Kijken en vergelijken op de autoboulevard

Ben je in de markt voor een nieuwe of gebruikte auto, dan begint de zoektocht weliswaar op internet, maar daarna wil je toch ook graag zien, voelen, ruiken, rijden, kijken en vergelijken. In sommige steden vind je een heuse autoboulevard, met veel dealers en handelaren vlak bij elkaar, wat de zoektocht een stuk eenvoudiger maakt.

Het ontstaan van de autoboulevard

Voor de oorsprong van de autoboulevard moeten we terug naar eind jaren ’80, begin jaren ’90. In veel plaatsen trof je de dealers verspreid door de hele stad, soms zelfs vlakbij of in het centrum. Gemeentes hadden die kostbare grond nodig voor de bouw van winkels en woningen en zagen de autohandel liever naar de rand van de stad verdwijnen. Zo ontstonden steeds meer industrieterreinen met geclusterde autobedrijven en soms mondde dat uit een in autoboulevard.

In welke plaatsen vind je nog een autoboulevard?

Door de jaren heen is er toch weer wat sprake van versnippering, maar nog altijd zien we grote dealers langs de snelwegen, geformeerd tot een soort autoboulevard. Bijvoorbeeld in Veenendaal, Zeist, Groningen, Hengelo en Amsterdam. Net als de meubelboulevard, is de autoboulevard open op de bekende feestdagen, zoals tweede Paasdag en tweede Pinksterdag. Wordt het proefzitten op een tweezitsbank of op de achterbank?

Wie biedt het meest op de autoboulevard?

Een heet hangijzer bij de aanschaf van een andere auto is altijd de inruilprijs. Een bezoekje aan de autoboulevard kan misschien verhelderend werken, omdat je snel van de ene naar de andere dealer hopt. Met een paar kandidaten op je verlanglijstje kan misschien de beste inruilprijs uiteindelijk de doorslag geven en dan blijkt het middagje aan de autoboulevard uiterst lucratief.

Buiten de autoboulevard goedkoper uit?

Het is natuurlijk heel mooi allemaal, die glanzende paleizen of zichtlocaties, maar er hangt ook een prijskaartje aan zo’n fraaie autoboulevard. Bij de kleinere vestigingen van merkdealers of bij de universele occasionhandelaar op iets minder courante locaties is de kans op lagere tarieven voor onderhoud en tweedehands auto’s soms groter dan op de autoboulevard. Aan de andere kant profiteren de grote ondernemingen van hun schaalgrootte en hogere omzetsnelheid.

Is er toekomst voor de autoboulevard?

Het afgelopen decennium zagen we steeds meer dealers verhuizen naar een zichtlocatie langs de snelweg. Soms leidt dat tot een nieuwe autoboulevard, maar in andere plaatsen sterft het fenomeen uit. Dat heeft ook te maken met het feit dat kleinere merkdealers de deuren sloten omdat de importeurs voor minder, maar grotere vestigingen kozen. En dan zijn er de steeds maar groter wordende dealerholdings. Ware agglomeraten met vaak meerdere merken onder één dak.

Deze tweedehandsauto's staan nu te koop

Handige links

Occasionaanbod bij de ANWB
Garantie en 2de hands auto's kopen
Inruilen of doorrijden?
Juridisch advies bij klachten of geschillen over het kopen van een auto