Plug-in hybride: brandstof én een stekker

Wie graag zuiniger wil rijden, maar de stap naar een volledig elektrische auto te groot vindt, kan kiezen voor een plug-in hybride. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving en een lager verbruik.

Hybride auto’s zijn modellen met zowel een verbrandingsmotor als ook elektrische aandrijving. Een gewone hybrideauto heeft een relatief kleine accu die tijdens het rijden door de verbrandingsmotor en door teruggewonnen remenergie wordt opgeladen. Door de elektromotor op slimme momenten alleen te laten werken of de verbrandingsmotor te helpen, kun je onderaan de streep zuiniger rijden.

Een plug-in hybride, ook wel PHEV genoemd, werkt volgens hetzelfde principe, met twee belangrijke verschillen. De accu is groter, zodat je tussen de 25 en 60 kilometer volledig elektrisch kan rijden, en diezelfde accu kun je ook aan een laadpaal opladen. Wie regelmatig zijn plug-in hybride oplaadt kan veel minder benzine of diesel verbruiken. Rij je veel korte stukken, dan kun je zelfs het grootste deel van de tijd elektrisch rijden.

Plug-in hybrides zijn er zowel met een benzine- als met een dieselmotor. Net als reguliere dieselauto’s, zijn plug-in hybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn. De meerprijs van een nieuwe of gebruikte plug-in hybride verdien je veel sneller terug door het lage brandstofverbruik. Hoe snel je dit terugverdient hangt wel sterk af van het percentage dat je elektrisch kunt rijden (lange versus korte ritten) en hoe consequent je de accu oplaadt.

Ruim aanbod aan occasions én nieuwe modellen

Lange tijd is de plug-in hybride populair geweest bij zakelijke rijders, vooral door de lage bijtelling. Nu de leasecontracten na vier tot vijf jaar zijn afgelopen, komen deze auto’s beschikbaar op de tweedehandsmarkt.

Door het ruime aanbod zijn de vraagprijzen vaak gunstig, terwijl de auto’s doorgaans vrij luxe zijn uitgerust. Let wel op hoe de auto geadverteerd wordt, omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat, worden ze dikwijls ex-btw aangeprijsd. In dat geval komt er voor de particuliere koper dus nog 21 procent bovenop.

Hoewel bijtellingsvoordeel op plug-in hybrides niet meer van toepassing is, komen er in rap tempo nieuwe modellen bij. Autofabrikanten moeten per 2020 voldoen aan strenge uitstootgemiddelden voor al hun nieuw verkochte auto’s. Plug-in hybrides brengen die CO2-uitstoot samen met volledig elektrische auto’s flink naar beneden. Omdat in Nederland de BPM afhankelijk is van de uitstoot, betaal je voor een plug-in hybride minder aanschafbelasting en is het prijsverschil met een vergelijkbare benzine- of dieselauto minder groot.

Kosten van opladen

De kosten voor laden kunnen sterk uiteenlopen. Het goedkoopst per kWh is een eigen laadpaal. Je betaalt dan het tarief van je eigen energiecontract. Wel moet je zelf de aanschaf, installatie en onderhoud van je laadpaal bekostigen. Deze optie is vooral interessant wanneer je je plug-in hybride vaak gebruikt en dus vaak moet opladen. 

Opladen aan een publieke laadpaal is wat duurder, je betaalt immers niet alleen voor de elektriciteit, maar ook voor de operationele kosten en winstmarge van de operator. Snelladen langs de snelweg is met een plug-in hybride minder interessant. Je betaalt daar het hoogste tarief per kWh, wat onderaan de streep vaak niet of nauwelijks goedkoper is dan tanken.