5 elektrische fietsen met lage instap

Voor wie wil blijven fietsen

Wij Nederlanders worden gemiddeld ouder dan ooit. We blijven langer fit en willen tot op hoge leeftijd blijven fietsen. De e-bike maakt dit nog aantrekkelijker, geen wonder dat er in 2020 alleen al in de eerste vijf maanden 150.000 e-bikes zijn gekocht. Er zijn echter wel een aantal zaken om rekening mee te houden bij de aanschaf van een elektrische fiets. Zo ervaren veel fietsers op leeftijd dat het op- en afstappen lastiger wordt. De fietsmerken haken hierop in met speciale comfortfietsen met een lage, ruime instap.

1. Batavus Entree

Het model Entree van Batavus is voorzien van een laag frame, waardoor deze e-bike een extra lage en ruime instap heeft. Deze Entree is daarmee erg geschikt voor personen die graag gemakkelijk en veilig willen op- en afstappen. Met de verstelbare stuurpen is de ideale zitpositie in te stellen en te wijzigen om zo comfortabel mogelijk te fietsen. 

De voorwielmotor geeft een evenwichtige ondersteuning en doet onder alle omstandigheden geruisloos zijn werk. Een nadeel van de motor in het voorwiel is dat het wiel kan doorslippen bij een gladde ondergrond. Voor de mate van ondersteuning kun je kiezen uit 5 standen via een klein display links op het stuur. Met de onderhoudsvriendelijke versnellingsnaaf schakel je soepel tussen 7 versnellingen. Het remsysteem is simpel qua opzet, met een zogenaamde V-brake voor en een rollerbrake achter. Standaard is de Entree voorzien van een 300 Wh accu (goed voor ca. 55 km), tegen een meerprijs kan er een 400 (ca. 75 km) of 500 Wh accu (ca. 100 km) op worden gezet. Verder is de fiets onder meer voorzien van automatische verlichting en een AXA-ringslot.

Specificaties

Gewicht: 27 kg
Aandrijving: E-motion-voorwielmotor
Accu: 300 Wh (optioneel 400 en 500 Wh)
Versnellingen: Shimano Nexus 7
Remmen: V-brake voor, rollerbrake achter
Prijs: € 1849

2. Lintech Suelo E

De Suelo is juist gemaakt om het op- en afstappen van de fiets te vergemakkelijken en de berijder een zo veilig mogelijk gevoel te geven. De lage instap biedt veel ruimte voor de voeten, de pedalen zijn verder naar voren geplaatst dan bij een traditionele fiets en het zadel iets meer naar achter, waardoor het zadel ook lager kan worden geplaatst en de voeten snel en stevig op de grond gezet kunnen worden.

De Suelo beschikt over een motor in het voorwiel. Dankzij de wegrij-functie kom je moeiteloos op gang. Via het display op het stuur kun je kiezen uit 6 ondersteuningsstanden. Naar wens kan de Suelo uitgerust worden met 3 of 7 versnellingen. Qua remmen is gekozen voor een vrij eenvoudige set-up, met een V-brake voor en rollerbrake achter. Verder heeft deze Suelo onder meer sterke antilekbanden, een remlicht en een Axa Solid Plus-ringslot.

Specificaties

Gewicht: 31 kg
Aandrijving: Bafang-voorwielmotor
Accu: 378 Wh (optioneel 468 Wh)
Versnellingen: 3 (optioneel 7 versnellingen)
Remmen: V-brake voor, rollerbrake achter
Prijs: € 3588

3. Sketch Nestor

Ook de Nestor van het nieuwe fietsmerk Sketch is ontwikkeld voor wie meer fietsgemak en comfort zoekt. Door de vrij kleine 24-inch-wielen zit je laag op de fiets waardoor je automatisch meer zekerheid inbouwt. Het stabiele, netjes afgewerkte frame zorgt voor een lage en zeer brede instap, wat het opstappen erg eenvoudig maakt. Stuur en zadel zijn instelbaar, zodat je desgewenst zelf je ideale zitpositie kunt bepalen. Ook kun je de zadelpen zo instellen dat je bij stilstand beide voeten snel plat op de grond kunt zetten.

De Nestor is voorzien van een compacte middenmotor die een wegrij-functie heeft en zorgt voor zeer prettige, gelijkmatige ondersteuning. De motor beschikt over een smartfunctie die de ondersteuning bepaalt aan de hand van de kracht op de pedalen, de cadans en de snelheid. Dankzij de versnellingsnaaf kun je soepel schakelen, waarbij je uit 8 versnellingen kunt kiezen. Qua remmen is gekozen voor schijfremmen, die onder alle omstandigheden veilig vertragen.

Neem je de Nestor mee op reis, dan zijn het stuur en de trappers in te klappen. Zo schuif je deze bike eenvoudig in de kofferbak, caravan of camper. Verder is de Sketch Nestor onder meer voorzien van een groot display midden op het stuur, sterke antilekbanden, verlichting via de accu (incl. remlicht), een achteruitkijkspiegel en ergonomische handvatten.

