Stappenplan klachten na reparatie in het buitenland

Is de reparatie door een buitenlandse garage niet goed gegaan dan is het belangrijk om de juiste stappen te zetten, anders kan dat gevolgen hebben voor je juridische mogelijkheden.

1. Neem zo snel mogelijk contact op met de buitenlandse garage

Geef de garage de mogelijkheid om het probleem op te lossen. Ga indien mogelijk terug naar deze garage of neem telefonisch contact op. Laat niet door een ander repareren zonder overleg. Wel kan een andere garage een diagnose stellen en een rapport opmaken. Meldt deze diagnose eerst bij de éérste garage en bespreek met hen de mogelijkheden vóórdat je laat herstellen door een andere garage. Dit is belangrijk in verband met garantie en de eventuele kosten.

2. Verzamel bewijs

Bewaar de factuur, vervangen (oude) onderdelen en neem foto’s. Ook een rapport van een andere garage kan als bewijs dienen. Vraag na bij de rechtsbijstandverzekering of de kosten voor een expertise verzekerd zijn.

3. Ingebrekestelling versturen

Wil de garage geen oplossing bieden? Meld het probleem dan schriftelijk bij de garage.

Let op: de termijnen waarbinnen je je klacht schriftelijk bij de garage moet melden, kunnen in het buitenland zéér kort zijn. Bijv. Italië kent een termijn van 8 dagen na het ontstaan van het gebrek.

In de brief vermeld je:

  • het gebrek
  • je eis
  • de termijn waarbinnen de garage moet reageren
  • welke mogelijkheden de garage al heeft gehad

Deze brief verstuur je per aangetekende post. Je kunt gebruik maken van onze modelbrieven onderaan de pagina.

4. Juridische stappen

Reageert de garage niet binnen de termijn of wijst hij de claim af, dan kun je naar de rechter. Een juridische procedure kan in het buitenland ingewikkeld zijn. Vaak moet je een advocaat inschakelen. De kosten voor juridische bijstand krijg je in het buitenland niet altijd vergoed door de tegenpartij. Maak een afweging of de zaak de hoge kosten waard is. Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt met buitenlanddekking dan is het verstandig om contact op te nemen met de verzekering. Bij consumentengeschillen binnen de EU kan het Europees Consumenten Centrum bemiddelen.

Kosten

In het buitenland kunnen prijzen afwijken van die in Nederland. Dit kan te maken hebben met de BTW, de prijs van het onderdeel en de hoogte van het arbeidsloon. Vaak wordt er een spoed- of weekendtarief gehanteerd. Helaas is hier niets tegen te doen.

Tips voor reparatie in het buitenland om problemen te voorkomen

  • Het is altijd verstandig contact op te nemen met je eigen verkoper of dealer over de reparatie (in verband met eventuele garantie)
  • Er zijn verschillende garageketens die een Europese garantiedekking bieden, zoals Bosch en Auto Distribution (AD)
  • Neem nota’s en vervangen (oude) onderdelen mee naar huis. Dit kan als bewijs dienen als bijvoorbeeld blijkt dat de reparatie niet goed is uitgevoerd
  • Maak foto’s van het gebrek
  • Noteer, indien mogelijk, naam en adresgegevens van de garage

 

Modelbrief Frans
Modelbrief Duits
Modelbrief Engels
Modelbrief Spaans
Modelbrief Italiaans
Modelbrief Nederlands (voor België)

Reparatie in het buitenland met fabrieks- of bovaggarantie
Europees Consumenten Centrum
Pechhulp in het buitenland