Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Praktijktest: op stroom én benzine met een caravan naar Normandië

23 juni 2023 Kamperen met een betaalbare EV vereist engelengeduld

Traditiegetrouw reist de ANWB autoredactie in de zomermaanden per elektrische auto af naar het Zuiden. Ditmaal koppelden we een kleine caravan achter de Kia Niro EV. Ter referentie reed er een combinatie op benzine mee. Reizen op stroom blijkt inmiddels goedkoper, maar doe jezelf een lol en beperk het aantal laadstops!

Ieder jaar maken we bij de ANWB een vakantiereis met een elektrische auto. Aanvankelijk dichtbij, daarna steeds verder weg. En inmiddels hangen we ook iets aan de trekhaak: vorig jaar was dat een vouwwagen, ditmaal een Kip caravan. 

Schilderachtige bestemming

De gebruikte Kip Shelter weegt 620 kilogram: daarmee blijft het kampeermiddel binnen het toegestane trekgewicht van de Kia Niro EV, waarmee we onze reis ondernamen. Die EV mag namelijk maximaal 750 kilogram trekken: geen ongebruikelijk trekgewicht voor een elektrische auto tussen de 40- en 50 mille.

De Kia Niro wordt ook als hybride verkocht. Weliswaar beschikt ook die variant over een elektromotor, maar de krachtbron dient louter ter ondersteuning van een benzinemotor. Die uitvoering reed  ter referentie mee, met een identieke Kip caravan aan de afneembare trekhaak. We zetten koers naar Le Mont-Saint-Michel: een schilderachtige bestemming op zo’n 700 kilometer van Breda. In dit artikel zetten we de belangrijkste verschillen tussen beide aandrijflijnen op een rij.

Aanschafprijs

Wanneer je kijkt naar de kosten van een elektrische- versus een benzineauto, dan deelt die gouwe ouwe verbrandingsmotor een flinke dreun uit. Want in aanschaf is de hybride Kia Niro een stuk voordeliger dan het exemplaar op stroom: de prijslijst van de benzineversie start bij € 32.695, waar de volledig elektrische variant minimaal € 44.795 kost.

Als doekje voor het bloeden hoef je voor de Niro EV geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Bovendien levert de elektrische Kia meer vermogen: 218- versus 141 pk. De hybride Niro heeft echter een hoger koppel: 265- in plaats van 254 Nm. En je mag er een aanhanger mee trekken tot 1.300 kilogram, waar de EV blijft steken op 750 stuks.

Brandstofkosten

Het praktijkverbruik van de Kia Niro EV zónder caravan bedraagt 16,8 kWh per 100 kilometer. Over de door ons gereden afstand noteerden we een score van 28,1 kWh per 100 kilometer. Bij de benzine-Niro constateerden we een soortgelijke verbruikstoename. Onderweg naar Kip in Hoogeveen had de hybride Kia genoeg aan 1 liter benzine per 19,2 kilometer. Bij aankomst in Le Mont-Saint-Michel bedroeg het verbruik 1 op 10,3.

De elektrische Kia Niro verbruikte tussen Breda en Le Mont-Saint-Michel 193 kW aan energie. We maakten vier laadstops bij verschillende aanbieders: onder de streep betaalden we 125 euro voor de afgenomen stroom. De hybride Kia had twee tankbeurten en 75 liter benzine nodig om in Normandië te geraken. Daarvan bedroeg de rekening 137 euro. Reizen met een elektrische auto bleek in ons geval dus fractioneel goedkoper.

Reistijd

De vraag is echter, hoeveel Nederlanders het prijsvoordeel op de brandstofkosten zullen verkiezen boven de extra reistijd. Want die is in het geval van de Kia fors: om de prijs van de elektrische gezinsauto niet nodeloos hoog te maken, laadt de Niro met maximaal 72 kW. Tijdens een snellaadstop ben je dan al gauw zo’n drie kwartier zoet. Zoals gezegd, hadden we vier laadstops nodig om 700 kilometer af te leggen. 

Bij de eerste snellaadpauze in Seclin hield het laadpunt er echter halverwege mee op. We moesten de laadsessie opnieuw opstarten, waardoor we extra tijd kwijt waren. Bovendien kun je in Frankrijk vrijwel nergens de caravan achter de auto laten tijdens het opladen, waardoor je het kampeermiddel steeds moet af- en aankoppelen. In totaal arriveerden we ruim 4 uur later op de camping dan de equipe in de hybride Kia, die de caravan tijdens beide tankbeurten aan de trekhaak kon laten en nog geen tien minuten aan tijd verloor.

Gebruiksgemak

De elektrische Niro neemt niet alleen stroom tot zich: de gezinsauto kan ook energie terug leveren. Wij sloten op de camping probleemloos onze caravan op de auto aan, waarna we op de stroom uit de Kia-batterij onze luifelverlichting konden laten branden. Zulke handigheidjes biedt de Kia op benzine niet. Vanwege de afwezigheid van een brandstoftank heeft de Niro EV ook een grotere kofferbak, met een inhoud van 475- in plaats van 451 liter. En dan rekenen we de opbergruimte voorin nog niet eens mee, op de plek waar bij de hybride Kia de verbrandingsmotor schuilgaat.

