Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Website ANWB City

140 jaar ANWB

De ANWB was in 1996 een van de eerste organisaties in Nederland met een eigen website: ‘ANWB City’. Internet was in Nederland voor particulieren drie jaar eerder beschikbaar gekomen en de eerste provider (XS4ALL) was op dat moment twee jaar in de lucht. Nederland had op dat moment een half miljoen internetgebruikers. ANWB City trok direct veel bezoek. Verkeersinformatie bleek de grote trekker. De pagina’s met de grafische presentaties van de actuele verkeersinformatie rond de grote steden in West-Nederland trokken één miljoen bezoekers. Ook de pagina’s met de richtprijzen voor tweedehandsauto’s en de site van het tijdschrift Reizen waren populair met respectievelijk 640.000 en 340.000 bezoekers. Daarnaast bevatte de website informatie over de sneeuwhoogte per wintersportplaats en informatie over alle 116 vestigingen van de ANWB.

De digitale revolutie

Na 2000 zou de ANWB vol inzetten op de digitale revolutie. In de 21 eeuw gingen de ontwikkelingen snel, aanvankelijk op basis van computer en laptop, daarna vooral gestimuleerd door de smartphone. In het begin van de 21eeuw brak de mobiele telefoon door. Was deze in de jaren negentig het symbool voor snelle zakenmensen, de lancering van de Nokia 3310 in 2000 maakte het mobieltje bereikbaar voor de massa. Dit Finse succesnummer zou meer dan 126 miljoen keer verkocht worden. Nieuwe typen met kleurenscherm en camera veranderden de markt voor telefonie en  fotografie. De eerste telefoons met internet volgden snel daarna. In 2007 zorgde Steve Jobs van Apple voor een omwenteling van de telefoonmarkt met zijn introductie van de iPhone 2G. Met een groot aanbod aan apps opende Apple een nieuwe wereld voor de gebruikers. Informatie kwam hiermee vrijwel onbeperkt en voor iedereen beschikbaar. De rol van de ANWB in de toeristische informatievoorziening veranderde hierdoor.

Nieuwe portals

Al snel gold de ANWB-website als de beste op het gebied van auto en verkeer, vier keer op een rij won ze de verkiezing op dat vlak. In de loop van de tijd werd de site aangevuld met portals op fiets- en wandelgebied, kamperen en watersport. En ontwikkelde de ANWB  een zeer populaire routeplanner. In 2000 trok ANWB City 11 miljoen bezoekers. In 2003 33 miljoen bezoekers, twee jaar later 69 miljoen. In 2008 stond de teller al op 125 miljoen. Het bezoek van  de website groeide daarna verder. Nu trekt de site bijna 200 miljoen bezoekers per jaar.