Dubbeltest Kia EV4 Fastback vs. Mazda 6e
5 december 2025 De Kia is zuiniger, maar de Mazda biedt meer binnenruimte
Elektrische sedans zijn er nog niet veel. De markt wordt opgeschud, nu Kia en Mazda gelijktijdig een dergelijk model introduceren. Maar welke moet je hebben: de EV6 Fastback of de 6e?
Ruimte
De Kia is 4.73 meter lang; dat scheelt een schoolliniaal met de eveneens verkrijgbare EV4 hatchback. De wielbasis is met 2,82 meter dan weer gelijk. En fors! De beenruimte is riant en de beschikbare hoofdruimte is zelfs voldoende voor passagiers van een bovengemiddelde lengte. Niet gek voor een auto met een panoramadak!
De truc is, dat Kia de rugleuning wat naar achteren heeft gemonteerd. De achterbank is verder niet verstelbaar. Met stroompunten in de stoelen, eigen ventilatieroosters en een ontbrekende middentunnel zou je zeggen dat je het achterin de EV4 wel even uit houdt. Helaas lijdt de Kia aan een typische elektrische auto-kwaal: omdat de batterijen schuilgaan onder de achterbank, zit je achterin met opgetrokken knieën.
Minder diep, wel breed
De EV4 Fastback lijkt misschien een hatchback, maar het is een sedan: de achterruit gaat niet mee omhoog wanneer je de kofferklep opent. De laadopening is daardoor minder diep, maar wel breed. Om de rugleuning van de achterbank aan te raken, moet je in de kofferbak gaan liggen: er past 490 liter bagage aan boord. De Kia heeft geen frunk.
De Mazda 6e is ook niet wat hij lijkt. De Mazda oogt als een sedan, maar het is een hatchback, met een grote vijfde deur. Da’s wel zo makkelijk bij het inladen. De kofferbakinhoud meet ‘slechts’ 466 liter, maar in tegenstelling tot de EV4 heeft de 6e wél een frunk. En met 72 liter inhoud is dat geen kleintje!
Met een lengte van 4.92 meter is de Mazda twintig centimeter langer dan de Kia. Dat kun je achterin goed merken, met nog meer beenruimte dan in de Kia. Eén enkel stroompuntje voor de achterpassagiers; da’s dan weer wat schraal. En ook de achterbank van de 6e biedt nauwelijks steun aan je benen.
Rijgedrag & praktijkverbruik
Welke carrosserievariant of batterijgrootte je bij de Koreanen ook bestelt, er ligt altijd een 204 pk en 283 Nm sterke elektromotor op de vooras. Met een leeggewicht van 1.800 kilogram is de EV4 Fastback voor een elektrische auto niet overdreven zwaar; hij wil dus best vooruit! Het trekgewicht bedraagt 1.000 kilogram.
De Kia stuurt zwaar en de vering en demping is aan de achterzijde nét een tikje te soft. De meeste elektrische auto’s zien er uit als een terreinwagen, omdat de benodigde batterijen een plekje krijgen onder de inzittenden. Bij een sportief gelijnde auto als de EV4 staat dat ruimteaanbod onder druk. Ben je langer dan 1.90 meter, dan kun je achter het stuur niet fatsoenlijk rechtop zitten.
Smaakgevoelig zijruitje
We hebben de olifant in de kamer nog niet benoemd en dat is, dat veel mensen deze Fastback-uitvoering van de EV4 ronduit lelijk vinden. Zijn derde zijruitje maakt het ontwerp van de Kia inderdaad smaakgevoelig, maar draagt wel bij aan een beter zicht rondom. In de duurdere uitvoeringen profiteer je van een 360 graden camera plus een projectie van je dode hoek op het dashboard. Nieuw is het feit, dat de belijning van de weg op het head-up display meebeweegt met je route. Dat hebben wij nooit eerder gezien.
De EV4 is naast stil ook mooi zuinig. De Koreanen hebben dan ook een reputatie hoog te houden; zij waren immers de eerste met slimmigheden als flippers aan het stuur om de mate van regeneratie mee te bepalen en een verwarming die alleen het bestuurdersgedeelte op temperatuur houdt wanneer jij als enige in de auto zit.
