5 tips om je elektrische auto goedkoper op te laden

Bespaar op laadkosten

Hoewel opladen van een elektrische auto al een stuk minder pijn doet dan een tank benzine van meer dan € 80 kun je ook met het opladen van je elektrische auto nog de nodige euro’s besparen. Vijf tips om je elektrische auto (nog) goedkoper op te laden.

Elektrische auto opladen in een parkeergarage

1. Laad op het werk

Veel bedrijven laten hun medewerkers gratis laden. Dat heeft twee redenen. Het stimuleren van duurzaamheid is de mooie kant van dat verhaal en het is tegelijkertijd een economische oplossing. Veel van de elektrische rijders zijn namelijk zakelijk rijders en bij hun leaseauto hoort vrijwel altijd een laadpas. Links- of rechtsom betaalt de baas dus sowieso voor de stroom. Het is voor hem dan voordeliger om zelf de stroom aan te bieden dan laadkosten te vergoeden via de laadpas; daar zit immers nog een bedrijf met winstmarge tussen. Tel daarbij op dat een (groot) bedrijf veel minder energiebelasting betaalt en je begrijpt dat het al met al voor een werkgever best interessant is om gratis laden aan te bieden.

Is dat bij jouw werkgever het geval? Dan biedt laden bij kantoor je de goedkoopste kilowatturen die er te vinden zijn.

2. Laad thuis

Wie een eigen oprit of parkeerplek heeft en daar kan laden met een laadpunt of stopcontact, betaalt in veel gevallen het minst voor zijn kilowatturen aan stroom. Tenminste, als je niet onlangs je energiecontract opnieuw hebt moeten afsluiten of vastzetten en daarbij een stroomtarief hoger dan € 0,39 per kWh hebt gekregen. Is dat wel het geval, ga dan door naar tip 3. (Zie ook: waarom is stroom zo duur?) Je laadsnoer uitrollen over de openbare weg (ook de stoep!) is overigens niet toegestaan. Je kunt er zelfs een bekeuring voor krijgen.

Zo kies je een laadpaal voor thuis

3. Gebruik de juiste combinatie van laadpas en -paal

Je kunt met een laadpas van een willekeurige grote aanbieder vaak bij alle oplaadpunten in Nederland terecht. Dat wil echter niet zeggen dat je altijd voor het goedkoopste tarief staat te laden. Sommige laadpasaanbieders maken prijsafspraken met exploitanten van laadpalen. De verschillende combinaties van laadpaal- en laadpasaanbieder leveren verschillende tarieven op.

Met de ANWB Laadpas betaal je altijd € 0,39 per kWh bij openbare laadpalen. Dat is natuurlijk gunstig bij laadpalen die normaal een hoger tarief hanteren. Soms zijn er ook laadpalen met een lager tarief, in dat geval ben je goedkoper uit met een laadpas die dat tarief doorberekent. Je moet dan echter wel altijd opzoeken wat het tarief is van de laadpaal waar je op dat moment wil laden en dat kan nog best lastig zijn. Het tarief staat vaak niet op de laadpaal zelf.

Wie vaak laadt, is over het algemeen het goedkoopst uit met een laadpas met abonnement. Je betaalt dan een klein, vast bedrag per maand, maar geen startkosten per laadsessie. Reken voor je eigen situatie uit wat het voordeligst is.

4. Laad met zonnepanelen

Je moet natuurlijk wel eerst een flinke investering doen, maar als de zonnepanelen eenmaal op je dak liggen, kun je je auto goedkoop opladen met zelf opgewekte zonnestroom. Met tien panelen op het dak, een gemiddeld aantal, kun je genoeg stroom voor zo’n dertig tot vijftig elektrische kilometers per dag opwekken.

5. Laad met een dynamisch energiecontract

We kennen allemaal het vaste energiecontract waarbij je de tarieven meestal voor één of drie jaar vastzet, maar je kunt ook een dynamisch energiecontract afsluiten. Zo’n contract werkt met uurprijzen en is met een elektrische auto extra interessant.

Door te laden in de gunstige uren (bij veel zon en wind) kun je gemiddeld 30 procent besparen op je laadkosten thuis. Per laadsessie kan het verschil in uurtarief met een vast energiecontract zelfs nog groter zijn. Dat noem je slim laden.

Combineer je dat energiecontract met een 3-fase i.p.v. 1-fase laadpaal kun je, mits je auto daarvoor geschikt is, in die goedkope uurtjes drie keer zoveel stroom laden.

Lees meer over wat opladen kost