Verkeer in Curaçao
Hoe staat het met het wegennet in Curaçao en moet je tol betalen op de snelwegen? Moet je er links of rechts rijden? Hier vind je alle handige info over het verkeer in Curaçao.
Algemene verkeersregels
- Hier worden enkele belangrijke algemene verkeersregels vermeld, waaronder een aantal verkeersregels die afwijken van de Nederlandse.
Veilig rijden
Rijden onder invloed
- Het maximaal toegestane alcoholgehalte in het bloed is 0,5 promille.
- Het is verboden te rijden onder invloed van drugs.
Mobiele telefoon
- Het is bestuurders van gemotoriseerde voertuigen verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon te gebruiken.
Nat wegdek
- Bij regen worden wegen bijzonder glad in Curaçao. Bestuurders wordt daarom aangeraden bij regen of een nat wegdek hun snelheid te matigen en voldoende afstand te houden tot hun voorligger omdat hun remweg aanzienlijk langer is dan normaal.
Basisverkeersregels
- Je moet rechts rijden en links inhalen.
Voorrang
- Op een kruising hebben bestuurders van rechts voorrang tenzij met verkeerstekens anders is aangegeven. Soms zijn haaientanden op het wegdek weggesleten, dus neem bij twijfel geen voorrang en let goed op het overige verkeer.
- Let op: Op T-splitsingen moet een bestuurder op de weg die eindigt, voorrang verlenen aan bestuurders op de doorgaande weg.
- Bestuurders op een verharde weg hebben voorrang boven bestuurders op een onverharde weg.
- Bestuurders van een motorvoertuig hebben voorrang op overige weggebruikers (ook bromfietsers), behalve als zij bij het afslaan de overige weggebruikers kruisen.
Rotonde
- Bij grotere, ronde rotondes wordt gewoonlijk met een voorrangsbord en/of haaientanden op de weg aangegeven dat bestuurders die op de rotonde rijden, voorrang hebben op bestuurders die de rotonde op willen rijden.
- Als er echter geen voorrangsbord en haaientanden aanwezig zijn bij een rotonde, gelden daar dezelfde regels als voor een gewoon kruispunt en hebben bestuurders van rechts voorrang. Dit betekent dat bestuurders die op de rotonde rijden, voorrang moeten verlenen aan bestuurders die de rotonde op willen rijden.
- Let op: Soms is de bewegwijzering bij rotondes niet duidelijk, dus neem bij twijfel geen voorrang en let goed op het overige verkeer.
Geluidssignalen
- Het geven van geluidssignalen is alleen toegestaan als er een direct gevaar voor een aanrijding bestaat.
Parkeren en stilstaan
- Bestuurders moeten hun auto altijd aan de rechterkant van de weg parkeren.
- Parkeren is verboden op onder andere de volgende plaatsen:
- Langs een gele onderbroken streep aan de kant van de weg.
- Binnen 5 m van een brandkraan.
- Voor een in- of uitrit.
- Buiten de bebouwde kom op de rijbaan van een voorrangsweg.
- Stilstaan is verboden op onder andere de volgende plaatsen:
- Langs een gele doorgetrokken streep aan de kant van de weg.
- Binnen 5 m van een oversteekplaats.
- Ter hoogte van een bushalte of op een afstand van minder dan 12 m van een bord dat een bushalte aangeeft.
Infrastructuur
- De hoofdroute Willemstad-Westpunt is goed berijdbaar.
- De secundaire wegen op Curaçao zijn van veel mindere kwaliteit.
Verkeersveiligheid
- Houd op Curaçao in landelijke gebieden rekening met langzaam verkeer en met overstekende dieren, zoals geiten.
- Let extra op als je een kruispunt of rotonde wilt oprijden, want verkeerstekens kunnen ontbreken of onleesbaar zijn geworden.
- Bij regen kunnen de wegen zeer glad worden.
Pechhulp
Pech
- Rij je in een huurauto, bel dan eerst de verhuurder en vervolgens de wegenwacht op nummer 9247 (wegenwacht.cw) of de politie op nummer 917 (voor niet-spoedeisende hulp).
- Bel ook de ANWB Alarmcentrale.
- Bekijk welke pechhulp wordt vergoed in Curaçao met het ANWB Wegenwacht Europa Plus pakket op anwb.nl/wegenwacht/europa/europaplus.
Ongeval
- Bel het alarmnummer 911 - Je kunt ook rechtstreeks de ambulancedienst bellen op nummer 912.
- Neem bij ongevallen waarvoor geen spoedeisende hulp is vereist, contact op met de politie via nummer 917.
ANWB Alarmcentrale
- Tel. +31 70 314 14 14
- Ga naar anwb.nl/alarmcentrale voor meer informatie over pechhulp of hulpverlening aan betrokkenen bij een ongeval in het buitenland.