Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Alle fiscale voordelen voor elektrische auto’s op een rij

Zou elektrisch rijden even zwaar belast worden als rijden op een fossiele brandstof, dan zou het een stuk duurder zijn. Om de aankoop en het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren zijn er diverse fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijker maken.

Fiscale voordelen voor particulieren

Zoals bij elke auto verwacht je ook belasting op elektrische auto's. In tegenstelling tot een brandstofauto heb je als particuliere elektrische autorijder verschillende fiscale voordelen, zowel op de vaste als variabele kosten.

Vrijstelling van BPM

Bpm is een soort ‘luxebelasting’ op auto’s, gebaseerd op een basisbedrag verhoogd met een opslag per gram CO2-uitstoot van de betreffende auto’s. Hierdoor betaal je voor een zuinige auto minder bpm dan voor een onzuinige. Een elektrische auto heeft geen directe CO2-uitstoot en is daarnaast ook vrijgesteld van het basisbedrag. Je betaalt dus in het geheel geen bpm bij aanschaf van een elektrische auto, in ieder geval tot en met 2024. Dat is één van de voordelen van een elektrische auto.

Vrijstelling van MRB

Iedere voertuigbezitter betaalt ‘motorrijtuigenbelasting’ (in de volksmond ook wel bekend als wegenbelasting), behalve eigenaren van een volledig elektrische auto. Belasting op een elektrische auto is er in dit geval niet: EV's zijn door de Rijksoverheid tot en met 2024 vrijgesteld van MRB.

Vanaf 2025 zou 25% van de normale mrb betaald moeten worden en vanaf 2026 zelfs het gehele bedrag. Het kabinet wil die plannen wijzigen om zo de aanschaf en het behoud van volledig elektrische auto’s nog wat langer fiscaal te stimuleren. Als dat doorgaat, hoeft in 2025 nog geen mrb betaald te worden. Vanaf 2026 is 60% van het normale tarief verschuldigd, vanaf 2029 65%. Vanaf 2031 geldt ook voor elektrische auto’s dan het normale tarief.

Aanschafsubsidie voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's

Naast de belastingvoordelen is er voor particulieren een subsidie voor elektrische auto's beschikbaar. Op deze subsidie zit jaarlijks wel een limiet. Zo is het potje voor de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische auto inmiddels leeg. Let op: 2024 is (vooralsnog) het laatste jaar waarin je subsidie kunt aanvragen. 

Fiscale voordelen voor ondernemers en zakelijke rijders

Als ondernemer of zakelijke rijder van een elektrische auto kun je rekenen op fiscale voordelen. Deze voordelen worden overigens wel langzaamaan afgebouwd. 

Lage bijtelling

Wie een elektrische auto leaset en deze ook privé gebruikt, betaalt een lager bijtellingstarief dan voor een auto met verbrandingsmotor. Dit geldt ook voor ondernemers die hun zakelijke elektrische auto privé gebruiken. Wel gaat de bijtelling op elektrische auto's elk jaar wat omhoog, tot deze in 2026 gelijk is aan die van alle andere auto’s. Bekijk het actueel overzicht van de bijtellingsstaffels per jaar.

MIA en VAMIL

De ‘milieu-investeringsaftrek’ (MIA) en de 'willekeurige afschrijving milieu-investeringen' (Vamil) zijn per 2022 niet meer van toepassing op elektrische personenauto's. De overheid vindt dat de elektrische auto ondertussen gangbaar is en dus geen stimulans meer nodig heeft. Wel komen waterstofauto's, auto's met geïntegreerde zonnecellen en veel elektrische bestelwagens nog in aanmerking voor MIA\Vamil

Verlaagde energiebelasting voor laadpalen

De overheid heeft in ieder geval tot en met 2024 een verlaging van de energiebelasting voor laadpalen ingevoerd. Het scheelt per laadbeurt al snel 4,25 euro (8,5 ct per kW/u, dus het opladen van een accu van 50 kWh is dan 4,25 euro goedkoper). Dit heeft overigens geen directe impact op particuliere bezitters van een elektrische auto. Door deze maatregel betaalt de eigenaar van een laadpaal met een aparte aansluiting voor de laadpaal op het stroomnet een lagere belasting op de geleverde elektriciteit. Normaal gesproken zijn laadpaaleigenaren over de eerste 10.000 kWh net geen tien cent per kWh belasting schuldig, in dit geval slechts iets meer dan vijf cent. In totaal levert dat een besparing op van ongeveer 470 euro per laadpaal per jaar. Deze verlaging is in eerste instantie bedoeld om het plaatsen van laadpalen financieel aantrekkelijker te maken, maar zal indirect ook bijdragen aan meer aanbod en lagere tarieven.

Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.