Specificaties

Gewicht: 23,5 kg
Aandrijving: Motinova-middenmotor
Accu: 468 Wh
Versnellingen: Shimano Nexus 8
Remmen: Tektro mechanische schijfrem voor, hydraulische schijfrem achter
Prijs: € 2250

4. Stella Nantes Superior FDST

De Nantes Superior FDST is ontworpen voor mensen die moeite hebben met het rijden op een normale e-bike. Dankzij de extra lage, brede instap is er voldoende ruimte om veilig op- en af te stappen. Door de stand van de zadelbuis van het frame zit je op deze bike iets meer achter de trapas, en is het zadel zo in te stellen dat je bij stilstand je voeten snel plat op de ondergrond kunt zetten. Verder kun je ook mede dankzij het handmatig verstelbare stuur de zitpositie goed instellen.

Qua ondersteuning is de Nantes voorzien van een voorwielmotor. Hierdoor kan, tijdens de herfst en winter, het voorwiel door wegomstandigheden soms doorslippen. Standaard wordt de Nantes geleverd met een versnellingsnaaf met 3 versnellingen, maar een upgrade naar 7 is mogelijk. Stella heeft gekozen voor hydraulische schijfremmen, bewezen betrouwbaar en dus een verstandige keuze voor een e-bike. De Nantes is verder uitgerust met sterke antilekbanden en een AXA Defender-ringslot.

Specificaties

Gewicht: 26,9 kg
Aandrijving: Eleon-voorwielmotor
Accu: 522 Wh
Versnellingen: Shimano Nexus 3
Remmen: hydraulische schijfremmen van Shimano
Prijs: € 1699

5. Van Raam Balance

Met de Balance e-bike van Van Raam kun je altijd met beide voeten op de grond zonder van het zadel af te gaan én toch met vrijwel optimaal gestrekte benen fietsen. Je neemt een ergonomisch verantwoorde zithouding aan waarbij polsen, schouders en nek minder worden belast tijdens het fietsen.

Qua aandrijving heeft Van Raam gekozen voor een voorwielmotor, om zo ook ruimte te creëren voor de ruime instap. Een voorwielmotor vergt extra aandacht in het najaar en de winter; bladeren op de grond en opgevroren wegen kunnen ervoor zorgen dat het voorwiel doorslipt. De Balance is uitgerust met hydraulische velgremmen en 8 versnellingen. De verlichting werkt via de accu. Verder bezit deze fiets onder meer prima antilekbanden, handmatige stuurverstelling en een Axa-ringslot. Als extra optie kan de e-bike uitgerust worden met twee accu’s. Ook hoort bij deze Balance een app waarmee je desgewenst de fietsinstellingen kunt veranderen, een SOS-bericht kunt sturen en actuele fietsgegevens zoals snelheid, afstand en accucapaciteit af kunt lezen.

Specificaties

Gewicht: 30 kg
Aandrijving: Silent-voorwielmotor
Accu: 490 Wh
Versnellingen: Shimano Nexus 8
Remmen: hydraulische velgremmen van Magura
Prijs: € 4101,90

8 tips voor veiliger fietsen

  1. De ene e-bike is geknipt voor sportieve tochten, de andere juist voor gebruik in de stad. Vraag jezelf  ̶  voor aankoop  ̶  af wat jij met de fiets gaat doen (waarbij de E-bike vergelijker behulpzaam kan zijn), en denk daarbij ook aan de toekomst. Kortom: kies een e-bike die bij je past.
     
  2. Heb je moeite met opstappen, ga dan voor een e-bike met een ruime lage instap. Hierdoor zal je niet zo gauw je evenwicht verliezen bij het op- en afstappen.
     
  3. Let erop dat de zadelpen genoeg instelruimte heeft in het frame. Zodoende kun je altijd het zadel lager zetten om meer veiligheid in te bouwen.
     
  4. Twijfel je aan het veilig op- en afstappen, zet het zadel dan zo laag dat je zittend op de fiets de schoenzolen plat op de weg kunt zetten.
     
  5. Het stuur moet goed en eenvoudig instelbaar zijn, alleen dan vind je een ideale zitpositie.
     
  6. Ergonomische handvatten geven veel steun en voorkomen dat je tijdens het fietsen snel slapende handen krijgt.
     
  7. Er zijn e-bikes met een voorwielmotor of met een middenmotor. Dankzij een rotatiesensor kun je met een e-bike met voorwielmotor ‘lui’ fietsen, maar door het gewicht in het voorwiel stuurt de fiets zwaarder. Een voorwielmotor kan bovendien onder bepaalde omstandigheden doorslippen. Een middenmotor geeft een veel betere gewichtsverdeling en de krachtsensor zorgt voor een natuurlijke fietsbeleving. Zo’n krachtsensor meet met hoeveel kracht je trapt, en past de mate van ondersteuning daarop aan. Wat prettig is als je plots wind tegen krijgt of een helling op moet. Dat een middenmotor meestal krachtiger is, helpt hierbij ook.
     
  8. Achteropkomend verkeer, een auto, wielrenner of andere e-biker die jou wil passeren, kan voor een schrikreactie zorgen. Met behulp van een achteruitkijkspiegel ben je hierop voorbereid.

Misschien vind je dit ook interessant?
Hulp bij pech met de e-bike
Kies je voor een dure of goedkope e-bike?
Bereken het maximale gewicht op je e-bike