Hier moet je op letten als je in 2023 op vakantie gaat
Waar moet je rekening mee houden als je dit jaar op reis gaat? Van drukte op het vliegveld (en geschrapte vluchten), tot een tekort aan huurauto's en corona: we zetten het voor je op een rij.
Drukte op het vliegveld
In de schoolvakanties is het altijd drukker dan normaal op de luchthavens, en nu veel mensen twee jaar niet op reis zijn geweest – en er op Schiphol een groot personeelstekort is - al helemaal. Schiphol heeft aangekondigd dat het deze zomer en herfst vluchten zal schrappen door het personeelstekort. Op dit moment is nog onduidelijk hoeveel vakantiegangers hierdoor worden geraakt en welke vluchten er worden geannuleerd.
Als jouw vlucht wel doorgaat, is het verstandig om ruim van tevoren op het vliegveld aanwezig te zijn, om te voorkomen dat je je vlucht mist. Voor intercontinentale vluchten adviseert Schiphol minimaal 3 uur van tevoren aanwezig te zijn, voor Europese vluchten 2 uur, maar dat is niet altijd voldoende. Op dit moment ben je vanaf 4 uur (en dus niet eerder) voordat je vlucht vertrekt, welkom in de vertrekhal.
Op de website van Schiphol en in de Schiphol-app kun je zien hoe druk het is op jouw vertrek- en aankomstdag. En kijk (ruim) voordat je van huis vertrekt natuurlijk ook of er nog wegafsluitingen, werkzaamheden (op het spoor) of files zijn die je reistijd naar de luchthaven verlengen.
Vlucht gemist of geschrapt: dit zijn jouw rechten
De ANWB krijgt veel vragen binnen over de lange wachttijden op Schiphol. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik mijn vlucht mis, wie vergoedt de schade? En kan ik mijn reis nog annuleren in verband met de drukte op de luchthaven? Het komt erop neer dat wanneer je een vlucht mist doordat Schiphol in gebreke blijft, de schade bij het vliegveld te verhalen is – en dus niet bij de vliegtuigmaatschappij. Het is niet mogelijk om zelf een vlucht kosteloos te annuleren vanwege verwachte lange wachttijden.
- Wat zijn jouw rechten als het vliegveld door problemen jouw vlucht annuleert? Je leest het hier. In het kort: vliegtuigmaatschappijen moeten op zoek gaan naar een alternatief, de vluchthaven is verantwoordelijk voor de bijkomende kosten, zoals van een geboekt hotel waar je nu niet heen kunt, of van een huurauto.
- Hier lees je over wat de annuleringen van Schiphol kunnen betekenen voor een bij ANWB Reizen geboekte vakantie.
- Hier vind je uitgebreide informatie over het verhalen van schade door lange wachttijden op Schiphol.
- En hier het antwoord op de vraag: 'Door de wachttijden op Schiphol wil ik mijn vlucht annuleren. Mag dat kosteloos?'
- Schiphol compenseert reizigers die tussen 23 april 2022 en 11 augustus 2022 hun vlucht hebben gemist door een lange wachtrij. De aanvraag voor compensatie kan gedaan worden op Schiphol.nl/compensatie.
Het komt ook voor dat een vliegtuigmaatschappij (bijvoorbeeld KLM) vanwege de drukte zelf terugvluchten schrapt. Doorgaans is de maatschappij die de vlucht schrapt verantwoordelijk voor de kosten die dat met zich meebrengt. Hoe het dan zit met jouw rechten, vind je hier.
Paspoort aanvragen duurt (soms veel) langer
Heb je een nieuw paspoort nodig? Zorg dan dat je dat ruim voor vertrek aanvraagt. Door verschillende oorzaken (onder andere: nu coronamaatregelen zijn opgeheven, gaan meer mensen reizen, en dus een paspoort aanvragen) is de gemiddelde wachttijd voor een identiteitsbewijs op dit moment een maand. In sommige gemeentes, zoals Den Haag, kan de wachttijd zelfs oplopen tot bijna drie maanden. Ben je te laat? Dan kun je, onder voorwaarden, bij de gemeente een spoedaanvraag doen, tegen extra kosten.
Lukt ook dat niet meer op tijd, dan kun je, in uitzonderlijke gevallen en onder strikte voorwaarden, een noodpaspoort aanvragen. De Koninklijke Marechaussee verstrekt deze onder andere op Schiphol. Je betaalt er € 50,86 voor en het noodpaspoort is alleen geldig als reisdocument voor de reis waarvoor het is uitgegeven, en dus niet als identiteitsbewijs. Houd er rekening mee dat niet alle landen zo’n paspoort accepteren.
Coronamaatregelen in het buitenland: ze zijn er nog wel
In Nederland gelden geen coronamaatregelen meer, maar in het buitenland kan dat anders zijn. Zo geldt voor sommige landen nog steeds dat je gevaccineerd, negatief getest of hersteld moet zijn om er binnen te komen, en de mondkapjesplicht is ook nog niet overal afgeschaft. Check voor vertrek dus goed hoe het zit op jouw bestemming én in de landen waar je eventueel doorheen reist, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. In de ANWB Reiswijzer vind je de meest actuele informatie over twintig populaire vakantielanden.
