Alles over diesel (B7, B100 en XTL)

Jarenalang was diesel de brandstof voor wie veel kilometers maakte, maar tegenwoordig ligt de dieselmotor onder vuur. Is dat terecht en moet je echt met een grote boog om alle dieselauto's lopen? En wat is eigenlijk het verschil tussen B7-, B30- en B100-diesel?

Diesel tanken

Niet alleen benzine heeft met E10 en E5 een andre naam gekregen, diesel gaat nu in heel de Europese Unie als B7 door het leven. Het getal duidt op het maximale percentge bijgemengde biobrandstof, zoals de 10 en de 5 bij benzine iets zeggen over het maximale percentage bijgemende bio-ethanol. Toch verandert er voor de dieselrijder veel minder. Elke dieselauto is geschikt voor B7, terwijl niet alle benzineauto's geschikt zijn voor E10. Daarnaast staat er nog altijd groot en duidelijk 'diesel' op de pomp en de vulpistolen vermeldt. 

Biodiesel en plantaardige diesel (B100, XTL)

Behalve B7 is er ondere andere ook B10, B30 en B100, ook hier geeft het getal het percentage biobrandstof -doorgaans afgewerkt frituurvet- aan. Niet alle auto's zijn voor deze diesel geschikt, dus controleer dat voor je het tankt. Deze dieselsoorten zijn overigens nog maar zeer beperkt beschikbaar en niet als veranging van, maar als toevoeging op de normale B7-diesel.

Dan is er ook nog 'blauwe diesel' of HVO100, waarbij die laatste volledig gemaakt is van plantaardige olieën en niet van fossiele olie. Verwarrend genoeg mag het geen biodiesel heten en valt HVO100 dus niet onder de noemer B100 maar wordt het aangeduid als XTL. Ook voor HVO100/XTL is het belangrijk dat je van te voren controleert of je auto ervoor geschikt is. Dergelijke (deels) plantaardige diesels zijn duurder dan reguliere diesel, maar hebben door hun hernieuwbare karakter een lagere CO2-impact.

Stijgende en weer dalende populariteit

Diesel werd van oorsprong vooral gebruikt voor vrachtverkeer en nog steeds rijden vrijwel alle vrachtwagens en bestelauto’s op diesel. Een dieselmotor levert zijn maximale kracht al bij een veel lager toerental, waardoor het bij uitstek geschikt is voor het vervoeren van zware ladingen. Daarnaast is een dieselmotor ook zuiniger en is de brandstof goedkoper. Sinds de eerste personenwagens met dieselmotor in de jaren ’30 van de vorige eeuw is diesel dan ook geleidelijk steeds populairder geworden. Zeker de introductie van de commonrail-techniek aan het eind van de vorige eeuw heeft hieraan bijgedragen: de dieselauto was niet langer traag en luidruchtig, maar juist krachtig en comfortabel.

De afgelopen jaren is de populariteit van diesel sterk dalende. In veel millieuzones zijn oudere diesels niet langer welkom door de zeer hoge uitstoot van giftige uitlaatgassen en ook het dieselschandaal van Volkswagen heeft het imago van de dieselmotor geen goed gedaan. De allernieuwste generatie dieselmotoren die voldoen aan de Euro 6D (TEMP)-norm zijn echter zeer schoon en kunnen nog steeds een goed alternatief zijn voor wie veel kilometers maakt. Ze stoten minder CO2 uit dan benzineauto's en ook de uitstoot van andere giftige stoffen is door gebruik van speciale partikelfilters zeer laag.

Voor- en nadelen van dieselauto's

Nieuwe auto’s met dieselmotoren zijn duurder in aanschaf door de kostbaardere techniek (waaronder techniek voor nabehandeling van de uitlaatgassen) en ook de motorrijtuigenbelasting is hoger. Voor oude dieselauto’s komt daar ook nog een roettaks van 15 procent bovenop. De onzekerheid over het feit of je straks stadscentra nog wel in mag met een dieselauto remt de verkoop van zowel oude als nieuwe dieselauto’s en ook de restwaarde staat behoorlijk onder druk. Daar staat tegenover dat diesel goedkoper is dan benzine en een dieselauto een stuk zuiniger is dan een vergelijkbare benzineauto. De brandstofkosten van een dieselauto zijn dus veel lager dan die van een benzineauto en wie genoeg kilometers per jaar rijdt, is daardoor onder aan de streep goedkoper uit, ondanks de hogere wegenbelasting.

Een nieuwe auto met een schone Euro 6D-goedgekeurde dieselmotor kan voor iemand die veel kilometers maakt nog altijd een voordelige keuze zijn. Door de dalende vraag zijn diesel-occasions goedkoop, maar realiseer je wel dat steeds meer stedelijke gebieden in binnen- en buitenland niet toegankelijk zijn voor deze auto's. Ook zal eventuele verkoop van deze auto's steeds moeilijker worden. Een occasion met LPG-installatie zou een alternatief kunnen zijn voor wie veel kilometers maakt.

Welke brandstofen zijn er nog meer?