Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is een zelfrijdende auto?

Auto kijkt steeds meer met je mee

De volledig zelfrijdende auto is van de nabije toekomst. Wat tegenwoordig een zelfrijdende auto wordt genoemd is eigenlijk een gewone auto met slimme sensoren en systemen die rijondersteuning biedt. Automobilisten blijven zelf verantwoordelijk voor hun rijgedrag.

De werking van de systemen in een zelfrijdende auto is in veel gevallen gebaseerd op connectiviteit: de auto verbonden met het internet. De komende jaren zal de auto in hoog tempo slimmer en zelfstandiger worden en uiteindelijk (deels) autonoom aan het verkeer deel kunnen nemen. Om een beeld te schetsen hoe snel dit gaat en welke systemen hiertoe gaan leiden heeft de ANWB een begrippenkader ontwikkeld.

Definities en begrippen

In de media en op diverse blogs en websites wordt veel gesproken over zelfrijdende auto's. Soms worden het autonome auto's genoemd, dan weer zelfrijdend en in een ander geval coöperatieve auto's of treintjes. Omdat deze termen vaak door elkaar heen gebruikt worden, is het soms lastig te achterhalen wat er bedoeld wordt en waar het over gaat. In het begrippenkader hieronder staan de meest voorkomende begrippen en hun betekenis. 


Niveaus van automatisering 

Het is belangrijk om onderscheid te maken in de mate waarin de auto's zijn geautomatiseerd. Alleen als rijtaken voor 100% zijn geautomatiseerd en het voertuig geheel zelfstandig de weg kan vinden, spreken we over een volledig zelfrijdend voertuig. De fase van "geen automatisering" tot "volledig geautomatiseerd" is daarom ingedeeld in verschillende niveaus van automatisering. De meest bekende indeling is van SAE Internationaal, dat 5 niveaus onderscheidt.

Wanneer rijden auto's zelfstandig?

Tel alle afzonderlijke systemen bij elkaar op en de auto kan redelijk zelfstandig door het verkeer bewegen. Echter, het zijn dan nog geen zelfrijdende auto’s. De verwachting is dat die er in de toekomst wel gaan komen. Hoe snel deze ontwikkeling zal gaan, is van vele factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de ontwikkelsnelheid van auto’s en systemen, maatschappelijke acceptatie, passende wet en regelgeving (bijvoorbeeld aangaande aansprakelijkheid), communicerende wegsystemen etc. Zolang niveau 4 of 5 niet is bereikt, blijft de bestuurder in elk geval  nog altijd aansprakelijk. 

Rijden auto’s nu al zelfstandig?

Hoewel er in gecontroleerde omgevingen reeds volop wordt getest met volledig zelfstandig rijdende auto’s is het nog te vroeg om deze al aan het reguliere verkeer op de openbare weg toe te laten. Daarvoor is nog een lange weg te gaan. Toch zijn er de afgelopen jaren belangrijke stappen gezet. De meest moderne voertuigen voldoen inmiddels aan SAE niveau 2. Op deze auto’s zijn systemen te koop die met camera, lidar en radar waken over de directe omgeving van de auto. Zo kunnen de systemen er bijvoorbeeld voor zorgen dat de auto automatisch stopt als er een obstakel voor de auto opdoemt en de bestuurder niet reageert. Een andere toepassing van de techniek is  ‘adaptive cruise control’. Cruise control betekent dat een auto een eenmaal ingestelde snelheid blijft aanhouden, totdat het systeem dat onderbreekt. Als een cruise control adaptief is, ‘kijkt’ het systeem met een korteafstandsradar naar het verkeer vóór de auto. Het remt af als de voorganger afremt. Zodra de voorganger weer versnelt, trekt het systeem weer automatisch op naar de ingegeven snelheid. Dit zorgt er niet alleen voor dat je met minder stress rijdt, ook de kans op kop-staartbotsingen wordt met dit stukje relatief simpele techniek een stuk kleiner. Het gaat nog te ver om blind op deze systemen te vertrouwen. Automobilisten moeten daarom zelf blijven opletten en ingrijpen als daar aanleiding toe is.

Zelfrijdende auto verhoogt verkeersveiligheid

Met de toekomstige introductie van zelfrijdende auto’s wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. De auto kan om zich heen kijken en zelfstandig reageren op dreigende gevaren. Ook kan een auto die een kilometer verderop een file inrijdt een signaaltje afgeven aan het achteropkomende verkeer: pas op, file! Politieauto’s, brandweerwagens en ziekenauto’s kunnen een signaaltje uitsturen ‘naar voren’: pas op, ik kom eraan. Auto’s kunnen hierop reageren – bijvoorbeeld ruimte maken door uiterst rechts te gaan rijden – lang voordat de inzittenden de sirene horen. Met al deze toepassingen kan het verkeer veiliger worden en de doorstroming verbeteren.

Wat vindt de ANWB?

De ANWB ziet veel voordelen in de ontwikkeling van de zelfrijdende auto vanwege de mogelijkheden die het biedt om verkeer veiliger, schoner en comfortabeler te maken en op die manier bij te dragen aan de missie van de ANWB om haar leden in vrijheid en met plezier onderweg te laten zijn.
Lees meer over de zelfrijdende auto en de ANWB

Nu10%korting
De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Elektrisch rijden 

Elektrisch (auto)rijden wordt steeds populairder. Daarom hebben we alle informatie bijeen gebracht.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.