Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Voor het eerst op cruise? Dit zijn 11 veelgestelde vragen

Heb je voor een cruise zeebenen nodig? Zijn fooien verplicht? Wat is de dresscode aan boord? Als je voor het eerst gaat cruisen op zee heb je misschien wel duizend-en-één vragen. Wij hebben alvast de elf meest gestelde vragen op een rijtje gezet.

1. Hoe kan je aan boord betalen?

Na boeking bij de ANWB kun je op de website van Holland America Line met je boekingsnummer een online account aanmaken. Met dit account kun je onder andere online inchecken en je betaalmethode vastleggen. Je hebt daarbij twee mogelijkheden: per creditcard of contant. Kies je voor het gebruik van een creditcard, dan wordt bij inscheping met een pre-autorisatie een borgsom gereserveerd op je creditcard. De verrekening met je creditcard gaat automatisch na ontscheping aan het einde van je cruise.

Beschik je niet over een creditcard? Het is ook mogelijk om met contant geld te betalen. Houd er wel rekening mee dat je bij inscheping US$ 60 per persoon per dag dient te betalen als borg voor je boordrekening. Indien je het geld niet opmaakt krijg je dit aan het eind van de cruise uiteraard weer terug. 

Bij het inschepen ontvang je een keycard, dit is naast je hutsleutel ook je betaalkaart. Aan boord gebruik je deze kaart alleen voor onder andere het aanschaffen van drankjes, excursies, aankopen in de winkels en bij de specialiteitenrestaurants. De valuta aan boord van Holland America Line is de US-dollar. Aan boord kun je je rekening inzien via de Navigator app of via de televisie in je stateroom (via ‘diensten’ -> ‘statement’) 

2. Heb ik een speciale reis- en annuleringsverzekering nodig?

De reissom van een cruise valt vaak hoger uit dan de reissom van een gemiddelde vakantie. Beschik je over een reis- en annuleringsverzekering? Wij adviseren je om de dekking van je verzekeringspolis te controleren en indien nodig op te hogen. 

Wij adviseren je dringend om te allen tijden goed verzekerd op reis te gaan. Tijdens het boeken van een cruise bieden we je de mogelijkheid om een kortlopende annuleringsverzekering en/of reisverzekering af te sluiten. Daarnaast is het mogelijk om een ANWB Doorlopende Reis- én Annuleringsverzekering af te sluiten, waarbij je profiteert van 5% combikorting. Ben of word je daarnaast lid van de ANWB? Dan ontvang je ook nog een 5% ledenkorting.
 

3. Is de kans groot om tijdens je cruise zeeziek te worden?

Wanneer je gaat varen (over de soms woelige baren) is niets uitgesloten. Gelukkig beschikken moderne cruiseschepen over stabilisatoren waarbij het schip zo min mogelijk 'rolt'. De kans om zeeziek te worden is daardoor tot een minimum teruggebracht. Je hutkeuze heeft nog wel invloed. Vermijd hutten ter hoogte van de boeg of de achterkant van het schip. Neem een hut in het midden van het schip, hier zijn de vibraties het minste voelbaar. 

Tip: groene appels, droge crackers en gember zijn middeltjes uit grootmoederstijd tegen zeeziekte. Aan boord bij Holland America Line kun je bij de medewerkers van Guest Services ook pilletjes kopen tegen zeeziekte (ca. US$ 4 - 2 per stuk).

4. Wát als ik na een uitstapje te laat terugkom bij het schip?

Cruisepassagiers krijgen de bibbers van alleen al de gedáchte: het schip in de verte zien wegvaren omdat je om welke reden dan ook te laat op de kade arriveert... Houd je strikt aan de 'all aboard time' (iedereen-aan-boord tijd): dertig minuten vóór de 'sail away time' (vertrektijd). 

Als je de ‘boot hebt gemist’ neem dan telefonisch contact op met het schip via het telefoonnummer dat staat vermeld op je keycard. De cruisemaatschappij zal proberen te helpen met transport naar de volgende aanleghaven of terug naar huis. De kosten zijn te allen tijde voor eigen rekening.

Tip: gebruik een horloge want je smartphone kan ter plaatse op een andere tijdzone springen en neem altijd je paspoort mee.

5. Zijn fooien verplicht bij een cruise?

Eigenlijk wel. Het is zeer ongebruikelijk af te wijken van de richtprijs die rederijen geven voor het fooienbedrag per dag. Houd hier dus vooraf rekening mee. De ‘crew appreciation fee’ is bedoeld om het (vaak lage) inkomen van het personeel aan te vullen. Bij enkele maatschappijen zijn de fooien bij de reissom inbegrepen. Wanneer dit niet het geval is betaal je deze aan het einde van je cruise - voordat je ontscheept. Reken op zo'n US$ 15-17 per persoon per dag. 

6. Moet ik in de restaurants altijd netjes gekleed zijn?

Nee, dat hoeft niet. Casual kleding is de regel, maar er zijn uitzonderingen. In het à la carterestaurant draag je nette kleding, geen korte broek of versleten spijkerbroek. Op gala-avonden is de outfit formeler, bijvoorbeeld een nette broek en shirt met kraagje voor de heren (neem ook een colbertje mee) en jurk of nette rok voor de dames. De dresscode voor de avond vind je terug in het dagelijkse boordprogramma.

Tip: sjouw niet je hele kledingkast mee en maak gebruik van de was- en strijkdienst aan boord.

