Laadpaal voor thuis?

Laadpaal voor thuis?

  • Eigen paal is het voordeligst
  • EV Box helpt je kiezen
  • Keuze uit 3 service abonnementen
Laadpaal aanvragen

Oplaadpaal voor thuis of bedrijf

Wanneer je elektrisch gaat rijden dan is het het voordeligst om een eigen laadpaal aan te schaffen. De ANWB verkoopt geen eigen laadpalen meer. We werken al enige jaren samen met EVBox, een betrouwbare partner met kwalitatief goede laadpalen. Met de keuzehulp van EVBox kan je op basis van jouw wensen direct, geheel vrijblijvend een offerte aanvragen. Ze helpen je bij de keuze van de paal en regelen de volledige installatie.

Waarom een laadstation?

Wanneer je elektrisch gaat rijden zal je de auto moeten opladen. Dit kun je op veel publieke plekken doen. Echter zal de accu het volst laden op de momenten dat je lang stil staat. Om die reden is een laadstation thuis en op de zaak essentieel om ervoor te zorgen nooit met een lege accu te komen staan.

Rijd je de auto zakelijk, dan wil je de laadkosten ook verrekenen met je werkgever. De laadstations van EVBox kunnen alle laadkosten inzichtelijk maken en automatisch verrekenen met eigen bedrijf of werkgever. Zowel bij het laden aan huis als publiekelijk laden.

Type laadstations

Thuis, op het werk. De laadpalen en laadbeheersoftware van EVBox zijn geschikt voor alle typen gebruikers en locaties. Daar komt bij dat ze ook te gebruiken zijn voor elke (toekomstige) elektrische auto.

Homeline - voor een laadpunt thuis

  • Tot wel acht keer sneller dan een regulier stopcontact
  • Veilige en snelste laadmethode voor thuis
  • Automatische verrekening van laadkosten met werkgever
  • Te verkrijgen in varianten welke 3,7kw tot 22kw kan leveren
  • Optioneel voorzien van een vaste kabel
  • Te plaatsen aan zowel de wand als op een RVS paal.

Businessline - voor een laadpunt bij kantoor

  • Beschikbaar met twee connectoren
  • Optioneel vaste kabel
  • Automatisch facturen van de laadkosten
  • Eigenaar kan tarief verbinden aan gebruik van laadstation door derden
  • Smart charging opties (zie FAQ h.)
  • Aan te passen in huisstijl met kleuren en labels naar eigen voorkeur

Laadpaal aanvragen

Een aanvraag is gratis en vrijblijvend. Je ontvangt eerst een offerte.

Serviceabonnement

Een oplaadpaal is gekoppeld aan een serviceabonnement. Afhankelijk van jouw wensen kan je kiezen uit drie varianten. Zo betaal je alleen voor de diensten waar je gebruik van wilt maken.

Veelgestelde vragen

In Nederland gelden er drie fiscale voordelen bij de aankoop van een elektrische auto. Nederland wil de verkoop van alle benzine- en diesel-personenauto's stoppen vanaf 2035. Daarnaast gelden er vanaf 2018 strengere milieuregels voor vele steden. 47% van elektrische rijders in Nederland laadt meestal in het openbaar of op het werk.

  • •BPM: Volledig elektrische voertuigen en plug-in hybride voertuigen zijn beiden vrijgesteld van deze belasting. Plug-in hybride voertuigen moeten extra kosten neertikken afhangend van de uitgestoten CO2.•
  • MRB: Volledig elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van deze belasting. Plug-in hybride voertuigen ontvangen 50% korting. Voertuigen met een hoge CO2-uitstoot en die +12 jaar oud zijn, moeten vanaf 2019 een extra 15% bovenop deze belasting betalen.•
  • Bijtelling: Slechts 4% voor volledig elektrische voertuigen. 22% voor zowel plug-in hybride voertuigen als voertuigen met een hoge CO2- uitstoot.

Rijd je al elektrisch? Goed nieuws, want Nederland heeft het hoogste laadpuntauto ratio ter wereld! Gemeentes Amsterdam, Utrecht, MRDH, Noord-Brabant en Limburg zijn al voorzien van een publiek laadnetwerk. De meeste laadpunten bevinden zich in en rondom Amsterdam en Utrecht. Laad je liever thuis of op het werk?

