Dubbeltest Hyundai IONIQ 9 vs. Volvo EX90
7 november 2025 De Volvo rijdt fijner maar de Hyundai is flink goedkoper
Deze elektrische zevenzitters maken gehakt van de vooroordelen die nog over EV’s de rondte doen. Maar in het geval van de Volvo EX90 hangt daar wel een stevig prijskaartje aan. De Hyundai IONIQ 9 is flink goedkoper. Maar maakt dat de Koreaan ook tot de betere koop?
Ruimte
Met een lengte van vijf meter zijn dit allebei geen auto’s voor parkeermanoeuvres in smalle straatjes. Je moet überhaupt niet in smalle straatjes willen komen, want naast lang zijn de Hyundai en Volvo ieder ook nog eens twee meter breed.
De IONIQ 9 is in alle opzichten nét een fractie groter en dat betaalt zich ook uit in de meeste interieurruimte. De kofferbak van de Koreaan is minimaal 338 liter groot met alle stoelen overeind en maximaal 2.419 stuks met alle banken plat.
Allerhande kieren
Beide achterbanken klap je neer met een simpele druk op de knop. Er ontstaat zo een vlakke laadvloer, maar wel eentje met allerhande kieren tussen de verschillende zitrijen. Onder de bagagebodem vinden we verder nog een extra opbergvak.
Kijken we naar de laadruimte van de Volvo, dan is die kleiner dan die van de Hyundai. Namelijk minimaal 324- en maximaal 1.955 liter. Je kunt de tweede zitrij ook niet vanuit de kofferbak neerklappen; dat moet je handmatig doen. Er ontstaat dan een mooie vlakke laadvloer, maar wel eentje die net als bij de IONIQ 9 de nodige kieren kent.
Spiekbriefje in de kofferbak
Onder de bagagebodem zit een mooi diep vak waar je de benodigde laadkabels kunt opbergen. En het spiekbriefje aan de binnenzijde van de kofferklep is natuurlijk ook hartstikke handig: daarop staan de exacte afmetingen van de kofferbak vermeld. Zo kun je precies zien of je dat ene meubelstuk zelf nog mee kunt nemen, of dat je het toch thuis moet laten bezorgen.
Voor beide testkandidaten is dit niet de enige opbergruimte waarover je beschikt. Ze hebben allebei een frunk: een extra bagageruimte voorin, op de plek waar je normaal gesproken de motor verwacht. Die van de Hyundai heeft zelfs een dubbele laadvloer!
Op zoek naar de hendel
De frunk van de Volvo functioneert nog als een traditionele motorkap. Je moet ‘m in de auto ontgrendelen en vervolgens met je hand op zoek naar de hendel onder de klep. Heb je de kap eenmaal open, dan kun je ook in de EX90 voorin je laadkabel kwijt. Maar niet veel meer dan dat…
Fijn dat er de nodige bagage in deze testauto’s mee kan, maar hoe is het ruimteaanbod voor de passagiers? Bij de meeste zevenzitters zit de derde zitrij er enkel voor de sier. In het geval van de IONIQ 9 valt dat alles mee. Met een druk op de knop klap je de reguliere achterbank naar voren en stap je eenvoudig naar binnen.
Ritje naar de bioscoop
De hoofdruimte helemaal achterin is toereikend. Voor volwassenen schiet de beenruimte op langere afstanden te kort. Een ritje naar de bioscoop moet zeker lukken. Een opvallend detail: ook de rugleuning van de derde zitrij is elektrisch verstelbaar.
De Hyundai valt desgewenst ook in een zes persoons uitvoering te bestellen; bij de Volvo zijn zes zitplaatsen standaard. Vanaf het tweede uitrustingsniveau heeft de EX90 er zeven. Je kunt de achterstoelen van de Hyundai achterstevoren monteren, zodat je kinderen onderweg met elkaar kunnen kletsen. De Koreanen hebben aan de allerachterste inzittenden gedacht met eigen ventilatieroosters, bekerhouders, ISOFIX-aansluitingen en stroompunten.
Speelgoed onder de bank
Bij de Volvo is de instap naar achteren meteen al een aandachtspunt, want veel ruimte heb je niet. De EX90 is altijd een zevenzitter, met eigen stroompunten, ventilatieroosters, bekerhouders en ISOFIX-aansluitingen voor de passagiers helemaal achterin.
