Aflevergarantie
Stel je hebt met je ANWB-creditcard iets gekocht bij een webshop, maar het artikel wordt niet geleverd. In dat geval kun je gebruik maken van de Aflevergarantie: ICS draait dan de betaling terug en jij hoeft niks te betalen.
Hoe werkt het?
Het is natuurlijk vervelend als je iets bestelt en vervolgens niet ontvangt, maar meestal kun je er samen met de leverancier wel uitkomen. Neem daarom altijd eerst contact op met de leverancier, voordat je aanspraak maakt op de Aflevergarantie. Lukt het niet om er samen uit te komen, dien dan een verzoek tot uitbetaling in bij ICS.
Gebruik daarvoor het formulier ‘Aankoop niet ontvangen of nepartikel ontvangen’ en voeg een kopie van de bon toe. Via dit formulier maak je aan ICS duidelijk dat je het niet eens bent met een afschrijving van je creditcard. ICS gaat jouw verzoek dan onderzoeken en probeert het geld voor jou terug te krijgen.
Om terugbetaling mogelijk te maken, moet het verzoek uiterlijk binnen drie maanden na de afgesproken leverdatum door ICS zijn ontvangen. Vervolgens betaalt ICS binnen 30 dagen na ontvangst het bedrag terug, tenzij je in de tussentijd alsnog het artikel of aankoopbedrag van de verkoper hebt ontvangen.
Goed om te weten: de aflevergarantie vervalt één jaar na de datum waarop je de betaling hebt gedaan.
Garanties ANWB Creditcard op het gebied van Corona
Als jij een reis, weekendje weg of dagje uit hebt geboekt met je creditcard wat niet doorgaat, kun je een betaling betwisten via ICS. De aflevergarantie die in dit geval wordt aangesproken keert uit als de organisatie waarbij je geboekt hebt wegens faillissement geen vergoeding kan uitkeren. Is de (reis)organisatie gewoon nog operationeel dan moet je contact met hen opnemen voor restitutie van de misgelopen boeking. Bekijk voor meer informatie hierover ook jouw rechten als reiziger.
Meer informatie over Creditcard en Corona
Wanneer krijg je nog meer je geld terug?
Ook in andere gevallen kun je je geld terugkrijgen. Hieronder staan een aantal voorbeelden:
- Er is geld afgeschreven zonder jouw toestemming.
- Je hebt een abonnement beëindigd maar er wordt nog steeds geld afgeschreven.
- Je hebt te weinig contant geld ontvangen bij geldautomaat, er is een te hoog bedrag in rekening gebracht of een transactie is dubbel afgeschreven.
- Je hebt een hotelovernachting volgens de voorwaarden geannuleerd maar je hebt je geld niet teruggekregen.
In deze gevallen moet je via een ander formulier een verzoek indienen bij ICS. Welk formulier voor jouw situatie geschikt is, vind je hier.
Deel deze pagina