Fabrieksopgave blijft buiten bereik
Die functies tref je ook op deze Kia aan en met resultaat: wij scoorden tijdens onze verbruiksronde een praktijkverbruik van 16,5 kWh per 100 kilometer. Dat betekent dat je bij alledaags gebruik 493 kilometer ver moet kunnen komen op een volle lading stroom. Een nette score voor een auto van dit formaat, maar de fabrieksopgave van 612 kilometer blijft daarmee – in ieder geval ’s winters - buiten bereik.
De zitpositie in de Kia is voor lange lieden niet fijn, maar dat geldt helaas ook voor die in de Mazda. Zij kunnen achter het stuur van de 6e weliswaar rechtop zitten, maar de zitpositie is zó hoog, dat ze bijna door het panoramadak op de weg kunnen kijken. De beperkte verstelbaarheid van het stuur maakt het voor kleinere personen juist weer lastig met de Mazda te rijden.
Instappertje biedt meeste vermogen
De 6e is er met verschillende motoren en batterijgroottes. Paradoxaal genoeg ben je met het ‘instappertje’ het beste af. Die levert van het huidige leveringsprogramma namelijk het meeste vermogen! De voordeligste 6e is goed voor 258 pk, 320 Nm koppel en een trekgewicht van 1.500 kilogram. De Mazda weegt 1.928 kilo; meer dan de Kia, maar hij heeft dan ook extra paardenkrachten onder de kap.
De elektromotor ligt weliswaar voorin, maar het zijn de achterwielen die worden aangedreven. Liefhebbers die zich nu in de handen wringen, moeten we echter teleurstellen: de 6e mag er dan uitzien als een Mazda, maar zo rijdt -ie niet! Hier merk je duidelijk de Chinese bemoeienis.
Comfort boven dynamiek
Mazda heeft de sedan namelijk ontwikkeld in samenwerking met het Chinese Changan. Er zit nu nauwelijks gevoel in de besturing en de vering en demping zijn eerder afgestemd op rijcomfort dan dynamiek. Daar is op zich niks mis mee, maar het is niet waar je voorheen een Mazda voor kocht.
De 68,8 kWh grote batterij van de 6e is op papier goed voor een rijbereik van 479 kilometer.
Wij realiseerden bij een buitentemperatuur van 8 graden Celcius een gemiddeld verbruik van 18,1 kWh per 100 kilometer. Reken je dat door, dan kom je op een realistische actieradius van 380 kilometer. Honderd kilometer minder dus dan de fabrieksopgave. In ieder geval wanneer het buiten koud is.
Het helpt ook niet dat het batterijpakket in onze testauto een zogenaamde LFP-accu is – daarvan is bekend dat ze niet zo goed tegen kou kunnen – en dat de Mazda verder weinig doet om je te helpen stroom te besparen. Er zitten verschillende regeneratiemodi op de auto, maar in de praktijk rolt de 6e gewoon uit. En is de batterij bijna leeg, wees dan op je hoede: de laatste 15 kilometer bleken in ons geval eerder 1.500 meter.
Gebruiksgemak
In de Mazda blijkt het nog niet eenvoudig om in jouw optiek hinderlijke hulpsystemen de mond te snoeren. Je hebt twee knoppen op het stuur waarvan je zelf kunt bepalen waarvoor ze dienen en door van boven naar beneden te ‘swipen’ op het centrale infotainmentscherm kom je in een soort verkort menu.
Maar in geen van beide gevallen tref je een snelkoppeling naar de aanvullende veiligheidsuitrusting aan. Een spraakcommando (!) biedt uitkomst, in ieder geval wat het de door Brussel opgelegde snelheidswaarschuwing aangaat.
Ruitenwisserbediening in het infotainmentscherm
De rijeigenschappen van de 6e komen niet overeen met wat we van Mazda gewend zijn, maar dat geldt net zo goed voor het bedieningsgemak en de interieurafwerking. Je moet zelfs de ruitenwissers via het centrale infotainmentscherm bedienen en de gebruikte bekledingsmaterialen voelen wat goedkoop aan.
De interieurafwerking van de Kia valt net zo goed tegen. We kennen het binnenste van de EV4 uit zijn kleinere broer de EV3, maar we kunnen ons niet herinneren dat daarin zoveel hard kunststof is verwerkt. Het speciale schermpje voor de kachelbediening kun je niet aflezen, omdat het stuur in de weg zit.
