Praktische zaken bij aankoop auto

Heb je een nieuwe auto aangeschaft? Vergeet dan niet om de volgende zaken te regelen.

Kentekencard

Kenteken op naam zetten

Bij het overschrijven van een auto krijg je een zogenaamde kentekencard - een pasje ter grootte van een bankpas, met daarin een chip. Voor 1 januari 2014 werden papieren kentekenbewijzen uitgegeven. Deze blijven gewoon geldig.

Overschrijven is op verschillende manieren mogelijk. De meeste autobedrijven en -dealers kunnen de auto ter plekke op jouw naam overschrijven. Koop je bij een particulier, dan kun je kiezen tussen overschrijven bij een kentekenloket (bijvoorbeeld via een PostNL-punt) of op digitale wijze via website of met een smartphone.

Alles over overschrijven en het kentekenbewijs

Autobedrijf met RDW erkenning:

  • De verkoper zal eerst de betaling controleren.
  • Bij de aankoop moet de koper zich legitimeren.
  • Op het kenteken komen naam, adres en woonplaats zoals op het legitimatiebewijs, bijvoorbeeld je rijbewijs. Deze gegevens worden ingevoerd in de computer van de RDW.

Geen RDW erkenning/particulier:

Ook hier geldt: de verkoper wil meestal eerst een bevestiging dat de auto is betaald. Gelukkig is overmaken van geld binnen Nederland tegenwoordig snel gebeurd via een bankapp en ziet de ontvangende partij vrijwel meteen dat het geld is bijgeschreven. 

  • Koper en verkoper gaan samen naar een vestiging van Post NL (tegenwoordig vaak in een supermarkt of boekhandel) of een Kentekenloket bij het RDW erkende autobedrijf. Hier overlegt de verkoper de bij de auto horende kentekencard met de twee delen van de negencijferige overschrijvingscode. Of het uit drie delen bestaande papieren kenteken. De koper moet zich aan de balie legitimeren.
  • In beide gevallen, autobedrijf of Post NL, komt meteen het verslag van de tenaamstelling uit de printer, met daarop het eerste deel van een negencijferige code. Dit A4-tje moet je bij je hebben in de auto. Dit is in eerste instantie het bewijs dat de auto van jou is.
  • De overschrijving kun je bij RDW ook online regelen. Daarvoor heb je de kentekencard nodig (met een papieren kentekenbewijs kun je niet digitaal overschijven) en de tennaamstellingscode.
  • Wil je overschrijven met je smartphone, dan heb je een telefoon met zogenaamde NFC-functie nodig, evenals de Digi-D app en een identiteitbewijs met chip. Op de webpagina 'Alles over overschrijven' lees je tot in detail hoe dit werkt.
  • Binnen twee werkdagen ontvangt de koper via de post van de RDW de kentekencard. Vanaf nu moet je dat bij je hebben als je in de auto rijdt. Tegelijkertijd krijg je een formulier met de tweede helft van de negencijferige code. Deze moet je samen met dat eerste A4-tje goed bewaren, want je hebt de complete code nodig als je de auto ooit weer van de hand doet.
  • De verkoper houdt de oude kentekencard, maar deze wordt wel onbruikbaar gemaakt door een hoek er af te knippen of deze in zijn geheel door te knippen.

Verzekering regelen

Ga in géén geval onverzekerd met je nieuwe bezit de weg op. De risico’s die je dan loopt, zijn niet te overzien. De verzekering van de auto dien je te regelen voordat je de auto krijgt afgeleverd. De verzekering kan alvast een voorlopige dekking afgeven, de papierwinkel (polis, groene kaart etc.) komt dan later wel. 
Als je een auto koopt, wil de verzekering in eerste instantie een paar dingen van je weten:

  • Wat is het kenteken van de auto?
  • Wat is de waarde van de auto (aanschafprijs)?
  • Wat is het gewicht van de auto (staat op het kenteken)?
  • De zogenaamde meldcode, dat zijn de vier laatste cijfers van het chassisnummer. Dit staat ook op het kenteken.

