Goedkoop laden met je elektrische auto: 5 tips
Zo bespaar je op laadkosten
Hoewel opladen van een elektrische auto al een stuk minder pijn doet dan een tank benzine van meer dan € 80, kan je ook met het opladen van je elektrische auto nog de nodige euro’s besparen. Daarom vijf tips voor het goedkoop laden van je elektrische auto, zowel thuis als buiten de deur.
Thuis goedkoop laden
1. Ga voor een eigen laadpaal
Heb je een eigen oprit of parkeerplek? En kan je daar laden met een laadpunt of stopcontact? Dan betaal je in veel gevallen het minst voor je kilowatturen aan stroom. Tenminste, als je niet je energiecontract opnieuw hebt moeten afsluiten of vastzetten en daarbij een stroomtarief hoger dan bij publieke laadpalen hebt gekregen.
Let op: je laadsnoer uitrollen over de openbare weg (en dus ook de stoep!) is niet toegestaan. Je kan er zelfs een bekeuring voor krijgen.
Ben je in de markt voor een laadpaal? Lees meer over het kiezen van de juiste laadpaal
2. Goedkoop laden met een dynamisch energiecontract
We kennen allemaal het vaste energiecontract waarbij je de tarieven meestal voor één of drie jaar vastzet. Maar wist je dat je ook een dynamisch energiecontract kan afsluiten? Zo’n contract werkt met uurprijzen en is met een elektrische auto heel interessant.
Door te laden in de gunstige uren (bij veel zon en wind), kan je ruim 700 euro per jaar besparen op je laadkosten thuis. Dat noem je slim laden.
Combineer je het dynamische nergiecontract met een 3-fase i.p.v. 1-fase laadpaal, dan kan je in die goedkope uurtjes drie keer zoveel stroom laden (mits je auto daarvoor geschikt is).
3. Laad met zonnepanelen
Je moet natuurlijk wel eerst een flinke investering doen, maar als de zonnepanelen eenmaal op je dak liggen, kun je je auto goedkoop laden met zelf opgewekte zonnestroom. Met tien panelen op het dak wek je genoeg stroom voor zo’n dertig tot vijftig elektrische kilometers per dag.
Goedkoop laden buiten de deur
4. Gebruik de juiste combinatie van laadpas en -paal
Ga je opladen bij een openbare laadpaal? Je kan met een laadpas van een willekeurige grote aanbieder vaak bij alle oplaadpunten in Nederland terecht. Maar dat wil niet zeggen dat je altijd voor het goedkoopste tarief laadt. Sommige laadpasaanbieders maken prijsafspraken met exploitanten van laadpalen. De verschillende combinaties van laadpaal- en laadpasaanbieder leveren verschillende tarieven op.
Met de ANWB Laadpas verschilt het tarief per laadpaal. Het actuele tarief van alle laadpalen vind je vanzelfsprekend in de ANWB Laadpas app. De verschillen tussen verschillende steden en dorpen zijn immers groot. Zelfs in een straat met meerdere laadpalen kunnen de tarieven verschillen. Dit heeft te maken met de afspraken die gemeentes en provincies maken met laadpaalbeheerders. Soms verschilt het tarief zelfs tussen verschillende laadpunten in dezelfde straat. Het loont dus om in de app te zoeken naar een goedkope laadpaal bij jou in de buurt.
Als je vaak laadt, ben je over het algemeen het goedkoopst uit met een laadpas met abonnement. Je betaalt dan een klein, vast bedrag per maand, maar geen startkosten per laadsessie. Reken voor je eigen situatie uit wat het voordeligst is.
5. Laad op het werk
Veel bedrijven laten hun medewerkers gratis laden. Dat heeft twee redenen. Het stimuleren van duurzaamheid is de mooie kant van dat verhaal en het is tegelijkertijd een economische oplossing. Veel van de elektrische rijders zijn namelijk zakelijk rijders en bij hun leaseauto hoort vrijwel altijd een laadpas.
Links- of rechtsom betaalt de baas dus sowieso voor de stroom. Het is voor hem dan voordeliger om zelf de stroom aan te bieden dan laadkosten te vergoeden via de laadpas. Want daar zit immers nog een bedrijf met winstmarge tussen. Tel hierbij op dat een (groot) bedrijf veel minder energiebelasting betaalt en je begrijpt dat het al met al voor een werkgever best interessant is om gratis laden aan te bieden.
Is dat bij jouw werkgever het geval? Dan biedt laden op je werk je de goedkoopste kilowatturen die er te vinden zijn.
Deel deze pagina