Wat is beter: distributieriem of -ketting?

Hoe onderhoudsvrij is die onderhoudsvrije distributieketting?

Bijna iedere autobezitter weet het: het vervangen van de distributieriem is zowel kostbaar als belangrijk, want een kapotte riem kan onherstelbare motorschade veroorzaken. Een distributieketting moet een einde maken aan dure reparaties, maar is dat ook echt zo?

Een distributieriem is een sterke, getande riem, die de nokkenas(sen) in het juiste tempo mee laat draaien met de krukas. Dat is belangrijk, de nokkenas stuurt de kleppen aan de bovenkant van de cilinders aan, terwijl de krukas in verbinding staat met de zuigers die op en neer gaan in de cilinders. De kleppen en de zuigers maken dus om en om gebruik van dezelfde ruimte. Als de riem breekt of verkeerd gemonteerd is, dan kan de zuiger in aanvaring komen met de kleppen, met flinke motorschade tot gevolg. 

Leeftijd én kilometers

Zo’n distributieriem moet dus heel sterk zijn en mag ook niet uitrekken. Toch moet hij op een gegeven moment vervangen worden om uitdroging of slijtage voor te zijn. Fabrikanten geven daarom zowel een leeftijdsgrens als een maximum aantal kilometers aan voor de riem en vervanging dient te geschieden bij dat wat als eerst bereikt wordt. Bij een auto waarmee maar weinig wordt gereden, kan het toch al nodig zijn om een nieuwe riem te monteren omdat de huidige simpelweg aan zijn leeftijdsgrens zit. Wie juist heel veel kilometers maakt kan al binnen een paar jaar toe zijn aan een nieuwe riem. 

De kosten voor vervanging variëren per auto, bij het ene model is de riem eenvoudiger te vervangen dan bij de andere. Meestal wordt aangeraden om ook spanrollen vervangen. Deze hebben doorgaans dezelfde levensduur als de riem en gecombineerd onderhoud is goedkoper dan binnen afzienbare tijd dezelfde operatie nog eens te moeten uitvoeren. Als de waterpomp ook door de distributie wordt aangedreven, wordt om dezelfde reden aangeraden om deze ook preventief te laten vervangen.

Distributieketting

Kan dat niet slimmer? Zeker! Steeds meer auto’s worden uitgerust met een onderhoudsarme of –vrije distributieketting. Dat is een metalen ketting gelijkend op een fietsketting, maar dan van gehard staal. Bij zwaardere motoren is deze ketting meestal dubbel uitgevoerd. Voor een ketting is geen preventieve vervanging in het onderhoudsschema opgenomen. In principe hoef je je bij een auto met een distributieketting dus geen zorgen te maken over kostbare vervanging.

Je voelt het addertje onder het gras misschien al aankomen: niet elke onderhoudsvrije distributieketting blijkt dat ook daadwerkelijk te zijn. De laatste jaren hebben diverse fabrikanten te maken gehad met rekkende of knappende distributiekettingen, met hoge reparatiekosten en kapotte motorblokken tot gevolg. Als de auto altijd normaal is gebruikt en goed is onderhouden mag je van een distributieketting een lange levensduur verwachten.  Gaat de ketting voortijdig stuk, en ligt de oorzaak van de schade in de ketting zelf, dan kun je de verkoper daarop aanspreken. Stel de verkoper direct op de hoogte van de schade en vraag om een oplossing.

Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem. Niet alleen is de ketting zelf duurder, vaak is hij ook lastiger te bereiken, waardoor reparatie meer tijd en dus geld kost. Ook is het lastiger om een ketting visueel te inspecteren op slijtage, zoals dat bij een distributieriem vaak wel kan.

Aandachtspunt bij aankoop

Wanneer je een auto met distributieketting bezit of op het oog hebt is het goed om alert te zijn op vreemde, ratelende geluiden uit de motor. Een slechte ketting hoor je al wanneer de auto stilstaat met draaiende motor. Het getik of geratel neemt ook in snelheid toe als je in z'n vrij wat meer toeren maakt. Zoek ook online of dit model bekend staat om problemen met de distributieketting. Als dat wel het geval is, ga dan na of de ketting al eens is vervangen door een nieuwe of dat er een aanpassing is gedaan, waardoor problemen zich niet meer zouden moeten voordoen.