Over autoverzekeringen is, met name op zogenaamde vergelijkingssites, enorm veel informatie te vinden. Voor het juiste begrip geven we hier enkele basisbegrippen.

Er zijn in grote lijnen drie soorten autoverzekeringen: WA, Allrisk (ook wel casco genaamd) en een tussenvorm die voorkomt als WA Extra, WA beperkt Casco en enkele andere namen.

  • WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid en is dus het verplichte minimum. Dit betekent heel eenvoudig dat je bent verzekerd voor de schade die je aan een ander toebrengt. Dus, als je tegen een andere auto aanrijdt, dan betaalt je verzekering alleen de schade aan die andere auto. Jouw schade is voor eigen rekening.
  • Allrisk (Casco) is een uitgebreide variant. Nu is niet alleen de schade aan de eventuele tegenpartij verzekerd, maar ook de schade aan je eigen auto. Dit wel onder aftrek van het in de polis overeengekomen bedrag aan ‘eigen risico’. Schade kost je dus eigenlijk altijd geld.
  • De tussenvorm, WA-extra, betekent dat je schade van de tegenpartij is verzekerd, maar ook de schade aan je eigen auto als gevolg van bijvoorbeeld brand, diefstal of stormschade. Daar kun je immers zelf echt niks aan doen.

Ook bij de ANWB kun je een autoverzekering afsluiten. Bekijk direct de dekking over wat wel en niet vergoed wordt en bereken de premie. Daarnaast kun je je desgewenst ook oriënteren op een autoverzekering via diverse vergelijkingssites.

Bonus/malus en total loss

 

Bonus/malus

Dit is een systeem waarbij je korting krijgt op je premie (bonus) of juist méér moet betalen (malus), afhankelijk van het aantal jaren dat je hebt gereden zonder dat je een schade bij de verzekering hebt geclaimd. Hoe langer je schadevrij en veilig door het verkeer rijdt, hoe goedkoper de verzekering wordt. De bonus kan na verloop van vele jaren oplopen tot wel 80% (je betaalt dan nog maar een vijfde van de premie!). Claim je schade, dan val je terug op een lagere bonustrede. Wat dit betekent voor je premie, verschilt per verzekering . Los daarvan zijn er ook andere factoren die van invloed zijn op de hoogte van de premie, zoals de leeftijd of de woonplaats van de bestuurder.

Total loss

Deze term wordt vaak verkeerd begrepen. Het heeft in principe niets te maken met de ernst van de schade aan de auto, al bestaat er zoiets als technisch total loss: werkelijk onherstelbaar beschadigd. In de praktijk is total loss puur een rekensom, een vergelijking tussen verschillende grootheden: hoeveel bedraagt de schade en wat is de zogenaamde dagwaarde van de auto. Vaak is het zo dat wanneer de schade tweederde van de waarde van de auto of meer overstijgt de verzekering dat bedrag uitkeert en niet overgaat tot reparatie. Is de schade veel hoger dan de waarde van de auto, dan krijg je de dagwaarde uitgekeerd. Waarvoor je theoretisch een vergelijkbare auto zou kunnen terugkopen.

Motorrijtuigenbelasting (MRB)

Iedere houder van een kenteken moet belasting betalen, afhankelijk van het gewicht, de brandstof van de auto en de provincie waarin deze wordt geregistreerd. Zodra je een kenteken te naam hebt gesteld, krijg je een aanslag voor deze belasting en een deel hiervan gaat naar de provincie. De hoogte van deze zogenaamde ‘provinciale opcenten’ mag de provincie zelf bepalen. Daardoor kan eenzelfde auto in de ene provincie iets duurder uitvallen dan in een andere. De exacte hoogte van de bedragen is gemakkelijk te bekijken op de site van de belastingdienst. Je kunt zelf aangeven of je de houderschapsbelasting maandelijks, per kwartaal of per jaar wilt betalen.

Meer over autobelastingen