Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat moet je doen als je koffer kwijt is?

Balen: na een lange vliegreis naar je vakantiebestemming blijkt je koffer niet te zijn meegereisd. Een vervelend begin van je vakantie. Wat moet je doen als je koffer kwijt is, wie moet je erop aanspreken? En kun je het wellicht voorkomen? We leggen het uit.

Vul een PIR-formulier in op de luchthaven

Het eerste wat je moet doen als jouw koffer niet aankomt is het invullen van een PIR-formulier. PIR staat voor Property Irregularity Report. Je krijgt het bij de bagageservicebalie van je luchtvaartmaatschappij of de servicebalie voor verloren en gevonden voorwerpen. Met het formulier dien je officieel een klacht in en gaat de vliegtuigmaatschappij op zoek naar je bagage. Laat je niet wegsturen met: “claim maar bij je reisverzekering”. De luchthaven en vliegtuigmaatschappij zijn namelijk verantwoordelijk voor jouw bagage. Zij moeten ervoor zorgen dat die wordt gevonden.

Tip: vraag altijd om een kopie van het PIR-formulier. Je hebt die nodig voor het indienen van een claim bij de vliegtuigmaatschappij, reisorganisatie of reisverzekering.

Ik ben mijn koffer kwijt, maar heb spullen nodig voor de eerste paar dagen. Hoe zit dat?

Is je bagage langer dan 24 uur vermist? De meeste luchtvaartmaatschappijen geven een vergoeding voor de aanschaf van noodzakelijke aankopen, zoals kleding en toiletartikelen. Zo kun je de eerste dagen even vooruit. Krijg je geen vergoeding? Bewaar dan de bonnetjes van de spullen die je koopt. Het bedrag kun je later terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. De uitgaven moeten wel redelijk zijn. Als je koffer dus een dag vermist is, kun je niet meteen voor drie weken nieuwe kleding kopen.

Reis je met meer mensen? Verdeel je spullen dan over meerdere koffers. Zo heb je iets bij de hand voor het geval er een koffer achterblijft. En doe belangrijke en breekbare items (zoals papieren, je bril, elektronica, geld en medicijnen) altijd in je handbagage.

Bij wie en binnen welke termijn kan ik kosten claimen?

Als je koffer kwijt, beschadigd of vertraagd is, dan is de schade te claimen bij de luchtvaartmaatschappij, maar soms ook bij de reisorganisatie of de reisverzekering.  Lees hier meer over bij wie en binnen welke termijn je kosten kunt claimen: Bagageproblemen – ANWB.

Om je claim te ondersteunen is het verstandig om dit te doen:

  • Bewaar altijd de bagagesticker en je instapkaart totdat je alle bagage terug hebt.
  • Controleer of je bagage onder jouw naam wordt ingecheckt, zodat je kunt bewijzen dat de bagage op jouw ticket is ingecheckt.
  • Bewaar altijd alle aankoopbonnen van de extra kosten die je maakt.

Welke vergoeding krijg ik als mijn koffers kwijt zijn?

Heb je 21 dagen na aankomst je bagage nog steeds niet? Of laat de luchtvaartmaatschappij weten dat je koffers voorgoed kwijt zijn? Dan is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van 1.131 SDR (SDR staat voor 'bijzondere trekkingsrechten'), dit is omgerekend ongeveer € 1.450.

Is je bagage meer waard dan wat er maximaal uitgekeerd kan worden? Vertel dit tijdens het inchecken van de bagage aan de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Zo kun je een afspraak maken over een hogere uitkering bij problemen. Let op: je moet dan wel vaak meer betalen voor het bagagevervoer.

Check je reisverzekering

Heb je een reisverzekering met een bagagedekking? In dat geval kan je mogelijk ook een vergoeding krijgen vanuit de reisverzekeraar. Lees dit na in de polisvoorwaarden van je reisverzekering. Valt de schade onder de reisverzekering? Meld je schade dan zo snel mogelijk bij je verzekeringsmaatschappij.

Heb je een reisverzekering bij ANWB? Check dan in je polis wat je hebt meeverzekerd in je reisverzekering. Via Mijn ANWB kun je eenvoudig je schade melden.

Koffer terug maar beschadigd of bagage is gestolen

Je hebt je koffer terug, maar er is iets gestolen uit je koffer? Of is je bagage beschadigd? Meld dit dan binnen zeven dagen na ontvangst schriftelijk bij je luchtvaartmaatschappij. Ontdek je de schade bij thuiskomst pas, dan kun je alsnog een claim indienen. Stuur dan een kopie van je instapkaart en bagagesticker mee.

Je moet wel kunnen bewijzen dat er iets is gestolen of de schade is veroorzaakt tijdens de vlucht. Fotografeer voor vertrek de buitenkant van je koffer of tas en de inhoud voor het geval dat.

Gebruik een gps-tracker in je koffer en andere tips 

  • Haal altijd oude labels of check-in stickers van je koffer.
  • Bevestig een naamkaartje/kofferlabel aan je koffer of stop eventueel een papiertje met je adresgegevens in de koffer. Zo zorg je ervoor dat je koffer weer naar jou toe kan worden getraceerd.
  • Doe eventueel een koffertracker in je koffer. Met zo'n gps-tracker houd je op afstand de locatie van je koffer in de gaten.
  • En last but not least. Neem als het kan alleen handbagage mee.
    Tip: Rol je kleding op. Dit scheelt niet alleen ruimte maar ook kreukels in je kleding. Ook vacuümzakken zijn ideaal om ruimte te besparen. Én doe je favoriete shampoo etc. in een reisverpakking. Dat scheelt ruimte en je weet zeker dat je binnen de grens van 100 milliliter blijft. Kijk hier voor nog meer inpaktips.

Misschien vind je dit ook interessant: