Terugblik laadgedrag zomervakantie 2025
30 september 2025 Stekkerend heel Europa door
We pakken steeds vaker de elektrische auto om op vakantie te gaan en we rijden ook verder dankzij een steeds beter netwerk van (snel)laders. Zo werd er afgelopen zomervakantie geladen van de Noordkaap tot in Andorra en van IJsland tot in Cyprus.
Toen en nu
‘Het is weer voorbij die mooie zomer’ zong wijlen Gerard Cox in 1973, het jaar van de grote oliecrisis. Hoewel veel autofabrikanten in die periode begonnen te experimenten met elektrische aandrijving, gingen we in die tijd nog gewoon met een Daf 66, Simca 1100 of Saab 96 op vakantie. De échte elektrische revolutie zou nog decennia op zich laten wachten.
En nu is het zover, steeds meer Nederlands kiezen voor een Kia EV3, Tesla Model Y of misschien wel een BYD, Xpeng of Nio als vakantievervoer. Vijf merken die in 1973 nog niet of nauwelijks bestonden, net zoals de drie eerder genoemde merken al lang geen personenauto’s meer maken.
Vaker en verder
Nu de zomer écht voorbij is, kijken we terug naar hoe elektrisch rijdend Nederland op vakantie ging met de ANWB Laadpas. We zagen flink meer laadsessies, vooral richting verre vakantiebestemmingen. Spanje, Griekenland of boven de poolcirkel, het zijn allemaal geen uitzonderingen meer. Portugal zou qua afstand geen probleem meer moeten zijn, maar door wetgeving kun je daar niet met een buitenlandse laadpas laden. Als je alle laadsessies tijdens de zomervakantie op een kaartje plot, dan ziet dat er zo uit:
Klik hier voor de afbeelding in hoge resolutie
Leuke laadfeitjes zomervakantie 2025:
- De verste laadsessie was op Cyprus, met een afstand van 2963 km (ten opzichte van het middelpunt van Nederland)
- Met 6 verschillende laadpassen is in totaal twaalf keer geladen op het Britse eiland Jersey. Vorig jaar werd op dit eiland nog helemaal niet geladen met de ANWB Laadpas.
- De Noordelijkste laadsessie was in het Noorse Honningsvåg. Vanaf daar is het nog een half uurtje rijden tot de Noordkaap, het Noordelijkste puntje van ons continent.
- In de hele zomervakantieperiode is dit jaar meer dan 1 miljoen keer geladen
- Het aantal laadsessies in Groot-Brittannië is het hardst gegroeid, met 239% ten opzichte van vorig jaar
- Ook in Spanje werd veel meer geladen dan vorig jaar (+172%), maar dat leidde ook tot de meeste problemen en klachten. Vooral laden op bestemming bleek soms lastig of zelfs onmogelijk.
- Zwitserland, Luxemburg en Kroatië kenden een significant lagere toename in het aantal laadsessies dan andere Europese landen
- Van de landen met meer dan 500 laadsessies, is en blijft Zwitserland het duurst. Hier betaal je bijna 1 euro per kWh.
- De gemiddelde prijs per kWh in Oostenrijk is deze zomer significant lager dan tijdens de wintersportperiode, toen de gemiddelde prijs uitkwam op € 0,99 per kWh. Dit kwam vooral door het kleeftarief. Het lijkt erop dat elektrische rijders daar alerter op zijn.
- In Nederland duurt een laadsessie gemiddeld ruim 6,5 uur, terwijl op vakantie de laadsessies gemiddeld 1 tot 2 uur duren. Vakantiegangers staan vaker dan gemiddeld aan de snellaadpaal, op doorreis naar hun bestemming.
Tot slot – voor wie dat leuk vindt – nog wat cijfertjes: