijt bent. Met name het onderhoud van een e-bike is vaak duurder dan bij een fiets zonder ondersteuning. Je hebt immers te maken met elektronica, een motor en een accu. Ook is het mogelijk dat je regelmatig preventief onderhoud moet laten doen om de fabrieksgarantie te behouden. Grofweg kun je zeggen dat je per jaar tussen € 200 en € 250 aan verzekering en onderhoud kwijt bent.

Wanneer is kopen iets voor jou?

  1. Als je weet welke e-bike bij jou past, koop je precies wat je wilt hebben.
  2. Je wilt de fiets helemaal eigen kunnen maken door zelf accessoires uit te kiezen.
  3. Je beschikt over een veilige, liefst inpandige stallingsruimte.
  4. Je bent op de hoogte van de bijkomende kosten zoals verzekering en onderhoud.
  5. Je kunt de risico’s op diefstal en schade dragen, of dekt je hiervoor in door het afsluiten van een fietsverzekering.

Welke kies je en waar moet je op letten?

Een e-bike leasen

Geen hap uit je portemonnee én alles is voor je geregeld: als je geen zin hebt in ‘gedoe’ maar wel veel kilometers gaat maken, dan is private lease voor jou misschien een prima optie. Je betaalt een vast bedrag per maand en daarmee is ook je onderhoud en afgedekt. Daarvoor kun je ook bij de ANWB terecht: via ANWB Fiets Lease fiets je al elektrisch en zonder zorgen vanaf € 59,95 per maand, inclusief onderhoud, verzekering én Wegenwacht Fiets Service.

Wanneer is leasen iets voor jou?

  1. Je wilt duidelijkheid wat betreft de kosten, je wilt niet voor verrassingen bij onderhoud en reparatie komen te staan.
  2. Je hebt graag dat alles goed geregeld is. Kortom: zorgeloos rijplezier.
  3. Je wilt graag meer gaan fietsen, maar dan wel op een elektrische fiets. Misschien zelfs de auto wegdoen?
  4. Als jouw werkgever fietslease aanbiedt, zou dat heel aantrekkelijk voor je uit kunnen pakken. Dat gaat vaak gepaard met extra voordelen.

Advies: lees de voorwaarden van een leasecontract goed door. Passen de duur en de voorwaarden bij jouw persoonlijke situatie?

Fietslease: verschillende vormen

  1. Zakelijke lease

    Via je werkgever of bedrijf. Je bent afhankelijk van het aanbod van je werkgever. Zakelijke lease biedt fiscaal voordeel wat heel aantrekkelijk voor je uit zou kunnen pakken. Of dit geldt voor jouw situatie, moet je zelf berekenen. Dat kan met de berekening op de website van de Fietsersbond.

  2. Privé- of private lease

    Je sluit zelf een leaseovereenkomst af met een aanbieder, zoals bijvoorbeeld ANWB Fiets Lease. De voordelen zijn gelijk aan zakelijke lease, maar je kunt geen gebruikmaken van de fiscale regeling. Je sluit een contract af voor meerdere jaren. Verdiep je daarom goed in private lease, en of dit voor jou interessant is.

  3. Financial lease

    Bij financial lease word jij de eigenaar van de fiets; je betaalt de fiets in termijnen aan de leasemaatschappij. Verzekering en onderhoud dien je zelf te regelen.

Een e-bike delen

De deelfiets is populair en dat geldt ook voor de elektrische deelfiets; het aantal aanbieders groeit gestaag. Wanneer is een elektrische deelfiets voor jou interessant? Grofweg kun je deelfietsen in twee groepen onderverdelen: de eigen deelfiets of de gemeenschappelijke deelfiets. In het eerste geval vind je het prettig om altijd over je e-bike te beschikken, maar dien je wel zelf te zorgen voor een veilige plek om te stallen. De gemeenschappelijke deelfiets wordt interessant als je maar af en toe een elektrische fiets nodig hebt.

  1. Je eigen deelfiets

    Je betaalt voor het gebruiksgemak van een fiets die voor jou klaarstaat, zonder dat je er eigenaar van bent. Je hebt een abonnement op het gebruik van een fiets. In principe gebruik je steeds dezelfde fiets, maar bij pech of diefstal krijg je een nieuwe uit de voorraad fietsen van de aanbieder. Bekende aanbieders zijn: Swapfiets en E-bike To Go. Het voordeel is: je hebt altijd een fiets, zonder je zorgen te maken over pech, diefstal en onderhoud. Het nadeel is dat je weinig keuze hebt in modellen en dat ze lang niet overal beschikbaar zijn. De maandelijkse kosten zijn vergelijkbaar en soms zelfs duurder dan die van een leasefiets. En bij diefstal of schade is er vaak sprake van een stevig eigen risico: lees dus vooral de kleine lettertjes!