De tijdsduur is afhankelijk van verschillende variabelen, zoals de status van de batterij, het vermogen van de batterij en het vermogen en de instellingen van de  laadpaal. Plug-in hybride auto's hebben 1 tot 4 uur nodig om de batterij volledig op te laden. Volledig elektrische auto’s moeten 4 tot 8 uur laden. Auto’s staan gemiddeld zo’n zo’n 14 uur thuis en 8 uur op het werk. Als je zowel thuis als op het werk toegang tot een laadpaal hebt, is er alle tijd om je auto volledig op te laden.

Aan een stopcontact:

Wees gewaarschuwd als je je elektrische auto aan een gewoon stopcontact oplaadt. Je hebt dan een speciale laadkabel nodig. Namelijk eentje die kortsluiting en oververhitting kan voorkomen. Ook moet het stopcontact zich dan vlak bij je auto bevinden. Maak nooit gebruik van een verlengsnoer bij het opladen van je auto!

Aan een laadpaal:

Dit is de meest aanbevolen laadmethode. Hij is veilig en verantwoord en je maakt efficiënt gebruik van het vermogen van je auto en je energiebron (thuis of bij een bedrijfspand). Een laadpaal laadt tot 8 keer sneller dan een regulier stopcontact. Dat betekent dat alle elektrische auto's tussen 1-4 uur volledig opgeladen kunnen worden.

Hoe lang het laden precies duurt, hangt samen met waar je woont, de status en het vermogen van je auto-accu, de buitentemperatuur, het eigen gewicht van je auto, de laadaccessoires die je gebruikt en je persoonlijke rijstijl. Als de helft van de totale laadtijd verstreken is, zal de accu al voor 80% geladen zijn. De laatste 20% van de accu wordt geladen via zogeheten ’trickle charging’ of ’drip charging’. Deze methode behoudt de kwaliteit van de accu en zorgt ervoor dat hij zo lang mogelijk meegaat.

Aan een snellader:

Snelladers zijn meestal te vinden buiten de steden en langs de snelwegen. Door de relatief hoge kosten van de hardware zelf en de installatie, worden zulke laadstations vrijwel uitsluitend aangekocht en geïnstalleerd op verzoek van gemeenten. Hoewel een snellader razendsnel oplaadt (20-30 minuten), kan het je elektrische auto tot slechts 80% opladen.

Ondanks lage olieprijzen, zijn elektrische auto’s nog steeds goedkoper te ‘tanken’ dan hun traditionele tegenhangers. Omdat elke laadpaal-provider en/of - beheerder (zoals een parkeerfaciliteit of een winkel) verschillende laadprijzen kan hanteren, adviseren wij je altijd de website van de locatie/instantie te raadplegen voor de laadtarieven. In Nederland liggen de gemiddelde tarieven voor elektrisch laden tussen de € 0,22 en € 0,35 per kWh.

Rekenvoorbeeld:

Laten we een voorbeeld nemen van een elektrische auto met een lege accu en 12 kWh vermogen. In de meeste gevallen zal deze auto tussen de 60 en 80 km op één laadbeurt kunnen rijden. In dit geval zal het opladen 12 x 0,22 = € 2,64 kosten. Dit betekent dat het stroomverbruik per km slechts € 0,03 tot € 0,04 bedraagt.

Laadtarieven op EVBox laadstations

EVBox stelt zelf geen laadtarieven op onze laadstations. In plaats daarvan is het de eigenaar van het laadstation die het laadtarief bepaalt. Dit kan zowel een starttarief als een kWh-tarief zijn. Deze tarieven worden doorberekend aan klanten met een EVBox laadpas. Als de gebruiker een laadpas van een andere service provider gebruikt, zal er een toeslag van toepassing zijn. Iedere laadpasprovider kan zelf deze toeslag bepalen. Ook kan de laadpas-provider individuele tariefafspraken met de laadpasgebruikers maken. De laadpunt-operator (in dit geval EVBox) heeft hier geen invloed op.

