Phishing

Phishing is een vorm van internet-fraude. Criminelen proberen via e-mail en telefonisch contact te vissen naar je persoonlijke gegevens. Met de intentie om hier later fraude mee te plegen.

Phishing voorkomen

Phishing begint altijd via een valse e-mail, sms of telefonisch contact. Om te voorkomen dat je slachtoffer wordt, is het daarom belangrijk dat criminelen niet in het bezit komen van jouw persoonlijke informatie zoals je telefoonnummer of je e-mailadres. Als jou gegevens niet bekend zijn bij criminelen, kunnen ze ook geen contact met je opnemen.

  • Zet jouw e-mailadres nooit openbaar op internet. gebruik voor openbare vermeldingen nooit hetzelfde e-mailadres als voor je bank- en creditcardgegevens.
  • Reageer niet op kettingmails en stuur deze ook nooit door, hoe zielig het verhaal ook is wat in de mail staat. Ook beloftes van prijzen voor het doorsturen van e-mails zijn veelal nep. Trap er niet in, want het een manier van criminelen om e-mailadressen te verzamelen.
  • Wanneer je een mail stuurt naar veel verschillende personen, bescherm dan e-mailadressen van anderen door gebruik van het BCC-vak. Hierdoor kunnen anderen niet zien aan wie de mail nog meer is gestuurd.
  • Maak gebruik van verschillende e-mailadressen: één voor je bankzaken en een ander e-mailadres voor bestellingen of het inschrijven voor nieuwsbrieven. Krijgt je dan een e-mail op een ander mailadres dan wat je specifiek hebt opgegeven voor jouw bankzaken, dan weet je zeker dat het phishing is.

Meld phishing direct

Heb je het vermoeden dat je een vals bericht hebt ontvangen? Stuur deze valse e-mail (bij voorkeur als bijlage!) door naar valse-email@icscards.nl en verwijder het bericht vervolgens direct. Je ontvangt van ons een ontvangstbevestiging vanaf dit e-mailadres zodra jouw e-mail ontvangen is.

Telefonische phishing kun je melden via de ICS Servicedesk. Het telefoonnummer vindt je op de achterzijde van de Card of via Contact op de website van ICS..

Jouw gegevens zijn privé

Er zal door ANWB en ICS nooit om jouw creditcardgegeven gevraagd worden per e-mail of telefoon. Vul daarom nooit jouw creditcardgegevens in naar aanleiding van een verzoek per e-mail of telefoon. Wees verder altijd alert op het verstrekken van andere gegevens zoals het volledige creditcardnummer, de vervaldatum, geboortedatum, telefoonnummer(s) en e-mailadres(sen). Houd daarbij in gedachte dat je de regie hebt over jouw eigen gegevens. Het initiatief voor het verstrekken van deze gegevens ligt bij jou. Verzoeken van derden om deze gegevens zijn daarom verdacht.

Ben je op een verdachte website terechtgekomen?

  • Vul geen gegevens in, als die gevraagd worden.
  • Sluit het scherm door op het kruisje rechtsboven in het scherm te klikken of sluit de gehele internetbrowser.

Heb je gereageerd op phishing?

Het kan zijn dat je onverhoopt toch jouw gegevens zoals je gebruikersnaam en wachtwoord of jouw creditcardgegevens hebt doorgegeven, bijvoorbeeld per telefoon of naar aanleiding van een phishing e-mail.

In dat geval is het van het grootste belang dat je contact opneemt met ICS. Wij maken een inschatting van de ernst van de situatie en helpen je de nodige stappen te ondernemen. Het kan zijn dat jouw Card moet worden vervangen of de toegang tot Mijn ICS moet worden gereset.