Rij MONO!

Rij MONO!

Laat je niet afleiden in het verkeer. Lees onze tips om MONO door het verkeer te gaan.

Laat je niet afleiden!

Rij MONO

Je kent het vast wel. Je zit op de fiets of in de auto en je hoort dat er een berichtje binnenkomt. Kijk je of niet? Elke keer als je een berichtje ontvangt, raak je even afgeleid van de weg. En dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ga daarom ongestoord onderweg en rij MONO!  

Wat kun je doen?

  1. Stel eenmalig je mobiel in op 'niet storen'.
    Instellen: Iphone | Instellen: Android
    Apps om ongestoord te rijden
  2. Zet je telefoon uit en stop 'm weg.
  3. Installeer een car-kit in de auto zodat je handsfree kunt telefoneren.
  4. Stoor anderen, waarvan je weet dat ze onderweg zijn, niet met berichten.

Doe mee met de challenge!

Hoe voorkom je afleiding in het verkeer? Over die vraag hebben kinderen van groep 8 van basisschool de Polsstok nagedacht. Ze bedachten een 30-dagen challenge (Sturen zonder Gluren) voor kind en ouders.

Hoe groot is het probleem?

Uit ANWB-onderzoek (Blauw, 2018) blijkt dat de helft van de Nederlanders wel eens de smartphone gebruikt tijdens het rijden (46%). En dat terwijl we mentaal gezien niet in staat zijn meerdere dingen tegelijk te doen. Het gaat ten kosten van het waarnemingsvermogen en de rijprestaties gaan achteruit. 

Feiten en cijfers:

  • Het zijn met name Nederlanders onder de 45 jaar die de smartphone gebruiken tijdens het rijden in de auto.
  • Ook jongeren onder de 18 jaar gebruiken vaak hun smartphone, maar dan op de fiets. 
  • De smartphone wordt in de auto het vaakst gebruikt als men alleen is en met het doel om de gewijzigde aankomsttijd door te geven of uit nieuwsgierigheid naar een bericht dat binnen is gekomen.
  • Wanneer men stilstaat in het verkeer wordt er door velen (40%) uit gewenning op de smartphone gekeken.
  • De niet-storen functie is slechts bij 37% van de Nederlanders bekend, en van degenen die de functie kennen gebruikt 33% deze wel eens. 

Wat doet de ANWB?

De ANWB heeft samen met ministerie I&W en een brede groep organisaties (verkeersveiligheidscoalitie) in 2017 afspraken vastgelegd in een convenant in de strijd tegen afleiding in het verkeer.

Sinds september 2018 is de overheid in samenwerking met vele partijen uit de verkeersveiligheidscoalitie waaronder ANWB een langdurige campagne gestart om afleiding in het verkeer tegen te gaan: de MONO-campagne. 

MONO = Ongestoord Onderweg!
MONO staat letterlijk voor één of alleen. In de campagne staat het voor met één ding bezig zijn: als je rijdt houd je je aandacht op het verkeer, zonder afleiding van appjes of social media posts. Houd je ogen dus op de weg en niet op je scherm. Als je MONO rijdt of fietst kun je alsnog altijd je navigatie gebruiken of handsfree bellen wanneer dit nodig is. 

De MONO campagne geeft aan dat het normaal is om even niet op social media bereikbaar te zijn en de aandacht bij het verkeer te houden.

Al meer dan 10 jaar geeft ANWB verkeerslessen (ANWB Streetwise) op scholen in heel Nederland. In onze lessen is afleiding in het verkeer een belangrijk onderdeel.

Wat zegt de wet?

Een mobiele telefoon vasthouden is verboden voor bestuurders van motorvoertuigen. Sinds 1 juli 2019 geldt dit verbod voor bestuurders van alle voertuigen, dus ook voor fietsers. De boete is € 240,- en voor fietsers wordt dit € 95,-. De boetebedragen vind je in de Boetebase op de website van het Openbaar Ministerie.

Overtreding of niet?
Als je met de auto of een ander motorvoertuig stilstaat (bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in de file), dan mag je de telefoon vasthouden en gebruiken. Je bent dan niet aan het rijden. Maar als het voertuig in beweging komt en je houdt de telefoon nog vast, dan is er sprake van 'rijden' en kan je een bekeuring krijgen. Dus ook als je net optrekt of langzaam vooruit gaat in een file. 

Een mobiele telefoon bedienen, terwijl die in een houder staat, mag wel. Er is dan geen sprake van vasthouden, maar van handsfree gebruik. Leidt het bedienen van de telefoon tot gevaarlijk weggedrag, dan kan je een bekeuring krijgen op grond van het algemene gevaarsartikel in de verkeersregelgeving (artikel 5 van de Wegenverkeerswet).

Zie ook

Challenge Sturen zonder Gluren
Vijf gevaarlijke telefoonfabels ontkracht