Rijtest Nieuwste Renault Clio 2026
25 november 2025 Mengelmoes van gloednieuw en een veilige koers
De Clio van Renault is al decennia een bestseller. De nieuwste Clio breekt qua uiterlijk met z’n voorganger, maar is onderhuids verrassend conservatief. Zo ik hij onder meer verkrijgbaar met een doodgewone benzinemotor.
Conclusie
De nieuwe Renault Clio is een mengeling van vernieuwing en het volgen van een veilige koers. Daar is niks mis mee. De Clio is een bestseller en daarmee spring je als fabrikant logischerwijs voorzichtig om.
Uiteindelijk heeft deze tactiek ertoe geleid dat de Clio op veel fronten weer naar een wat hoger plan is getild, waarbij er geen volledig elektrisch aangedreven versie van is. En dat zullen veel mensen verfrissend en verstandig vinden. De financiële voordelen van elektrisch rijden worden immers snel minder en minder, zodat de keuze voor een hybride helemaal niet zo’n verkeerde is. Zeker niet als je er 1 op 25 mee kunt rijden en hij lang niet zo zwaar is als veel EV’s – waarover je tegenwoordig gewoon wegenbelasting betaalt. Nu nog een beetje, maar binnenkort gewoon de volle mep.
Feilloos is deze nieuwste Renault Clio niet. De aandrijflijn zou wat verfijnd mogen worden en de vering en demping zijn best straf afgestemd. Maak een proefrit om zelf te ervaren of dat bij je past.
Conclusie
De nieuwe Renault Clio is een mengeling van vernieuwing en het volgen van een veilige koers. Daar is niks mis mee. De Clio is een bestseller en daarmee spring je als fabrikant logischerwijs voorzichtig om.
Uiteindelijk heeft deze tactiek ertoe geleid dat de Clio op veel fronten weer naar een wat hoger plan is getild, waarbij er geen volledig elektrisch aangedreven versie van is. En dat zullen veel mensen verfrissend en verstandig vinden. De financiële voordelen van elektrisch rijden worden immers snel minder en minder, zodat de keuze voor een hybride helemaal niet zo’n verkeerde is. Zeker niet als je er 1 op 25 mee kunt rijden en hij lang niet zo zwaar is als veel EV’s – waarover je tegenwoordig gewoon wegenbelasting betaalt. Nu nog een beetje, maar binnenkort gewoon de volle mep.
Feilloos is deze nieuwste Renault Clio niet. De aandrijflijn zou wat verfijnd mogen worden en de vering en demping zijn best straf afgestemd. Maak een proefrit om zelf te ervaren of dat bij je past.
Type auto en prijzen
De nieuwe Renault Clio staat vanaf januari 2026 bij de Nederlandse Renault dealer. Prijzen beginnen onder de 30 mille. De instapversie is er voor € 26.990. Een keurige prijs voor deze geheel nieuwe compacte middenklasser. Je krijgt dan een Clio met een 1,2-liter driecilinder TCe-motor goed voor 115 pk, in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak. Hij is er in twee uitvoeringen: Evolution, Techno.
Er is ook een full-hybride-versie van de Clio. Die is er vanaf 28.990 euro en in drie versies. Naast de Evolution en de Techno is hij er ook als extra luxe Esprit Alpine. Overigens levert Renault in Nederland tijdelijk gratis een introductiepakket op de auto. Je krijgt dan voor niks enkele extra’s ter waarde van 1.400 euro, waaronder elektrische stoel- en stuurwielverwarming.
Je leest het goed: geen mild hybride of stekkerhybride versies van deze nieuwe Clio en al helemaal geen elektrisch aangedreven versie. De instapversie heeft gewoon alleen een good old benzinemotor. En dat is tekenend voor deze Clio. Hij is helemaal nieuw, maar ook weer niet. Zo is het interieur in grote lijnen bekend uit de Renault 5. En staat hij op hetzelfde platform als zijn voorganger, in plaats van op een hypermoderne bodemgroep die geschikt is voor elektrisch rijden.
Renault speelt het met deze Clio dus duidelijk op safe, en geef ze eens ongelijk. Wil je elektrisch rijden en hip voor de dag komen, dan heeft Renault immers de R4 en de R5 [foto’s] in het gamma. Hippe retro-modellen. Maar de marketeers van Renault beseffen dat er ook mensen zijn die helemaal niet elektrisch willen rijden – of dat in elk geval zo lang mogelijk uitstellen - en gewoon een praktische gezinsauto zoeken op benzine, zonder allerlei fratsen. En voor hen is deze Clio bedoeld.
Hoe rijdt de nieuwe Renault Clio?
Clio’s rijden altijd lekker levendig en dynamisch en dat geldt gelukkig ook voor deze nieuwe generatie. Het gevoel dat een brandstofmotor je geeft is zoveel leuker dan zo’n klinisch aanvoelende acceleratie van een elektromotor.
Wel is het zo dat het samenspel tussen de elektromotor en de brandstofmotor niet vlekkeloos verloopt. Soms zijn er vervelende schokjes voelbaar en als de brandstofmotor zich als aggergaat gedraagt om louter de batterij op te laden, staat hij best te loeien. Een andere klacht betreft de straffe demping/vering. Zelfs in de comfortstand – er zijn 4 rijstanden waarvan dit de zachtste is – voelt hij stoterig.
Positief zijn we over de besturing. Die werkt mooi precies en met het nodige gevoel. De wegligging is ook dik in orde, je kunt echt lekker stoeien met deze compacte gezinsauto. Je hebt als bestuurder de keuze uit 4 rijmodi, die de afstemming van de aandrijflijn en de stuurondersteuning aanpassen. In Comfort rijdt hij het lekkerst.
