Kleine elektrische auto's zuiniger dan opgegeven
12 november 2025
Praktijktest van 8 kleine 'goedkope' elektrische auto's geeft inzicht in werkelijk verbruik en kosten.
Veel van de goedkoopste auto's zijn elektrisch
Kleine elektrische auto's komen steeds vaker in beeld bij mensen die een betaalbare nieuwe auto zoeken. Dat is niet zo vreemd want het aanbod is flink gegroeid. In de meest recente multitest van de ANWB namen we dan ook 8 modellen mee met een nieuwprijs tussen de 18 en 26 duizend euro. Maar de aanschafwaarde is maar een deel van de totale autokosten.
Één van de belangrijkste terugkerende kosten zijn die van het verbruik. Om het praktijkverbruik van de verschillende modellen te achterhalen gingen we met alle 8 elektrische auto's onder gelijke omstandigheden op pad. Gelijke temperatuur en natuurlijk dezelfde uitgebreide testronde, dat leverde een opvallend resultaat op.
Het werkelijke verbruik wordt bij een elektrische auto weergegeven in het aantal kWh dat een auto per 100 afgelegde kilometers nodig heeft. In een aantal gevallen overtrof de auto de opgave van de fabrikant. Dat wil zeggen, de auto was zelfs nog zuiniger dan beloofd.
Praktijkscores verbruik
Merk + model |
PraktijkverbruikkWh / 100 km |
FabrieksopgavekWh / 100 km |
Praktijkverbruikt.o.v. fabrieksopgave |
|---|---|---|---|
| Hyundai Inster | 13,3 | 14,3 / 14,9 | 7% - 10,7% beter |
| Dacia Spring | 14 | 13,2 | 6,1% slechter |
| Renault 5 | 14,1 | 14,5 / 14,9 | 2,7% - 5,3% beter |
| Leapmotor T03 | 14,2 | 16,3 | 12,8% beter |
| Citroën ë-C3 | 14,4 | 16,6 | 13,3% beter |
| Dongfeng Box | 15,9 | 15,6 | 1,9% slechter |
| BYD Dolphin Surf | 17 | 15,5 / 16,5 | 9,7% - 3% slechter |
| Fiat Grande Panda | 17,5 | 16,8 | 4,2% slechter |
De test laat zien dat er tijdens een realistische verbruikstest tot ruim 10% beter kan worden gescoord bij sommige van de modellen dan de fabrieksopgave. Dat vertaalt zich uiteindelijk in fors lagere totale verbruikskosten in sommige gevallen.
Het is belangrijk om op te merken dat de verbruikstest gedaan werd onder zomerse omstandigheden bij temperaturen rond de 18-20 graden. Onder winterse omstandigheden moet je rekening houden met een hoger verbruik en dus hogere verbruikskosten.
Het praktijkverbruik is natuurlijk maar één onderdeel van de multitest. Naast het verbruik werden de auto's ook beoordeeld op zaken als
- Praktisch gebruiksgemak
- prijs vs uitrusting
- Ruimte
- Weggedrag en besturing
Lees de volledige Multitest in de Kampioen.