Praktische zaken bij aankoop auto

Heb je een nieuwe auto aangeschaft? Vergeet dan niet om de volgende zaken te regelen.

Kenteken te naam stellen

Sinds 1 januari 2014 is er een nieuw kenteken-systeem in ons land, met een plastic kaartje met daarin een chip, ter vervanging van het oude papieren kenteken.

Voor de tenaamstelling van het kenteken bestaan twee mogelijkheden. Welke van toepassing is, hangt af van de verkoper. Dealerbedrijven en grote occasionhandelaren mogen zelf een auto tenaamstellen. Bij bedrijven die niet door de RDW zijn erkend om dit te mogen doen, werkt de tenaamstelling hetzelfde als bij een particulier.

Wel erkenning:

  • De verkoper zal eerst controleren of de afgesproken aankoopprijs binnen is op de bankrekening.
  • Je kunt natuurlijk ook contant betalen.
  • Bij de aankoop moet de koper zich legitimeren.
  • Op het kenteken komen naam, adres en woonplaats zoals op het legitimatiebewijs, bijvoorbeeld je rijbewijs. Deze gegevens worden ingevoerd in de computer van de RDW.

Geen erkenning/particulier:

Ook hier geldt: de verkoper doet niets, zo lang de auto niet is betaald, of je hem ervan hebt overtuigd dat je dat contant zult doen.

  • Koper en verkoper gaan samen naar een vestiging van Post NL (tegenwoordig vaak in een supermarkt of boekhandel) of een Kentekenloket bij het RDW erkende autobedrijf. Hier overlegt de verkoper het oude kenteken of de twee delen van de negencijferige code. De koper moet zich legitimeren.
  • In beide gevallen, autobedrijf of Post NL, komt nu direct uit de printer het verslag van de tenaamstelling, met daarop het eerste deel van een negencijferige code. Dit A4-tje moet je bij je hebben in de auto, dit is in eerste instantie het bewijs dat de auto van jou is.
  • Binnen twee werkdagen ontvangt de koper via de post van de RDW de kentekencard. Vanaf nu moet je dat bij je hebben als je in de auto rijdt. Tegelijk krijg je een formulier met de tweede helft van de negencijferige code. Dat moet je samen met dat eerste A4-tje goed bewaren, want je hebt het weer nodig als je de auto ooit weer van de hand doet.

De tenaamstelling kost € 9,91 en zijn voor rekening van de koper.

Verzekering regelen

Ga in géén geval onverzekerd met je nieuwe bezit de weg op. De risico’s die je dan loopt, zijn onaanvaardbaar. De verzekering van de auto dien je dus te regelen voordat je de auto krijgt afgeleverd. De verzekering kan alvast een voorlopige dekking afgeven, de papierwinkel (polis, groene kaart etc.) komt dan later wel.
Als je een auto koopt, wil de verzekering in eerste instantie een paar dingen van je weten:

  • Wat is het kenteken van de auto?
  • Wat is de waarde van de auto (aanschafprijs)?
  • Wat is het gewicht van de auto (staat op het kenteken)?
  • De zogenaamde meldcode, dat zijn de vier laatste cijfers van het chassisnummer, staat ook op het kenteken.

Over autoverzekeringen, met name in de vorm van vergelijkingssites is enorm veel informatie te vinden. Voor het juiste begrip geven we hier enkele basisbegrippen en hoe je dient te handelen.
Er zijn in grote lijnen drie soorten autoverzekeringen: WA, All Risks (ook wel casco genaamd) en een tussenvorm die voorkomt als WA Extra, WA beperkt Casco en enkele andere namen.

  • WA staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid en is dus het verplichte minimum. Dit betekent heel eenvoudig dat je bent verzekerd voor de schade die je aan een ander toebrengt. Dus, als je tegen een andere auto aanrijdt, dan betaalt je verzekering de schade aan die andere auto, maar niet die van jou.
  • All-Risks (Casco) is een uitgebreide variant. Nu is niet alleen de schade aan de eventuele tegenpartij verzekerd, maar ook de schade aan je eigen auto, maar wel onder aftrek van het in de polis overeengekomen bedrag aan ‘eigen risico’. Schade kost je dus eigenkijk altijd geld.
  • De tussenvorm, WA-extra , betekent dat je schade van de tegenpartij is verzekerd, maar ook de schade aan je eigen auto als gevolg van bijvoorbeeld brand, diefstal of stormschade. Daar kun je immers zelf echt niks aan doen.

Ook bij de ANWB kun je een autoverzekering afsluiten. Bekijk direct de dekking over wat wel en niet vergoed wordt en bereken de premie. Daarnaast kun je je desgewenst ook oriënteren op een autoverzekering via diverse vergelijkingssites.

Bonus/malus en total loss


Bonus/malus

Dit is een systeem waarbij je korting krijgt op je premie (bonus) of méér moet betalen (Malus), afhankelijk van het aantal jaren dat je hebt gereden zonder dat je een schade bij de verzekering hebt geclaimd. Hoe langer je schadevrij en veilig door het verkeer rijdt, hoe goedkoper de verzekering wordt. De bonus kan na verloop van vele jaren oplopen tot wel 80% (je betaalt dan nog maar een vijfde van de premie!). Los daarvan zijn er ook andere factoren die van invloed zijn op de hoogte van de premie, zoals de leeftijd of de woonplaats van de bestuurder.

Total loss

Deze term wordt vaak verkeerd begrepen. Het heeft in principe niets te maken met de ernst van de schade aan de auto, al bestaat er ook zoiets als technisch total loss: werkelijk onherstelbaar beschadigd. In de praktijk is total loss puur een rekensom, een vergelijking tussen verschillende grootheden: hoeveel is de schade en wat is de zogenaamde dagwaarde van de auto. vaak is het zo, dat wanneer de schade twee derde van de waarde van de auto of meer is, de verzekering dat bedrag uitkeert en niet overgaat tot reparatie. Is de schade veel hoger dan de waarde van de auto, dan krijg je de dagwaarde uitgekeerd, waarvoor je theoretisch dezelfde auto zou moeten kunnen terugkopen.

Houderschapsbelasting

Iedere houder van een kenteken (vandaar de naam) moet belasting betalen, afhankelijk van het gewicht van de auto. Heel verwarrend wordt deze belasting in spraakgebruik ook vaak motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting genoemd, maar dat zijn achterhaalde namen. De belastingdienst weet je altijd te vinden.
Zodra je een kenteken te naam hebt gesteld, krijg je een aanslag voor deze belasting. De hoogte daarvan is afhankelijk van het gewicht van de auto (zie kenteken), dat gaat in gewichtsklassen per 100 kilo. Een deel van de belasting gaat naar de provincie. De hoogte van deze zogenaamde ‘provinciale opcenten’ mag de provincie zelf bepalen. Daardoor kan eenzelfde auto in de ene provincie iets duurder uitvallen dan in een andere. De exacte hoogte van de bedragen is gemakkelijk te bekijken op de site van de belastingdienst.
Je kunt zelf aangeven of je de Houderschapsbelasting maandelijks, per kwartaal of per jaar wilt betalen.

Meer over autobelastingen