Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Een auto importeren? Dit moet je weten en regelen

Hoe haal je een auto uit het buitenland en hoe herken je een importauto?

Het kopen van een importauto kan aantrekkelijk zijn vanwege de lagere prijzen. Met name een auto importeren uit Duitsland is populair. Maar: het is minder makkelijk dan het misschien lijkt. In dit artikel legen we je uit waar je allemaal rekening mee moet houden als je overweegt om een auto te importeren.

Is een auto importeren echt goedkoper?

Eerst even dit. Een importauto is vaak een stuk lager in prijs, maar houd er rekening mee dat daar nog kosten bovenop komen. Reken dus uit of je onderaan de streep echt voordeliger uit bent. En is het prijsverschil niet zo groot, overweeg dan ook of dit voor jou opweegt tegen de risico’s en nadelen.

Rekenvoorbeeld

We geven een voorbeeld. Op zoek naar een stoere stationwagen stuitten we in Zweden op een nette Volvo uit 2003 met 100.000 kilometer op de teller. De vraagprijs bedraagt € 6500. Een vergelijkbare uitvoering kost in Nederland zo’n € 13.000. Snel verdiend, zou je zeggen.

Maar: dat prijsverschil kun je niet zomaar in je zak steken. Reis je zelf naar Zweden, dan ben je voor de benodigde vliegtickets, bootovertochten, hotelovernachtingen en brandstof al snel zo’n € 600 kwijt. Daar komen nog de kosten voor een verzekering (€ 85), de verschuldigde BPM (€ 360), een RDW-keuring (€ 104,40) en de kentekenplaten (ca. € 50) bij. Met die bijkomende kosten betaal je voor deze Volvo dus geen € 6500, maar € 7700.

De risico’s en nadelen van een auto importeren

Een auto importeren kent wat haken en ogen. We zetten ze voor je op een rij. 

Auto importeren uit Duitsland

Een auto importeren uit Duitsland is populair omdat het 'dichtbij' is. Maar: vergeet niet dat Duitsland heel groot is. Je rijdt vaak niet zomaar even heen en weer. Plus je loopt het risico om voor niets af te reizen als de auto niet overeen blijkt te komen met de advertentie. Zoek daarom vooraf al een paar mogelijke alternatieven in de buurt.

Hier moet je op letten als je een importauto op het oog hebt

  • Koop bij voorkeur bij een merkdealer.
  • Je kunt niet altijd het complete verleden van een importauto controleren. Wees dus extra kritisch tijdens de proefrit. Houd daarbij rekening met deze aandachtspunten.
  • Check of de specificaties niet afwijken van de Nederlandse versies.
  • Laat eventueel een aankoopkeuring doen op de importauto. Zo loop je minder risico’s op een miskoop.
  • Bij importauto’s is soms geen kogeldruk of aanhangermassa geregistreerd. Vaak is het dan niet mogelijk om legaal iets te trekken of om een drager te monteren. Als dit voor jou belangrijk is, kijk dan of dit vermeld wordt op het kentekenbewijs.
  • Het interieur en exterieur zeggen veel over de staat van de auto. Zitten er vlekken in de bekleding, slijtplekken op het dashboard, is het rubber op de pedalen versleten? Zijn er delen overgespoten van de auto? Let op de kleine dingen. Hiermee kun je al veel over de auto te weten komen.
  • Is de auto in kwestie een stuk goedkoper dan de gangbare (buitenlandse) marktprijs? Misschien heb je een gelukje, maar vrijwel altijd heeft die lage prijs een reden. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.
  • Importeer je een auto uit landen die geen lid zijn van de EU, dan moet je invoerrechten betalen.
  • Voor een nieuwe auto ben je BTW verschuldigd, voor een gebruikte auto niet. Een auto is gebruikt wanneer hij meer dan 6.000 kilometer heeft gereden en bovendien meer dan een halfjaar op kenteken staat.

Koopcontract opstellen

Heb je je droomauto gevonden en wil je ‘m importeren? Zorg dan dat er een deugdelijk, officieel koopcontract wordt opgemaakt door de verkoper. 

Importauto zelf ophalen: kan dat?

Wil je de auto zelf ophalen in het buitenland? In veel gevallen kan dit niet, aangezien er geen kenteken meer op de auto aanwezig is. Het originele kenteken is tenslotte komen te vervallen bij export. En zonder geldig kenteken mag je niet op de openbare weg rijden. Vraag je een tijdelijk kenteken aan, dan is dat vaak alleen geldig in het land van aankoop en niet vanzelfsprekend in andere landen. Zoek dit van tevoren dus goed uit.

Een andere optie is om de auto op te (laten) halen met een autoambulance. In dat geval hoeft de auto geen kenteken te hebben. 

Buitenlands kenteken omzetten naar Nederlands kenteken

Is de auto eenmaal op Nederlandse bodem, dan zijn er nog een paar stappen nodig om het buitenlandse kenteken om te zetten naar een Nederlands kenteken.

1. Auto laten identificeren of keuren

Laat eerst een keuring/kentekenonderzoek bij de RDW. Heeft de auto nog een geldige keuring uit het land van herkomst, dan wordt deze overgenomen en is een volledige keuring (APK) dus niet nodig. Op de website van de RDW lees je wat je mee moet nemen en waar je rekening mee moet houden.

Let op: als de auto niet door de RDW-keuring komt, betekent dat extra kosten.

2. BPM aangeven en betalen

Vervolgens doe je belastingaangifte voor de verschuldigde rest-BPM. Op de website van de belastingdienst kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen. Zodra je de belastingaanslag ontvangt, betaal je deze direct.

3. Kentekenplaten laten maken

Ongeveer een week nadat je de BPM hebt betaald, ontvang je het Nederlandse kenteken. Hiermee kun je kentekenplaten laten maken. De aanslag motorrijtuigenbelasting komt daarna automatisch.

4. De auto verzekeren

Zodra de auto een Nederlands kenteken heeft, moet je 'm direct verzekeren. Dit moet je zelf regelen. Ook via de ANWB kun je een autoverzekering afsluiten.

Veelgestelde vragen over importauto's

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.

Occasion kopen? 

Actueel occasionaanbod van door ANWB geselecteerde autobedrijven, inclusief informatie van ANWB Experts.