  2. De gemeenschappelijke deelfiets

    Deze deelvorm, waarbij je elke rit op een andere fiets rijdt, werkt als een soort lidmaatschap. Je meldt je aan bij een deelfietsaanbieder via een app op je telefoon. Vervolgens kun je op verschillende plekken een fiets meenemen en weer achterlaten. Je betaalt per rit, per uur of per dag, of je kiest voor een bundel fietsminuten waar je een vast bedrag per periode voor betaalt. De aanbieders werken nog niet in alle steden. Lijkt dit je wat? Onderzoek welke aanbieder actief is op de plek waar jij een fiets wilt gebruiken. Er zijn vele aanbieders, waaronder Donkey Republic, Mobike, FlickBike, Go Sharing en OV-fiets.

    Deelfietsaanbieders hanteren een van de volgende ophaal- en terugbrengvormen. OV-fiets is een voorbeeld van ‘back to one’. De fiets pik je op bij een ov-halteplaats zoals een treinstation. Je hebt daarvoor een persoonsgebonden ov-chipkaart nodig. Je levert de fiets weer in waar je hem hebt opgehaald. Tegen meerprijs kun je hem inleveren op een andere locatie.

    Bij ‘back to many’ zijn er vaste oppikplaatsen, maar hoef je de fiets niet per se daar terug te brengen waar je hem hebt opgehaald. Je kunt ook naar een andere terugbrenglocatie, wat je als gebruiker meer vrijheid geeft.

    Het meest flexibel is ‘free floating’: bij die vorm kun je overal in het servicegebied een deelfiets vinden en deze ook overal achterlaten. In een app kun je zien waar de dichtstbijzijnde fiets staat. Nadeel is dat je er niet altijd zeker van bent een fiets te hebben waar en wanneer je ’m nodig hebt.

Toekomst elektrische deelfiets: meer keuze, meer overzicht

De opmars van de elektrische deelfiets brengt naast voordelen (zoals: meer keuze) ook nadelen met zich mee. Gebruikers voelen zich niet altijd even verantwoordelijk voor de tijdelijke fiets en laten hem soms achter zoals het hun uitkomt. De laatste jaren komt daar wel veel verbetering in, onder meer doordat gemeenten uitgebreidere afspraken maken met de aanbieders. Op die manier worden de voordelen van deelfietsen gecombineerd met afspraken over het gebruik van de openbare ruimte. Ook niet alle aanbieders redden het: het lijkt erop dat spelers die een complete keten aan elektrisch vervoer bieden (auto, scooter, e-bike) uiteindelijk de markt zullen bepalen.

Door technologische ontwikkelingen ontstaan ook nieuwe mogelijkheden. Er ontstaan nieuwe diensten voor consumenten, waarbij een app verschillende vervoersvormen bij elkaar bundelt. Als gebruiker krijg je dan bijvoorbeeld binnen je reisadvies het advies gebruik te maken van een deelfiets in de stad van je bestemming. OV9292 doet dat al. Ook zijn er apps in ontwikkeling waarmee je niet alleen een reisadvies krijgt (trein, tram, bus, deelfiets enzovoort), maar waarmee je ook je reis kunt plannen, boeken en betalen.

Bekijk alle aanbieders van deelfietsen en vergelijk de geboden opties en prijzen.

Een e-bike huren

Eenmalig een fiets nodig, bijvoorbeeld bij je vakantiehuisje? Dan kun je ook een fiets huren. Huren is een soort fietsdelen, maar dan zonder 'smart' handigheidjes zoals een app op je smartphone. Je betaalt vaak een borg en huurt per dag of meerdere dagen en levert de fiets weer in waar je hem gehuurd hebt. Onder meer vakantieparken, campings en rijwielzaken bieden deze mogelijkheid.

Eerst checken, dan huren

  • Is de fiets verzekerd?
  • Wat te doen bij pech of ongeluk? Kun je iemand bellen voor hulp?
  • Check of de fiets beschadigingen heeft. Meld ze bij de verhuurder ivm de borg.
  • Zit de fiets lekker? Laat hem afstellen op jouw lichaamslengte. Het stuur moet je met licht gebogen armen kunnen vasthouden. Het zadel mag niet te hoog of te laag staan. Op het laagste punt van de trapper zijn je knieën met licht gebogen.
  • Voor de veiligheid: check of de verlichting en de remmen goed werken. En of de banden stevig opgepompt zijn.

Elektrische fiets uitproberen

Wist je dat er talloze mogelijkheden zijn om een e-bike eerst uit te proberen? Voor een dag, maar ook voor langere tijd.

Opties voor e-bike uitproberen

Speciaal voor jou geselecteerd