Conclusie

Sinds de huidige opkomst van de elektrische auto zijn er al de nodige hobbels genomen. Bedroeg de actieradius van een Nissan Leaf in 2010 nog 200 kilometer, tegenwoordig kun je een dergelijke afstand afleggen met een caravan achter je EV. Bovendien kun je Europa-breed op steeds meer plekken (snel)laden en is stroom onderhand voordeliger dan benzine. Daarnaast bieden elektrische auto’s praktische voordelen ten opzichte van brandstofmodellen: je kunt in een EV extra bagage kwijt en in het geval van de door ons gereden Kia kun je jouw kampeermiddel zelfs van stroom voorzien!

In aanschaf blijven EV’s echter peperduur. Iets wat in ons voorbeeld pijnlijk duidelijk wordt, met een prijsverschil van twaalf mille voor dezelfde gezinswagen met een traditionele aandrijflijn. Het mag onderhand bekend zijn, dat reizen met een elektrische auto extra tijd kost. In de praktijk merk je daar niet veel van – de gemiddelde lunchstop neemt langer in beslag – maar met de gereden afstand neemt ook het aantal laadpauzes toe. Zeker wanneer je jouw actieradius beknot ziet door een caravan aan de trekhaak!

In het geval van de Kia Niro EV zouden we op basis van onze ervaringen willen aanraden, geen bestemming te zoeken die verder dan 500 kilometer van je huisadres ligt. Op die manier wordt laden geen last en kun je zorgeloos uit kamperen gaan.

Voordelig tanken in het buitenland met de ANWB Onderweg-app

Met de nieuwste functionaliteit van de ANWB Onderweg-app kun je ook in het buitenland zien waar je in jouw omgeving het voordeligst kunt tanken. De auto volgooien langs de snelweg of bij een nabijgelegen industrieterrein kan tot wel twintig cent per liter schelen! In de nabije toekomst moeten ook de prijzen van (snel)laadpalen in de applicatie worden opgenomen: de locaties van de laadpunten zijn nu al in de app te vinden.

Ook voor EV’s: ANWB Routeplanner

Op de ANWB Routeplanner kun je aangeven met welke elektrische auto je waar naar toe wilt binnen Europa. Daar rolt dan vervolgens een panklaar reisschema uit.

Mag jij eigenlijk wel met jouw caravan rijden..?

Met het rijbewijs waarmee je auto rijdt, mag je onder bepaalde voorwaarden ook met een aanhanger rijden. Die voorwaarden luiden als volgt: de maximale toegestane massa van je auto met daarbij opgeteld de maximale massa van je aanhanger of caravan mag niet meer dan 3.500 kilogram bedragen. 

Nemen we onze benzine-Kia als voorbeeld, dan bedraagt de maximale massa van de auto ongeveer twee ton. Tel je daar het maximale gewicht van de Kip caravan bij op - 750 kilogram - dan blijf je onder die toegestane 3.500 kilogram. Met de caravantrekker-rekentool op onze website reken je eenvoudig uit of dit ook voor jouw situatie geldt.

Blijkt de combinatie van auto en caravan te zwaar, dan ben je verplicht tijdens een controle een BE-rijbewijs te overhandigen. Bij ANWB Rijopleidingen volg je voor € 330 les en kun je dezelfde dag nog examen doen*. De boete voor het rijden met een te zware combinatie is hoger!

*vanwege de lange wachttijden bij het CBR is het raadzaam om ruim van tevoren je BE-rijbewijs aan te vragen. Het kan momenteel tot wel zestien weken duren eer je af kunt rijden!

Klein, maar fijn: Kip Shelter

Er zijn niet veel caravanbouwers die kleine caravannetjes maken. Daarom heeft het Nederlandse Kip zich daar speciaal op toegelegd. Het lijkt misschien niet veel, maar dankzij een hefdak is de door ons gebruikte Shelter een verbazend functioneel vakantieonderkomen. Inclusief een buitenkeuken, vloerverwarming en een bed van twee meter! Prijzen beginnen bij € 17.500

Eerste hulp bij campings kiezen

Begin je pas net met kamperen of wil je eens op een idee worden gebracht, dan kun je met behulp van de onze Kamperen Keuzehulp snel en simpel een leuke staplek vinden. Alleen in Normandië biedt de ANWB al 130 campings aan. Met dank aan de gerichte vragen van de keuzehulp streken wij naar volle tevredenheid neer op Camping Saint Michel in Courtils.

ANWB Reiswijzer leidraad in wirwar Franse milieuzones

Op steeds meer plaatsen in Frankrijk heb je tegenwoordig een milieusticker nodig. Met behulp van de ANWB Reiswijzer kom je er achter welke, en waar precies. Je kunt de benodigde sticker(s) bovendien bij ons bestellen. Doe dat alleen niet op het laatste moment, want het kleinood moet helemaal uit Frankrijk komen: je kunt ‘m niet ter plaatse kopen!

Lees meer over elektrisch rijden