7. Georganiseerd op excursie of op eigen houtje op stap?

Ga je georganiseerd en onder begeleiding op verkenning of trek je er op eigen houtje op uit? Elke optie heeft zijn voor- en nadelen. De excursies bieden je de mogelijkheid een stad of bestemming zo optimaal mogelijk te ervaren. Onder begeleiding van een lokale (Engelssprekende) gids worden alle hoogtepunten aangedaan. En wel zo relaxed: bij een georganiseerde trip hoef jij je niet druk te maken om de vertrektijd van het schip. Als je alleen het strand wilt bezoeken en een terrasje wilt pikken in de stad is de laatste optie natuurlijk aantrekkelijker. Een taxi is zo geboekt en veel stadscentra bevinden zich op loopafstand van het cruiseschip. 

Om teleurstellingen te voorkomen raden we je aan om direct na boeking de excursies vast te leggen via de website van Holland America Line. Met je boekingsnummer van Holland America Line kun je op de website van de cruisemaatschappij een online account aanmaken en inloggen op de Holland America Line Navigator App. Met je persoonlijke account kun je onder meer online inchecken, je betaalmethode vastleggen en excursies vastleggen.

Hulp nodig? Bekijk de instructievideo’s van de Navigator app. Het is ook mogelijk om aan boord bij de guest service excursies te boeken. Echter, in de praktijk zijn de populaire excursies vaak al snel volgeboekt.

8. Is er internet op het cruiseschip?

Niet zo'n gekke vraag. Een cruiseschip legt immers vaak grote afstanden af op internationale wateren. Hierdoor heb je online geen bereik. Gelukkig beschikken (bijna) alle rederijen over een wifinetwerk aan boord en een internetcafé (beide tegen betaling). Houd er wel rekening mee dat internet aan boord relatief traag en duur is. Cruiserederijen bieden vaak tegen betaling speciale internetpakketten aan, die na boeking, voor vertrek en aan boord bij de cruisemaatschappij bij te boeken zijn. 

Belangrijk: het aanzetten van dataroaming aan boord kan je (veel) geld kosten. Er is op de internationale wateren geen netwerk beschikbaar, waardoor je mobiele apparaat contact maakt met een satelliet. Daar zijn hoge kosten aan verbonden. Zet je dataroaming uit aan boord.

9. Is cruisen slecht voor het milieu?

Cruisen is niet een van de meest milieuvriendelijke manieren van reizen. De CO2-uitstoot is groter dan bij bijvoorbeeld vliegreizen. Duurzaamheid is ook in de cruisewereld een belangrijk onderwerp. Initiatieven zoals het verminderen van het gebruik van plastic en papier, afvalscheiding, het verminderen van uitlaatgassen en het gebruik van schonere brandstoffen staan hoog op de agenda in de cruisewereld. 

De ANWB werkt nauw samen met cruisepartners om te CO2-uitstoot te reduceren. In samenwerking streven we naar 50% CO2-reductie in 2030 en naar 100% CO2-reductie in 2050.

10. Is een cruise ook voor kinderen geschikt?

Jazeker! Afhankelijk van de cruisemaatschappij vind je aan boord volop entertainment, ook voor de jeugd: van aquaparken, gamerooms en sportfaciliteiten tot animatieteams met tal van activiteiten en zelfs surfbaden. Goed om te weten: de kids krijgen vaak flinke kortingen of reizen gratis. De prijs van een gezinscruise is daardoor vergelijkbaar met een 'gewone' all-inclusive vakantie.

11. Wat is het excursieaanbod en hoe boek ik dit?

Natuurlijk is het mogelijk om aan boord bij de guest service excursies te boeken. Echter, in de praktijk zijn de populaire excursies vaak al snel volgeboekt. Om teleurstellingen te voorkomen raden we je aan om direct na boeking de excursies vast te leggen via de website website van Holland America Line. Of dowload de Holland America Line Navigator App en leg je excursies vast. In deze app kan je kort voor vertrek ook je digitale instapkaart ophalen om het inschepen te versnellen. Hulp nodig? Bekijk de instructievideo’s van de Navigator app.

Meer tips en informatie voor je cruisevakantie

Cruise boeken bij de ANWB 
Een cruisevakantie heeft talloze voordelen. Bekijk ons aanbod en lees alle tips en informatie voor een fantastische cruisevakantie.
7x de populairste cruises vanuit Nederland 
Geniet aan boord van de schepen van de Holland America Line en cruise naar de mooiste bestemmingen in Europa: van de Noordkaap tot de Shetland Eilanden.
De mooiste cruisebestemmingen in Europa 
Van Andalusië en de Almafikust tot aan de Noordkaap en IJsland: dit zijn de 10 mooiste cruises van Europa.

Speciaal voor jou geselecteerd

Pechhulp op vakantie 

Met Wegenwacht Europa is de beste hulp altijd dichtbij. Zo kun je, ook bij pech, van je vakantie blijven genieten.

Shop nu
Shop alles voor je vakantie 

Van wandelschoenen tot koffers en van reisgidsen tot milieustickers. Je vindt het in één van onze winkels of webwinkel.

ANWB Doorlopende Reisverzekering 

Ga goed verzekerd op reis. De doorlopende reisverzekering van de ANWB is als beste getest door de Consumentenbond.

1e jaarextravoordeel
ANWB Creditcard 

Makkelijk je vakantie boeken en wereldwijd snel en veilig betalen. ANWB Visa Silver Card en ANWB Visa Gold Card. Nu het eerste jaar extra voordeel.