Elektrisch rijden: het eerlijke verhaal

Over elektrisch rijden zijn de meningen behoorlijk verdeeld. Het lijkt wel of je alleen maar voor of tegen kunt zijn, terwijl het onderwerp helemaal niet zo zwart-wit is. Daarom is het tijd voor het eerlijke verhaal, zodat jij kunt bepalen of elektrisch rijden voor jou op dit moment interessant is.

Wat is een elektrische auto precies?

In een elektrische auto is de benzine- of dieselmotor vervangen voor een of meerdere elektromotoren. De elektriciteit komt uit een groot batterijpakket, dat je aan een laadpaal weer kunt opladen.  Er zijn ook auto’s met een brandstofmotor en een elektromotor –de zogenaamde hybrides- maar die laten we in dit verhaal buiten beschouwing. Dat geldt ook voor waterstofauto's. Deze techniek is nog erg kostbaar, er is weinig aanbod en de benodigde infrastructuur is nog niet aanwezig. Als we het over een elektrische auto hebben, dan doelen we op een auto die volledig elektrisch is.

Zo’n elektrische auto komt toch helemaal niet ver?

Het klopt dat veel elektrische auto’s op een volle accu minder ver kunnen rijden dan de gemiddelde auto op een volle tank brandstof. Wel maakt de techniek grote sprongen en komen de meeste nieuwe elektrische auto’s inmiddels zo ver op één lading dat een groot deel van de Nederlanders voor dagelijks gebruik elektrisch zou kunnen rijden. Er is nu een ruime keus aan elektrische auto’s met meer dan 250 kilometer actieradius en het ziet er naar uit dat daar in de nabije toekomst nog veel nieuwe modellen bij zullen komen.

Duurt dat opladen niet heel erg lang?

Als je opladen gaat vergelijken met tanken, dan heeft een accu een flinke tijd nodig om op te laden. Aan een laadpaal thuis of in de straat duurt dat zomaar zes tot tien uur. Ook opladen met een snellader langs de snelweg duurt langer dan tanken: zo’n twintig tot dertig minuten. Toch zou het zomaar kunnen dat je in de praktijk minder vaak langs de weg staat te laden dan je met een benzineauto moet tanken. Je laadt je auto immers vooral ’s avonds en ’s nachts thuis op of overdag op kantoor. Je vertrekt dus bijna altijd met een volle accu. Alleen op ritten die langer zijn dan de actieradius van je auto (bijvoorbeeld meer dan 250 kilometer), zul je onderweg moeten laden. En dan kun je waarschijnlijk na een uur of drie rijden best een half uurtje pauze en een kopje koffie gebruiken. Ga eens na hoe vaak jij dat soort lange ritten maakt.

Is elektrisch rijden niet heel duur?

De op dit moment leverbare elektrische auto’s zijn doorgaans fors duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselauto's. Dat komt vooral door het dure accupakket. Daar staat tegenover dat een elektrische auto goedkoper is in gebruik. Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je waarschijnlijk een stuk minder kwijt. Om de aankoop van nieuwe en gebruikte elektrische auto's door particulieren te stimuleren komt de overheid vermoedelijk in 2020 met een aanschafsubsidie. 

Is elektrisch rijden wel echt zo millieuvriendelijk?

Een elektrische auto is niet klimaatneutraal. Hij heeft dan weliswaar geen dampende uitlaat, ook bij de opwekking van elektriciteit en het produceren van de auto komen schadelijke stoffen vrij. Kijk je echter naar de gehele levensduur van een elektrische auto en vergelijk je dat met een brandstofauto, dan is de elektrische auto onder de streep aanzienlijk minder belastend voor het milieu.

Heeft elektrisch rijden de toekomst?

Bij de ANWB zijn we er van overtuigd dat elektrisch rijden het autorijden van de toekomst is. Dat wil niet zeggen dat iedereen meteen moet overstappen op een elektrische auto. Of elektrisch rijden voor jou al interessant is hangt van meerdere factoren af: hoe je je auto gebruikt, je budget en de eventuele laadmogelijkheden. We willen je daarom zo goed mogelijk informeren over alles wat met elektrisch rijden te maken heeft, zodat je samen met ons het ideale moment kunt bepalen om over te stappen. Nu of in de toekomst.

Andere leden bekeken ook