Veelgestelde vragen over Ledenreizen van ANWB
Heb jij vragen over je reis, reisdocumenten of reisverzekering? Op deze pagina hebben we een groot aantal vragen en antwoorden samengesteld. Boek je een reis bij ANWB, dan wordt de reis uitgevoerd door onze partner Fox Reizen.
ANWB Ledenreizen gaat verder onder de naam Fox Reizen
ANWB Ledenreizen gaat verder onder de naam Fox Reizen en blijft voor de ANWB de ledenreizen ontwikkelen en uitvoeren.
Na een strategische heroriëntatie vorig jaar, verlegt de ANWB haar focus in de reissector op het aanbieden van een breed scala aan reizen, maar niet langer op het ontwikkelen ervan. Dat blijft de nieuwe organisatie doen voor de ANWB. Lees meer hierover.
Annuleren
Voor al onze reizen stellen wij een goede, passende reisverzekering als noodzakelijke voorwaarde. Wij bieden je tijdens het boeken de mogelijkheid om een kortlopende reis- en/ of een annuleringsverzekering af te sluiten. Zo ga je zonder zorgen op vakantie. Voor dichtbij en verweg.
Nee, dan kun je niet gratis annuleren. De vertrek- en aankomsttijden voor vervoersonderdelen van de reis, worden vermeld in de reisbescheiden. Hiervan kan binnen redelijke grenzen worden afgeweken. Buiten deze 'redelijke grenzen' is sprake van een wijziging.
Zolang de vluchttijden binnen dezelfde (originele) vertrekdag vallen, is dit een gelijkwaardig alternatief. Als je bijvoorbeeld eerst om 08.00 uur 's ochtends zou vliegen en nu om 20.00 uur 's avonds moet vertrekken, dan blijft de vertrekdatum hetzelfde. Daar kun je slechts bezwaar tegen aantekenen als je kunt aantonen dat de wijziging voor jou een nadeel heeft van meer dan geringe betekenis.
Nee, dan kun je niet gratis annuleren. Tot 20 dagen voor vertrek heeft de reisorganisatie het recht de reissom te verhogen met maximaal 8%, als de verhoging is toe te schrijven aan hetzij een brandstoftoeslag, hetzij belastingen of vergoedingen over in de overeenkomst begrepen reisdiensten betreft. Dit is met inbegrip van toeslagen voor toeristenbelastingen, landingsrechten en vertrek- en aankomstbelasting in havens en/of op vliegvelden.
Wanneer je een lopende aanvraag boeking annuleert berekenen wij hiervoor standaard € 50 per persoon. Annuleer je een lopende aanvraag boeking binnen 42 kalenderdagen voor vertrek, berekenen wij ook eventuele kosten van betrokken reisdienstverleners. Bekijk hier onze (aanvullende) reisvoorwaarden.
Groepsreizen
Dit is helaas niet mogelijk. Fox Reizen, de uitvoerende reisorganisatie voor onze groepsreizen is wel bezig om dit in de toekomst weer te realiseren, mede vanwege de vele verzoeken van reizigers die hiervan in het verleden gebruik hebben gemaakt.
Mocht deze reis niet doorgaan, dan stelt Fox Reizen je uiterlijk vier weken voor vertrek op de hoogte en wordt in overleg en waar mogelijk een alternatieve vertrekdatum aangeboden. Op onze website zie je in de prijskalender bij de vertrekdatum informatie over de groepssamenstelling het actuele aantal deelnemers.
Voor de maximale groepsgrootte per reis, verwijzen we je naar de betreffende reis op onze website of informeer hiernaar bij je reisadviseur.
De single reizen zijn op basis van een kamer op indeling. Je deelt je kamer met een reisgenoot van hetzelfde geslacht.
Slaap je liever alleen? Je hebt de mogelijkheid te upgraden naar een kamer voor alleengebruik. Dit kun je tijdens het boeken aangeven door de kamerindeling aan te passen naar ‘Kamer voor alleen gebruik’ / ‘Reisgezelschap 1 volwassene’.
Kortingscode verzilveren
Boek je gewenste reis en mail ons na bevestiging het reserveringsnummer. Na controle van de kortingscode brengen wij de korting in mindering op de totale reissom.
Lidmaatschap ANWB
Om bij ons te kunnen boeken is een ANWB-lidmaatschap niet verplicht. Tijdens het boeken bieden we je de mogelijkheid om lid te worden van de grootste vereniging van Nederland. Let op! Dit kan alleen als je woonachtig bent in Nederland.
Lees meer over de voordelen van een lidmaatschap.
Om je reis te kunnen inzien en betalingen e.d. te kunnen doen, dien je een Mijn ANWB-account aan te maken. Het automatisch gegenereerde relatienummer (voor niet-ANWB-leden) is te vinden op de bevestiging/factuur. Lees meer over Mijn ANWB en bekijk de animatievideo.
Nee, het lidmaatschap is persoonlijk. Voor alle overige vragen over jouw ANWB-lidmaatschap kun je op deze pagina terecht.
Alle medereizigers op een reservering profiteren van de kaartkleurvoordelen. Het kan voorkomen dat alleen volbetalenden het trouwe-ledenvoordeel ontvangen.
Mijn ANWB-account
Vraag een nieuw wachtwoord aan via de weblink. Mocht dit niet lukken, neem dan contact met ons op via het telefoonnummer is 088-26 92 222. Selecteer in het keuzemenu de optie 'MijnANWB'.
Wij adviseren je contact met ons op te nemen. Het telefoonnummer is 088-26 92 222. Selecteer in het keuzemenu de optie 'MijnANWB'.
Jouw lidnummer en e-mailadres gegevens dienen overeen te komen met de gegevens van jouw Mijn ANWB-account. Is dit niet het geval? Laat ons dit weten via ledenreizen@fox.nl en wij passen dit voor je aan.
Mochten bovenstaande gegevens wel overeenkomen, dan adviseren wij je om contact met ons op te nemen via het telefoonnummer is 088-26 92 222. Selecteer in het keuzemenu de optie 'MijnANWB'.
Lees hier meer over Mijn ANWB-account en bekijk de instructievideo.
Mijn boeking
Je boeking is op aanvraag. Dit betekent dat de geboekte reis, of enkele onderdelen van de reis, niet direct vanuit onze voorraad beschikbaar zijn. Op deze pagina hebben we uitgebreid beschreven wat jouw vakantie ‘Op Aanvraag’ inhoudt en wat je kunt verwachten.
In jouw eigen Mijn ANWB-omgeving kun je de status zien van jouw boeking. Als de status van je reis in je Mijn ANWB op definitief staat, je de boekingsbevestiging ontvangen hebt of de factuur ontvangen hebt, dan is de boeking definitief en kunnen de voorbereidingen voor je reis beginnen.
Nee, je hoeft je vakantie niet aan te betalen bij een boeking op aanvraag. De betalingsvoorwaarden gaan in zodra je aanvraagboeking is omgezet naar een definitieve boeking.
De aanbetaling dien je binnen 1 week na ontvangst van de factuur te voldoen en bedraagt 20% van de reissom. Bij boeking binnen 6 weken voor vertrek dient direct te worden betaald.
Het restant dien je uiterlijk 6 weken voor vertrek te voldoen.
De boekingsbevestiging ontvang je zodra je reis op ‘definitief’ staat. Is de gehele reis beschikbaar, dan maken we de boeking direct voor je in orde. Je boeking is dan direct bevestigd en daarmee definitief geworden. Controleer je gegevens in je Mijn ANWB-account daarom altijd extra goed. Als de status van je boeking definitief is, ontvang je binnen enkele dagen je boekingsbevestiging.
Tot 42 kalenderdagen voor jouw vertrekdatum kun je een verzoek tot wijzigen indienen. Eventuele wijzigingen kunnen kosten met zich mee brengen. Klik hier voor de volledige (aanvullende) reisvoorwaarden.
Via de Mijn ANWB-omgeving heb je de mogelijkheid te betalen met iDeal of creditcard.
Maak je gebruik van internetbankieren bij de ABN Amro, Fortis Rabobank, ING of SNS bank dan kun je direct met iDeal betalen. Indien je kiest voor iDeal kom je direct in de vertrouwde omgeving van jouw eigen bank.
Online kun je gebruik maken van de volgende creditcards: VISA en Mastercard. Het is niet mogelijk om met American Express de reissom te voldoen.
Betaling vanuit het buitenland
IBAN (International Bank Account Number): NL40 RABO 0140 5359 42
BIC (Bank Identifier Code): RABONL2U
Contante betalingen
Contante betalingen zijn niet mogelijk.
Je kunt gemakkelijk zelf via je Mijn ANWB-account de optie bevestigen door te klikken op 'bevestigen'.
Met een optie heb je een bedenkperiode van maximaal 5 werkdagen. Binnen deze periode kun je vrijblijvend kiezen om definitief te boeken of kosteloos te annuleren.
Je kunt de optieboeking in Mijn ANWB-account definitief maken of annuleren. Indien wij binnen de bedenkperiode niets van jou vernemen wordt de optieboeking automatisch definitief en krijg je een factuur toegestuurd met uitleg over de betalingstermijnen.
In samenwerking met CIBT VisumCentrale verzorgen wij het visum. Je ontvangt ongeveer 6 weken voor vertrek via de e-mail een uitnodiging van het CIBT om de gegevens in te vullen. Tot die tijd hoef je niets te doen.
Je ontvangt de cadeaukaart automatisch per e-mail nadat de volledige betaling van de reis is voldaan. Deze kaart is inwisselbaar bij alle ANWB-winkels, in de webwinkel en bij diverse uitjes met trouwe-ledenvoordeel bij ANWB Eropuit.
Voor alle arrangementen proberen wij ook voor alleenreizenden een gunstige prijs af te spreken met de accommodaties. In de praktijk bieden hotels vaak een tweepersoonskamer aan voor een alleenreizende. De accommodatieverschaffer is gemachtigd om een meerprijs hiervoor te berekenen. Daar kan de ANWB helaas niet om heen. Excursies, lunches en diners zijn hier natuurlijk niet in meegenomen.
Uiterlijk 7 kalenderdagen voor vertrek kun je een verzoek indienen om iemand anders in jouw plaats te laten reizen. Deze andere reiziger moet dan wel voldoen aan alle voor de overeenkomst geldende voorwaarden, zoals gezondheid, conditie en mobiliteit en geldende reisdocumenten.
Naast de van toepassing zijnde kosten die aan de Indeplaatsstelling gebonden zijn, brengen wij daarnaast ook € 50,- administratiekosten in rekening.
Klik hier voor de volledige (aanvullende) reisvoorwaarden.
Nee, het grootste deel van onze rondreizen bestaat uit standaardpakketten. Wij bieden geen maatwerk aan. Het voordeel hiervan is dat wij je tegen een scherp tarief een geheel complete reis kunnen aanbieden. Het is dan ook niet mogelijk om je vlucht uit te stellen. Alleen wanneer bij een reis expliciet vermeld staat dat deze verlengbaar is, dan bieden wij deze optie ook tijdens het boeken.
Reisbescheiden
Uiterlijk één week voor vertrek kun je de reisbescheiden digitaal vinden in je Mijn ANWB-account. Je ontvangt een e-mail zodra de reisbescheiden daar klaar staan.
Heb je een reis geboekt waarbij je een fysiek extra ontvangt? Deze kun je deze zelf digitaal bestellen (je ontvangt in dat geval een e-mail met daarin een link naar onze ANWB Webshop en een unieke couponcode).
Nee, dit is niet mogelijk. In jouw eigen Mijn ANWB-omgeving vind je jouw gegevens en handige informatie van je geboekte reis overzichtelijk bij elkaar. Zodra de reisbescheiden klaarstaan in Mijn ANWB raden we je aan deze te downloaden en op te slaan op je tablet of telefoon. Deze kun je dan altijd raadplegen, hiervoor heb je geen internet nodig. Ook adviseren we je om alle informatie voor vertrek goed door te nemen. Een bijkomend voordeel van digitale reisbescheiden is dat dit papierverspilling tegengaat.
Dit is voor ons dan ook de reden om reisbescheiden alleen nog online aan te bieden en geen papieren reisbescheiden meer te versturen. Uiteraard ben je altijd vrij om de reisbescheiden zelf uit te printen.
Je ontvangt voor deze extra items een code per email waarmee je zelf in de webwinkel van ANWB het item kunt bestellen.
Nee, wij zijn enkele jaren terug uit duurzaamheidsredenen gestopt met het verzenden van kofferlabels.