De verrekening van laadkosten is een belangrijk aspect van elektrisch rijden. In de meeste landen hebben elektrische bestuurders een lease auto of een auto van het bedrijf. In zulke situaties schieten wij te hulp. Bij EVBox kan je als werkgever en/of werknemer een automatische verrekening van alle laadtransacties instellen. Deze service zit standaard inbegrepen bij alle abonnementen op ons laadbeheersysteem ‘BackOffice’. De automatische verrekening kan worden gebruikt in de volgende situaties:

Thuis laden

Je wil het laadverbruik thuis verrekenen bij je werkgever. Dit doe je door je laadpas en laadstation te registreren onder de naam van de werkgever. Als je laadstation en laadpas geregistreerd onder zijn/haar naam staan, dan worden alle kosten automatisch verrekend bij de werkgever. Om je laadverbruik thuis vergoed te krijgen, zet je "Betaal aan" vóór je naam in je BackOffice-account. In dit geval versturen wij je werkgever een rekening met de stroomkosten van je laadstation thuis.

Laden in het openbaar

Heb je een bedrijfspand en wil je graag laadstation(s) openstellen voor openbaar gebruik? Kies dan voor een Business of Enterprise abonnement op de BackOffice. Met deze twee abonnementen kan je tarieven instellen voor het laadstation: starttarief, kWh-tarief en/of minutentarief. Deze tarieven wordt verrekend bij elke laadsessie. Je kunt het overzicht terugvinden in je BackOffice-account. De inkomsten van deze tarieven worden automatisch door ons aan jou of je bedrijf overgemaakt!

Let op: In Nederland is het niet toegestaan voor particulieren om winst te maken op energie / elektriciteit. Het instellen van tarieven is uitsluitend bestemd voor bedrijven die laadpalen willen openstellen aan werknemers, bezoekers en/of klanten.

Ja en nee. Net zoals reguliere stopcontacten per land kunnen verschillen, kan dat ook het geval zijn met de contactdozen en aansluitingen van laadpalen. Ook het land van oorsprong van uw elektrische auto kan een rol spelen. Om het ons gemakkelijk te maken, hebben de autofabrikanten het aantal kabels tot 2 typen beperkt.

Aan de kant van de auto is de Type 1 contactdoos gebruikelijk voor Japanse en Amerikaanse voertuigen en de Type 2 contactdoos voor Europese voertuigen. Let op: Tesla's in de VS hebben een speciaal type contactdoos, terwijl Europese Tesla's wel voorzien zijn van een Type 2 contactdoos.  Aan de kant van het laadstation zijn alle laadpalen in Europa en de VS voorzien zijn van een Type 2 contactdoos. Een uitzondering hierop vormen de laadpalen met vaste kabels; bij dergelijke laders zou u zelf moeten controleren of de kabel van het laadstation op uw auto past.

Nee. Een laadkabel is een speciale kabel met een communicatiedraad. In de stekkers van het snoer zit een weerstand die communiceert met de laadpaal. Als je laadkabel te kort is, dien je een langere kabel aan te schaffen. Bedenk daarbij wel dat je een (te) lang snoer elke keer weer netjes moet uitleggen en oprollen. De beste oplossing is daarom de auto altijd zo dicht mogelijk bij de laadpaal te parkeren

DC - Gelijkstroom (snel laden)

Om een auto met gelijkstroom (DC) te kunnen laden, is een transformatorstation nodig om de wisselstroom (AC) uit het lichtnet om te zetten naar gelijkstroom. Dit is een kostbare installatie, die om een behoorlijk vermogen uit het netwerk (ca. 125A) vraagt. Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten. Deze manier van laden moet zorgvuldig gebeuren. Als een accu-cel te warm wordt, is er kans op onherstelbare schade.

AC - Wisselstroom (regulier laden)

In Europa gebruiken we wisselstroom (AC) voor gebruikersaansluitingen en hebben we een 3-fase netwerk tot onze beschikking. Dit is prima te gebruiken voor het laden van elektrische voertuigen. Op de meeste locaties kunnen we hieruit 32A (22kW) en soms zelfs 63A (43kW) gebruiken om te laden. Zolang je auto en laadstation het aankan, is een 20kW accu (gemiddelde auto) binnen 25 minuten voor 80% opgeladen.

Welke manier van laden is beter?

Beide manieren zijn goed voor specifieke situaties. DC laden is aangeraden tijdens het afleggen van lange afstanden zonder lange tussenstop. Denk hierbij aan het laden langs de snelweg. AC laden wordt vrijwel altijd aangeraden voor parkeerplekken waar automobilisten langer dan 20 minuten geparkeerd staan. Door de hoge kosten voor de productie en installatie van DC laders, gaat de voorkeur vrijwel altijd uit naar AC (wisselstroom) laden. Ook voor in de toekomst zal dit de meest gekozen manier van laden blijven.

