Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuwe, volledig elektrische Renault 5 raakt je recht in het hart

26 februari 2024 Onweerstaanbare EV met ‘vehicle to grid’ en een richtprijs van 25 mille

Renault trekt op de honderdste Autosalon van Genève het doek van de nieuwe 5: een volledig elektrische gezinsauto met een rijk verleden en een scherpe richtprijs.


Ze zijn doorgaans een schot in de roos: nieuwe automodellen met een hang naar vroeger. Fiat doet er in het geval van de 500 goede zaken mee en Volkswagen heeft met diens ID.Buzz eveneens een hit in handen.

De nieuwe Renault 5 is echter geen retro-model. Het ontwerpteam onder leiding van de Nederlandse designer Laurens van den Acker heeft zich weliswaar laten inspireren door de oorspronkelijke 5 uit de vroege jaren ‘70, maar de elektrische kleine gezinsauto is verder hypermodern.
 


Navigatie inclusief laadstops

Zo bestaat het dashboard uit grote aanraakschermen, samen ontwikkeld met Google. De muziek die je thuis aan het luisteren was, speelt verder wanneer je in de Renault stapt. En ligt jouw bestemming verder dan de in de batterij aanwezige stroom, dan zoekt het Vijfje daar uit zichzelf de benodigde laadstops bij.

Ronduit spectaculair is de mogelijkheid om de nieuwe 5 in te zetten als thuisbatterij. Dat is niet alleen uniek voor dit segment, maar voor zo’n beetje de complete autowereld. Alleen de Kia EV9 is op dit moment in staat om stroom terug te leveren aan het net. Maar die zevenzits semi-terreinwagen is bijna drie keer zo duur.
 


Twee batterijen, drie elektromotoren

Renault geeft voor de 5 een richtprijs van € 25.000. Het gaat dan om het instapmodel, dat nog niet dat futuristische dashboard aan boord heeft, niet als thuisbatterij kan worden ingezet en ook niet kan snelladen. Kleed je de EV een beetje aan, dan beland je vermoedelijk al gauw boven de dertig mille.

Renault levert de 5 vanaf september met twee batterijgroottes en drie elektromotoren. Onder de kap ligt een versimpelde uitvoering van de elektromotor uit de Mégane en Scénic, goed voor 95-, 120- of 150 pk. Het aantal beschikbare Newtonmeters varieert van 215- tot 245 stuks. De EV krijgt een trekgewicht van 500 kilogram. Zelf weegt de nieuwe 5 tussen de 1.350- en 1.450 kilogram, afhankelijk van de gekozen configuratie.
 


Maximale laadsnelheid 100 kW

Iedere 5 laadt met drie fasen, maar de maximale laadsnelheid is afhankelijk van de gekozen batterijgrootte: 40- of 52 kWh. Op basis van je keuze kom je op een volle lading stroom 300- of 400 kilometer ver. De 120 pk sterke uitvoering kan met 80 kiloWatt laden, het 150 pk sterke topmodel met 100 stuks. Reken in beide gevallen op een half uurtje aan de snellaadpaal voor een zo goed als lege- naar een bijna volle batterij.

Niet alleen de koets is nieuw; ook het onderstel wordt voor het eerst gebruikt. De 5 is 3,92 meter lang en valt daarmee precies tussen de huidige Twingo en Clio in. De wielbasis komt met 2.54 meter nagenoeg overeen met die van de Clio. Nu staat die auto niet te boek als ruimtewonder, maar een gezin met twee opgroeiende kinderen heeft in de 5 genoeg plek. Mits je kinderen geen al te grote voeten hebben, want die kun je niet kwijt onder de voorstoel.
 


Flinke frunk

De kofferbak van de 5 heeft een inhoud van 326 liter, waarmee de bagageruimte zelfs groter is dan die van de Clio. Datzelfde geldt ook voor de tildrempel: die is gigantisch. De 5 heeft geen frunk, maar achterin vind je onder de vloer een vak om jouw laadkabels op te bergen.

Voor € 25.000 zijn er nog niet veel elektrische gezinsauto’s te koop, maar daar komt snel verandering in: Citroën brengt dit voorjaar diens ë-C3 op de markt en Volkswagen heeft al een studiemodel laten zien van wat de ID.2 moet worden.
 


Verrassend volwassen

De Renault heeft echter een rijk verleden om mee te schermen. Bovendien waren we tijdens onze eerste kennismaking aangenaam verrast door de volwassen veiligheidsuitrusting en de moeite die de Fransen hebben genomen om het aangenaam stil te maken aan boord. 

Het moet daarom wel heel gek lopen, wil de nieuwe Renault 5 geen verkooptopper worden. Ook al betekent dat misschien, dat de richtprijs van 25 mille al gauw in de achteruitkijkspiegel verdwijnt.
 


Lees meer over elektrisch rijden