Plug-inhybride: brandstof met een stekker

Wie graag zuiniger wil rijden maar de stap naar een volledig elektrische auto te groot vindt, kan kiezen voor een plug-inhybride. Deze combineert de voordelen van een brandstofauto met elektrische aandrijving met als resultaat een lager verbruik.

Hybride auto’s combineren een verbrandingsmotor met extra elektrische aandrijving. Een gewone hybrideauto heeft een relatief kleine accu die tijdens het rijden door de verbrandingsmotor en door teruggewonnen remenergie wordt opgeladen en hiermee een elektromotor aandrijft. Door deze elektromotor op bepaalde momenten alleen te laten werken of de verbrandingsmotor te ondersteunen, kun je onderaan de streep zuiniger rijden.

Een plug-inhybride, ook wel PHEV genoemd, werkt volgens hetzelfde principe. Met twee belangrijke verschillen. Zo is de accu van deze modellen groter, waardoor je tussen de 25 en tegenwoordig soms wel 100 kilometer volledig elektrisch kunt rijden. Deze accu's laad je op via een stekker. Wie dit regelmatig doet, kan toe met minder benzine of diesel. Rij je veel korte stukken, zoals vaak bij woon-werkverkeer, dan rij je zelfs het grootste deel elektrisch.

Plug-inhybrides zijn er zowel met een benzine- als met een dieselmotor. Net als reguliere dieselauto’s, zijn plug-inhybrides met dieselmotor vooral interessant als je op jaarbasis heel veel kilometers maakt. Je betaalt minder voor de brandstof, maar de motorrijtuigenbelasting (MRB) is fors hoger. Een PHEV met benzinemotor kan al bij veel minder kilometers interessant zijn. De meerprijs van een nieuwe of gebruikte plug-inhybride verdien je veel sneller terug door het lage brandstofverbruik. Hoe snel je dit terugverdient, hangt wel sterk af van het percentage dat je elektrisch kunt rijden (lange versus korte ritten) en hoe consequent je de accu oplaadt.

Ruim aanbod aan occasions én nieuwe modellen

Lange tijd is de plug-inhybride populair geweest bij zakelijke rijders dankzij de tot en met 2017 geldende geldende verlaagde bijtelling voor dit soort modellen. Vandaar dat er op dit moment een ruim aanbod is op de tweedehandsmarkt.

Door dit ruime aanbod zijn de vraagprijzen vaak gunstig, terwijl de auto’s doorgaans vrij luxe zijn uitgerust. Let wel op hoe de auto geadverteerd wordt. Omdat het vaak om voormalige zakenauto’s gaat, kan het zijn dat ze ex-btw worden aangeprijsd. In dat geval komt er voor de particuliere koper dus nog 21 procent bovenop. 

Hoewel het bijtellingsvoordeel op plug-inhybrides niet meer van toepassing is, komen er in rap tempo nieuwe modellen bij. Autofabrikanten moeten sinds 2020 voldoen aan strenge uitstootgemiddelden voor al hun nieuw verkochte auto’s. Plug-inhybrides brengen die CO2-uitstoot samen met volledig elektrische auto’s immers flink naar beneden. Omdat in Nederland de BPM afhankelijk is van de uitstoot, betaal je voor een nieuwe plug-inhybride minder aanschafbelasting.

Wil je weten wat er nu te koop is aan plug-inhybrides, dan vind je die hier. Overweeg je een private leaseauto, dan is het goed om te weten dat die er ook zijn als plug-in.

Kosten van opladen

De kosten voor laden kunnen sterk uiteenlopen. Het goedkoopst per kWh is voor veel mensen een eigen laadpaal. Je betaalt dan het tarief van je eigen energiecontract, maar let wel goed op. In tijden van hoge energieprijzen kan het zomaar zijn dat je thuis meer per kWh betaalt dan aan een laadpaal. Dit is vanzelfsprekend afhankelijk van de laadtarieven van de laadpasprovider. Vergelijk daarom altijd je eigen stroomtarief met dan van laadpasaanbieders. Ga je toch voor een eigen laadpaal, dan moet je zelf de aanschaf, installatie en onderhoud van je laadpaal bekostigen. Deze optie is eigenlijk alleen interessant wanneer je je plug-in hybride vaak gebruikt en dus vaak moet opladen. 

Snelladen langs de snelweg is met een plug-in hybride minder interessant. Je betaalt daar het hoogste tarief per kWh, wat onderaan de streep vaak niet of nauwelijks goedkoper is dan tanken.