Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Plug-in hybride: brandstof met een stekker

Hybrideauto die je kunt opladen - PHEV

Wie graag zuiniger wil rijden, maar de stap naar een volledig elektrische auto te groot vindt, kan kiezen voor een plug-in hybride. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving met als resultaat een lager verbruik. Tot en met 2024 betaal je bovendien minder motorrijtuigenbelasting.

Wat is een plug-in hybride?

Hybrideauto’s combineren een verbrandingsmotor met extra elektrische aandrijving. Een gewone hybrideauto heeft een relatief kleine accu. Die wordt tijdens het rijden door de verbrandingsmotor en door teruggewonnen remenergie opgeladen en hiermee een elektromotor aandrijft. Door deze elektromotor op bepaalde momenten alleen te laten werken of de verbrandingsmotor te ondersteunen, kun je onderaan de streep zuiniger rijden.

Een plug-in hybride, ook wel PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) genoemd, werkt volgens hetzelfde principe. Er zijn wel twee belangrijke verschillen. Zo is de accu van deze modellen groter, waardoor je tussen de 25 en tegenwoordig soms wel 100 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Deze accu's laad je op via een stekker. Wie dit regelmatig doet, kan toe met minder benzine of diesel. Rijd je veel korte stukken, dan rijd je zelfs (het grootste deel) helemaal elektrisch.

Benzine of diesel

Plug-in hybrides zijn er zowel met een benzine- als met een dieselmotor. Net als reguliere dieselauto’s, zijn plug-in hybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn.

De meerprijs van een nieuwe of gebruikte plug-in hybride verdien je veel sneller terug door het lage brandstofverbruik. Hoe snel je dit terugverdient, hangt wel sterk af van het percentage dat je elektrisch kunt rijden (lange versus korte ritten) en hoe consequent je de accu oplaadt.

Belastingvoordeel voor plug-in hybride auto's

Heb je een plug-in hybride auto, dan kom je in aanmerking voor een korting van 50% op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit geldt alleen voor plug-in hybrides met CO2-uitstoot die niet meer bedraagt dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.

Kosten van opladen

De kosten voor laden kunnen sterk uiteenlopen. Het goedkoopst per kWh is voor veel mensen een eigen laadpaal. Je betaalt dan het tarief van je eigen energiecontract, maar let wel goed op. In tijden van hoge energieprijzen kan het zomaar zijn dat je thuis meer per kWh betaalt dan aan een laadpaal. Dit is vanzelfsprekend afhankelijk van de laadtarieven van de laadpasprovider. Vergelijk daarom altijd je eigen stroomtarief met dan van laadpasaanbieders.

Ga je toch voor een eigen laadpaal, dan moet je zelf de aanschaf, installatie en onderhoud van je laadpaal bekostigen. Deze optie is eigenlijk alleen interessant als je je plug-in hybride vaak gebruikt en dus vaak moet opladen.

Snelladen langs de snelweg is met een plug-in hybride minder interessant. Vooral omdat de meeste plug-in hybrides niet kunnen snelladen. Kan het wel, dan betaal je daar het hoogste tarief per kWh, wat onderaan de streep vaak niet of nauwelijks goedkoper is dan tanken.

Plug-in hybride occasion

Lange tijd is de plug-in hybride populair geweest bij zakelijke rijders dankzij de tot en met 2017 geldende geldende verlaagde bijtelling voor dit soort modellen. Vandaar dat er op dit moment een ruim aanbod is op de tweedehandsmarkt.

Door dit ruime aanbod zijn de vraagprijzen vaak gunstig, terwijl de auto’s doorgaans vrij luxe zijn uitgerust. Let wel op hoe de auto wordt geadverteerd. Omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat, kan het zijn dat ze ex-btw worden aangeprijsd. In dat geval komt er voor de particuliere koper dus nog 21 procent bovenop.

Nieuwe plug-in hybride

Hoewel het bijtellingsvoordeel op plug-in hybrides niet meer van toepassing is, komen er in rap tempo nieuwe modellen bij. Autofabrikanten moeten sinds 2020 voldoen aan strenge uitstootgemiddelden voor al hun nieuw verkochte auto’s. Plug-in hybrides brengen die CO2-uitstoot samen met volledig elektrische auto’s immers flink naar beneden. Omdat in Nederland de BPM afhankelijk is van de uitstoot, betaal je voor een nieuwe plug-in hybride minder aanschafbelasting.

Private lease

Overweeg je een hybrideauto privé te leasen, dan is het goed om te weten dat die er ook zijn als plug-in.

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Auto verkopen? 

Je auto verkopen zonder ongemakkelijke onderhandelingen? Ontvang gratis een gegarandeerde prijs voor je auto.

Vanaf359,-p.m.
Private lease van ANWB 

Zorgeloos autorijden voor een vast bedrag per maand. Nu als aanbieding de Nissan Juke.