Huurauto’s zijn schaars en duur
Wie in het buitenland een auto wil huren, moet er rekening mee houden dat dat duurder is dan voor de pandemie. Op piekmomenten kan een huurauto je zelfs tot drie keer zo veel kosten dan voorheen. Dat komt onder meer door de inflatie en door de gestegen vraag. Bovendien zijn er minder huurauto’s beschikbaar, omdat er minder nieuwe auto’s op de markt kwamen en veel verhuurbedrijven in coronatijd een deel van hun wagenpark moesten verkopen om het hoofd boven water te houden.
Kortom: zoek op tijd uit wat je kunt verwachten (en reserveer meteen) óf kies ervoor om toch met je eigen auto op reis te gaan. Zorg dan wel dat je auto vakantieklaar is. Het kan geen kwaad om vooraf een berekening te maken van de te verwachten brandstofkosten, want die zijn óók hoog.
Het tekort aan huurauto’s kan ook gevolgen hebben wanneer je bij autopech in het buitenland vervangend vervoer nodig hebt. De ANWB heeft via Logicx haar eigen vloot aan huurauto’s bestemd voor binnen- en buitenland uitgebreid. Een deel van de voertuigen wordt verdeeld over een flink aantal hubs in populaire vakantiegebieden in heel Europa . Deze huurauto's worden vooral ingezet om vakantiegangers naar huis te laten reizen.
Zwarte zaterdagen
Ze zijn berucht: de zwarte zaterdagen, waarop zo’n beetje het halve land én de buurlanden allemaal tegelijk op vakantie lijken te gaan. Als je het kunt vermijden om op deze dagen met de auto te reizen, is dat een goed idee. In de ANWB Verkeersdruktekalenders kun je zien wat deze zomer de verwachte drukke dagen zijn in België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Italië en Spanje. In Frankrijk zijn de zwartste zaterdagen achter de rug, maar de drukte blijft voorlopig nog. In Duitsland wordt elke zaterdag tot eind augustus naar verwachting ‘zeer druk’. Hetzelfde geldt voor Oostenrijk. In Italië sta je tot begin september elke zaterdag vast.
Verzekeringen
Welke verzekeringen heb je nodig en wat dekken ze precies? Ook dat is handig om ruim voor vertrek uit te zoeken, zeker nu er nog steeds corona rondwaart in de wereld en alles van het ene moment op het andere kan veranderen. In de eerste plaats kunnen een reis- en annuleringsverzekering nuttig zijn. Deze sluit je bij voorkeur af bij het boeken, maar het kan soms ook later nog. Doe het in ieder geval voordat je vertrekt. Over de reis- en annuleringsverzekering bestaan overigens nogal wat misverstanden, die we graag uit de wereld helpen.
Dekking annuleringsverzekering en corona
Coronamaatregelen op je vakantiebestemming zijn geen geldige annuleringsreden. Je kunt dus niet annuleren als je vakantiebestemming beperkende maatregelen heeft door corona of als er een vaccinatieplicht is. Maar een annuleringsverzekering kan wel degelijk een uitkomst zijn bij corona, want je kunt er wel op terugvallen als:
- jij of een van de meeverzekerde reisgenoten het virus oploopt;
- jij of een van de verzekerde reisgenoten tijdens de vakantie onvoorzien in quarantaine moet (je krijgt dan een vergoeding voor ongenoten dagen)
- als de accommodatie onvoorzien niet beschikbaar is, bijvoorbeeld bij negatief reisadvies in landen waar je doorheen moet reizen.
Ook los van corona is een annuleringsverzekering aan te raden. Als je bijvoorbeeld je baan kwijtraakt, complicaties krijgt bij een zwangerschap of jij en je partner uit elkaar gaan, zijn dat geldige annuleringsredenen.
Dekking reisverzekering
De reisverzekering van de ANWB dekt onvoorziene uitgaven op vakantie, óók voor coronagerelateerde gebeurtenissen in oranje en rode gebieden. Denk aan extra overnachtingen omdat je onverwacht in quarantaine moet, of kosten voor repatriëring. Ook als het reisadvies verandert, ben je gewoon verzekerd. Maar let op: alleen met de aanvullende dekking ‘Medische kosten’ worden alle zorgkosten volledig vergoed als je tijdens je vakantie naar het ziekenhuis moet. In sommige gevallen worden deze kosten ook vergoed als je buitenlanddekking hebt bij je zorgverzekering. Controleer dit voor vertrek. Meer informatie over wat bij de ANWB wel en niet is verzekerd in coronatijd vind je hier.
Laat je huis met een gerust hart achter
Overweeg ook een woonverzekering af te sluiten, als je die nog niet hebt. Dan kun je met een gerust hart van huis, en dat maakt de vakantie meer ontspannen. Met de ANWB Inboedelverzekering zijn alle spullen in je huis verzekerd tegen onder andere schade door brand, water of diefstal. Wel zo’n fijn idee, mocht er in jouw afwezigheid onverhoopt worden ingebroken of iets grondig misgaan. Voor schade aan de woning zelf kun je je verzekeren met de ANWB Opstalverzekering.
Denk aan je groene kaart
Een WA-verzekering is in Nederland verplicht voor iedereen met een motorvoertuig. De zogenoemde groene kaart is het officiële, internationaal geaccepteerde bewijs dat je die aansprakelijkheidsverzekering hebt afgesloten voor je auto, motor of camper. In sommige landen moet je de originele groene kaart bij je hebben, andere landen accepteren ook een digitale versie of een geprinte kopie. Hier zie je hoe het zit op jouw bestemming en in de landen waar je doorheen rijdt. Niet alleen dit jaar goed om te checken, maar altijd.