Heeft de dieselmotor nog toekomst?

Tot voor kort was diesel de meest voor de hand liggende keuze voor mensen die veel kilometers maken. Maar nu de dieselprijs eveneens sterk is gestegen en de zakelijke rijder overstapt op de elektrische auto, komt de ooit zo geliefde dieselauto wel erg in het nauw. Of dat terecht is, daar hebben we het over.

Diesel tanken

De nieuwe, schonere dieselmotor

Wie tegenwoordig benzine tankt, ziet vrijwel altijd E10 op het vulpistool staan. Dat duidt op het aandeel bio-ethanol. Ook bij de dieselpomp is er iets veranderd. In heel Europa tank je nu B7. Dit verwijst naar de bijgemengde hoeveelheid biobrandstof (in procent). Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel ‘blauwe diesel’ genoemd. Deze is duurder dan normale diesel en niet bij elk tankstation verkrijgbaar. Door het hernieuwbare karakter is de CO2-impact veel kleiner dan die van reguliere dieselbrandstof.

Biodiesel en blauwe diesel

Wie tegenwoordig benzine tankt, ziet vrijwel altijd E10 op het vulpistool staan. Dat duidt op het aandeel bio-ethanol. Ook bij de dieselpomp is er iets veranderd. In heel Europa tank je nu B7. Dit verwijst naar de bijgemengde hoeveelheid biobrandstof (in procent). Elke dieselauto is geschikt voor B7. Maar niet elke diesel verdraagt B10, B30 of B100 en die soorten zul je ook niet snel aantreffen bij het tankstation in de buurt. Dan is er nog de nieuwere dieselbrandstof HVO100, ook wel ‘blauwe diesel’ genoemd. Deze is duurder dan normale diesel en niet bij elk tankstation verkrijgbaar. Door het hernieuwbare karakter is de CO2-impact veel kleiner dan die van reguliere dieselbrandstof.

Particulier diesel rijden

In de zoektocht naar de goedkoopste energieleverancier mobiliteit is het logisch dat een andere brandstofsoort dan benzine in beeld komt. Wat een dieselauto duurder maakt, is vooral het hogere tarief voor de wegenbelasting. Ook de verzekering pakt iets duurder uit. Daar staat dan vaak een lagere aanschafprijs tegenover als het om een occasion gaat. En je komt verder op een liter brandstof, zodat je minder vaak een tankstation hoeft te bezoeken. Ga je regelmatig met de caravan op pad, dan bewijst de dieselauto zich als de ideale trekauto.

De diesel en de milieuzone

Er is een bepaalde angst voor de dieselauto. Die komt mede voort uit het gegeven dat steeds meer steden met een milieuzone werken. Daar zijn oudere diesels niet welkom. De Euro 6 diesel, die er al sinds circa 2015 is, ontspringt de dans. Overigens geldt dat dieselverbod meestal voor stadscentra en de vraag is hoe vaak je daar daadwerkelijk komt. Daarnaast weten we niet of de regels voor de dieselauto in de toekomst gaan veranderen.

Op zoek naar de goedkoopste diesel

Voor het vrachtverkeer en internationaal rijdende touringcars blijft diesel voorlopig de belangrijkste brandstof, dat is wel duidelijk. De brandstofprijzen in Europa kunnen van land tot land verschillen. Maar dat zie je ook in het klein. De goedkoopste diesel of benzine tank je niet aan de snelweg, maar bij een onbemand tankstation iets verderop. Er zijn handige apps die je helpen in de zoektocht naar lage brandstofprijzen. Maar voorlopig is de diesel nog niet uitgespeeld, dat is wel duidelijk. Dus de vraag of de dieselmotor nog een toekomst heeft, beantwoorden we met een ‘ja’.

Welke brandstofen zijn er nog meer?