Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Veilig snelheid houden

De juiste snelheid: hoe hard of hoe zacht moet je rijden?

De verkeerde snelheid rijden is in het verkeer erg gevaarlijk. Rond 33% van alle ongevallen met een dodelijke afloop wordt (mede) veroorzaakt door een te hoge of onaangepaste snelheid. En automobilisten die flink te hard rijden hebben 13 keer meer kans hebben om in een botsing terecht te komen. Hoe zorg je dat je de juiste snelheid aanhoudt in het verkeer?

Snel naar 
Snelheidslimiet  | Snelheid aanpassen | Stopafstand | Snelheid en impact

Houd je aan de snelheidslimiet

Het is een open deur, maar het is heel belangrijk dat je je aan de maximale snelheid houdt die op een weg staat aangegeven. De snelheid waarmee je rijdt, heeft veel invloed op de lengte van je remweg. Hoe harder je rijdt, hoe langer je remweg. Let daarom op het type weg waarop je rijdt en op de borden die de maximumsnelheid aangeven. En houd je aan deze snelheidslimiet. 

Pas je snelheid aan op de situatie

Heeft het gesneeuwd of geijzeld en is de weg glad? Of rijd je in een gebied waar veel kinderen op straat spelen? Dit zijn situaties waarin het verstandig is jouw snelheid aan te passen. Rijd niet harder dan de aangegeven snelheid, zo heb je voldoende tijd om te remmen als dat nodig is.

Schat de stopafstand juist in

Het is belangrijk om goed in te schatten hoelang het duurt om tot stilstand te komen wanneer je rijdt. Om je zogenoemde stopafstand te bepalen, moet je rekening houden met de remweg én de reactieweg. De reactieweg en remweg samen bepalen hoe snel je tot stilstand komt als er iets onverwachts gebeurt.

Reactieweg

Als je een obstakel ziet, begin je meestal nog niet direct te remmen. Je schrikt eerst en dan bedenk je wat je gaat doen. Deze schrik- en bedenktijd samen bepalen je reactieweg. Tijdens de reactieweg rijd je gewoon nog door met je beginsnelheid. Stel: je hebt een reactietijd van 1 seconde en je rijdt 108 km/u. Dan leg je in die ene seconde nog 30 meter af. Die 30 meter is jouw reactieweg. Pas na de reactieweg begin je met remmen.

Remweg

De remweg is de afstand die je nodig hebt om tot stilstand te komen, gemeten vanaf het eerste moment dat je begint te remmen. Hierbij spelen jouw snelheid en de gemiddelde remvertraging een rol. Remvertraging is het aantal km/u waarmee je snelheid afneemt per seconde. Daarbij is het goed om te weten dat de remweg toeneemt met het kwadraat van je snelheid. Als je 2 maal harder gaat rijden, is je remweg 2 x 2 = 4 maal zo lang. Verhoog je jouw snelheid van 30 km/u naar 90 km/u, dan is je remweg 3 x 3 = 9 keer langer.

Sta stil bij de impact van jouw snelheid bij een botsing

Hoe harder je rijdt, des te groter is de klap als je ergens tegenaan komt. En als twee weggebruikers op elkaar botsen, komt die botsing ook harder aan als de weggebruikers onderling een groot snelheidsverschil hadden. Bij een groot snelheidsverschil tussen de twee weggebruikers is de kans op letsel of overlijden een stuk groter.

Een voetganger die met een snelheid van 50 km/u door een auto wordt geraakt, heeft 85% kans om te overlijden. Maar als de snelheid van de auto 30 km/u is, wordt de kans op overlijden 10%. En bij een snelheid van 15 km/u is er vrijwel géén kans op overlijden. Houd dus altijd rekening met de snelheid waarmee je rijdt en met de snelheid van je medeweggebruikers. Rijd je in een gebied waar veel voetgangers en fietsers zijn? Pas dan jouw snelheid aan.

Contact & Service

Vragen? Neem contact op

Nog niet gevonden wat je zoekt? Neem contact op met een van onze collega’s. Via onderstaande link vind je alle contact gegevens voor verzekeren.