Laag laadtempo
Ergonomisch is er verder weinig mis met de Kia: door bijvoorbeeld de volumeknop wat langer ingedrukt te houden, zet je de snelheidswaarschuwing uit. Op andere vlakken hebben de Koreanen het zichzelf dan weer lastig gemaakt. Want een warmtepomp kun je op de EV4 niet krijgen. Dat kan in de winter inderdaad zomaar een paar kilometer rijbereik schelen.
Vervelender is misschien nog wel, dat het laadtempo van de Kia laag ligt. Niet aan een regulier oplaadpunt – daar kun je met drie fasen terecht – maar juist langs de snelweg. Want de maximale laadsnelheid van de EV4 – en dan moet je dus al voor het grotere batterijpakket kiezen – is 120 kW. De Mazda kan snelladen met 165 kW. Maar alleen wanneer jij je beperkt tot het instapmodel; de duurdere uitvoering laadt slechts met 90 stuks! Dat blijft toch een beetje als de omgekeerde wereld voelen.
Prijs
Voordat de Chinezen massaal deze kant op kwamen, was de gevestigde auto-industrie er juist op gebrand dáár voet aan de grond te krijgen. Om die reden heeft Mazda begin 2000 de handen ineengeslagen met een grote Chinese speler: Changan, dat nu zelf trouwens naar Europa wil komen. In aanloop naar die marktintroductie hebben ze samen met Mazda de 6e ontwikkeld. In China verkopen ze dat model sinds 2024 al.
De Chinese Mazda 6 en deze Europese versie zijn nagenoeg identiek. Het belangrijkste verschil is het feit dat je de Mazda hier met een kleiner batterijpakket kunt bestellen. In China zit je altijd vast aan het grootste aantal accucellen.
Riante standaarduitrusting
In Nederland begint de prijslijst bij € 44.990 voor een versie met 68,8 kWh aan batterijen. De standaarduitrusting is riant: stoelverwarming én ventilatie, V2L, alle mogelijke rijhulpsystemen, een warmtepomp, een draadloze oplader voor je smartphone en ga zo maar door. Kies je voor een duurdere uitvoering van de 6e, dan schiet je daar eigenlijk nauwelijks iets mee op.
De Kia EV4 is het kleinere broertje van de EV6. Daarmee wonnen de Koreanen in 2022 de titel Auto van het Jaar; de EV4 is in de race voor de editie van 2026. De EV4 is er in twee smaken: als sedan en als hatchback. Die laatste is de voordeligste, met een vanafprijs van € 37.695 of 519 euro per maand, wanneer je liever kiest voor private lease. De Kia met kont kost minimaal € 44.595.
Made in Korea
Een stevig prijsverschil, dat door verschillende zaken kan worden verklaard. De sedan is er bijvoorbeeld uitsluitend met het grote batterijpakket: 81,4 kWh aan accucellen. Hij is daarnaast een stuk groter. En waar de hatchback in Europa wordt gemaakt, moet de Fastback – zoals deze carrosserievorm bij Kia officieel heet – helemaal uit Korea komen.
Voor de vermelde vanafprijs is de aanvullende veiligheidsuitrusting bij Kia nog niet compleet. Je mist ook zaken als V2L, stoelverwarming en -ventilatie. Dat zit allemaal wel op de door ons gereden GT-Line, die voor minimaal € 48.995 in de prijslijst staat.
Om te profiteren van de riante garantietermijn van de Koreanen, kun je volstaan met de eenvoudigste EV4. Daarop zit al tien jaar garantie, tot een maximum van 150.000 kilometer. Bij Mazda gaan ze tot 6 jaar of 150.000 kilometer. Op de benodigde batterijen krijg je overigens 8 jaar garantie.
Winnaar
De Mazda 6e is op de achterbank de ruimste van de twee, met een beter toegankelijke kofferbak. Bovendien kun je voorin ook de nodige spullen kwijt. Maar die deeloverwinning steekt schril af tegen de testonderdelen waarop de Kia EV4 Fastback hem de baas is: prijs, rijgedrag, verbruik én gebruiksgemak! Daarmee is de Koreaan de overtuigende winnaar van dit vergelijk.
Liever een tweedehands EV?
Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod van elektrische modellen, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht.