Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Problemen met accu elektrische auto: waar heb ik recht op?

Garantie en je rechten op basis van de wet

Bij een nieuwe auto wordt fabrieksgarantie afgegeven. Dat is een geruststellend idee. Ontstaat in de garantieperiode een gebrek, dan biedt deze garantie zekerheid. Maar de voorwaarden verschillen wel per merk. Dat valt ook op bij problemen die te maken hebben met de accu van een elektrische auto. Wat zijn de verschillen in garantie en kun je ook zonder garantie je recht halen?

Fabrieksgarantie

Fabrieksgarantie wordt bij aankoop van een nieuwe auto afgegeven voor een bepaalde periode. Deze periode verschilt per merk van 2 tot 8 jaar of zelfs meer. Daarnaast verschillen ook de voorwaarden waaronder je garantie krijgt. Dat valt op als we kijken naar de garantie op de accu van een elektrische auto. Hier wordt vaak een aanvullende, extra lange, garantie op gegeven. Maar deze garantie roept wel vragen op.

Aanvullende accugarantie

Op de accu van een elektrische auto wordt in veel gevallen naast de standaard fabrieksgarantie een aanvullende garantie gegeven. De accu is een duur onderdeel en zonder accu kom je nergens, dus een extra garantie biedt extra zekerheid. De garantie op de accu is bij de meeste merken 8 jaar of 160.000 kilometer, wat als eerste wordt bereikt. Dat is ook wat een accu zeker zou moeten kunnen halen.

Naast het feit dat er iets stuk kan gaan kan het ook zijn dat de accu op zich wel werkt, maar de actieradius minder wordt. Ook hier wordt in de veel gevallen een aanvullende garantie op gegeven. De meeste automerken hanteren een grens van 70 procent.

Accu

De accu, ook wel het accupakket genoemd, bestaat uit modulen en cellen, denk aan een batterij. Is zo’n module of cel stuk, dan werkt de accu niet meer. Een cel die stuk gaat, kun je niet los vervangen. Wel kun je de module vervangen waar de cel onderdeel van is.

Naast de accu zijn er ook andere onderdelen die noodzakelijk zijn om te kunnen rijden, zoals de boordlader en de elektromotor. Dit wordt ook wel de elektrische aandrijflijn genoemd. Je zou denken dat deze allemaal onder de aanvullende garantie zouden moeten vallen. Maar dat is  meestal niet het geval. Een garantie wordt vaak alleen gegeven op de accu, dus niet op de boordlader of de elektromotor. En een boordlader kost bijvoorbeeld al snel 5.000 euro.

Actieradius

Er wordt ook vaak garantie gegeven op de actieradius van de accu. Bepalend is hoever je met de accu kunt rijden. In de meeste gevallen kun je een beroep doen op de garantie als dit minder dan 70% is van het normale bereik.

Oorzaak aantonen

Een probleem met de elektrische auto kan verschillende oorzaken hebben. Valt de accu nog onder de garantie? In dat geval heb je recht op reparatie, tenzij de dealer kan aantonen dat het gebrek is ontstaan door een oorzaak die niet gedekt is. Denk aan een probleem vanuit de lader of de laadpaal. Het is over het algemeen lastig om aan te tonen wat de oorzaak is. Tijdens de garantie ligt de bewijslast bij de dealer en zal het gebrek dan vaak onder garantie verholpen moeten worden. Is de garantie voorbij? In dat geval ligt de bewijslast bij de eigenaar.

Belangrijk: je hebt als bestuurder nauwelijks invloed op de levensduur van de accu. Dus het is aannemelijk dat de accu zelf het probleem is.

Geen garantie? Ook dan heb je rechten

Is de fabrieksgarantie voorbij, of valt een gebrek niet onder de garantie? Dan sta je niet meteen met lege handen. Je kan dan een beroep doen op de wet. Je mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat je koopt. Van een de accu mag je volgens onze experts een levensduur van 8 jaar en 160.000 km verwachten. Dat geldt volgens hen ook voor andere onderdelen van de elektrische aandrijflijn, zoals de boordlader en de elektromotor. Wel moet je aantonen dat het probleem ook echt in één van deze onderdelen zit. Voor een accu is dat al snel aannemelijk, maar bij een boordlader kan bijvoorbeeld meespelen hoe deze is gebruikt en of er een probleem is geweest met een gebruikte laadpaal. 

Kortom:

  • Lees goed de voorwaarden, waar is de aanvullende garantie precies voor? Voor een gebrek of alleen een afname van de actieradius?
  • Een garantie op de accu dekt niet alle onderdelen  (zoals boordlader en elektromotor)  
  • Is er geen garantie? Kijk dan of de wet uitkomst biedt: Klachten na aankoop - ANWB

Koop van een gebruikte elektrische auto

Koop je een gebruikte elektrische auto? Ook dan is er in veel gevallen nog fabrieksgarantie. Is die inmiddels verlopen? Overweeg dan een BOVAG garantie. Deze geldt standaard 12 maanden en kan verlengd worden naar 24 maanden. Zonder garantie is het verstandig om de accu te laten testen bij aankoop. ( Batterijtest met ledenvoordeel )

Standpunt ANWB

De ANWB vindt het belangrijk dat er duidelijkheid is over wat je van de aandrijving van een elektrisch voertuig mag verwachten. We zijn daarom voorstander van een garantieperiode van minimaal 8 jaar en 160.000 km voor het accupakket, de degradatie daarvan (de capaciteit mag in die periode niet onder de 70% komen), voor de elektromotoren en ook voor de benodigde randapparatuur om te kunnen laden, zoals de boordlader. Er mag geen beperking zijn voor snelladen of opladen tot een bepaald percentage omdat dit het gebruik en bereik (zoals de fabrikant deze heeft gecommuniceerd in de WLTP-actieradius) beperkt. De ANWB is dus voorstander van een langere en uitgebreidere garantie waarbij ook de gehele elektrische aandrijflijn onder de garantie valt.