Volkswagen Lupo/Seat Arosa (1997 - 2005): budget occasions

Héél goed oppassen

De zustermodellen Volkswagen Lupo en Seat Arosa hebben nooit het succes gekend dat er van werd verwacht. Dat lijkt een ideale basis om nu zo’n auto voor relatief weinig op de kop te tikken. Dat valt nog niet mee. 

Volkswagen Lupo / Seat Arosa (1997 - 2005)

De Aziatische concurrentie bleek in de allerkleinste klasse sterker dan Volkswagen/Seat had voorzien. Ja, de allerkleinste, want op de achterbank van dit tweetal kan feitelijk niemand zitten en de bagageruimte is met 130 liter inhoud bijna lachwekkend. Juist omdat de Lupo en Arosa zo kort zijn, blijken bijvoorbeeld verkeersdrempels serieuze hindernissen. Feitelijk rijden ze nog het beste op vlak asfalt, bijvoorbeeld op de snelweg.

Inmiddels is de situatie van vraag en aanbod toch even anders. Zowel Volkswagen als Seat zijn sterke merken, die blijkbaar een grote aantrekkingskracht hebben, ook op kopers met een klein budget. Daardoor zijn ze relatief te duur. Ofwel, andersom geredeneerd, als je maar een beperkt budget hebt te besteden, zoals onze bovengrens van € 2.500, vind je Lupo’s en Arosa’s in aanmerkelijk minder goede staat dan andere merken en modellen die we in deze rubriek presenteren. We hebben echt gezocht, maar wat we onder deze budgetgrens hebben gezien, kunnen we echt niet aanbevelen. Vergeleken met andere auto’s zijn de bedragen die worden gevraagd voor Lupo’s en Arosa’s die het einde van hun levensduur dicht zijn genaderd echt niet realistisch.

Je kúnt geluk hebben...

Je kunt natuurlijk een keer geluk hebben. Tante Miep heeft een knappe Lupo, maar mag van de dokter geen auto meer rijden. Dat kan een buitenkansje zijn, maar kijk uit, een bejaarden-auto kan ongemerkt een zwaar leven hebben. Het gros van alle Lupo’s en Arosa’s die je vindt, heeft de 1,4 liter motor met 44 kW/60 pk. Dat is geen geweldenaar, maar er is best mee te leven. Als het goed is, rij je er toch zo rond de 1 op 15 mee.

Een heel apart geval is de Lupo 3L. Die is in goede staat inderdaad heel erg zuinig (1 op 25 à 30), maar de halfautomatische transmissie kan knap dramatisch kapot gaan en het is een diesel, die naar verhouding héél duur is in de Houderschapsbelasting.

Wegenwacht Johnny Wijsman over de Volkswagen-tweeling:

wegenwacht johnny weisman"Van beide, technisch identieke modellen zijn nogal wat mankementen bekend: sommige daarvan zijn onschuldig, andere niet. Zo kan het voorkomen dat de Lupo/Arosa niet wil starten als er een verkeerd lampje in het remlicht zit, of als de remlichtschakelaar kapot is. Raar, maar wel op te lossen.

Er is een specifiek winters probleem bekend waarbij de carterventilatie van benzinemotoren dichtvriest bij extreme kou. Wanneer er onvoldoende oliedruk kan worden opgebouwd, is het mogelijk dat er motorschade ontstaat. Een verwarmingselement in de carterventilatie biedt uitkomst.

Een paar druppels koelvloeistof in de temperatuursensor veroorzaakt dat de motor niet aanslaat. De Wegenwacht heeft dat zo opgelost. Als de distributieriem wordt vervangen, maar de spanrol daarvan niet, dan kan die vastlopen. Dat is valse zuinigheid, want alleen die rol vervangen is onnodig duur. Het elektrische deel van het contactslot kan het ook begeven, als de auto ouder wordt. De Wegenwacht kent een tijdelijke noodoplossing.

Een onregelmatig lopende motor kan duiden op een vervuild gasklephuis, dat is schoon te maken. Een motor die rauw en ‘dieselachtig’ klinkt, heeft kantelende zuigers. Daar is niks aan te doen, het einde nadert, al houdt de motor dat nog best uit tot je een andere auto hebt."

Alternatieven voor de VW Lupo / Seat Arosa

Suzuki Alto

Daihatsu Cuore