Je kunt op de Clio tot 29 rijhulpsystemen krijgen, afhankelijk van de uitvoering. Prachtig, al die helpende handjes en reddende engelen, maar sommige wil je niet altijd aan hebben staan. Dat hebben de ingenieurs van Renault goed begrepen. Vandaar dat je links van het stuurwiel een knop hebt om 5 van die functies snel uit te zetten, bijvoorbeeld die van de rijstrookassistent en de snelheidswaarschuwing.
De nieuwe Renault Clio vanbinnen
De wielbasis – dat is de afstand tussen het hart van de voor- en achterwielen - is fractioneel langer dan van de vorige versie. Dat komt door een andere wielgeometrie. Door een grotere overhang zowel voor als achter is de totale lengte nu toegenomen tot 4 meter 1 (+6,7 cm). De breedte neemt toe van 1,73 naar 1,77 meter en de hoogte is nu 1,45 meter (+1,1 cm). En daarmee is dit is de grootste Clio tot nu toe.
Die groeistuip heeft positieve gevolgen gehad voor de binnenruimte en dan met name op de achterbank. Daar is nu wat meer beenruimte, maar de hoofdruimte heeft enigszins te lijden onder de aflopende daklijn. Ben je langer dan 1 meter 80 dan zal je al snel met je kruin het plafond aanraken. Het is er trouwens ook best donker door het bescheiden glasoppervlak. In de Techno-versie die wij rijden ontbreken achterin uitstroomopeningen voor de kachel en ik zien we een nogal gedateerde 12 volts-aansluiting in plaats van USB-C aansluitingen. Ja eh, meneer Renault, je kan natuurlijk ook té conservatief zijn hè!
De achterbak is bij de gewone benzineversie 391 liter groot met de achterbankleuning op z’n plek. Bij deze hybrideversie is dat 309 liter, wat komt omdat er onder de vloer een batterij ligt. De achterklep moet je nog gewoon met het handje sluiten.
Het dashboard is een feest van herkenning. Het lijkt allemaal best op de binnenkant van de Renault 5. Voor je neus zie je twee digitale schermen die optisch met elkaar zijn verbonden. In de instapversie is het instrumentarium-scherm wat kleiner dan het infotainmentscherm, in de andere versies zijn de schermen even groot. Vanaf het tweede uitrustingsniveau heb je Apple Carplay / Android Auto.
Het besturingssysteem van het infotainment is ontwikkeld in samenwerking met Google. Daardoor heb je de beschikking over Google Maps, Google Assistant en Google Play, en in een later stadium ook Google Gemini. Google Play geeft je toegan tot meer dan 100 apps. Daarmee kun je muziek-streaming-diensten binnenhalen zoals Spotify, maar ook video-apps zoals Prime Video en HBO Max. Daarbij krijg je van Renault de eerste drie jaar gratis elke maand 2 GB aan data. Dat lijkt veel, maar als je films gaat kijken jaag je dat er zo doorheen. Het staat gelijk aan 3 uur video of 40 uren muziek. En je raadt het al; na die drie jaar kun je een abonnement nemen.
De kachel bedien je met normale knoppen. De binnenverlichting geeft de Clio een luxe ambiance. Dan nog even iets over het opbergvak in de middenconsole. Dat is volgens Renault afsluitbaar. Maar de iPad-beschermhoes-achtige-afdekklep (zie foto) kun je nauwelijks afsluitbaar noemen. Voorin zijn twee USB-C-aansluitingen aanwezig, en als optie een draadloze lader voor je smartphone.
De nieuwe Renault Clio en het milieu
De full-hybrid motorisatie is goed voor 160 pk en wordt opgewekt door een 1,8 liter viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren. Die benzinemotor loopt in de zogeheten Atkinson Cycle. Daarbij draait de krachtbron simpel gezegd op een arm mengsel van benzine en zuurstof omdat de inlaatklep langer openblijft dan normaal. De verbranding van dat arme mengsel is zeer efficiënt maar levert natuurlijk wel minder trekkracht op. Dat gebrek aan trekkracht wordt opgevangen door de elektromotor.
Wat die elektromotoren betreft. Dat zijn er eigenlijk twee die worden gevoed door een 1,4 kWh-batterij. De ene is een 36 kW elektromotor, de andere 15 kW HSG (High-Voltage Starter Generator) die vastzit aan het vliegwiel. De 36 kW-motor kan los werken van de verbrandingsmotor (parallel hybride) en heeft twee ingebouwde overbrengingsverhoudingen. Die worden gecombineerd met vier versnellingen van een intelligente transmissie zonder koppeling.
Die transmissie kiest zelf de beste modus om zuinig met energie om te springen of die op te wekken. Zo kan bijvoorbeeld de elektromotor de wielen aandrijven terwijl de benzinemotor de batterij voedt. Of de wielen drijven juist de elektromotor aan, die de batterij oplaadt. Of de twee motoren werken samen voor de aandrijving. In totaal zijn er zo 15 combinaties mogelijk.
Waar het op neerkomt is dat de aandrijflijn puike prestaties levert en tóch weinig benzine verbruikt en weinig CO2 uitstoot. Renault claimt een benzineverbruik van maar 3,9 l/100 km oftewel 1 op 25,6. Gemiddeld! In de stad zou de nieuwe Clio full hybrid tot 80% van de tijd volledig elektrisch rijden. En op snelwegen zou je een totaal rijbereik van 1.000 km halen.