1-fase - 3,7kW

Een 1-fase laadstation maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting en heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3,7kW. Elke meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.

3-fase - 11kW

Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x230V (krachtstroom) en heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 11kW. Als je niet over een 3-fase aansluiting beschikt, dan kan je in de meeste gevallen een uitbreiding bij je netbeheerder aanvragen. De kosten hiervoor zijn beperkt.

Smart Charging definieert alle intelligente functionaliteiten in EVBox laadstations die je helpen het meeste te halen uit elk laadproces. Smart Charging is daarom een onmisbare service voor iedereen die meerdere laadstations beheert. Dankzij Smart Charging voorkom je onnodige kosten als gevolg van het overschrijden van het piekvermogen. Daarnaast haal je altijd het meeste uit je laadstations in geval van een beperkte stroomcapaciteit. Je kunt Smart Charging activeren op alle online laadstations van EVBox tegen een meerprijs van € 1,00 per connector (laadpunt) per maand. Je kunt uit de volgende Smart Charging configuraties kiezen. Afhangend van je abonnement, kan je ze zelfs alle drie activeren.

Load Balancing verdeelt optimaal de beschikbare stroomcapaciteit

Verdeel efficiënt de beschikbare stroom op uw laadstations over alle auto’s met de Load Balancing service. Load Balancing verdeelt gelijkmatig of flexibel de beschikbare capaciteit over alle laadstations die in gebruik zijn. Deze dienst garandeert dat alle auto’s op je locatie optimaal kunnen laden, altijd binnen het beschikbaar vermogen van je laadstations.

Peak Shaving voorkomt overcapaciteitskosten

Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten (die je netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen) met de Peak Shaving service. Met Peak Shaving kan je voor je laadstations een maximale capaciteit instellen. Zo ben je er zeker van dat je de maximale stroomcapaciteit van je parkeervoorziening niet zal overschrijden, zelfs niet tijdens piekuren.

Hub / Satellite beheert kosten efficiënt meerdere laadstations

Beheer kosten efficiënt meerdere laadstations per locatie met de Hub / Satellite configuratie. Deze koppelt een aantal laadpunten op één locatie aan elkaar door middel van één enkel modem en een BackOffice- of Hey-abonnement. Je kunt tot 20 laadpunten in een abonnement onderbrengen, terwijl je slechts voor één modem betaalt.

Met een abonnement op onze laadbeheersoftware, beheer en factureer je laadsessies vanuit je broekzak.

Automatische facturatie

Wij begrijpen dat het beheren van meerdere laadstations (verdeeld over verschillende locaties), best wat werk met zich mee brengt. Daarom verzorgen wij volledig de afhandeling en facturering van alle laadsessies geautomatiseerd voor jouw  medewerkers en/of je leasepartners. Wel zo makkelijk!

Efficiënt stroomverbruik

Wij vinden het belangrijk dat iedereen veilig en energiezuinig kan laden, zonder dat het invloed heeft op de faciliteiten thuis of op het werk. Vermijd onnodige kosten en haal het meest uit je laadpalen -ook bij weinig stroomcapaciteit- met onze Smart Charging-functies zoals de Hub-satellietconfiguratie, Load Balancing en Peak Shaving.

Instelbare functies

Stel zelf LED-ring indicatie, laadtarieven en "werktijden" in. Zo zijn jij én al je gebruikers altijd verzekerd van een veilige, snelle laadsessie.

Je plugt de laadkabel in jouw auto, scant je laadpas en je auto begint te laden. Zo simpel is het dus. Maar waar kun je allemaal laden en hoe zit het met de laadkosten? Dat leggen we je uit in deze video.

Gerelateerde informatie

ANWB Lid worden?
Waar kan je opladen?
 

ANWB Oplaadservice

Opladen met de ANWB Laadpas
Inloggen Mijn ANWB Oplaadservice

Algemene voorwaarden ANWB Oplaadservice

Vragen?

Bel 088 269 2522
Op werkdagen bereikbaar van 09.00 uur tot 17.00 uur voor specificaties, advies of een vrijblijvende offerte.