Op de derde zitrij vallen de been- en hoofdruimte ook voor grotere kinderen tegen. Wat wel bijzonder is, is een rits onderaan de derde zitrij. Die zit er om te voorkomen dat je kinderen hun speelgoed per ongeluk onder de bank gooien. Slim bedacht!
Rijgedrag en praktijkverbruik
De voordeligste EX90 is achterwielaangedreven en heeft een 279 pk sterke elektromotor, goed voor 490 Nm koppel. Het door ons gereden vlaggenschip beschikt over twee elektromotoren, die samen 517 pk en maar liefst 910 Nm aan koppel leveren. Vierwielaandrijving is in dat geval standaard, net als een trekgewicht van 2.200 kilogram.
Van elektrische auto’s wordt gezegd dat ze stil zijn, omdat er nu eenmaal geen verbrandingsmotor onder de kap ligt en al het vermogen direct beschikbaar is. Toch zit je altijd nog met afrolgeluiden van de banden of een beperkte luchtweerstand. Dat de EX90 -notabene een semi-terreinwagen, in ons geval op 22-inch lichtmetalen wielen- zo fluisterstil is, verdient een dikke pluim.
Naar eigen smaak
De zitpositie is eveneens uitmuntend, met voortreffelijke stoelen waarop je het moeiteloos uren achtereen volhoudt. Net als de luchtvering kun je ook de besturing naar eigen smaak aanpassen. Wij vonden de standaard instelling wat licht, maar hadden in de sportstand geen klagen.
Wil je de onderstelafstemming aanpassen, dan bestaat daar echter geen snelkoppeling voor. Het vergt maar liefst vijf klikken om van comfort naar sport te switchen: al die tijd let je niet op de weg…
Waardes op papier
Volvo’s grootste elektrische SUV is leverbaar met twee batterijgroottes: 104- of 111 kWh. Het rijbereik bedraagt afhankelijk van het accupakket tussen de 580- en 615 kilometer, maar dat zijn alleen de waardes op papier.
Wij hebben een uitvoering met het grootste batterijpakket in de test. Na afloop van onze eigen praktijkproef, die over een gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor naar Lelystad Airport en weer terug voert, noteerden we een praktijkverbruik van 21 kWh per 100 kilometer.
Windkracht 5
Dat is stevig, maar het waaide dan ook flink: op de dag dat we onze verbruiksronde reden, stond er windkracht 5, bij een buitentemperatuur van 20 graden. Wanneer je er rekening mee houdt dat je in de praktijk eerder 528 kilometer ver komt op een lading stroom dan 615 stuks, zit je hoe dan ook goed.
De IONIQ 9 is in de windtunnel vormgegeven, zodat de elektrische ruimtewagen zo ver mogelijk komt op een lading stroom. Al die inspanningen ten spijt, realiseerden wij met onze testauto een praktijkverbruik van 22,9 kWh per 100 kilometer. Dat komt neer op een reële actieradius van 481 kilometer.
Zonde wel
Afhankelijk van de gekozen uitvoering adverteren de Koreanen met een rijbereik van 600- tot 620 kilometer. Dat zit er dus niet in. Zonde wel, want de Hyundai biedt van dit tweetal veruit de meeste mogelijkheden om spaarzaam met je stroom om te springen.
Zo kun je – als er niemand anders in de auto zit – de klimaatcontrole alleen voor de bestuurder inschakelen en bepaal je zelf hoeveel remenergie de IONIQ 9 terugwint, tot stilstand aan toe. Maar ja, de Hyundai is ook 50 kilo zwaarder dan de Volvo.
Beperkt terreinrijden
De Koreaanse zevenzitter is er met voor- en vierwielaandrijving. Het beschikbare vermogen hangt samen met het type aandrijving: de vierwielaangedreven IONIQ 9 mag met 2.500 kilogram de krachtigste aanhanger trekken. Onze testauto is goed voor 308 pk en 605 Nm koppel, maar er bestaat een nóg krachtiger variant. Met vierwielaandrijving krijg je er een tweetal rijstanden bij, waarmee je – beperkt – moet kunnen terreinrijden.
In vergelijking met de Volvo moet je in de Hyundai meer sturen om rechtuit te blijven rijden. Ook is de vering en demping wat softer. Best lekker, maar het is de vraag of je kinderen daar hetzelfde over denken, helemaal achterin. Ook de IONIQ 9 is stil, maar geluiden van buiten dringen eenvoudiger het interieur binnen dan bij de Volvo het geval is.
De stoelen van onze testuitvoering kun je uitgebreid verstellen, tot een ligbed aan toe. Dat geldt echter niet voor de hoofdsteunen. Ben je wat langer, dan prikken die vervelend tussen je schouderbladen.
