Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Laadpalen aanschaffen voor je bedrijf? Zo regel je dat

Wat komt er allemaal bij kijken als je laadpalen wilt installeren?

Steeds meer werknemers rijden in een elektrische auto naar klanten en kantoor. Overweeg je daarom laadpalen te installeren bij je bedrijf? In dit artikel leggen we uit hoe het zit met de aanschaf van laadpalen, de laadkosten en welke subsidies er verkrijgbaar zijn.

Ook bij het kantoor van de ANWB zijn laadpalen geïnstalleerd

Wat voor laadpaal is geschikt voor jouw bedrijf?

Welke laadpaal geschikt is, hangt van verschillende factoren af. Heb je ruimte voor een laadpaal of alleen een laadpunt aan de muur? Hoef je alleen je eigen auto op te laden of rijden meerdere medewerkers al elektrisch? En wat zijn de toekomstverwachtingen en plannen van jullie bedrijf als het gaat om elektrisch rijden? Daarnaast zijn laadpalen in verschillende vermogens beschikbaar. Hoe groter het vermogen, hoe sneller een auto is opgeladen.

De kosten van een laadpaal beginnen rond de € 750,- exclusief btw. Hier zijn de installatiekosten en een serviceabonnement nog niet in meegerekend. Voor bedrijven zijn laadpalen met meerdere laadpunten uitermate geschikt: zo worden meerdere auto’s tegelijkertijd opgeladen. Het opladen wordt vaak betaald met een laadpas. Hierdoor bepaal je zelf wie zijn of haar auto bij jouw laadpaal kan opladen.

Waar plaats je de laadpalen: op kantoor of bij medewerkers thuis?

Bij het aanschaffen van een laadpaal is het goed om na te denken over waar deze het beste geplaatst kan worden. Indien je een laadpaal op de parkeerplaats bij je bedrijf installeert, heeft dit verschillende voordelen. Medewerkers en klanten kunnen zo eenvoudig hun elektrische auto opladen en het geeft je bedrijf een duurzame uitstraling.

Maar wat als een medewerker voor werk veel onderweg is? Dan is het misschien handiger om de laadpaal bij de medewerker thuis te plaatsen, zodat ze hun auto ’s nachts kunnen opladen. Het is verstandig om dit goed op papier vast te leggen. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als de medewerker verhuist of uit dienst treedt? Verhuist de laadpaal dan mee? En wie betaalt deze kosten? Je kunt afspraken hierover in de autoregeling vermelden. Vergeet niet om ook de eventuele vergoeding van de laadkosten hierin mee te nemen.

Hoe zit het met de laadkosten?

Als werkgever mag je de kosten voor het gebruik van een auto van de zaak, waaronder het laden valt, kosteloos aan je medewerkers vergoeden. Dit geldt voor de kosten bij openbare laadpunten, laadpalen op kantoor en bij medewerkers thuis. Medewerkers dienen wel een specificatie te kunnen overhandigen met het verbruik in kWh en het geldende tarief. Voor medewerkers die een eigen elektrische auto hebben, worden de laadkosten niet vergoed. Zij vallen onder de standaardregeling waarmee ze recht hebben op een vergoeding van € 0,21 per km.

Nieuw kantoorgebouw? Minimaal één laadpunt verplicht bij 10 parkeerplaatsen

Sinds 2020 is het verplicht om rekening te houden met elektrische oplaadpunten bij de bouw van nieuwe utiliteitsgebouwen. Dit geldt ook voor bestaande utiliteitsgebouwen die ingrijpend gerenoveerd worden. Uitgaanspunt is dat er bij minimaal 10 parkeerplaatsen voor medewerkers minimaal 1 elektrisch laadpunt moet worden aangelegd. Bij bestaande utiliteitsgebouwen met minimaal 20 parkeerplaatsen moet er vanaf 2025 minimaal 1 laadpunt zijn aangelegd. Deze regeling valt onder de Europese Energy Performance of Buildings Directive, waar op de website van de RVO meer informatie over te vinden is.

Vraag subsidies aan voor laadpalen

Indien je voor minimaal € 2.500 aan elektrische laadpunten (eventueel in combinatie met een elektrisch voertuig) besteedt, kan je gebruik maken van de MIA en Vamil-regeling.

Met de Milieu-investeringsaftrek (MIA) kun je tot 36% van het investeringsbedrag afschrijven van de winst, bovenop de gewoonlijke investeringsaftrek. Daarnaast kun je in bepaalde gevallen gebruik maken van de Vamil-regeling, waarmee je tot 75% van de investeringskosten kunt afschrijven. Op de website van de RVO vind je een overzicht van de verschillende subsidieregelingen.

Denk ook aan oplaadpunten voor elektrische fietsen

Dankzij de nieuwe fietslease-regeling is het sinds dit jaar voor medewerkers aantrekkelijker geworden om een (elektrische) fiets te leasen. Hierdoor wordt de elektrische fiets steeds vaker gebruikt voor woon-werkverkeer. De accu van een elektrische fiets is met de bijgeleverde oplader in elk stopcontact thuis op te laden. De laadkosten hiervan zijn te vergoeden met behulp van de vrije ruimte in de werkkostenregeling (WKR).

Wil je je medewerkers ook de mogelijkheid bieden om hun fietsen op kantoor op te laden? Zorg er dan voor dat ze toegang hebben tot een overdekte, droge en afsluitbare fietsenstalling waar stopcontacten aanwezig zijn. 

ANWB slaat handen ineen met Eneco voor installatie laadpalen

Sinds kort biedt ANWB, in samenwerking met Eneco, laadpalen aan voor thuis en op kantoor. We leveren en installeren de laadpaal inclusief een hostingcontract. Je krijgt hierdoor een persoonlijke digitale omgeving met een overzicht van alle laadtransacties en gemaakte kosten. De laadkosten kunnen we voor jou en je medewerkers automatisch verrekenen met je bedrijf. Het is mogelijk om de laadpalen aan te sluiten op bestaande zonnepanelen. Zo worden de laadpalen nog duurzamer en vaak ook winstgevend. Ook als je geen zonnepanelen hebt, dan zorgen wij ervoor dat de stroom die verbruikt wordt 100% duurzaam is.

Wegenwacht® voor de Zaak 

Hulp bij pech speciaal voor ZZP en MKB, of je nou privé of zakelijk rijdt. Ook in het buitenland.

ANWB Mobiliteitskaart 

Met de mobiliteitskaart van ANWB voor de Zaak kun je zorgeloos gebruikmaken van alle vormen van vervoer.

ANWB Zakelijke Lease 

Voordeliger zakelijk leasen met ANWB voor de Zaak. Je hebt geen onverwachte kosten en je kunt zorgeloos autorijden.

Pechhulpverlening voor grootzakelijk 

Pechhulp op maat. Speciaal voor bedrijven in de automotive branche. Met Wegenwacht is de beste pechhulp altijd dichtbij.