Reisbrochures
Geen reisbrochures, maar wel meerdere inspiratiemagazines per jaar uit die ook digitaal te lezen zijn. Daarnaast promoten wij onze reizen in de Kampioen.
Je kunt natuurlijk ook altijd onze website raadplegen voor het meest actuele reisaanbod.
Reisdocumenten
ANWB adviseert met name voor reizen buiten Europa een geldigheidsduur van je paspoort van een half jaar na thuiskomst.
Wij hebben voor ruim 130 landen alle praktische informatie voor op vakantie voor je op een rijtje gezet.
Check hiervoor de informatie bij Rijksoverheid.
Alle landeninformatie met bijbehorende verplichte items tijdens jouw vakantie vind je hier. Kies het land van jouw bestemming en lees de pagina goed door voor de meest actuele informatie.
De Nederlandse overheid adviseert om je identiteitsbewijs níet af te geven of te laten kopiëren. Dit om identiteitsfraude te voorkomen. Niettemin wordt dit geregeld door accommodatieverschaffers gevraagd. Lees hier meer informatie over je paspoort afgeven op vakantie.
Je bent zelf verantwoordelijk om bij de betrokken autoriteiten aanvullende informatie in te winnen over paspoorten, visaverplichtingen, formaliteiten op gezondheidsgebied (o.a. vaccinaties) en om ook tijdig voor vertrek na te gaan of de eerder verkregen informatie intussen niet is gewijzigd.
Als je de benodigde reisdocumenten bij check-in (op de luchthaven) niet kunt overhandigen zal de luchtvaartmaatschappij het eerste aanspreekpunt zijn. Als je hierdoor jouw vlucht mist, neem dan contact op met de Alarmcentrale van ANWB. In je reisbescheiden vind je dit telefoonnummer terug.
Vaccinaties
In het reisaanbod vind je per verre bestemming informatie over vaccinaties onder het kopje ‘Praktische informatie’. Je kunt ook aan de hand van je reisprogramma informatie hierover opvragen bij je huisarts, de GGD of het Landelijke Coördinatiecentrum Reizigers.
Meer informatie over vaccinaties per land vind je hier.
Vliegen & bagage
Bekijk de info onder het kopje ‘Praktische Informatie’ bij jouw reis. Hier vind je veel informatie ten aanzien van de bestemming, mobiliteit, paspoort en visum, vaccinaties, vluchttoeslag en nog veel meer. Alle landeninformatie met bijbehorende verplichte items tijdens jouw vakantie vind je hier. Kies het land van jouw bestemming en lees de pagina goed door voor de meest actuele informatie.
Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Sommige rondreizen bieden wij met meerdere luchtvaartmaatschappijen aan en elke maatschappij heeft andere voorwaarden. Waar mogelijk geven wij op de reispagina zo duidelijk mogelijk aan hoeveel (hand)bagage je mee mag nemen. Aanvullende informatie ontvang je na boeking in de reisbescheiden.
Goed om te weten bij groepsreizen
Tijdens onze groepsreizen staan wij, naast je handbagage, 1 koffer/tas per persoon van maximaal 20 kilogram toe. Dit in verband met de beperkt beschikbare bagageruimte in het lokale vervoer.
Wil je ruimbagage bijboeken? Dit is online mogelijk via Mijn Transavia, zolang je nog niet ingecheckt bent.
Ja, dit komt voor. Bij reizen waarbij het vervoer is inbegrepen en de reis- en verblijfsduur in de publicatie is vermeld in dagen, worden de dagen van vertrek en aankomst, ongeacht de vertrek- en aankomsttijd, als gehele dagen meegeteld. Stel je er dan ook op in dat de eerste en laatste dag van je vakantie reisdagen zijn. Bekijk het reisprogramma voor de specifieke informatie over jouw reis.
Op de website van Schiphol vind je actuele informatie over de verwachte drukte op jouw vertrekdag.
Het mogelijk om vanaf drie dagen voor vertrek gratis een tijdslot te reserveren zodat je op een zelf gekozen tijdstip door de securitycontrole kunt.
Bekijk onder het kopje ‘vluchten’ bij jouw reis wat de mogelijkheden zijn voor het reserveren van een stoel op de vlucht.