Gebruiksgemak
Tijd om het te hebben over de olifant in de kamer. Of eigenlijk het taxibordje bovenop de Volvo. Uiteraard is dat geen taxibordje, maar een LIDAR: een geavanceerde aanvulling op het veiligheidssysteem, dat werkt met lasers. Volvo had zich bij de ontwikkeling voorgenomen de veiligste auto te maken die ze ooit hebben gebouwd, maar dat kostte zoveel tijd, dat hun Chinese eigenaar zei: hup, en nu op de markt met dat ding!
Je koopt met de EX90 dus eigenlijk een auto die nog niet helemaal af is. Ware het niet dat de aanpassingen die nog moeten worden gedaan, draadloos kunnen worden doorgevoerd. ‘Over the air’ zeg maar, terwijl de auto gewoon bij jou voor de deur staat. Je hoeft er dus niet speciaal voor naar de garage.
Stopcontact onder de achterbank
Ondertussen kan de Hyundai stroom leveren aan andere elektrische apparaten. Daarvoor zit er een stopcontact onder de achterbank. En anders kun je altijd nog de laadpoort zelf gebruiken. De EX90 moet je straks kunnen inzetten als thuisbatterij, maar de daarvoor benodigde infrastructuur is op dit moment nog niet beschikbaar. Wat je al wel direct kunt bestellen, is een geïntegreerde stoelverhoger.
De Volvo is leverbaar met verschillende batterijgroottes. De Hyundai heeft altijd 110,3 kWh aan batterijen in zijn buik. De laadsnelheid is na een tussentijdse modelupdate gelijk: de IONIQ 9 kon al laden met maximaal 350 kiloWatt, de EX90 inmiddels ook.
Wat ons aan de Volvo tegenstaat, is de matige ergonomie. In de Hyundai heb je voor de meeste functies een traditionele bedieningsknop. In de EX90 moet je zelfs voor het verstellen van je buitenspiegels al het infotainmentsysteem gebruiken. Onhandig!
Prijs
De Hyundai kost minimaal € 67.995, of € 954 per maand wanneer je kiest voor private lease. Dat laatste zal er bij dit soort auto’s echter niet zo vaak van komen. En al helemaal niet in het geval van de Volvo. Die kost je minstens € 83.495, maar de enige uitvoering die je op het moment van schrijven kunt private leasen, is het topmodel. Dat staat voor € 98.495 in de prijslijst, of € 1.739 in de maand!
Da’s sowieso meer dan je voor de duurste IONIQ 9 verschuldigd bent. Die kost € 81.495. Volvo kan een voorbeeld nemen aan de standaarduitrusting van de Hyundai. Wat te denken van een 360 graden camera, een elektrisch neerklapbare tweede zitrij en verwarmde stoelen voor- én achterin? Allemaal zaken waarvoor je bij de EX90 moet bijbetalen.
Hemels geluid
De Volvo heeft dan weer een standaard panoramadak en – optioneel – een dikkere stereo. In de Hyundai komt die van Bose, bij Volvo van Bowers & Wilkins. Met maar liefst 25 speakers en een speciale instelling door de Abbey Road Studio’s; het geheel resulteert in een hemels geluid.
Meer speakers zijn beter, maar extra garantie is ook altijd mooi meegenomen. Op de IONIQ 9 krijg je vijf jaar zonder kilometerbeperking op de complete auto. Voor de benodigde batterijen geldt een termijn van acht jaar of 160.000 kilometer. Wat het de batterijen aangaat, kan de EX90 nog een eind mee komen. Wat het de complete auto aangaat, wil Volvo niet verder gaan dan drie jaar of 100.000 kilometer.
Winnaar
De Hyundai IONIQ 9 biedt de meeste waar voor je geld, het is de ruimste auto van de twee en hij is ook nog eens met meest praktisch in gebruik. Daarmee wint de Koreaan dit vergelijk. De Volvo hoeft echter niet met lege handen naar huis. De EX90 stelt daar namelijk fijne rijeigenschappen en een voor zo’n grote auto gunstig stroomverbruik tegenover.
Op zoek naar een occasion?
Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Veel tweedehands elektrische zevenzitters zijn er nog niet. Maar de exemplaren dié te koop staan, vind je bij ons. De verwachting is uiteraard, dat dit aantal door de komst van modellen als de Hyundai IONIQ 9 en Volvo EX90 alleen maar zal toenemen.